Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 09-Απρ-2020 14:01

    Μήπως τώρα που μένουμε μόνο σπίτι τρώμε συναισθηματικά;

    Μήπως τώρα που μένουμε μόνο σπίτι τρώμε συναισθηματικά;
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Γράφει ο Ευμένης Π. Καραφυλλίδης BSc (Hons), MSc, NYSCDN, Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
    Πανεπιστημίου Leeds M., Αγγλία
    Πανεπιστημίου Columbia, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ
    Διευθυντής Διαιτολογικού Τμήματος METROPOLITAN GENERAL (τέως ΙΑΣΩ General)
    www.karafillides.gr

    Μήπως τρώτε γιατί βαριέστε, γιατί νιώθετε μοναξιά, επειδή έχετε προβλήματα με το γάμο σας ή επειδή δεν θέλετε να στερηθείτε ή απλά επειδή είστε θλιμμένοι ή μόνοι;

    Μήπως κάποια από αυτές τις δικαιολογίες για την υπερκατανάλωση φαγητού σας είναι οικεία;

    Αν ναι, είναι ένα στοιχείο ότι το πρόβλημα του βάρους σας είναι στενά συνδεδεμένο με το φαινόμενο της συναισθηματικής υπερφαγίας. Έχετε επιλέξει αυτόν τον τρόπο διατροφής και αντίδρασης για να χειρίζεστε τα αρνητικά σας συναισθήματα.Αυτή η μορφή αντίδρασης σας κάνει να ξεφεύγετε από τις σωστές διατροφικές συνήθειες ξανά και ξανά.

    Δεν υπάρχει κάποια μαγική λύση για να χάσετε τα επιπλέον κιλά σας. Αρχικά, πρέπει να μάθετε να ελέγχετε την συναισθηματική κατανάλωση φαγητού και να κλείνετε τον "διακόπτη" της πείνας σας. Μόνο τότε μπορεί ένα κατάλληλο πρόγραμμα ισορροπημένης διατροφής να σας βοηθήσει να χάσετε το επιπλέον βάρος σας και να το διατηρήσετε για πάντα.

    Την τελευταία φορά που φάγατε πάρα πολύ:
    1. Προσέξατε ότι πεινάσατε ξαφνικά ή μήπως η πείνα αυξήθηκε σταδιακά;
    Η συναισθηματική πείνα εμφανίζετε ξαφνικά ενώ η σωματική - "φυσική" πείνα αναπτύσσεται με αργούς ρυθμούς. Η σωματική πείνα αρχίζει με μια κοιλιά να "γουργουρίζει" όλο και πιο πολύ, και τελικά εξελίσσεται σε πείνα. Η διαδικασία αυτή είναι αργή, πολύ διαφορετική από τη συναισθηματική πείνα, η οποία έχει μια ξαφνική και πολύ έντονη εμφάνιση.

    2. Όταν πεινάσατε αισθανθήκατε μια σχεδόν απελπισμένη ανάγκη να φάτε κάτι αμέσως; Σε αντίθεση με τη φυσική πείνα, η συναισθηματική πείνα απαιτεί άμεση κατανάλωση φαγητού, και θέλει άμεση ικανοποίηση. Η σωματική πείνα, από την άλλη πλευρά, "περιμένει" για την τροφή.

    3. Όταν τρώγατε δώσατε προσοχή σε αυτό που καταναλώνατε ή το καταναλώσατε ασυναίσθητα; Η διαφορά μεταξύ της σωματικής και συναισθηματικής πείνας είναι μεγάλη. Για να ικανοποιήσετε τη "φυσική" πείνα, κάνετε συνήθως μια συνειδητή επιλογή για αυτό που θα καταναλώσετε, και γνωρίζετε το τι τρώτε. Επίσης αντιλαμβάνεστε πόσο πρέπει να καταναλώσετε, ώστε να μπορείτε να σταματήσετε όταν αισθανθείτε κορεσμό. Σε αντίθεση, με την συναισθηματική πείνα σπάνια αντιλαμβάνεστε τι και πόσο τρώτε. Αν έχετε συναισθηματική πείνα, επιθυμείτε περισσότερα τρόφιμα, ειδικά λιχουδιές (αλμυρές και γλυκείες) ακόμη και αν ήδη αισθάνεστε κορεσμό.

    4. Όταν νοιώθετε έντονα την αίσθηση της πείνας, αρκούν κάποια "θρεπτικά" τρόφιμα ή μήπως προτιμάτε κάποιο συγκεκριμένο είδος τροφίμου - λιχουδιές για να ικανοποιηθείτε; Η συναισθηματική πείνα συχνά απαιτεί λιχουδιές κυρίως θερμιδογόνες, προκειμένου να ικανοποιηθεί. Όταν νοιώθετε σωματική πείνα, ακόμη και τα καρότα θα σας φαίνονται νόστιμα. Αν όμως, είστε συναισθηματικά πεινασμένοι, μόνο κέικ, παγωτό ή οι ιδιαίτερες σας προτιμήσεις θα φαίνονται ελκυστικές.

    5. Μήπως αισθάνεστε ένοχοι, αφού φάτε; Η συναισθηματική πείνα συχνά καταλήγει σε ενοχές ή υποσχέσεις ότι θα τα καταφέρετε την επόμενη φορά. Η σωματική πείνα δεν έχει καμία ενοχή, διότι γνωρίζετε ότι φάγατε με σκοπό να διατηρήσετε τις δυνάμεις σας, την υγεία και την ενέργεια σας.


    6. Μήπως τρώτε όταν είστε συναισθηματικά αναστατωμένοι ή βιώνετε "κενά" αισθήματα; Η συναισθηματική πείνα είναι αποτέλεσμα ενεργοποίησης συναισθηματικών ερεθισμάτων, ενώ η σωματική πείνα είναι αποτέλεσμα φυσιολογικής ανάγκης.

    7. Μήπως καταναλώνετε φαγητό πολύ γρήγορα; Όταν τρώτε λόγω φυσιολογικής - σωματικής πείνας, καταναλώνετε το φαγητό σας απολαμβάνοντας κάθε μπουκιά, όμως όταν τρώτε λόγω συναισθηματικής πείνας, καταναλώνετε τρόφιμα ασυναίσθητα και σε μεγάλες ποσότητες.

    Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε 17.000 άτομα που ακολουθούσαν κάποιο διατροφικό πρόγραμμα και απέτυχαν, έδειξε ότι σχεδόν όλοι τους υποτροπίασαν λόγω συναισθηματικών ζητημάτων – κυρίως σε σχέση με την αυτοεκτίμηση τους ή δέχτηκαν κάποιο συναισθηματικό πλήγμα.

    Αυτό που πρέπει να τονιστεί, είναι ότι πολεμώντας τη συναισθηματική πείνα μόνο με "πρόχειρες" δίαιτες είναι σχεδόν σαν να προσπαθείτε να τρέξετε στο μαραθώνιο, ενώ βρίσκεστε στον καναπέ σας. Απλά δεν έχει κανένα νόημα, χωρίς σωστή καθοδήγηση και υποστήριξη. Χρειάζεται να αποκτήσετε τον έλεγχο της συναισθηματικής πείνας, επειδή όσο πραγματική και να φαίνεται η πείνα, δεν προέρχεται από την κοιλιά σας, αλλά από το μυαλό σας. Η σωστή και επιστημονική προσέγγιση θα σας βοηθήσει να πάρετε τον έλεγχο στα χέρια σας και φυσικά να φτάσετε και να διατηρήσετε το βάρος που επιθυμείτε.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Εφημερίες Φαρμακείων
    Εφημερίες Νοσοκομείων

    Επιμέλεια ύλης

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    14:20 25/05

    Πως η απώλεια βάρους βελτιώνει την υγεία των πνευμόνων

    Η λειτουργία των πνευμόνων είναι ισχυρός δείκτης συνολικής υγείας και δείκτης θνησιμότητας.

    14:12 25/05

    Η άσκηση στην εγκυμοσύνη κάνει καλό

    Οι έγκυοι που έχουν μία φυσιολογική κύηση καλό είναι να μην παραλείπουν να ασκούνται.

    12:18 19/05

    Μπορούμε με τη διατροφή να αντιστρέψουμε τη γήρανση;

    Τα τρόφιμα που πρέπει να αποφύγουμε και ποια να προτιμήσουμε.

    13:59 18/05

    Τη στήριξη της κλινικής έρευνας φέρνει στο προσκήνιο ο COVID-19

    Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Κλινικών Μελετών ο ΣΦΕΕ τονίζει το σημαντικό ρόλο της κλινικής έρευνας.

    11:00 18/05

    Κορονοϊός και εγκυμοσύνη: τα νέα δεδομένα

    Τα δεδομένα που έχουν καταγραφεί μέχρι στιγμής δείχνουν ότι οι έγκυοι δεν κινδυνεύουν περισσότερο σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.

    16:47 15/05

    Συνεργασία MSD -Institute for Systems Biology για τον COVID-19

    Με σκοπό να διερευνήσουν τους μοριακούς μηχανισμούς της λοίμωξης από τον ιό SARS-CoV-2.

    15:41 14/05

    Η Pfizer Hellas κοντά στους συλλόγους ασθενών

    Η εταιρεία στηρίζει τις προσπάθειες για τη διαχείριση των επιπτώσεων της πανδημίας της νόσου COVID-2019.

    09:11 13/05

    Μεγάλες οι πιθανότητες και για δεύτερο παιδί με εξωσωματική

    Αυστραλοί ερευνητές υπολόγισαν ότι οι πιθανότητες με την ίδια μέθοδο είναι πάνω από 51%.

    09:38 12/05

    Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν πως πάσχουν από ΧΑΠ

    Το κάπνισμα αποτελεί τη σπουδαιότερη αιτία εμφάνισης της νόσου

    09:38 12/05

    Ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2 μπορεί να προληφθεί

    Υψηλό ποσοστό ασθενών παραμένει αδιάγνωστο.

    09:07 12/05

    Η ELPEN στηρίζει ελληνική κλινική έρευνα για τον COVID-19

    Στόχος της συγκεκριµένης µελέτης είναι η αντιµετώπιση και η πρόληψη των επιπλοκών και της εξέλιξης της νόσου COVID-19.

    15:06 11/05

    Προστασία από τον καρκίνο τραχήλου της µήτρας

    Το συνδυαστικό τεστ ThinPrep + Aptima HPV (Co-Testing).

    15:06 11/05

    Γιατί ο καλός ύπνος βελτιώνει την υγεία µας

    Δύο σύµµαχοι του καλού ύπνου είναι η µελατονίνη και η βαλεριάνα.

    15:06 11/05

    Metropolitan Hospital: Αντικατάσταση αορτικής βαλβίδας (TAVI) χωρίς διάνοιξη του θώρακα

    To Metropolitan Hospital, ένα από τα λίγα πιστοποιηµένα κέντρα για TAVI στη χώρα µας, µετράει 160 επιτυχείς επεµβάσεις χωρίς διάνοιξη του θώρακα και χωρίς διακοπή της λειτουργίας της καρδιάς .

    14:38 11/05

    Ράλι από τις φαρμακευτικές για το εμβόλιο του covid-19

    Περίπου 120 προγράμματα εμβολίων τεστάρονται κατά της ασθένειας που προκαλεί ο ιός SARS-Cov-2.