Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 28-Δεκ-2019 08:00

    Τα 1+2 παράλληλα "βήματα" για χαμηλότερα πλεονάσματα

    Τα 1+2 παράλληλα "βήματα" για χαμηλότερα πλεονάσματα
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Δήμητρας Καδδά

    Ένας διπλωματικός μαραθώνιος 3 σταδίων ξεκινά μεταξύ της κυβέρνησης και των "θεσμών". Πέρα από την αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων αλλά και τη μείωση του ύψους των πρωτογενών πλεονασμάτων, ακόμα και στο 2% του ΑΕΠ το 2021 (από 3,5% σήμερα), προστίθεται και ένα άλλο "βήμα".

    Ο λόγος για τη μεταφορά υπερπλεονασμάτων από έτος σε έτος. Δηλαδή την άδεια χρήσης τους στην αρχή της επόμενης χρονιάς,  ούτως ώστε το θρίλερ που λαμβάνει χώρα κάθε Δεκέμβριο, αναφορικά με τη διανομή του μεγαλύτερου δυνατού μερίσματος, να λάβει τέλος.

    Η "μεταφορά"

    Το θέμα επανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας προ ημερών σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο βρίσκεται σε προκαταρκτικό στάδιο συζητήσεων.

    Η σκέψη για μεταφορά υπερπλεονασμάτων για πρώτη φορά ελέχθη λίγους μήνες πριν από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Μάλιστα, στην τελευταία του έκθεση για την Ελληνική οικονομία, η θέση έγινε δημοσίως αποδεκτή και από την Ελληνική πλευρά μέσω της τότε επιστολής του Έλληνα εκπροσώπου, Μ. Ψαλιδόπουλου.

    Η πρόταση του Ταμείου αφορά σε έναν "μηχανισμό εξομάλυνσης", ή όπως διαφορετικά αναφέρεται σε έναν "κανόνα δαπανών", ο οποίος "θα επιτρέπει προσωρινές συμμετρικές διαφοροποιήσεις από τον στόχο των πρωτογενών πλεονασμάτων", χωρίς όμως αυτό να σημαίνει "παρεκτροπή των δημοσιονομικών πολιτικών".

    Στόχος είναι ένα υπερπλεόνασμα να μη "χάνεται" οδεύοντας για τη μείωση του χρέους, όπως συμβαίνει τώρα, αφού απαγορεύεται από τους κανόνες της ΕΕ η μεταφορά εσόδων σε επόμενο έτος. Δηλαδή σήμερα το ποσό που ξεπερνά τον δημοσιονομικό στόχο πρέπει να "καταναλωθεί" εντός του έτους, γιατί αλλιώς ως "περίσσευμα" οδεύει στην αποπληρωμή του χρέους.

    Συζητείται να μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιείται ως έσοδο την επόμενη χρονιά πέραν του δημοσιονομικού στόχου. Έτσι, θα βοηθά και σε καλύτερο προγραμματισμό…

    Και σήμερα, εξαιρέσεις υπάρχουν. Ένα παρεμφερές παράδειγμα είναι τα έσοδα που προκύπτουν από  τις αιτήσεις πληρωμών που γίνονται την 31η Δεκεμβρίου για έργα του ΕΣΠΑ (και προσμετρώνται στον χρόνο δημιουργίας της δαπάνης). Ανάλογη περίπτωση είναι οι πληρωμές του ΕΝΦΙΑ (που γίνονται τους πρώτους μήνες του επόμενου έτους αλλά μετρώνται εθνικολογιστικά ως έσοδο του έτους που εκδόθηκε το εκκαθαριστικό).

    Το ζήτημα απαιτεί και αυτό μία απόφαση περί αλλαγής της λογιστικής αντιμετώπισης των εν λόγω ποσών περί πρωτογενών πλεονασμάτων με βάση τους κανόνες της Eurostat.   Έτσι μένει να φανεί τις επόμενες εβδομάδες, στις διαπραγματεύσεις που θα λάβουν χώρα μεταξύ κυβέρνησης και "θεσμών" και για τα υπόλοιπα ζητήματα που παραμένουν ανοιχτά αν θα υπάρξει αυτό το περιθώριο. Και τούτο υπό το πρίσμα του ρόλου που θα διαδραματίσει σε αυτό το ζήτημα η Κριστίν Λαγκάρντ εκπροσωπώντας πλέον την ΕΚΤ, με δεδομένη τη θέση του Ταμείου για το εν λόγω ζήτημα.

    Τα κέρδη ομολόγων

    Στο θέμα της αλλαγής χρήσης των κερδών ομολόγων, σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα οι συζητήσεις βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο και πιο συγκεκριμένα στον μηχανισμό ο οποίος θα επιτρέψει την τροφοδότηση συμφωνημένων επενδύσεων χωρίς τα εν λόγω κέρδη να εγγραφούν πρώτα ως έσοδο στον Κρατικό Προϋπολογισμό (και να δώσουν έτσι την αίσθηση μιας πρώτης έμμεσης μείωσης των πλεονασμάτων).

    Παράλληλα, η ελληνική πλευρά ολοκληρώνει το πακέτο των έργων το οποίο θα προταθεί προς έγκριση, με τον Πρωθυπουργό να αναφέρεται στη χρηματοδότηση "συμφωνημένων επενδύσεων" όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, δίκτυα φυσικού αερίου της Μακεδονίας, αλλά και έργα σε τομείς όπως η Παιδεία και η Υγεία).

    Όσον αφορά το ποιο θα είναι σε αξία το πακέτο των δόσεων, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτοί οι υπολογισμοί δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει. Κατά συνέπεια, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ούτε μπορεί να είναι βέβαιο αλλά ούτε και μπορεί να αποκλειστεί η απόφαση να περιλαμβάνει και το ποσό που έφτασε στα κρατικά ταμεία προ ολίγων ημερών ως αποτέλεσμα της τέταρτης αξιολόγησης (644 εκατ ευρώ).

    Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά επιμένει στη θέση της ότι και το ποσό αυτό μπορεί να αλλάξει χρήση, ανεβάζοντας έτσι το ύψος των διεκδικούμενων κονδυλίων στα 5,1 δισ ευρώ μέχρι και τα μέσα του 2022. Για να ολοκληρωθεί αυτή η άσκηση θα πρέπει να γίνει μία Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους ανάλογη με αυτή που προ ημερών ολοκλήρωσε η Τράπεζα της Ελλάδος αλλά και αντίστοιχη με την οποία διεξάγει το Υπουργείο Οικονομικών.

    Τα χαμηλότερα πλεονάσματα

    Ανάλογη ανάλυση βιωσιμότητας χρέους σε πιο επικαιροποιημένη μορφή θα χρησιμοποιηθεί και για τη μεγάλη διαπραγμάτευση αναφορικά με χαμηλότερα  πλεονάσματα, η οποία αναμένεται επισήμως να ξεκινήσει από ελληνικής πλευράς με την κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Προϋπολογισμού τον προσεχή Μάιο.  Αν οι δημοσιονομικές και γενικότερα οι αναπτυξιακές συνθήκες το επιτρέψουν.

    Σημειώνεται ότι  η Τράπεζα της Ελλάδος πρόσφατα τοποθετήθηκε υπέρ μίας αλλαγής στόχου στο 2,2% του ΑΕΠ (από 3,5% σήμερα) χωρίς να επηρεάζεται η βιωσιμότητα του χρέους, βασιζόμενη όμως σε βραδύτερη ανάπτυξη από αυτή στην οποία προσβλέπει η κυβέρνηση.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων