Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 27-Ιουν-2021 23:59

    Διατροφή για διαβήτη; Γιατί να αποφεύγετε τη ζάχαρη αλλά ΚΑΙ τα λιπαρά;

    Διατροφή για διαβήτη; Γιατί να αποφεύγετε τη ζάχαρη αλλά ΚΑΙ τα λιπαρά;
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Πολλοί άνθρωποι υποφέρουν από σακχαρώδη διαβήτη. Πρόκειται για μια μεταβολική ασθένεια η οποία χαρακτηρίζεται από αύξηση της συγκέντρωσης του σακχάρου στο αίμα (υπεργλυκαιμία) και διαταραχή του μεταβολισμού της γλυκόζης, είτε ως αποτέλεσμα ελαττωμένης έκκρισης ινσουλίνης είτε λόγω ελάττωσης της ευαισθησίας των κυττάρων του σώματος στην ινσουλίνη. Οι κύριοι τύποι σακχαρώδους διαβήτη είναι ο διαβήτης τύπου 1, ο διαβήτης τύπου 2 και ο διαβήτης της κύησης. Στο διαβήτη τύπου 1 ο οργανισμός δεν μπορεί να παράγει καθόλου ινσουλίνη, ενώ στο διαβήτη τύπου 2 παράγεται μικρή ποσότητα ινσουλίνης, η οποία δεν επαρκεί για τις ανάγκες του οργανισμού.

    Οι βασικές διατροφικές συμβουλές για το διαβήτη 

    Πώς όμως πρέπει να τρέφονται τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη; Ποιες  είναι οι τροφές που αυξάνουν την τιμή του σακχάρου; Η διατροφολόγος Σοφία Κόντη (@healthnutritionabalance) δίνει τις απαντήσεις.

    Το σάκχαρο  δεν το ανεβάζουν  μόνο η ζάχαρη και τα τρόφιμα που την περιέχουν. Το αυξάνουν όλες οι τροφές που περιέχουν σάκχαρα, δηλαδή υδατάνθρακες. Οι υδατάνθρακες αποτελούν συστατικό των τροφίμων που ανήκουν στην ομάδα των φρούτων, των λαχανικών, των γαλακτοκομικών προϊόντων όπου εξαίρεση αποτελούν όλα τα είδη τυριών και στην ομάδα του αμύλου (π.χ. ψωμί, μακαρόνια, ρύζι, πατάτες κ.α.). Επομένως, υδατάνθρακες κρύβονται σε όλες τις τροφές εκτός από τα τυριά, το κρέας, τα λίπη και τα έλαια. 

    Ανεξάρτητα από τον τύπο του διαβήτη, οι υδατάνθρακες που θα καταναλωθούν θα πρέπει να μοιραστούν κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό που αλλάζει ανάλογα με τον τύπο του διαβήτη είναι ο τρόπος με τον οποίο θα μοιραστούν. Δεν θέλουμε να υπάρχουν λοιπόν μέσα στην ημέρα λίγα και ογκώδη γεύματα, αλλά 5-6 μικρά. Τα 3 πρέπει να είναι κύρια γεύματα και να αποτελούν το πρωινό,το μεσημεριανό το βραδινό, και τα άλλα 2-3 σνακ, το δεκατιανό ,το απογευματινό  και ίσως ένα γεύμα προ ύπνου.  

    Διατροφή για διαβήτη

    Ένας διαβητικός πρέπει να ακολουθεί ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο που να περιέχει όλα τα τρόφιμα χωρίς στερήσεις και απαγορεύσεις. Να προτιμά  την κατανάλωση σύνθετων υδατανθράκων που είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες και μη επεξεργασμένους, όπως μαύρο ψωμί ή πολύσπορο, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, ρύζι μη αποφλοιωμένο. Τρώτε τα φρούτα που σας αρέσουν, καλύτερα όμως άγουρα και με φλούδα για περισσότερες φυτικές ίνες. Καλό είναι επίσης τα ζυμαρικά σας να τα τρώτε al dente και όχι πολύ βρασμένα. Τέλος, επιλέγετε ωμά λαχανικά  που έχουν φυτικές ίνες και καθυστερούν την απορρόφηση γλυκόζης, ώστε να μην αυξάνεται το σάκχαρο στο αίμα σας.

    Τροφές που θα έπρεπε να αποφεύγονται για διαβητικούς είναι τρόφιμα που έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη (ψωμί  λευκό, ρύζι λευκό, πατάτες βραστές,,ρυζογκοφρέτες κ.ά.). Επίσης, θα πρέπει να αποφεύγεται η ζάχαρη σε όλες τις μορφές της (γλυκόζη, σορβιτόλη, τα γλυκά, οι σοκολάτες, οι καραμέλες, οι μαρμελάδες, οι γλυκοί χυμοί φρούτων, το μέλι, τα ζαχαρωμένα φρούτα, τα αεριούχα και αλκοολούχα ποτά. 

    Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην κατανάλωση του αλκοόλ. Το αλκοόλ προκαλεί υπογλυκαιμία, για αυτό πάντα θα πρέπει να καταναλώνεται μαζί με κάποιο σνακ ή γεύμα που να περιέχει υδατάνθρακες.

    Γιατί χρειάζεται να προσέχετε και τα λιπαρά 

    Και οι δυο τύποι διαβήτη αποτελούν παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση Στεφανιαίας Νόσου. Επομένως, τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη θα πρέπει να προσέξουν να κρατήσουν σε χαμηλά επίπεδα την πρόσληψη των κορεσμένων λιπαρών οξέων γνωστά ως "κακά" λιπαρά.

    Κορεσμένα λιπαρά περιέχουν οι ζωϊκής προέλευσης τροφές, όπως το κόκκινο κρέας (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κατσίκι), το βούτυρο, τα γαλακτοκομικά προϊόντα. 
    Χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα έχει το λευκό κρέας, δηλαδή τα πουλερικά και τα ψάρια. Επομένως, κόκκινο κρέας θα πρέπει να περιλαμβάνεται στη διατροφή μια φορά την εβδομάδα ή και πιο σπάνια, 1-2 φορές κοτόπουλο και ψάρι και τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας θα πρέπει να καταναλώνονται λαχανικά και όσπρια.
    Επίσης θα πρέπει να καταναλώνονται γαλακτοκομικά προϊόντα μέτριας περιεκτικότητας λίπους, να αποφεύγεται το βούτυρο και να χρησιμοποιείται στη θέση του το ελαιόλαδο.

    Tips για υγιεινή διατροφή στον διαβήτη

     

    • Για να έχετε υπό έλεγχο τον σακχαρώδη διαβήτη, θυμηθείτε αυτές τις συμβουλές υγιεινής διατροφής:
    • Να μετράτε τις ποσότητες των τροφών που καταναλώνετε.
    • Να χρησιμοποιείτε αντί για αλάτι καρυκεύματα, όπως ρίγανη, βασιλικό, λεμόνι.
    • Να πίνετε 6 έως 8 ποτήρια νερό κάθε ημέρα.
    • Να καταναλώνετε φρούτα και όχι χυμούς του εμπορίου, καθώς περιέχουν ζάχαρη και πρέπει να αποφεύγονται στην διατροφή για διαβήτη.
    • Σύμμαχος ενάντια στον διαβήτη είναι η σωστή διατροφή σε συνδυασμό με την σωματική άσκηση!

       

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Εφημερίες Φαρμακείων
    Εφημερίες Νοσοκομείων

    Επιμέλεια ύλης

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    08:50 29/06

    H ευλογιά των πιθήκων: Δεδομένα και χρήσιμες πληροφορίες

    Η μόλυνση από την ευλογιά των πιθήκων, τα συμπτώματα, ο εμβολιασμός και η απάντηση στο αν κινδυνεύουμε από μία νέα πανδημία.

    10:50 28/06

    Εγκυμοσύνη και καλοκαίρι: Ποιος μήνας είναι πιο επικίνδυνος για αποβολή;

    Ο κίνδυνος αποβολής μιας εγκύου φαίνεται να αυξάνεται στη διάρκεια του καλοκαιριού, βρήκε νέα αμερικανική μελέτη.

    10:40 28/06

    Πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων και καρκίνου: Βοηθούν οι βιταμίνες;

    Φορείς υγείας στις ΗΠΑ εξετάζουν τον συσχετισμό σχετικά με τη λήψη βιταμινούχων συμπληρωμάτων για την πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων και καρκίνου.

    08:55 28/06

    Καρκίνος του Πνεύμονα: Χρήσιμες γνώσεις και πληροφορίες για ασθενείς

    Ο καρκίνος του πνεύμονα είναι η πρώτη αιτία θανάτου από καρκίνο παγκοσμίως σε άνδρες και γυναίκες.

    15:35 27/06

    Παθήσεις και συμπτώματα του αναπνευστικού συστήματος

    Η παρακάτω συμπτωματολογία "αποκαλύπτει" κάποια από τα βασικά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουμε όλοι στο αναπνευστικό μας σύστημα.

    10:55 27/06

    Εμβόλιο γρίπης vs Αλτσχάιμερ

    Μειωμένος ο κίνδυνος Αλτσχάιμερ για όσους ηλικιωμένους έχουν κάνει αντιγριπικό εμβόλιο, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη.

    09:01 27/06

    Νέα έρευνα: Η νόσηση από COVID-19 μας κάνει ευάλωτους σε νευροεκφυλιστικές νόσους

    Περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν νευροεκφυλιστικές παθήσεις, όπως Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον, έχουν όσοι νόσησαν από COVID-19 -αλλά και από γρίπη-, σύμφωνα με νέα μελέτη από τη Δανία.

    08:57 27/06

    Πρωταθλήτρια η Ελλάδα  στους θανάτους από ναρκωτικά

    Αποκαλυπτικά στοιχεία από έρευνα του πανεπιστημίου Αθηνών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

    08:08 27/06

    Λύση για τις ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις: Αυτόνομο Ρομποτικό Σύστημα Απολύμανσης Robotsafe με Τεχνολογία UV-C

    Με το πρόβλημα των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων να γιγαντώνεται, η εφαρμογή λύσης με τη χρήση υπερσύγχρονης ρομποτικής τεχνολογίας και τεχνητής νοημοσύνης στον Όμιλο Ιατρικού Αθηνών εξασφαλίζει την...

    10:02 24/06

    Υποπαραλλαγές ΒΑ.4 και ΒΑ.5 της Όμικρον: Τι σημαίνουν για την πανδημία

    Πέντε ερωτήσεις και απαντήσεις για τις δύο νέες πιο μεταδοτικές υποπαραλλαγές της Όμικρον.

    09:30 24/06

    Στέλεχος Όμικρον: Πόσο μας προστατεύει το εμβόλιο και η φυσική νόσηση

    Η επίδραση της προηγούμενης λοίμωξης και του εμβολιασμού COVID-19 στη συμπτωματική λοίμωξη από Όμικρον.

    09:21 24/06

    Τέταρτη δόση για το εμβόλιο του κορονοϊού: Διχασμένη η επιστημονική κοινότητα

    Παρότι χθες ανακοινώθηκε το άνοιγμα της πλατφόρμας για τους άνω των 30 ετών, οι ειδικοί δεν συμφωνούν στο εάν υπάρχει όφελος από μία επόμενη αναμνηστική δόση για τις ηλικίες 30-59 ετών.

    08:02 24/06

    Philip Morris: Η επιστήμη πίσω από τα εναλλακτικά προϊόντα καπνίσματος χωρίς καύση

    Στο επίκεντρο η μείωση της βλάβης από το κάπνισμα αλλά και ο ρόλος που μπορούν να παίξουν τα επιστημονικά τεκμηριωμένα προϊόντα χωρίς καύση, συμπληρώνοντας τα μέτρα ελέγχου του καπνίσματος.

    16:03 23/06

    ΙΟΒΕ - ΣΦΕΕ: "Η φαρμακευτική αγορά στην Ελλάδα: Γεγονότα και Στοιχεία 2021"

    Στην ετήσια αυτή έκθεση παρουσιάζονται τα βασικά διαρθρωτικά στοιχεία, οι εξελίξεις και οι τάσεις σε Ελλάδα και Ευρώπη, στον χώρο του φαρμάκου και το ευρύτερο οικοσύστημα της υγείας.

    11:02 23/06

    Κοιμάστε με αναμμένο φως; Θα μπορούσε να αποτελεί κίνδυνο για την υγεία σας!

    Η έκθεση σε φως κατά τη διάρκεια της νύχτας αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας, διαβήτη και υπέρτασης στους ηλικιωμένους, σύμφωνα με έρευνα. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι μακροπρόθεσμα μπορεί να μας...

    08:43 23/06

    Μετάλλαξη Όμικρον: Ο Ηλίας Μόσιαλος για τις υποπαραλλαγές Β4 και Β5 στη Νότια Αφρική

    Οι νέες υποπαραλλαγές της Όμικρον μας απασχολούν ήδη και έχει ενδιαφέρον η σχετική ανάλυση του καθηγητή Πολιτικής της Υγείας Ηλία Μόσιαλου.