Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 20-Ιαν-2021 07:38

    Πώς κινήθηκε ο τζίρος των καταστημάτων τις δύο πρώτες μέρες των εκπτώσεων

    Πώς κινήθηκε ο τζίρος των καταστημάτων τις δύο πρώτες μέρες των εκπτώσεων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 11:31

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση 

    Σε κατάσταση αποσυμπίεσης βρίσκονται αγορά και καταναλωτές, από τη Δευτέρα όπου "επανήλθαν” σε μια νέα μορφή κανονικότητας μετά από δύο και πλέον μήνες καραντίνας.

    Η επαναλειτουργία του λιανεμπορίου, επί της ουσίας χωρίς περιορισμούς, έδωσε το σήμα στους καταναλωτές να βγουν από τα σπίτια τους και να εκμεταλλευτούν τα ανοικτά καταστήματα είτε για βόλτα, είτε και να κάνουν αγορές, τονώνοντας ταυτόχρονα την ψυχολογία τους που έχει πιεστεί από το παρατεταμένο lockdown, εκμεταλλευόμενοι και τις εκπτώσεις οι οποίες, σε σχέση με άλλες χρονιές, είναι πιο γενναίες. 

    Αυτό έχει φανεί στο ταμείο των καταστημάτων τις δύο πρώτες ημέρες από την επαναλειτουργία της αγοράς. Η κίνηση και ο τζίρος κρίνεται ικανοποιητικός από τη συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων, οι οποίοι ευελπιστούν ότι θα μαζέψουν μέρος των απωλειών των προηγούμενων μηνών, θα ξεστοκάρουν εμπόρευμα που έχει μείνει απούλητο για μήνες και θα βάλουν ρευστό στα ταμεία τους για να καλύψουν μέρος του ανοίγματος που έχουν στην αγορά και, γιατί όχι, να κάνουν τις παραγγελίες τους για την επόμενη σεζόν. 

    Το τελευταίο, για αρκετά καταστήματα, φαντάζει μακρινός στόχος. Ο πρωταρχικός είναι να καλύψουν τα τρέχοντα έξοδα που έχουν συσσωρευτεί. Εν αντιθέσει με τους μικρούς και τους μεσαίους του εμπορίου, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν έχουν διαδικτυακή παρουσία, οι μεγάλες αλυσίδες φαίνεται να κερδίζουν τη μάχη της κατανάλωσης.

    Σε αυτό βοηθούν τα οργανωμένα call center, τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, η δυνατότητα παραλαβής εκτός του καταστήματος και το φυσικό τους δίκτυο που είναι πυκνό και διάσπαρτο σε όλη την επικράτεια. Εξίσου ενδιαφέρον έχει ένα ακόμη στοιχείο. Πηγή από την Κωτσόβολος ανέφερε στο Capital.gr ότι, από τη στιγμή που άνοιξε το φυσικό δίκτυο της αλυσίδας, έχουν αυξηθεί σημαντικά οι πωλήσεις - παραγγελίες στο call center και στο e-shop της. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οι πωλήσεις τις δύο αυτές πρώτες ημέρες είναι υπερδιπλάσιες από τις πωλήσεις που είχε η αλυσίδα το αντίστοιχο διήμερο έναν χρόνο πριν. Η περίπτωση της Κωτσόβολος δεν είναι η μοναδική, καθώς όλα τα μεγάλα γνωστά δίκτυα του εγχώριου λιανεμπορίου εμφανίζουν αυτές τις πρώτες ημέρες κίνηση. 

    Αν και η σύγκριση γίνεται με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, οι δύο περίοδοι δεν είναι συγκρίσιμες, για τον απλούστατο λόγο ότι πέρυσι η πανδημία δεν είχε εμφανισθεί στην Ελλάδα, lockdowns δεν είχαν επιβληθεί και η ζωή κινούνταν σε τελείως διαφορετικούς ρυθμούς. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από τον πήχη που έχει μπει για τον τζίρο των φετινών χειμερινών εκπτώσεων ο οποίος εκτιμάται, από τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση, αλλά και από τους εμπόρους, ότι θα κινηθεί στο 50% του περσινού, δηλαδή στα 2,5 δισ. ευρώ.

    Μεταξύ των εμπόρων υπάρχει ωστόσο και μια συγκρατημένη αισιοδοξία ότι ο στόχος των 2,5 δισ. ευρώ θα υπερκεραστεί. Κατά τις δυο πρώτες μέρες λειτουργίας των καταστημάτων παρατηρήθηκε μια διαφοροποίηση στη συμπεριφορά αρκετών καταναλωτών. Ενώ συνήθως στην αρχή των εκπτώσεων οι επισκέψεις στα καταστήματα έχουν μια μορφή διερευνητικού χαρακτήρα, στην προκειμένη περίπτωση οι καταναλωτές προσπέρασαν αυτό το στάδιο και γέμισαν κατευθείαν τα καλάθια τους. Ο παρατεταμένος περιορισμός στις μετακινήσεις, το γεγονός ότι η εστίαση και η ψυχαγωγία παραμένουν σε lockdown και η αύξηση των καταθέσεων δημιουργούν στον εμπορικό κόσμο προσδοκίες ότι ο τζίρος των καταστημάτων θα δει ακόμη καλύτερες ημέρες. 

    Η συγκρατημένη αισιοδοξία οφείλεται στο γεγονός ότι, στον αντίποδα, υπάρχει μια μερίδα εργαζόμενων η οποία για αρκετό χρονικό διάστημα το 2020 ήταν σε αναστολή ενώ σημαντικός αριθμός υπαλλήλων εξακολουθεί να βρίσκεται σε αναστολή (κλάδος εστίασης). Πρόκειται για σημαντική μερίδα καταναλωτών η οποία δεν σκοπεύει να "τρέξει” στα καταστήματα. Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ, το 44% των καταναλωτών εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 30% του κοινού μείωση – παρότι είναι ήδη κλειστοί οι κλάδοι αυτοί – και μόλις 18% αύξηση. Αυξητική τάση καταγράφεται όμως για τις πάγιες δαπάνες όπως λογαριασμοί (20% αύξηση έναντι 8% μείωση) και φορολογία (19% αύξηση έναντι 8% μείωση). 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ