Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 13-Μαρ-2013 01:01

    Νικήστε την υπέρταση με άσκηση

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ματίνας Κουτρουμπή

    Ένας στους τρεις Έλληνες πάσχει από υπέρταση. Κι όμως, αυτή η τόσο ύπουλη ασθένεια που μπορεί να οδηγήσει σε βαριά νοσήματα (καρδιοπάθειες, εγκεφαλικά) μπορεί να νικηθεί με το πιο παλιό και απλό φάρμακο: την άσκηση.

    Είναι τόσο απλό: Η τακτική σωματική δραστηριότητα κάνει την καρδιά ισχυρότερη. Μια ισχυρότερη καρδιά μπορεί να αντλεί και να στέλνει στο σώμα περισσότερο αίμα με λιγότερη προσπάθεια. Έτσι, η καρδιά μπορεί να λειτουργήσει πιο ξεκούραστα, με αποτέλεσμα η πίεση στις αρτηρίες να μειώνεται.

    Η άσκηση είναι τόσο ισχυρό φάρμακο για την υπέρταση που μπορεί να μειώσει την ανάγκη για φαρμακευτική αγωγή. Σε μερικούς ανθρώπους, η άσκηση μπορεί να μειώσει τη συστολική (μεγάλη) πίεση κατά μέσο όρο από 4 έως 9 χιλιοστά υδραργύρου (mm Hg), όσο δηλαδή κάποια φάρμακα για την υπέρταση. Τα αποτελέσματα της άσκησης στην αρτηριακή πίεση γίνονται εμφανή σε έναν έως τρεις μήνες.

    Φυσικά, η άσκηση δεν αφορά μόνο όσους έχουν ήδη εμφανίσει υπέρταση. Μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης σε ικανοποιητικά επίπεδα ενώ μεγαλώνουμε (δηλ λιγότερο από 120/80 mm Hg), καθώς ο κίνδυνος εμφάνισης υψηλής αρτηριακής πίεσης αυξάνει με την ηλικία.

    Όπως, όμως, και όλα τα φάρμακα, έτσι και η άσκηση πρέπει να χορηγείται σε συνεννόηση με τους ειδικούς. Θυμηθείτε να συμβουλεύεστε πάντα το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα άσκησης. Ειδικά αν ανήκετε σε κάποια ειδική ομάδα πληθυσμού (υπέρβαροι/ παχύσαρκοι, χρόνια νοσήματα, οικογενειακό ιστορικό καρδιαγγειακών νοσημάτων, ιστορικό καρδιακής προσβολής) αλλά ακόμα και αν καπνίζετε ή παίρνετε ήδη κάποια τακτική φαρμακευτική αγωγή, ο γιατρός σας μπορεί να σας συμβουλέψει αν αυτό θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο το σώμα σας αντιδρά στην άσκηση.

    Αλλάξτε την καθημερινότητά σας, βάλτε την άσκηση στη ζωή σας

    Όσο και αν ο σύγχρονος τρόπος ζωής μοιάζει να είναι εχθρός της άσκησης, η σωματική δραστηριότητα είναι παντού γύρω μας μέσα στη μέρα. Προσπαθήστε να προσθέσετε μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα στην καθημερινή σας ρουτίνα. Οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα όπως το ανέβασμα μιας σκάλας, οι δουλειές του σπιτιού, το κούρεμα του γκαζόν, το μάζεμα των φύλλων, ένας περίπατος, τζόγκινγκ αλλά και αθλήματα, όπως μπάσκετ τένις, ποδηλασία ή κολύμπι, μπορούν να προσφέρουν την απαραίτητη άσκηση.

    Στόχος, τουλάχιστον 30 λεπτά αερόβιας δραστηριότητας κάθε ημέρα. Εάν δεν μπορείτε να αφιερώσετε τόσο χρόνο συνεχόμενα, να θυμάστε ότι μικρότερης διάρκειας δραστηριότητες π.χ 10 λεπτών 3 φορές την ημέρα, μπορούν να προσφέρουν το ίδιο όφελος με 30 συνεχόμενα λεπτά.

    Η άρση βαρών μπορεί επίσης να έχει μακροπρόθεσμα οφέλη για την αρτηριακή πίεση που αντισταθμίζει τον κίνδυνο της προσωρινής αύξησής της κατά τη διάρκεια της άσκησης. Αν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση και θέλετε να συμπεριλάβετε ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης στο πρόγραμμα γυμναστικής σας, θυμηθείτε να εκτελείτε τις ασκήσεις σωστά ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος τραυματισμού. Μην κρατάτε την αναπνοή σας κατά τη διάρκεια της άσκησης, μπορεί να προκαλέσετε επικίνδυνες αυξήσεις της πίεσης. Καλύτερα σηκώστε ελαφρύτερα βάρη περισσότερες φορές.

    Ασφαλής άσκηση - Κλινική εργοφυσιολογία

    Τα τελευταία χρόνια έχει κάνει την εμφάνισή της και στην Ελλάδα μία νέα ειδικότητα στους τομείς παροχής υπηρεσιών υγείας, η κλινική εργοφυσιολογία. Όπως λέει και το όνομά της, η κλινική εργοφυσιολογία ασχολείται με τη φυσιολογία της άσκησης (έργο) σε ελεγχόμενο περιβάλλον (κλινική). Ειδικότερα, ασχολείται με τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και του προφίλ υγείας σε άτομα που πάσχουν από κάποιο χρόνιο νόσημα με στόχο τη βελτίωση, μέσω της άσκησης, της ποιότητας ζωής και τη μείωση της νοσηρότητας των χρόνια πασχόντων.

    Στην αντιμετώπιση της υπέρτασης με άσκηση, η συμβολή ενός κλινικού εργοφυσιολόγου μεγιστοποιεί το αποτέλεσμα σε ελεγχόμενο περιβάλλον. Ο κλινικός εργοφυσιολόγος παρακολουθεί την αρτηριακή σας πίεση, την καρδιακή σας συχνότητα και τον κορεσμό οξυγόνου συστηματικά ενώ γυμνάζεστε και προσαρμόζει το πρόγραμμα άσκησης στις εξατομικευμένες ανάγκες σας, πάντα σε συνεργασία με το γιατρό σας.

    Η άσκηση δεν είναι "προνόμιο" των υγειών

    Με τη σωστή παρακολούθηση όλοι έχουν δικαίωμα στη άσκηση και μπορούν να ωφεληθούν από τις ευεργετικές ιδιότητές της.

    Μία γενική συμβουλή για όλους όσοι ασκούνται είναι "ακούστε το σώμα σας". Σταματήστε τη δραστηριότητά σας αμέσως, αν εμφανίσετε σοβαρή δύσπνοια ή ζάλη ή αν αισθανθείτε πόνο ή πίεση στο στήθος, στο ένα χέρι ή το σαγόνι σας.

    Μην ξεχνάτε ότι η τακτική άσκηση βοηθά επίσης στη διατήρηση υγιούς βάρους, χαμηλών επιπέδων σακχάρου στο αίμα και χοληστερόλης, μειώνει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο και εγκεφαλικά επεισόδια, μειώνει το στρες και προσφέρει περισσότερη ενέργεια.

    Η Ματίνα Κουτρουμπή PhD είναι
    Κλινική Εργοφυσιολόγος και Επιστημονική Συνεργάτης της Ιατρικής Σχολής Αθηνών

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Εφημερίες Φαρμακείων
    Εφημερίες Νοσοκομείων

    Επιμέλεια ύλης

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    20:32 02/08

    ΕΟΔΥ: Τρία περιστατικά λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου

    Στην Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας.

    09:46 30/07

    Πόσες θερμίδες έχει ένα ποτήρι κρασί, η μπύρα και άλλα ποτά

    Ο αριθμός των θερμίδων σε ένα ποτήρι κρασί μπορεί να κυμαίνεται από 120 έως 165, ανάλογα με το είδος του.

    08:45 30/07

    Συστάσεις ΗΠΑ: Και οι εμβολιασμένοι ξανά με μάσκες

    Το Κέντρο Ελέγχου Νοσημάτων των ΗΠΑ συστήνει εκ νέου τη χρήση μασκών σε εσωτερικούς χώρους από τους εμβολιασμένους.

    23:59 29/07

    Έχετε επάρκεια σε μαγνήσιο; Έχετε σημαντικούς λόγοι για να παίρνετε αρκετό

    Το μαγνήσιο είναι το μέταλλο που μας θωρακίζει από το άγχος, την κατάθλιψη και την καρδιακή προσβολή.

    16:01 29/07

    Έρευνα ΙΣΑ: Το 68% εμπιστεύεται τα εμβόλια αλλά το 75% όσων δεν έχουν εμβολιαστεί δεν φοβούνται τον ιό

    Αποκαλυπτική έρευνα σχετικά με τη στάση των πολιτών για την πανδημία και τον εμβολιασμό.

    09:26 29/07

    Πώς θα προστατέψουμε τα παιδιά από τον καύσωνα

    Τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα στις υψηλές θερμοκρασίες και είναι σημαντικό αυτές τις ζεστές ημέρες να έχουμε στο νου μας ορισμένες βασικές συμβουλές.

    09:23 29/07

    Συνάντηση Ένωσης Ασθενών Ελλάδας με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Χειρουργικής Ογκολογίας

    Βασικό θέμα, οι προκλήσεις της πανδημίας για το υγειονομικό μας σύστημα και οι επιπτώσεις της στην έγκαιρη διάγνωση αλλά και τη θεραπευτική αντιμετώπιση των ασθενών με καρκίνο.

    23:59 28/07

    Αλλαγές στην εμμηνόπαυση: Όσα είναι σημαντικό να γνωρίζουμε

    Η εμμηνόπαυση στη γυναίκα είναι μια κατάσταση που φέρνει μαζί της πολλές αλλαγές, σωματικές και συναισθηματικές.

    13:48 28/07

    Ένας έξυπνος τρόπος για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού των μωρών που γεννιούνται με καισαρική

    Τα μωρά που γεννιούνται με καισαρική χρειάζονται τα βακτήρια της μητέρας για το ανοσοποιητικό τους σύστημα.

    09:30 28/07

    Γιατί κολλάνε κορονοϊό οι εμβολιασμένοι; Απαντά ο Γκίκας Μαγιορκίνης

    Οι λοιμώξεις στους εμβολιασμένους για SARS-CoV-2 και η επιστροφή στην κανονικότητα.

    09:25 28/07

    Βοηθάει το καρπούζι στην απώλεια βάρους και την αποτοξίνωση;

    Το καρπούζι είναι το κατεξοχήν καλοκαιρινό φρούτο και η συμβολή του στη διατροφή μας είναι μεγαλύτερη απ' όσο ίσως φανταζόμαστε.

    07:06 28/07

    Πρεσβεία Ουγγαρίας και ΗΕΡΑ Greece: Επιστημονικό forum για τις κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις στην "μετά-COVID" εποχή

    Απώτερος σκοπός της πρωτοβουλίας είναι η διερεύνηση μεθόδων αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας COVID-19, αλλά και των ευκαιριών που θα εμφανιστούν στην νέα εποχή.

    23:59 27/07

    Δεν χρειάζεται να φύγουμε για να κάνουμε "διακοπές"

    Η διακοπή από την καθημερινότητα, είτε ταξιδέψουμε είτε όχι είναι πολύτιμη για την ευεξία μας.

    09:44 27/07

    Νοσήσατε με κορονοϊό αλλά δεν έχετε κάνει τεστ: Τι ισχύει για το πιστοποιητικό νόσησης και το εμβόλιο

    Άγνωστος είναι ο αριθμός των ανθρώπων που έχουν νοσήσει από ενδοοικογενειακή λοίμωξη χωρίς να έχουν κάνει το ανάλογο τεστ.

    09:12 27/07

    Έρευνα: Επηρεάζουν τα εμβόλια mRNA την ποιότητα του σπέρματος;

    Ένα μέρος της διστακτικότητας ορισμένων για τον εμβολιασμό οφείλεται στην ανησυχία για τυχόν μείωση της γονιμότητας από τα εμβόλια mRNA.

    09:07 26/07

    Η καλύτερη άσκηση για όσους αντιμετωπίζουν καρδιαγγειακά νοσήματα

    Η άσκηση μας κάνει καλό και το γνωρίζουμε. Τι ισχύει όμως όταν κάποιος πάσχει από ένα καρδιαγγειακό νόσημα;