Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 21-Απρ-2021 12:09

    Société Générale: Νικήτρια και με διαφορά η Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου


    Της Ελευθερίας Κούρταλη 

    Ο δρόμος για την ενεργοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης άνοιξε μετά και τις εξελίξεις με το "πράσινο φως" του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου, και η Société Générale εξετάζει ποιες χώρες θα δουν τα μεγαλύτερα οφέλη, σε ό,τι αφορά τον οικονομικό αντίκτυπο που θα έχουν οι πόροι αυτοί της Ε.Ε στις οικονομίες της ευρωζώνης, καταλήγοντας ότι η Ελλάδα θα είναι η νικήτρια και με διαφορά. 

    Σύμφωνα με την SocGen το Ταμείο θα έχει επικυρωθεί έως τα τέλη του β’ τριμήνου. Το ποσό των πόρων που θα εκταμιευτούν είναι άγνωστο –μόνο το συνολικό κονδύλι είναι γνωστό– ωστόσο οι χώρες του Νότου –Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία– και της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, θα είναι οι κύριοι δικαιούχοι.

    Η Ιταλία και η Ισπανία θα λάβουν περίπου 83 και 76 δισ. ευρώ αντίστοιχα, ή σχεδόν το 20% του συνόλου, ενώ αντιπροσωπεύουν μόνο το 13% και το 9% του ΑΕΠ της ΕΕ των 27. Ως μερίδιο του ΑΕΠ τους, η Ιταλία και η Ισπανία θα λάβουν 4,6% και 6,1%, αντίστοιχα, αλλά ουσιαστικά λιγότερο από την Κροατία (13%), τη Βουλγαρία (12,5%), την Ελλάδα (10,5%) και την Πορτογαλία (7,4 %), με την Ελλάδα να αποτελεί τη νικήτρια από την περιοχή της ευρωζώνης.

    νγη

    Όσον αφορά τα δάνεια, δεν υπάρχει κλείδα κατανομής. Γνωρίζουμε μόνο το μέγεθος του πακέτου δανείων (360 δισ. ευρώ) και ότι οι χώρες δεν μπορούν να ζητήσουν περισσότερο από το 6,8% του ακαθάριστου εθνικού τους εισοδήματος. Ως αποτέλεσμα, σημειώνει η SocGen, το μέγιστο ποσό που μπορεί να λάβει μια χώρα είναι γνωστό, π.χ. 123 δισ. ευρώ για την Ιταλία, 85 δισ. ευρώ για την Ισπανία. 

    Ωστόσο, όπως επισημαίνει η γαλλική τράπεζα, μερικές χώρες δεν έχουν κανένα οικονομικό συμφέρον να λάβουν δάνειο από την ΕΕ, καθώς οι αποδόσεις των ομολόγων τους είναι στα ίδια επίπεδα ή κάτω από το επίπεδο της ΕΕ για όλες τις διάρκειες των ομολόγων τους. Έτσι απομένει μία λίστα με 17 περίπου χώρες που αντιστοιχούν σχεδόν σε αυτές που ζήτησαν χρήματα από το πρόγραμμα SURE. Εάν υποθέσουμε ότι αυτές οι χώρες (και όχι άλλες) ζητήσουν το μέγιστο δυνατό ποσό, αυτό θα ισούται σε γενικές γραμμές με το μέγεθος του πακέτου δανείων του Ταμείου, των 360 δισ. ευρώ. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το πραγματικό χρηματικό ποσό που θα εκταμιευτεί μπορεί τελικά να διαφέρει από αυτήν τη μαθηματική κατανομή, καθώς μπορεί να εξαρτάται από τα υποκείμενα έργα.

    γηγ

    Πόσα χρήματα το 2021; Έως 60 δισ. ευρώ, ή 0,4% του ΑΕΠ

    Σύμφωνα με το deal που επιτεύχθηκε τον Δεκέμβριο, τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν το 13% του ποσού που διατίθεται σε έργα στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας,  (το κύριο σχέδιο του NGEU ύψους 672,5 δισ. ευρώ) το 2021. Αυτό θα σήμαινε εκταμιεύσεις κατ 'ανώτατο όριο 87 δισ. ευρώ αυτή τη χρονιά.

    Ωστόσο, ενώ το ποσό των επιχορηγήσεων θα ζητηθεί πλήρως, το ποσό των δανείων που ζητήθηκαν αρχικά είναι πιθανό να αποδειχθεί πολύ μικρότερο από το συνολικό κονδύλι (τα δάνεια μπορούν να ζητηθούν έως τα τέλη του 2023). Επιπλέον,  η SocGen εκτιμά ότι οι χώρες ενδέχεται επίσης να λάβουν έως και 13% άλλων επιχορηγήσεων (React-EU κ.λπ.) το 2021. Συνολικά, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει να λάβουν έως και 60 δισ. ευρώ φέτος, δηλαδή μια δημοσιονομική ώθηση ύψους 0,4% του ΑΕΠ . Πέρα από αυτό, οι εκταμιεύσεις θα γίνονται σταδιακά και σε διάστημα έξι ετών, με κορύφωση το 2023-2024. Επιπλέον, η ταχύτητα εκτέλεσης εξαρτάται από την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης. Ως αποτέλεσμα, η SocGen αναμένει ότι θα δαπανηθεί μόνο το 40% των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης έως το 2023.

    Ποιος θα είναι ο οικονομικός αντίκτυπος; 

    Στην ερώτηση "ποιος θα είναι ο οικονομικός αντίκτυπος;" των πόρων της ΕΕ για την κάθε οικονομία, η απάντηση κατά τη SocGen είναι: εξαρτάται.

    Ο οικονομικός αντίκτυπος θα εξαρτηθεί από τη φύση των έργων, επισημαίνει, αλλά θα ποικίλλει επίσης από τη μια χώρα στην άλλη. Ο δημοσιονομικός πολλαπλασιαστής (με βάση τις εισαγωγές, το ποσοστό αποταμίευσης και τον φορολογικό συντελεστή) διαμορφώνεται στο 0,7x για την ευρωζώνη σε μέσο όρο, αλλά με μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ χωρών: η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία θα επηρεαστούν πολύ πιο θετικά, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην κορυφή και κοντά στο 1x, ενώ ο πολλαπλασιαστής στη Γερμανία και την Ολλανδία διαμορφώνεται κοντά στο 0,5x. Ωστόσο, δεδομένου ότι το NGEU αποτελεί κίνητρο σε επίπεδο ΕΕ (χωρίς αύξηση του εθνικού χρέους όσον αφορά τις επιχορηγήσεις) και λαμβάνοντας υπόψη τη φάση ανάκαμψης που βρίσκεται η περιοχή,, ο δημοσιονομικός πολλαπλασιαστής του μπορεί να διαφέρει και να είναι πολύ υψηλότερος από τα νούμερα που αναφέρονται παραπάνω.

    ''

    Επιπλέον, ο οικονομικός αντίκτυπος των δημόσιων επενδύσεων είναι ανώτερος από τη δημόσια κατανάλωση, ιδίως μακροπρόθεσμα, δεδομένης της προστιθέμενης αξίας των πλεονεκτημάτων από την πλευρά της προσφοράς (δηλαδή αύξηση της παραγωγικότητας). Ως αποτέλεσμα, ο πολλαπλασιαστής του NGEU θα εξαρτηθεί επίσης από το εάν χρησιμοποιείται για δημόσιες δαπάνες ή επενδύσεις. Επιπλέον, εάν τα κονδύλια του NGEU χρησιμοποιηθούν ως υποκατάστατο των εθνικών δημόσιων κεφαλαίων ή ιδιωτικών πόρων (χρηματοδότηση έργων που έχουν ήδη προχωρήσει και θα είχαν χρηματοδοτηθεί διαφορετικά), ο οικονομικός αντίκτυπός του θα μπορούσε να μειωθεί, προειδοποίει η γαλλική τράπεζα.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ