Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 21-Μαϊ-2022 12:00

    Πώς θα αξιολογούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι

    Πώς θα αξιολογούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Ριζικές αλλαγές στο ''καθεστώς'' της αξιολόγησης 200.000 διοικητικών υπαλλήλων του Δημοσίου (δηλαδή όχι των εκπαίδευτικών, των υγειονομικών, δικαστικών, αστυνομικών, στρατιωτικών κλπ) προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργού Εσωτερικών, κου Μάκη Βορίδη το οποίο τέθησε δημόσια διαβούλευση στις 10 Μαΐου και παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα.

    Το εν λόγω νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφισθεί εντός του ερχόμενου μήνα, αλλά θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2023.

    Βασική αλλαγή είναι πως καταργείται η βαθμολογία για τους υπαλλήλους. Η βαθμολογία θα μπαίνει μόνο στους προϊσταμένους. Ζητούμενη θα είναι μόνο η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των υπαλλήλων. 

    Παράλληλα, όπως δήλωσε ο ίδιος ο κος Βορίδης, βασική ιδέα (της νέας αξιολόγησης) είναι ''η αποσύνδεση της αποτυχίας από την τιμωρία και η διαρκής βελτίωση των υπαλλήλων''. 

    Ωστόσο, πλέον η επίτευξη προκαθορισμένων στόχων αποτελεί βασικό κομμάτι της αξιολόγησης.

    Να σημειωθεί πάντως το μπόνους υψηλής απόδοσης το οποίο προβλέπει το νομοσχέδιο δεν αφορά το σύνολο των υπαλλήλων, αλλά μία μικρή μερίδα τους σε στοχευμένα πεδία (ταμείο ανάκαμψης, δημοσιονομικοί στόχοι, σχέδια δράσης Υπουργείων).

    Το θεσμικό πλαίσιο για το μπόνους σε όλο το δημόσιο, θα περάσει τέλος του έτους.

    Τα σημεία – κλειδιά της αξιολόγησης

    Πιο αναλυτικά με το νέο ''καθεστώς'', η αξιολόγηση για κάθε έτος θα διενεργείται στο ίδιο έτος. Έτσι, η αξιολόγηση για το 2023 θα συντελεσθεί εντός του 2023 και όχι αναδρομικά.

    Όπως δήλωσε ο κος Βορίδης με τα προηγούμενα ''καθεστώτα'', η αξιολόγηση έφτανε να ολοκληρωθεί ακόμα και δύο χρόνια μετά το έτος στο οποίο αναφερόταν.

    Πέραν από την κατάργηση της βαθμολογίας των υπαλλήλων, καθιερώνεται σχέδιο ανάπτυξης δεξιοτήτων κάθε υπαλλήλου.

    Για το λόγο αυτό θα χρησιμοποιούνται εστιασμένες εκπαιδευτικές δράσεις και εξειδικευμένα διοικητικά εργαλεία στην κατεύθυνση της βελτίωσης της ατομικής και, συνεκδοχικά, της οργανωσιακής απόδοσης του υπαλλήλου και την αποτελεσματικότητα της ομάδας.

    Ωστόσο, οι προϊστάμενοι θα παίρνουν βαθμούς. Το 50% της βαθμολογίας τους θα εξαρτάται από την επίτευξη των στόχων, το 40% από την αποτύπωση των δεξιοτήτων του και το 10% από το ''σφυγμό της ομάδας''. Λέγοντας ''σφιγμό της ομάδας'', το ΥΠΕΣ εννοεί πως οι άμεσα ιεραρχικά υφιστάμενοι του αξιολογούμενου προϊσταμένου συμπληρώνουν και υποβάλλουν το έντυπο σφυγμού ομάδας για το έτος αναφοράς με στόχευση την αποτύπωση του κλίματος και του τρόπου λειτουργίας της ομάδας.

    Επίσης, ενισχύεται ο ρόλος των προϊσταμένων με τα κατάλληλα διοικητικά εργαλεία διαχείρισης και κινητοποίησης της ομάδας τους και λογοδοτούν για την επίτευξη των στόχων που έχουν "χρεωθεί" στην οργανική μονάδα της οποίας προΐστανται.

    Θα υπάρχει στα ίδια πλαίσια ένα έντυπο επίτευξης στόχων (μόνο για προϊσταμένους). Εκεί θα γίνεται επισκόπηση προόδου υλοποίησης και του βαθμού επίτευξης των ορισθέντων στόχων.

    Μέσα από τη διαδικασία αυτή θα φαίνεται ποιοι υπάλληλοι είναι υψηλής απόδοσης και δυνατοτήτων. Και αυτό μέσω της καταγραφή ειδικής και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας με καταχώριση συγκεκριμένων πραγματικών περιστατικών, που στοιχειοθετούν τη συγκεκριμένη κρίση του Αξιολογητή και έλεγχος - έγκριση από την Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης

    Την ίδια ώρα, θεσπίζεται ένα νέο λειτουργικό διαφανές πλαίσιο στοχοθεσίας, καθώς οι στόχοι τίθενται σε επίπεδο οργανικής μονάδας-ομάδας και όχι υπαλλήλου. Η στοχοθεσία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της αξιολόγησης καθώς η τελευταία εκκινεί από τον καθορισμό των στόχων.

    Θα υπάρχει αποτύπωση του επιπέδου των δεξιοτήτων και επιλογή των δυνατών δεξιοτήτων, αλλά και εκείνων που είναι προς ανάπτυξη.

    Προβλέπονται επίσης υποχρεωτικές συναντήσεις μεταξύ Προϊσταμένου και υφισταμένου (checks-ins).

    Τον Ιανουάριο κάθε έτους, θα γίνεται προγραμματισμός εργασιών. Το Μάιο θα γίνεται επισκόπηση της προόδου και πιθανή αναθεώρηση του σχεδίου ανάπτυξης, ενώ το Δεκέμβριο θα υπάρχει η αξιολόγηση της απόδοσης όλου του έτους, αλλά και η διαμόρφωση του σχεδίου ανάπτυξης του επόμενου έτους.

    Παράλληλα, το νομοσχέδιο προβλέπει εποπτεία της διαδικασίας αξιολόγησης. Γι' αυτό θα συγκροτηθούν ειδικές Επιτροπές με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητάς της. Οι επιτροπές αυτές θα εξετάζουν τις ενστάσεις των αξιολογουμένων αλλά θα ελέγχουν τη διαδικασία, όπου διαπιστώνονται προσπάθειες "χειραγώγησης" του συστήματος υπό την έννοια της επιλογής στόχων και βαθμών αξιολόγησης που κινούνται στην "ασφαλή" περιοχή.

    Το ίδιο νομοσχέδιο προβλέπει την πλήρη αξιοποίηση και υποχρεωτική ενσωμάτωση Σχεδίων Δράσης Υπουργείων στη στοχοθεσία των οργανικών μονάδων, υποχρεωτικό ελάχιστο αριθμό στόχων σε συγκεκριμένες κατηγορίες κρίσιμες για τη λειτουργία της μονάδας, αλλά και την απεμπλοκή της διαδικασίας στοχοθεσίας από την υποχρεωτική έγκριση του συνόλου των στόχων από τον πολιτικό προϊστάμενο.

    Οι στόχοι θα είναι προτοτυποιημένοι και ομαδοποιημένοι και θα χρησιμεύσουν ως οδηγός αναφοράς για το σύνολο των φορέων.

    Εξάλλου, θα υπάρχει διαφάνεια και λογοδοσία. Προβλέπεται, επίσης, ανάρτηση των στόχων σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα (stoxothesia.gov.gr), προκειμένου οι καθ’ ύλην αρμόδιοι προϊστάμενοι να τους επιλέγουν, να τους ποσοτικοποιούν και να τους επικαιροποιούν βάσει εστιασμένων δεικτών μέτρησης αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας διοικητικών υπηρεσιών.

    Σύμβουλος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού

    Συνεπικουρικό ρόλο στην αξιολόγηση θα παίξει, μεταξύ άλλων και ο Σύμβουλος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, ο οποίος θα τοποθετηθεί σε κάθε Υπουργείο και δημόσιο φορέα.

    Ο σύμβουλος αυτός θα υποστηρίζει, καθοδηγεί, συμβουλεύει, συνεπικουρεί την αρμόδια οργανική μονάδα για θέματα ανθρώπινου δυναμικού όχι μόνο για την εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης, αλλά και για τα σχέδια ανάπτυξης των υπαλλήλων και των προϊσταμένων, τον σχεδιασμό δράσεων ανάπτυξης του προσωπικού, αλλά και τις διαδρομές μάθησης και σταδιοδρομίας των υπαλλήλων.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ