Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 07-Ιουν-2021 07:44

    Τι προτείνουν οι εφοπλιστές για τον φόρο στα καύσιμα των πλοίων

    Τι προτείνουν οι εφοπλιστές για τον φόρο στα καύσιμα των πλοίων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Ανεφάρμοστη "βλέπουν" κορυφαίοι ναυτιλιακοί παράγοντες την πρόταση - "βόμβα" που διατύπωσε προ ημερών ο δανέζικος κολοσσός Maersk για τη μετάβαση του κλάδου στην "πράσινη" εποχή.

    Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής της εταιρείας, Søren Skou, έκανε λόγο για ένα φόρο τουλάχιστον 450 δολαρίων ανά τόνο πετρελαίου κίνησης το οποίο καίνε τα πλοία, με στόχο να γεφυρωθεί το χάσμα με τα ακριβότερα καύσιμα μηδενικών εκπομπών.

    "Ναι" σε φόρο, αλλά από διαφορετική βάση

    "Είναι αδύνατο να εφαρμοστεί ένας τόσο μεγάλος φόρος ξαφνικά. Υπάρχουν πολλές αντιδράσεις από αναπτυσσόμενα κράτη κι άλλους φορείς. Πρόκειται για μία διαδικασία, η οποία πρέπει να προχωρήσει σταδιακά" επισημαίνει στο Capital.gr πολύπειρο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας.

    Με άλλα λόγια, η πρόταση για φόρο είναι ευπρόσδεκτη, αλλά πρέπει να ξεκινήσει από μία άλλη βάση, ένα μικρότερο ποσό, καθώς σε διαφορετική περίπτωση τίθεται στο προσκήνιο ο κίνδυνος στρέβλωσης του ανταγωνισμού.

    Το Capital.gr ζήτησε από την κορυφαία διεθνή ναυτιλιακή ένωση, την BIMCO, ένα σχόλιο επί του θέματος. "Δε σχολιάζουμε συνήθως μεμονωμένες προτάσεις" ήταν η απάντηση που λάβαμε, ενώ μας παρέπεμψαν στην πρόσφατη πρόταση που κατατέθηκε από κοινού με άλλους φορείς, οι οποίοι συνολικά αντιπροσωπεύουν το 90% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

    Ειδικότερα, οι φορείς έχουν ζητήσει από τους αξιωματούχους σε θέσεις ευθύνης να επικεντρωθούν στη λήψη μέτρων βασισμένων στην αγορά (market-based measures). 

    Μάλιστα, με το επιχείρημα ότι βιώσιμες εναλλακτικές στα ορυκτά καύσιμα δεν υπάρχουν ακόμη, έχουν προτείνει τη συγκρότηση ενός Ταμείου Έρευνας και Ανάπτυξης, υπό την αιγίδα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), ύψους 5 δισ. δολαρίων για τη χρηματοδότηση των τεχνολογιών απανθρακοποίησης.

    Τα έσοδα του Ταμείου θα προέλθουν από μία υποχρεωτική συνεισφορά 2 δολαρίων ανά τόνο καυσίμου, από όλες τις ναυτιλιακές σε παγκόσμιο επίπεδο. Αντιλαμβάνεται, λοιπόν, κανείς αμέσως αμέσως τη σημαντική διαφορά στο ποσό του φόρου που προτείνουν από τη μία η Maersk και από την άλλη κορυφαίες ναυτιλιακές ενώσεις.

    Θετικοί απέναντι στο συγκεκριμένο Ταμείο είναι και οι Έλληνες εφοπλιστές. Παράλληλα, σε πρόσφατο κοινό ανακοινωθέν με τους Σουηδούς συναδέλφους τους και μία περιβαλλοντική ΜΚΟ ζήτησαν αντί του προτεινόμενου από την ΕΕ μέτρου για καθολική επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (EU ETS) στη Ναυτιλία (χρηματιστήριο ρύπων) τη σύσταση ειδικού ταμείου υπό το ETS, "το οποίο θα εξασφαλίσει τη σταθερότητα της τιμής του άνθρακα (carbon price), τη μείωση της επιχειρηματικής αβεβαιότητας και τον περιορισμό των οικονομικών και διοικητικών επιβαρύνσεων για τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ναυτιλίας".

    Πήρε θέση και η MSC

    Αποστάσεις από το ύψος του φόρου που προτείνει η Maersk έλαβε και η νο2 εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, η Mediterranean Shipping Company (MSC), τασσόμενη υπέρ ενός Ταμείου R&D.

    "Παρά τις τεράστιες επενδύσεις μας σε στόλο και λειτουργικές δυνατότητες, μακροπρόθεσμες λύσεις με προοπτικές διεύρυνσης δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή προς αξιοποίηση από τα πλοία μας. 

    Υπάρχει ένα κενό στην Έρευνα και Ανάπτυξη για να φέρουμε αυτά τα εναλλακτικά καύσιμα και τις τεχνολογίες στην αγορά και ένα ταμείο σε όλη τη βιομηχανία θα μας βοηθούσε να επιτύχουμε τους στόχους του IMO" σημείωσε σε δήλωση που δημοσιεύτηκε την περασμένη Παρασκευή ο CEO της εταιρείας, Soren Toft.

    Κριτική στον IMO

    Η πρόταση της Maersk απηχεί πάντως σε τμήματα της ναυτιλιακής κοινότητας, που ασκούν κριτική στον IMO για αργές κινήσεις στο μέτωπο της μείωσης των ρύπων. 

    "Ο ΙΜΟ κάνει καλή δουλειά, αλλά δυστυχώς δεν είναι αρκετό" σημειώνουν ναυτιλιακοί παράγοντες, οι οποίοι, μάλιστα, επιρρίπτουν ευθύνες και στις μεγάλες εταιρείες της αγοράς, καθώς, όπως λένε, δεν ενθαρρύνουν την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, διότι ανησυχούν ότι ο υπάρχων στόλος τους θα καταστεί μη ανταγωνιστικός μακροπρόθεσμα.

    Σημειώνεται πάντως ότι το διάστημα 10-17 Ιουνίου θα συνεδριάσει επίσημα η αρμόδια επιτροπή του IMO (Marine Environment Protection Committee) για τη λήψη βραχυπρόθεσμων μέτρων περιορισμού των εκπομπών, στον απόηχο της "θυελλώδους" συζήτησης σε επίπεδο προπαρασκευαστικής ομάδας τις προηγούμενες ημέρες.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ