19:08 15/10
Η Κομισιόν προτείνει νέο σύστημα κατά των drones να είναι πλήρως λειτουργικό έως τα τέλη του 2027
Η ιδέα έχει μετατραπεί σε μια ευρύτερη "Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Άμυνας κατά των Drones".
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 13:13
Της Δήμητρας Καδδά
Η διάθεση για συμφωνία για τη δεύτερη αξιολόγηση και για την καταβολή της δόσης ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, φανερή την Πέμπτη στο Βλεντ της Σλοβενίας, κατά τη συνεδρίαση του EuroWorking Group. Ωστόσο, παρά την πρόοδο που διαπιστώθηκε στα προαπαιτούμενα, κατεγράφησαν "αστερίσκοι" που παραμένουν στις "υποχρεώσεις" της Αθήνας.
Πληροφορίες, μάλιστα, κάνουν λόγο και για ασυμφωνία των θεσμών αναφορικά με το ύψος της δόσης που… κινείται προς το παρόν μεταξύ 7,4 και 11 δισ. ευρώ, αλλά και για θολά σημεία που παραμένουν στο αναπτυξιακό σχέδιο που προωθεί κυρίως ο άξονας Κομισιόν-Γαλλίας-Αθήνας.
Στο πεδίο του χρέους συζητήθηκαν μεν την Πέμπτη κάποιες "βελτιώσεις" στην πρόταση της 22ας Μαΐου, αλλά χωρίς να υπάρχει κάποια πρόοδος στο επίπεδο των επιτελών των ΥΠΟΙΚ και των κλιμακίων των θεσμών. Πλέον τα "φώτα" στρέφονται στην τελική ευθεία των διαβουλεύσεων που ξεκινά επισήμως από τη Δευτέρα με την κάθοδο του Γάλλου ΥΠΟΙΚ κ. Λεμέρ στην Αθήνα, αλλά ουσιαστικά εξελίσσεται ήδη με πολιτικές ζυμώσεις (και με πρωτοβουλία Ντάισελμπλουμ), που αναμένεται να κορυφωθούν έως τη Σύνοδο της 15ης Ιουνίου.
Τα προαπαιτούμενα
Ο πρώτος στόχος της κυβέρνησης είναι να τελειώνει με τα προαπαιτούμενα. Στο EWG της Πέμπτης διαπιστώθηκε πάντως πρόοδος μετά και την κατάθεση/ψήφιση των τροπολογιών από τη Βουλή, που ανεβάζουν τον "λογαριασμό" των μέτρων στα 5,72 δισ. ευρώ. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, κατεγράφησαν κάποιοι "αστερίσκοι" στα προαπαιτούμενα αναφορικά κυρίως με τις ιδιωτικοποιήσεις και τη νομική κάλυψη των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ. Και δόθηκαν οι διαβεβαιώσεις ότι και αυτοί οι "αστερίσκοι" θα… "σβηστούν" μέχρι το Eurogroup της 15ης Ιουνίου.
Τα σενάρια για τη δόση - ασανσέρ
Η ελληνική πλευρά με δεδομένο τον χαμηλό "πήχη" για το χρέος, ζητά επιπλέον "παροχές" από τους δανειστές. Η πρώτη είναι να διασφαλίσει τη διάθεση ενός διευρυμένου πακέτου δόσεων με το οποίο θα φτάσουν πιο πολλά χρήματα στην αγορά μέσω πληρωμής μέρους των οφειλών του κράτους προς ιδιώτες. Ουσιαστικά, αντί για ένα πακέτο 7,4 δισ. ευρώ (που ήταν η αρχική πρόταση που "κυκλοφορούσε" εδώ και μήνες μεταξύ Αθήνας και θεσμών), πλέον στο τραπέζι βρίσκεται (υπό όρους) ένα ποσό σημαντικά υψηλότερο.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το ποσό ακόμη δεν έχει "κλειδώσει". Παραμένουν στο τραπέζι "θέσεις" για μία δόση στα 7,4 δισ. ευρώ, αλλά και άλλες προτάσεις που τοποθετούν το ποσό που πρέπει να λάβει η Ελλάδα πολύ υψηλότερα, ακόμη και στα 10,5-11 δισ. ευρώ. Και μένει να φανεί αν η τελική "απόφαση" θα είναι στο… μέσο ή αν το αίτημα για μια μεγάλη δόση που θα στηρίξει τη ρευστότητα αλλά και πολιτικά την κυβέρνηση, θα γίνει αποδεκτή.
"Αδυναμίες" στο πακέτο ανάπτυξης
Η δεύτερη "παροχή" που ζητά η Αθήνα είναι το – υπό διαμόρφωση – αναπτυξιακό πακέτο. Ωστόσο, πληροφορίες κάνουν λόγο για "σημεία προς διευκρίνιση" που ακόμη παραμένουν, αλλά και για ασάφειες που προκαλεί η ίδια την επενδυτική "λιτότητα" η οποία διαμορφώνεται ανά την ΕΕ στον σχεδιασμό για μετά το 2020.
Η ελληνική πλευρά, ο γαλλικός άξονας και η Κομισιόν επιμελώς "υφαίνουν" τις τελευταίες ημέρες το αναπτυξιακό "αντίβαρο" στις εκτιμήσεις του ΔΝΤ για ύφεση και άρα για μεγαλύτερες ανάγκες για μέτρα και παρεμβάσεις στο χρέος. Το σχέδιο αναμένεται να "κομίσει" μαζί με συμβιβαστική λύση ο νέος Γάλλος ΥΠΟΙΚ Λεμέρ στην επίσκεψη που θα έχει τη Δευτέρα στην Αθήνα.
Η γαλλική πρόταση, συγκεκριμένα, θα περιλαμβάνει σύνδεση του χρέους με την ελληνική ανάπτυξη. Όπως είχε μεταδώσει προ ημερών η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt, "η μόνη ελπίδα του Τσίπρα είναι τώρα μια άλλη πρόταση, διατυπωμένη από τον νέο πρόεδρο της Γαλλίας Εμμανουέλ Μακρόν και τον επί της Οικονομίας υπουργό του Μπρουνό Λεμέρ. Βάσει πηγών της εφημερίδας το Παρίσι πρότεινε οι ελαφρύνσεις του ελληνικού χρέους να συνδεθούν με την ανάπτυξη της οικονομίας. Αν η Αθήνα τα πηγαίνει καλά οικονομικά, το χρέος θα αποπληρώνεται κανονικά. Αν όχι, τότε θα επιμηκύνονται οι προθεσμίες αποπληρωμής. Η γερμανική κυβέρνηση όμως βλέπει με σκεπτικισμό και αυτή την πρόταση".
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, από την πλευρά του, συμμετέχοντας στο Concordia Europe Summit, υποστήριξε ότι η λύση είναι να αναλάβει η Ευρώπη συγκεκριμένες δεσμεύσεις και πρωτοβουλίες για επενδυτικά προγράμματα, κερδοφόρα προγράμματα, που θα τονώσουν την ανάπτυξη, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα γεφυρώσουν τελικά στη πράξη, τις διαφορετικές εκτιμήσεις μεταξύ των θεσμών.
Από πλευράς Επιτροπής, το σχέδιο βασίζεται την ενίσχυση των δανείων του σχεδίου Γιουνκέρ (παροχή χαμηλότοκων ανακυκλούμενων δανείων για υποδομές και ιδιωτικές επενδύσεις μέσω της ΕΤΕπ). Από ελληνικής πλευράς, όμως, αναπτύσσονται και άλλα "αιτήματα" για παρεμβάσεις στο ΕΣΠΑ (μείωση της γραφειοκρατίας της ΕΕ, εξαίρεση της εθνικής συνεισφοράς από τον υπολογισμό των πλεονασμάτων, ευρύτερη αναθεώρηση για τη διοχέτευση πόρων στην επιχειρηματικότητα κ.λπ.).
Ωστόσο, στις διαπραγματεύσεις που έχουν ξεκινήσει για το επόμενο ΕΣΠΑ 2021 – 2027, δηλαδή για την περίοδο για την οποία αναζητείται στην πράξη η αναπτυξιακή στήριξη για να φανεί το χρέος βιώσιμο, έχουν ήδη φανεί τα "σύννεφα".
Το πρώτο ζήτημα συνδέεται με την αποχώρηση της Αγγλίας, η οποία στερεί το 10% των εσόδων της ΕΕ. Το δεύτερο σχετίζεται με τη Γερμανία και τα άλλα κράτη του ευρωπαϊκού Βορρά, που ζητούν να μειώσουν και άλλο τον προϋπολογισμό της "κουτσουρεμένης" πλέον ΕΕ (σήμερα είναι στο 1% του ΑΕΠ της ΕΕ).
Την ελληνική θέση περιέγραψε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης στη σύνοδο των αρμόδιων υπουργών για την πολιτική συνοχής που έγινε στη Μάλτα. Επισήμανε ότι "τα κονδύλια των διαρθρωτικών ταμείων είναι απολύτως απαραίτητα σε αυτή την προσπάθεια". Πρόσθεσε ότι "διεκδικούμε περισσότερους πόρους καθώς και απλοποίηση των διαδικασιών διαχείρισής τους" και μίλησε για "συντηρητικές δυνάμεις που θέλουν τον περιορισμό της πολιτικής συνοχής".