Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 18-Νοε-2021 14:18

    Κλιματικός νόμος: Τέλος στους καυστήρες πετρελαίου από το 2030

    Κλιματικός νόμος: Τέλος στους καυστήρες πετρελαίου από το 2030
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Σημαντικές αλλαγές στη ζωή μας φέρνει ο νέος κλιματικός νόμος που τίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με στόχο να κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή. Πρόκειται για μια ιστορική νομοθετική πρωτοβουλία. Για πρώτη φορά η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής μετουσιώνεται σε νομοθετική πρωτοβουλία, ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Σκρέκας. 

    Στο πλαίσιο του νέου νόμου τίθενται εθνικοί στόχοι για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Συγκεκριμένα τίθεται στόχος έως το 2050 η Ελλάδα να καταστεί κλιματικά ουδέτερη, ενώ θεσπίζονται και ενδιάμεσοι στόχοι για μείωση των εκπομπών σε σχέση με το 1990 κατά 55% μέχρι το 2030 και κατά 80% μέχρι το 2040.

    Μεταξύ των μέτρων που εισάγει ο νέος νόμος περιλαμβάνονται: η διακοπή της λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης με άμεσο εκσυγχρονισμό του στόλου των ταξί, παρεμβάσεις για μείωση των εκπομπών CO2 των κτιρίων καθώς και μέτρα μείωσης των εκπομπών στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.

    Πιο αναλυτικά τα μέτρα που περιλαμβάνει ο νέος νόμος για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα αφορούν:

    Το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων το αργότερο μέχρι το 2028 με δυνατότητα αναθεώρησης του στόχου το 2023 εφόσον είναι εφικτή η νωρίτερη απόσυρση με κριτήριο την ασφάλεια του εφοδιασμού. 

    Εκτός από τις περιφέρειες και οι δήμοι εμπλέκονται με δημοτικά σχέδια μείωσης εκπομπών CO2 ανά 5ετία, που θα αποτελούν προϋπόθεση για τις χρηματοδοτήσεις.

    Για τα κτίρια απαγορεύεται από το 2023 η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου όπου υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου, από το 2025 απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου γενικά σε νέα κτίρια ενώ από το 2030 απαγορεύεται η χρήση καυστήρων πετρελαίου. Σήμερα οι συνδέσεις φυσικού αερίου υπολογίζονται σε 500 χιλιάδες σε σύνολο 4,5 εκατομμυρίων κτιρίων. Τα κτίρια που σήμερα θερμαίνονται με καυστήρες πετρελαίου και θα πρέπει μέχρι το 2030 να αντικαταστήσουν τα συστήματά τους, υπολογίζονται έως το 40% του συνόλου των κτιρίων. Σύμφωνα με τον υπουργό εκτός του προγράμματος "Εξοικονομώ" μελετώνται και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα βοηθήσουν τα νοικοκυριά να επενδύσουν στην αλλαγή του καυστήρα τους και να επωφεληθούν από τη μείωση του κόστους της θέρμανσης. 

    Για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης από το 2023 το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων που ταξινομούνται πρέπει να είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά. Από το 2025 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καθίστανται υποχρεωτικά ηλεκτροκίνητα όλα τα νέα ταξί και το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων. Από το 2030 απαγορεύονται τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και όλα τα νέα οχήματα που ταξινομούνται θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών. 

    Στα μη διασυνδεδεμένα νησιά θεσπίζεται στόχος μείωσης των εκπομπών κατά 80% με απαγόρευση της χρήσης μαζούτ από το 2030. 

    Τέλος από το 2025 σε όλα τα νέα κτίρια σε ζώνες υψηλής τρωτότητας καθίσταται υποχρεωτική η ασφάλιση έναντι κινδύνων κλιματικής αλλαγής. Πρόκειται για τις περιοχές όπου υπάρχει υψηλός κίνδυνος για πυρκαγιές πλημμύρες κλπ. 

    Επιδότηση λογαριασμών

    Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, για την ενεργειακή κρίση και το ενδεχόμενο αύξησης της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος ο κ. Σκρέκας σημείωσε ότι η αύξηση της επιδότησης στα 39 ευρώ/μήνα καλύπτει την αύξηση της χονδρεμπορικής τιμής έως και τα 220 ευρώ/MWh που είναι η τρέχουσα τιμή το Νοέμβριο. "Εδώ είμαστε εάν χρειαστεί μέχρι το τέλος του έτους να δούμε τι θα κάνουμε μετά τον Ιανουάριο. Συζητάμε τη δημιουργία αυτόματου μηχανισμού που θα υπολογίζει ανάλογα με τη χονδρεμπορική τιμή αλλά και το πλεόνασμα του λογαριασμού των ΑΠΕ, την αύξηση της επιδότησης. Είμαστε η μόνη κυβέρνηση της ΕΕ που αξιολογούμε και αναθεωρούμε την επιδότηση εάν χρειαστεί, σημείωσε ο κ. Σκρέκας.

    Διαβάστε ακόμη: 

    * Στη χαραυγή της ηλεκτροκίνησης

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ