Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 01-Σεπ-2020 08:03

    Τομή για την Οικονομία και μοχλός ανάπτυξης το ν/σ για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους

    Τομή για την Οικονομία και μοχλός ανάπτυξης το ν/σ για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Νένας Μαλλιάρα

    Τομή για την ελληνική Οικονομία, μοχλό εξυγίανσης και ανάπτυξης συνιστά το νομοθέτημα για τον Κώδικα Διευθέτησης Οφειλών και Παροχής Δεύτερης Ευκαιρίας, το οποίο παρουσίασε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο. 

    Το νομοσχέδιο των 171 άρθρων που θα βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου και ώρα 17:00, αποτελεί μία κολοσσιαίου μεγέθους μεταρρύθμιση για την ελληνική πραγματικότητα, με διαστάσεις που εκτείνονται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Με το νομοσχέδιο αυτό, η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες που υιοθετούν και εφαρμόζουν την κοινοτική Οδηγία 1023/2019 περί προληπτικής αναδιάρθρωσης χρεών. Η Οδηγία είναι καίριας σημασίας για την ευρωπαϊκή τραπεζική ενοποίηση και την ενιαία κεφαλαιαγορά, καθώς στοχεύει στην άρση του κατακερματισμού των πλαισίων αφερεγγυότητας στα κράτη – μέλη, στοιχείο που λειτουργεί  ως μείζον αντικίνητρο για επενδύσεις. 

    Για την ελληνική πραγματικότητα, το νομοσχέδιο έχει κατ΄ εξοχήν αναπτυξιακό χαρακτήρα, καθώς αφαιρεί βάρη από νοικοκυριά και επιχειρήσεις, απελευθερώνει τις τράπεζες από "κόκκινα" δάνεια και αποδεσμεύει πόρους για υγιείς χρηματοδοτήσεις.  Σημειώνεται ότι η διευθέτηση και εκκαθάριση του "βουνού" ενός ιδιωτικού χρέους, ύψους 234 δισ. ευρώ, διασφαλίζει πως οι τράπεζες δεν θα χρειαστεί να προβούν σε αναγκαστικές ανακεφαλαιοποιήσεις,  όπως συνέβη επανειλημμένως στο παρελθόν, με κόστος, αυτή τη φορά, για τους μετόχους, τους ομολογιούχους και τους καταθέτες τους.

    Πέραν του αναπτυξιακού του χαρακτήρα, το νομοσχέδιο, όπως είπε ο πρωθυπουργός, είναι κοινωνικά δίκαιο και επιχειρηματικά γόνιμο, ενισχύοντας τους αδύναμους οφειλέτες και επαναφέροντας, ταυτόχρονα, επιχειρήσεις στην παραγωγική βιωσιμότητα. 

    Μεταρρύθμιση  με τέσσερις κομβικούς πυλώνες 


    Γιατί, όμως, το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Διευθέτησης Οφειλών και Παροχής Δεύτερης Ευκαιρίας, συνιστά μεγάλη τομή για την Οικονομία;

    Πέραν του ότι δημιουργεί ένα ενιαίο πλαίσιο για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, βάζοντας τέλος στον κυκεώνα πολυνομίας,   διαφορετικών εργαλείων, αλλά και αδυναμίας συντονισμού μεταξύ των πιστωτών για τη διευθέτηση του χρέους του οφειλέτη, η μεγάλη μεταρρυθμιστική βαρύτητα του νομοσχεδίου (που αποτελεί ορόσημο και για την επικείμενη 7η μεταμνημονιακή αξιολόγηση των Θεσμών), στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες:

    Στον προληπτικό χαρακτήρα του, αφού εστιάζει στην πρόληψη του προβλήματος της υπερχρέωσης, ώστε να αποφεύγεται η πτώχευση. Εισάγει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προληπτικό μηχανισμό για την έγκαιρη προειδοποίηση του οφειλέτη, έτσι ώστε να μην οδηγηθεί σε διαδικασίες αφερεγγυότητας.

    Στη χορήγηση δεύτερης ευκαιρίας για τον οφειλέτη. Σε περίπτωση που το χρέος δεν είναι βιώσιμο, ο οφειλέτης οδηγείται σε πτώχευση με σύντομες διαδικασίες και με δυνατότητα να επανέλθει στο επιχειρείν, χωρίς να τιμωρείται ούτε για επιχειρηματικές αστοχίες και ατυχίες του, ούτε να κληρονομεί το χρέος στους κληρονόμους του. 

    Σε 1 έτος μετά την έκδοση δικαστικής απόφασης παρέχεται στην πλειονότητα των οφειλετών απαλλαγή από όλα τα χρέη, ενώ σε εξαιρετικές περιπτώσεις το ανώτατο χρονικό όριο της απαλλαγής είναι 3 έτη, μετά την έκδοση δικαστικής απόφασης. 

    Οι σύντομες διαδικασίες θα οδηγήσουν, παράλληλα, σε αναγκαστική πτώχευση επιχειρήσεις "ζόμπι" που συντηρούνταν επί χρόνια με "τεχνητή αναπνοή" (μεγάλο μέρος του χρέους, ύψους 120 δις. ευρώ προς το Δημόσιο και 30 δις. ευρώ προς ασφαλιστικά ταμεία, αντιστοιχεί σε επιχειρήσεις που έχουν πτωχεύσει προ εικοσαετίας!). 

    Στη διαφάνεια,  στην εξάλειψη της γραφειοκρατίας, στην πρόληψη της δράσης των στρατηγικών κακοπληρωτών και στην ευελιξία. 

    Όλες οι διαδικασίες είναι ψηφιοποιημένες και οι λύσεις ρύθμισης οφειλών αυτοματοποιημένες, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας και ειδικού αλγόριθμου. Η προτεινόμενη από την πλατφόρμα λύση δεν αποκλείει πιστωτές και οφειλέτη από την επιλογή μίας ρύθμισης κατόπιν δικής τους διαπραγμάτευσης. Στο πλαίσιο δε της εξωδικαστικής διαδικασίας, προωθείται και το εργαλείο της χρηματοοικονομικής διαμεσολάβησης. 

    Περαιτέρω, αποσυμφορίζονται τα δικαστήρια από υποθέσεις εκδίκασης ιδιωτικού χρέους, ενώ προϋποθέτοντας την άρση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου του οφειλέτη,  η είσοδος στην πλατφόρμα καθίσταται εκ προοιμίου απαγορευτική σε όσους επιδιώκουν να εκμεταλλευθούν καταχρηστικά το πλαίσιο της διευθέτησης χρεών ή και πτώχευσης. 

    Στην προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών και της πρώτης κατοικίας τους. Το κράτος θα: 

    α) παρέχει επιδότηση των δανείων πρώτης κατοικίας, στο στάδιο της συνολικής ρύθμισης οφειλών, 

    β) παρεμβαίνει, εφόσον οι πιστωτές προβούν σε ενέργειες ρευστοποίησης της πρώτης κατοικίας με σκοπό να αποφευχθεί η έξωση (θα δημιουργηθεί φορέας που θα είναι υποχρεωμένος να αποκτά στον πλειστηριασμό την κατοικία του οφειλέτη και να την επαναμισθώνει σε αυτόν για μια δωδεκαετία, με δυνατότητα παράτασης), και 

    γ) θα υποστηρίζει τον πτωχεύσαντα οφειλέτη στην  καταβολή του μισθώματος, με τη μορφή επιδόματος ενοικίου.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, μετά την ψήφισή του, ο νόμος για την διευθέτηση οφειλών με παροχή δεύτερης ευκαιρίας θα συμπληρωθεί και θα εξειδικευθεί με την έκδοση 45 κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ) προκειμένου να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2021.
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ