Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 15-Δεκ-2025 07:30

    Υποχώρηση ναύλων και επιλεκτική δραστηριότητα στην αγορά ξηρού φορτίου

    Υποχώρηση ναύλων και επιλεκτική δραστηριότητα στην αγορά ξηρού φορτίου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

    Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου στην διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας εισήλθε σε φάση αισθητής επιβράδυνσης, χωρίς ωστόσο να καταγράφεται απότομη αλλαγή τάσης. Οι ναύλοι υποχώρησαν σε όλα τα μεγέθη πλοίων, με τα Capesize να δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση, επιβεβαιώνοντας ότι η αγορά περνά περίοδο "αποσυμπίεσης" μετά τις έντονες διακυμάνσεις των προηγούμενων εβδομάδων.

    Η εικόνα αποτυπώθηκε καθαρά και στον Baltic Dry Index, ο οποίος έχασε 522 μονάδες σε εβδομαδιαία βάση και έκλεισε στις 2.205 μονάδες. Πίσω από τον γενικό δείκτη, ωστόσο, διαμορφώνονται διαφορετικές ταχύτητες και αντοχές ανά τύπο πλοίου και γεωγραφική περιοχή, στοιχείο που καθιστά την αγορά πιο σύνθετη από ό,τι δείχνουν οι συνολικοί αριθμοί.

    Στα Capesize, η δραστηριότητα στην Ασία παρέμεινε επιλεκτική. Παρά την παρουσία μεγάλων μεταλλευτικών ομίλων, τα φορτία δεν επαρκούσαν για να στηρίξουν τις τιμές, με τη βασική γραμμή Αυστραλία–Κίνα να υποχωρεί αισθητά. 

    Στον Ατλαντικό, η εικόνα ήταν ακόμη πιο αδύναμη, καθώς τόσο στο νότιο όσο και στο βόρειο σκέλος οι περιορισμένοι όγκοι φορτίων διατήρησαν έντονη πίεση στους ναύλους. Η αγορά έδειξε ότι, χωρίς σταθερή ροή φορτίων, ακόμη και μικρές αυξήσεις προσφοράς αρκούν για να ανατρέψουν την ισορροπία.

    Στα Kamsarmax, ο Ατλαντικός παρουσίασε κάποια σημάδια σταθεροποίησης προς τα μέσα της εβδομάδας, κυρίως λόγω μειωμένης διαθεσιμότητας πλοίων και αυξημένου ενδιαφέροντος από την Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής. 

    Αντίθετα, στην Ασία οι ναυλωτές διατήρησαν σαφές πλεονέκτημα, εκμεταλλευόμενοι τη συγκέντρωση διαθέσιμης χωρητικότητας και την απουσία επαρκών φορτίων από βασικές περιοχές όπως η Αυστραλία και η Ινδονησία.

    Η εικόνα στα Supramax και Ultramax ήταν ανομοιογενής. Στη Νοτιοανατολική Ασία και στην Άπω Ανατολή, η αύξηση των ανοικτών πλοίων οδήγησε σε περαιτέρω υποχώρηση των ναύλων, με τους πλοιοκτήτες να εμφανίζονται πιο ευέλικτοι στις απαιτήσεις τους. Στον αντίποδα, ο Κόλπος της Μέσης Ανατολής και η Δυτική Ινδία κινήθηκαν ανοδικά, καθώς η περιορισμένη χωρητικότητα και τα φορτία από τη Νότια Αφρική στήριξαν την αγορά.

    Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικανικό Κόλπο, η εβδομάδα ξεκίνησε θετικά, αλλά η αυξημένη προσφορά πλοίων περιόρισε γρήγορα τα κέρδη. Η Ευρώπη και η Μεσόγειος κινήθηκαν σε υποτονικούς ρυθμούς, με τους ναυλωτές να διατηρούν τον έλεγχο και τους ναύλους να πιέζονται από τη συσσώρευση χωρητικότητας.

    Στα Handysize, η εικόνα ήταν πιο ήπια αλλά όχι ενιαία. Η Ευρώπη και η Μεσόγειος παρέμειναν υπό πίεση, ενώ στον Αμερικανικό Κόλπο η έλλειψη διαθέσιμων πλοίων επέτρεψε στους πλοιοκτήτες να εξασφαλίσουν καλύτερα επίπεδα. Στην Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής, η αγορά διατήρησε σχετική ισορροπία, με τις προσδοκίες για ενίσχυση της δραστηριότητας εντός Δεκεμβρίου να παραμένουν.

    Συνολικά, η αγορά ξηρού φορτίου δεν δείχνει σημάδια δομικής αποσταθεροποίησης, αλλά περνάει μια φάση εξομάλυνσης μετά από έντονες κινήσεις. Σε αυτό το περιβάλλον, η προσεκτική ανάγνωση των περιφερειακών διαφορών και η ευελιξία στη στρατηγική ναυλώσεων καθίστανται κρίσιμες. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ