Πέμπτη, 08-Ιουλ-2021 18:19

Κορονοϊός: Εντοπίστηκαν 13 γενετικοί παράγοντες κινδύνου για λοίμωξη ή σοβαρή Covid-19

Μια μεγάλη διεθνής κοινοπραξία γενετιστών και άλλων επιστημόνων από πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα, ανακοίνωσε ότι, μετά από ενδελεχή έρευνα, εντόπισε 13 περιοχές του ανθρωπίνου γονιδιώματος -εκ των οποίων οι έξι βρέθηκαν για πρώτη φορά- που αυξάνουν είτε την πιθανότητα λοίμωξης από κορονοϊό (οι τέσσερις) είτε για σοβαρή Covid-19 (οι άλλες εννέα). Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα γενετική μελέτη του είδους της, η οποία ρίχνει περισσότερο φως στο γενετικό υπόβαθρο όσων νοσούν.

Είναι γνωστό ότι ορισμένοι παράγοντες (μεγάλη ηλικία, ανδρικό φύλο, παχυσαρκία, υποκείμενα νοσήματα, κοινωνικο-οικονομικές περιβαλλοντικές συνθήκες κ.α.) αυξάνουν τη βαρύτητα της νόσου Covid-19, αλλά δεν εξηγούν πλήρως τις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων σε αυτό το θέμα, κάτι που πιθανώς οφείλεται στη γενετική διαφοροποίηση. Μόνο έτσι ίσως είναι δυνατό να εξηγηθεί γιατί ορισμένοι άνθρωποι ίδιας ηλικίας και βάρους, χωρίς υποκείμενα νοσήματα, αρρωσταίνουν βαριά από τον κορονοϊό, ενώ άλλοι δεν έχουν σχεδόν καθόλου συμπτώματα.

Ήδη από πέρυσι το Μάρτιο χιλιάδες ερευνητές είχαν συνασπιστεί στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας "COVID-19 Host Genomics Initiative", με επικεφαλής τον δρα Αντρέα Γκάνα του φινλανδικού Ινστιτούτου Μοριακής Ιατρικής και του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι. Η κοινοπραξία περιλαμβάνει πλέον περισσότερους από 3.300 επιστήμονες από 25 χώρες (και την Ελλάδα).

Οι ερευνητές, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature", ανέλυσαν κλινικά και γενετικά δεδομένα από σχεδόν 50.000 ασθενείς Covid-19 από 19 χώρες, καθώς και δύο εκατομμύρια άτομα χωρίς κορονοϊό (η ομάδα ελέγχου), συγκρίνοντας τα γονιδιώματα μεταξύ τους. Μπόρεσαν έτσι να βρουν 13 γενετικές περιοχές (loci) που εμφανίζουν ισχυρή σχέση με αυξημένο κίνδυνο είτε να μολυνθεί κάποιος από τον κορονοϊό SARS-CoV-2, είτε να αρρωστήσει βαριά εξαιτίας του.

Η ανακάλυψη θα βοηθήσει να εντοπισθούν νέοι γενετικοί στόχοι για μελλοντικές θεραπείες. Από τις 13 γενετικές περιοχές, μία βρίσκεται κοντά στο γονίδιο FOXP4, το οποίο σχετίζεται με τον καρκίνο των πνευμόνων. Οι άνθρωποι με το εν λόγω γονίδιο έχουν αυξημένη πιθανότητα για σοβαρή Covid-19, οπότε είναι πιθανό ότι μια θεραπεία που θα "μπλοκάρει" αυτό το γονίδιο, θα αποτελεί μια εναλλακτική θεραπευτική στρατηγική. Δύο άλλες γενετικές περιοχές, που επίσης αυξάνουν τον κίνδυνο για βαριά Covid-19, σχετίζονται με τα γονίδια DPP9 (εμπλέκεται επίσης στον καρκίνο των πνευμόνων και στην πνευμονική ίνωση) και ΤΥΚ2 (εμπλέκεται σε μερικές αυτοάνοσες παθήσεις).

Οι ερευνητές θα συνεχίσουν τη γενετική μελέτη τους, ελπίζοντας να φωτίσουν ακόμη περισσότερο το γενετικό υπόβαθρο της Covid-19, το οποίο σε μερικές περιπτώσεις (ιδίως όταν υπάρχουν σπάνιες μεταλλάξεις στο ανθρώπινο DNA) μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στο να αρρωστήσει κάποιος με ήπια συμπτώματα ή να κινδυνεύσει να πεθάνει. Μεταξύ άλλων, οι συνεργαζόμενοι επιστήμονες θα εστιάσουν την προσοχή τους στο τι διαφοροποιεί γενετικά όσους πάσχουν από παρατεταμένα επί μήνες συμπτώματα της "μακράς Covid-19", από εκείνους που αναρρώνουν γρήγορα.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: nature.com

ΠΗΓΗ: ΑΜΠΕ

Διαβάστε ακόμα:

* Κορονοϊός: Η μετάλλαξη Δέλτα είναι ικανή να διαφεύγει εν μέρει από τα εξουδετερωτικά αντισώματα

Διχογνωμία στη Γερμανία για τον εμβολιασμό παιδιών

Ο εμβολιασμός παιδιών και εφήβων έχει γίνει άθυρμα ανάμεσα στους πολιτικούς και τους επιστήμονες. Να κατευνάσει τις εντάσεις προσπαθεί ο υπουργός Υγείας Γενς Σπαν.

Σταθεροποιητικές τάσεις στο ιικό φορτίο στα αστικά λύματα Αττικής, Θεσσαλονίκης, αυξητικές στην Κρήτη

Αυξητικές ή σταθεροποιητικές τάσεις, παρατηρήθηκαν την εβδομάδα 26 Ιουλίου έως 1 Αυγούστου, στο ιικό φορτίο του SARS-CoV-2 στα αστικά λύματα των δέκα από τις δώδεκα περιοχές που ελέγχθηκαν από το...

Κορονοϊός: 3.428 κρούσματα και 14 θάνατοι σε 24 ώρες, στους 191 οι διασωληνωμένοι

Οι εισαγωγές νέων ασθενών στα νοσοκομεία της επικράτειας είναι 142 (ημερήσια μεταβολή -14,97%).

Άδ. Γεωργιάδης: Η υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών γίνεται σε συνεργασία με τις Επιτροπές βιοηθικής

"Η κυβέρνηση δεν έχει κάποιο συμφέρον να εμβολιαστούν οι πολίτες, έχει όμως την υποχρέωση να εξασφαλίσει τις δόσεις των εμβολίων".

Ιράν: Νέο ρεκόρ κρουσμάτων κορονοϊού με περισσότερες από 39.000 μολύνσεις σε ένα 24ωρο

Περισσότεροι από 10,7 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν λάβει μια πρώτη δόση εμβολίου, ενώ μόλις 2,8 εκατομμύρια έχουν κάνει και τις δύο δόσεις.

Σκωτία: Αίρονται τα περιοριστικά μέτρα κατά του κορονοϊού στις 9 Αυγούστου

Παραμένουν οι μάσκες σε κλειστούς χώρους και η τηλεργασία.

Ισπανία - κορονοϊός: Η κυβέρνηση παρατείνει τη στήριξη των πιο ευάλωτων

Η ισπανική κυβέρνηση παρέτεινε σήμερα έως τα τέλη Οκτωβρίου ένα πακέτο μέτρων που στοχεύει να βοηθήσει τους πιο ευάλωτους πολίτες να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της πανδημίας.

Ρώμη: Κυβερνοεπίθεση σε εμβολιαστικά κέντρα

Επίθεση χάκερ μπλόκαρε νέα ραντεβού εμβολιασμού, θέτοντας σε κίνδυνο προσωπικά στοιχεία - μεταξύ αυτών και του ιταλού πρωθυπουργού. Υποψίες κατά αντιεμβολιαστών.

Ιταλία: Αυξάνονται οι εισαγωγές σε νοσοκομεία και ΜΕΘ λόγω κορονοϊού

Λόγω της παραλλαγής Δέλτα του κορονοϊού.

Κορονοϊός: Το ήμισυ του πληθυσμού της ΕΕ είναι πλέον πλήρως εμβολιασμένο

Συνολικά, το ποσοστό μεταφράζεται σε 223,8 εκατομμύρια άτομα που έχουν λάβει και τις δύο δόσεις εμβολίου ή μία δόση μετά από νόηση ή μία δόση μονοδοσικού εμβολίου.

Έλεγχοι κορονοϊού: Συνολικά πρόστιμα ύψους 89.650 ευρώ και αναστολή λειτουργίας σε 6 επιχειρήσεις τη Δευτέρα

Συνολικά καταγράφηκαν 126 περιπτώσεις παράβασης των μέτρων επιδημιολογικού συναγερμού.

Εθνική Τράπεζα: Μικρομεσαίες επιχειρήσεις και πανδημία - Πώς τα μέτρα στήριξης έθεσαν τις βάσεις της ανάκαμψης

Με το βλέμμα στην ανάπτυξη των ελληνικών ΜμΕ μετά το πέρας της πανδημίας.

Βατόπουλος: Έρχεται το τέλος του κορονοϊού; Πότε και τι θα σημάνει την λήξη της πανδημίας

"Τον Σεπτέμβριο θα δούμε πώς θα πάει η κατάσταση στην Ευρώπη".

Η Disney απαιτεί πλέον τον εμβολιασμό όλων των υπαλλήλων της

Η Walt Disney είναι η τελευταία εκ των αμερικανικών εταιρειών η οποία απαιτεί από τους περισσότερους υπαλλήλους της να εμβολιαστούν κατά του κορονοϊού, καθώς οι νέες μολύνσεις αυξάνονται απότομα σε...

Βρετανία: Λιγότεροι άνθρωποι θα μπαίνουν στο εξής σε καραντίνα

Εφόσον ήρθαν σε επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα.