Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 01-Μαϊ-2024 08:12

    "Κρυφό" μαξιλάρι για ελαφρύνσεις ως το 2025

    "Κρυφό" μαξιλάρι για ελαφρύνσεις ως το 2025
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Με ένα ελάχιστο μαξιλάρι της τάξης των 220 εκατ. ευρώ θα ξεκινήσει η εφαρμογή των νέων δημοσιονομικών κανόνων από το 2024, αφού το ΥΠΕΘΟ χαμηλώνει την οροφή αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών που έχει ανακοινώσει από πέρσι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2,6% στο 2,1%.

    Οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες θέτουν ως προτεραιότητα τη μείωση του χρέους έστω και αν η μείωση αυτή, είναι προσαρμοσμένη στο οικονομικό κύκλο της κάθε χώρας. Μοναδικό κριτήριο για την παρακολούθηση της δημοσιονομικής προσαρμογής όλων των κρατών μελών της ΕΕ και άρα και της Ελλάδας, θα είναι η τήρηση προσυμφωνημένων "οροφών" αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών.

    Για το 2024, η επιτροπή έχει προαναγγείλει για την Ελλάδα, ότι η αύξηση αυτή για φέτος δεν θα ξεπερνά το 2,6% που σύμφωνα με το ΥΠΕΘΟ αντιστοιχούν 950 εκατ. ευρώ Η αντίστοιχη οροφή για το 2025, αναμένεται να ανακοινωθεί τον Ιούνιο, μετά και τις εαρινές εκτιμήσεις της Κομισιόν. 

    Στο διετές πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2024 και το 2025 το οποίο εστάλη χθες στις Βρυξέλλες, προβλέπεται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης για φέτος αναθεωρείται από το 2,9% που προέβλεπε ο προϋπολογισμός το 2024, στο 2,5% ενώ η Επιτροπή στις χειμερινές της εκτιμήσεις προέβλεπε για φέτος ανάπτυξη 2,3%. Ωστόσο, στο κείμενο του προγράμματος, δηλώνεται σαφώς, ότι η οροφή δαπανών για φέτος, χαμηλώνει από το 2,6% που όρισε η επιτροπή στο 2,1%. Αυτό σε απόλυτα ποσά σημαίνει ότι οι δαπάνες έχουν όριο να αυξηθούν κατά 730 εκ ευρώ δηλαδή 220 εκ ευρώ λιγότερα από το στόχο των Βρυξελλών. 

    Μεσοπρόθεσμοι οι στόχοι για τις δαπάνες 

    Αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΘΟ, θύμιζαν χθες ότι ο στόχος της αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών είναι μεν μη αναθεωρήσιμοι από τη στιγμή που θα συμφωνηθούν, αλλά είναι "μεσοπρόθεσμοι" Αυτό σημαίνει, ότι, αν ένα κράτος - εν προκειμένω η Ελλάδα - δαπανήσει λιγότερο από το όριο τη μια χρονιά, θα έχει περιθώριο να δαπανήσει περισσότερο την επόμενη και το αντίθετο, Η αναθεώρηση της οροφής των δαπανών σημαίνει ότι, η Ελλάδα θέλει να αποφύγει αποκλίσεις.

    Γι' αυτό αυτοπεριορίζεται στην αύξηση των δαπανών. Επιπλέον, - σύμφωνα με τις ίδιες πηγές - ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα έχει αυξηθεί το 2024 στο 2,1% του ΑΕΠ από 1,1% του ΑΕΠ το 2023-. Άρα, θα απαιτηθεί πρόσθετη δημοσιονομική προσπάθεια και στις δαπάνες αλλά και στα έσοδα, για να επιτευχθεί. Συνεπώς, στην εφαρμογή του 4ετούς προγράμματος της Ελλάδα με την Επιτροπή οι όποιες πρόσθετες ελαφρύνσεις θα κριθούν από την πορεία των δαπανών Αν έχουμε συγκράτηση όπως το 2023 όταν οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης έκαναν 600 εκ ευρώ λιγότερες δαπάνες θα μπορεί αυτή η συγκράτηση το ένα χρόνο να γίνει επιπλέον δαπάνες τον επόμενο χρόνο. 

    Το υπερπλεόνασμα του 2023 

    Σε ό,τι αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα του 2023 το οποίο έφτασε τα 4 δις ευρώ (1,9% του ΑΕΠ ) έναντι στόχου για πλεόνασμα 2,55 δις ευρώ ( 1,1% του ΑΕΠ ), πηγές του ΥΠΕΘΟ σημείωναν ότι οφείλονταν εκτός από τη συγκράτηση δαπανών των 600 εκ ευρώ και σε υπέρβαση των φορολογικών εσόδων κατά 930 εκατ. ευρώ. Το πλεόνασμα των εσόδων προήλθε κυρίως από φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, που θα είναι επαναλαμβανόμενος. Η υπεραπόδοση στα έσοδα έχει θετικό carry over στο 2024. Ωστόσο, τόνιζαν ότι τα επιπλέον έσοδα αντικρίζονται και με πρόσθετες δαπάνες όπως για παράδειγμα 30.000 νέες συντάξεις η απονομή των οποίο θα κοστίσει 400 εκατ ευρώ και επιπλέον 360 εκατ που θα δοθούν από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ για τις ζημιές της καταιγίδας του Daniel. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ