Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 01-Απρ-2025 09:49

    Ουραγός και στις μαρίνες η Ελλάδα: Μας περνάει ακόμη και η... Πολωνία - Ποιες περιοχές ξεχωρίζουν

    Μαρίνα Καλαμαριάς 07.03.2024
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γεράσιμου Σεραφειμίδη

    Μπορεί η Ελλάδα να έχει μία από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά αυτό δεν αντικατοπτρίζεται σε επίσημες θέσεις ελλιμενισμού και μαρίνες σκαφών αναψυχής, όπως φαίνεται και από την πρόσφατη μελέτη για την ανάπτυξη του δικτύου του τουριστικού λιμένων στη χώρα μας, η οποία πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για το νέο τουριστικό χωροταξικό.

    Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στη σχετική μελέτη, η Ελλάδα ναι μεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των χωρών με θέσεις ελλιμενισμού, καθώς διαθέτει 15.015 θέσεις και 60 μαρίνες, αλλά τα καλά νέα σταματούν εδώ, καθώς είναι στην τελευταία θέση.

    Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η Ελλάδα τόσο σε αριθμό μαρίνων όσο και θέσεων ελλιμενισμού βρίσκεται αρκετά πιο πίσω ακόμα και από μία πιο "ηπειρωτική" χώρα, η οποία δεν είναι άλλη από την Πολωνία. Αυτή βρίσκεται στην έβδομη θέση και διαθέτει 1.310 μαρίνες με περίπου 49 χιλιάδες θέσεις ελλιμενισμού και η αναλογία θέσεων προς χλμ ακτογραμμής είναι 99,59, δηλαδή κάτι λιγότερο από 100 φορές από ότι η Ελλάδα (σ.σ. Η αναλογία είναι 1,10).

    Όσον αφορά τον γειτονικό ανταγωνισμό της Ελλάδας, που είναι η Τουρκία και η Κροατία, και οι δύο χώρες είναι πιο ψηλά από τη χώρα μας με την Τουρκία να διαθέτει 80 μαρίνες και 20.470 θέσεις ελλιμενισμού και την Κροατία 167 και 18.179 αντίστοιχα.

    Σχετικά με το δίκτυο των τουριστικών λιμένων και μαρίνων στη χώρα μας αυτό στην παρούσα φάση διαθέτει 61 χωροθετημένους χώρους με 18.562 θέσεις, αλλά από αυτές λειτουργούν οι 39 και οι πραγματικά διαθέσιμες θέσεις είναι 12.336.

    Η κατάσταση φαίνεται οριακά βελτιωμένη για την επόμενη πενταετία καθώς στη μελέτη εκτιμάται πως οι χωροθετημένες μαρίνες θα αυξηθούν μόνο κατά μία, ενώ οι εν λειτουργία θα αυξηθούν κατά δέκα, κυρίως λόγω των έργων και των διαγωνισμών που πραγματοποιούνται μέσω των παραχωρήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ή από το Υπερταμείο.

    Το γεγονός αυτό αποτελεί από μόνο του ένα σημαντικό καμπανάκι για τη διαχείριση αλλά και την αξιοποίηση των λιμένων-μαρίνων, καθώς από τη μία πλευρά φαίνεται ότι έχουν αφεθεί στη μοίρα τους, ενώ από την άλλη υπάρχουν αρκετά διαφυγόντα κέρδη από το θαλάσσιο τουρισμό, στον οποίο η χώρα μας θα μπορούσε να πρωταγωνιστεί.

    Μαρίνες: Έσοδα 100 εκατ. € για το Δημόσιο ανά έτος με τα ισχύοντα δεδομένα

    Βάσει των επίσημων στοιχείων της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας, της οποίας πρόεδρος είναι και ο επικεφαλής του τομέα των μαρίνων της Lamda Development, Σταύρος Κατσικάδης, αυτή διαχειρίζεται 26 τουριστικούς λιμένες/μαρίνες με συνολικά 8.959 θέσεις ελλιμενισμού για πλοία αναψυχής και εκπροσωπεί το 73% περίπου των οργανωμένων θέσεων ελλιμενισμού στη χώρα μας.

    Μιλώντας για τη σημασία και την πρόσθετη αξία των μαρίνων στην εθνική και τις τοπικές οικονομίες κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της μελέτης, ο κ. Κατσικάδης επισήμανε ότι για 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 6 άμεσες και 100 έμμεσες θέσεις εργασίας.

    Επιπλέον για κάθε 1 ευρώ που ξοδεύεται για τέλη ελλιμενισμού, επιπλέον 5 έως 10 ευρώ ξοδεύονται για γενικές προμήθειες, καύσιμα, επισκευές, συντήρηση, φορολογία, μισθοδοσία, έξοδα πρακτόρων, κλπ., ενώ η μέση τουριστική δαπάνη των επισκεπτών ανά άφιξη στις μαρίνες είναι περίπου 5 φορές μεγαλύτερη από τη μέση τουριστική δαπάνη των επισκεπτών του ξενοδοχειακού τουρισμού

    Σημαντικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι τα έσοδα του Δημοσίου από τα ΦΠΑ και τα ενοίκια ξεπερνούντα 100 εκατ.€.

    Πρώτη η Περιφέρεια Αττικής σε αριθμό μαρίνων - Σημαντική πρωτιά για τα νησιά του Ιονίου

    Στοιχεία παρουσιάστηκαν, επίσης, και για την απόδοση της κάθε Περιφέρειας με την Αττική να διατηρεί τα σκήπτρα όσον αφορά τις μαρίνες με 4.570 καθώς και τη διαχείμαση με 3.021 θέσεις. Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκονται τα νησιά του Ιονίου με 1.677 μαρίνες και 1.700 θέσεις διαχείμασης, ενώ ακολουθεί αρκετά κοντά η Δυτική Ελλάδα (σ.σ. με 1.510 μαρίνες) και το Νότιο Αιγαίο (1.328 μαρίνες).

    Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται η Θεσσαλία με μηδενικό αριθμό μαρίνων και ακολουθεί η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη με 100 μαρίνες και η Στερεά Ελλάδα με 146.

    Σημαντικά είναι και τα συμπεράσματα για τις Περιφέρειες με τους περισσότερους Δήμους που διαθέτουν μαρίνες, καθώς την πρώτη θέση έχουν τα νησιά του Ιονίου με πέντε δήμους. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το Νότιο Αιγαίο με τέσσερις Δήμους, ενώ η Αττική είναι στην τρίτη με τρεις Δήμους.

    Από την αξιολόγηση της μελέτης, η οποία έλαβε υπόψη ένα πλήθος παραγόντων, όπως οι υγειονομικές υπηρεσίες, η επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας και ύδατος, οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων, οι υποδομές internet, η ύπαρξη χωροταξικών σχεδίων και οι εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων, φαίνεται ότι στη παρούσα φάση η πιο σημαντική περιοχή είναι ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας-Διαποντίων Νήσων. Την υπόλοιπη πρώτη πεντάδα πλαισιώνουν η Σκιάθος, η Μύκονος, ο Πειραιάς και η Λευκάδα.

    Η συμπρωτεύουσα βρίσκεται στη ενδέκατη θέση, ενώ η Καλαμαριά στη δέκατη θέση, ενώ το δημοφιλές τρίδυμο των Δήμων Αλίμου-Γλυφάδας-Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης βρίσκονται μεταξύ της 21ης και 28ης θέσης.

    Πηγή: TheToc

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Εφημερίες Φαρμακείων
    Εφημερίες Νοσοκομείων

    Επιμέλεια ύλης

    Τελευταία άρθρα

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    07:30 16/12

    Δεξαμενόπλοια σε τροχιά κερδών, αλλά με βαριά σκιά για το 2026

    Μια από τις ισχυρότερες φάσεις των τελευταίων ετών διανύει ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων.

    07:30 15/12

    Υποχώρηση ναύλων και επιλεκτική δραστηριότητα στην αγορά ξηρού φορτίου

    Οι ναύλοι υποχώρησαν σε όλα τα μεγέθη πλοίων, με τα Capesize να δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση.

    07:46 11/12

    Ανατροπές στις ναυτιλιακές ροές - Η Κίνα ανασχηματίζει τον παγκόσμιο χάρτη φορτίων

    Οι εμπορικές σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση ενισχύθηκαν κατά 5,4% στα 5,37 τρισ. γουάν.

    07:30 10/12

    Παραγγελία 87 πλοίων αξίας 7 δισ. δολαρίων από την Cosco

    Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ενιαία ναυπηγική σύμβαση που έχει συναφθεί μέχρι σήμερα στην Κίνα.

    19:31 09/12

    Κικίλιας – Γκίλφοϊλ: Κοινή πορεία για επενδύσεις και ασφάλεια στα ελληνικά λιμάνια

    Η προώθηση κοινών δράσεων στα ελληνικά λιμάνια κυριάρχησε στη συνάντησή τους.

    07:30 09/12

    Η πιθανή επιστροφή στο Σουέζ απειλεί την άνοδο των ναύλων στην Ασία

    Η ενδοασιατική αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται σε φάση έντονης ζήτησης.

    07:30 08/12

    Ελληνική πρωτοκαθεδρία στις αγοραπωλησίες ξηρού φορτίου - Ανανέωση στόλου αντί για επέκταση

    Η ελληνική πλοιοκτησία συνεχίζει να κινείται στην πρώτη γραμμή της διεθνούς αγοράς αγοραπωλησιών ξηρού φορτίου.

    08:00 06/12

    Οι εργαζόμενοι της Zim καλούν το Τελ Αβιβ να μπλοκάρει την εξαγορά από τη Hapag-Lloyd

    Επικαλούμενοι λόγους εθνικής ασφάλειας, καθώς η Hapag-Lloyd ελέγχεται και από Κατάρ και Σαουδική Αραβία.

    07:30 05/12

    Ναυτιλία 2026: Η επιστροφή στην ομαλότητα τρομάζει τις ναυλαγορές

    Αν κάτι τρομάζει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία για το επόμενο έτος, αυτό είναι η πιθανότητα να κοπάσουν οι κρίσεις.

    07:30 03/12

    Νέος κύκλος για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία – Το μήνυμα από το συνέδριο του "Κόμβου"

    Επανέρχεται στο προσκήνιο η συζήτηση για την επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

    08:11 01/12

    Νέα Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων στη θέση της ΔΑΛ - Μεταρρύθμιση στο πλαίσιο εποπτείας

    Σε αλλαγή του μοντέλου εποπτείας των λιμένων προχωρά το υπ. Ναυτιλίας.

    16:06 28/11

    Ρεκόρ ψήφων για την Ελλάδα στο Συμβούλιο του IMO

    Ιστορικό ρεκόρ 153 ψήφων πέτυχε η Ελλάδα στην εκλογή για την Κατηγορία Α του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

    07:30 28/11

    Η επιστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα απειλεί να ανατρέψει τη συγκυριακή άνοδο της αγοράς δεξαμενόπλοιων

    Το εύρος της διόρθωσης θα εξαρτηθεί από τον βαθμό εμπιστοσύνης των εταιρειών στη σταθερότητα της περιοχής.

    14:59 27/11

    Eurostat: Τα λιμάνια της Ιταλίας και της Ελλάδας τα πιο πολυσύχναστα επιβατικά λιμάνια στην ΕΕ - Η θέση του Πειραιά

    Το 2024, τα ιταλικά λιμάνια κατέγραψαν 93,5 εκατ. επιβάτες, ακολουθούμενα από την Ελλάδα με 81,1 εκατ. επιβάτες.