Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 27-Σεπ-2020 10:01

    Το τελευταίο ανάχωμα της αγοράς

    Το τελευταίο ανάχωμα της αγοράς
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι συντηρούν την ασθενική ανάπτυξη της κατανάλωσης. Αυτό γίνεται εμφανές από την πορεία των πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Αναλύοντας τα στοιχεία της IRI -εταιρεία μέτρηση της κατανάλωσης- προκύπτει πως από τα τέλη Μαΐου μέχρι και τις 13 Σεπτεμβρίου, οι εβδομάδες όπου καταγράφεται η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ συμπίπτει ημερολογιακά με τις ημέρες όπου "πέφτουν” στους λογαριασμούς των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων οι μισθοί και οι συντάξεις αντίστοιχα και στον ιδιωτικό τομέα οι μισθοί και τα επιδόματα. 

    Η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων καταγράφεται στο τέλος-αρχές κάθε μήνα ενώ ανοδικά, αλλά με πολύ χαμηλότερο ρυθμό, κινούνται οι πωλήσεις στα μέσα κάθε μήνα, οπότε πιστώνεται στους λογαριασμούς των δημοσίων υπαλλήλων το 15ήμερο. 

    Βέβαια αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Για 1 στα 2 νοικοκυριά (ποσοστό 49,4%) η κύρια πηγή εισοδήματος είναι η σύνταξη, από 49,1% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2019, ενώ το ποσοστό των νοικοκυριών που έχουν ως κύρια πηγή εισοδήματος τον μισθό, βρισκόταν τον Μάρτιο στο 37,1%, έναντι 40,1% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2018 (πηγή: έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ). 

    Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί από τον Μάρτιο και μετά, καθώς αρκετά μεγάλο ποσοστό του εργατικού δυναμικού βρίσκεται σε αναστολή συμβάσεων εργασίας. Από την αγορά λείπουν τα έσοδα από τον τουρισμό ενώ έχει αυξηθεί και η ανεργία. 

    Σύμφωνα με τη Eurostat, το ποσοστό της ανεργίας τον Μάιο ήταν 17% από 15,7% τον Απρίλιο. Και στους νέους κάτω των 25 ετών άγγιξε το 37,5% από 32,6% τον Απρίλιο. Τον Αύγουστο, με βάση τα στοιχεία από τον ΟΑΕΔ, το πλήθος των εγγεγραμμένων ανέργων, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019, αυξήθηκε κατά 13,3%.

    Τι έγινε όμως τον Σεπτέμβριο στο μέτωπο της κατανάλωσης εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ; Την εβδομάδα που έληξε στις 6/9 -σ.σ. σε αυτή συμπεριλαμβάνεται και η 31η Αυγούστου- οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ενισχύθηκαν κατά 5%, ποσοστιαία αύξηση η οποία υποχώρησε στο +1,2% τη δεύτερη εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 13/9. Η αξία πωλήσεων 340 ταχυκίνητων κωδικών που παρακολουθεί η IRI -εξαιρούνται τα επί ζυγίω προϊόντα από τη μέτρηση- ανήλθε σε 117,5 εκατ. ευρώ από 116 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019. 

    Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων +4,3%, για την εξεταζόμενη χρονική περίοδο, σημειώθηκε στα προϊόντα οικιακής φροντίδας. Ακολούθησαν τα προϊόντα υγιεινής και προσωπικής περιποίησης με +1,8% και τα τρόφιμα με +1,5%. Αναλύοντας την πορεία των πωλήσεων ανά γεωγραφική περιοχή, στην Κρήτη η κατανάλωση υποχώρησε κατά 8,7%. Στην Πελοπόννησο οι πωλήσεις αυξήθηκαν 6,2%, στην Κεντρική Ελλάδα +3,3%, στην Αττική +1,1% ενώ στη Θεσσαλονίκη οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν 3% και 0,9% στη Βόρεια Ελλάδα.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ