Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 24-Ιουν-2016 08:34

    Πλήρης κατάρρευση της αγοράς, στο -10% η πτώση τον Μάιο

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Πλήρης κατάρρευση της αγοράς, στο -10% η πτώση τον Μάιο

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση
     
    Με σπασμένα φρένα κινείται πλέον η αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων. Ο Μάιος ήταν ένας από τους χειρότερους μήνες από την έναρξη της κρίσης, με την πτώση να αγγίζει το -10% (σ.σ. εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς και των εταιρειών μέτρησης της κατανάλωσης με βάση τα πρώτα στοιχεία).

    Και αν το διψήφιο ποσοστό υποχώρησης της κατανάλωσης είναι σοκαριστικό (σ.σ. τελικά επίσημα στοιχεία για το πως πήγε ο Μάιος θα υπάρχουν μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες), δεν είναι το μοναδικό. Ακόμη πιο σοκαριστική είναι η πτώση που κατεγράφη την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου (εβδομάδα μετά το Πάσχα) η οποία άγγιξε το 30%.

    Μέρος της υποχώρησης στην κατανάλωση την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου, αποδίδεται στο γεγονός ότι η φετινή εβδομάδα μετά το Πάσχα είχε δύο αργίες, δηλαδή τα καταστήματα δούλεψαν λιγότερες ημέρες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν. Επίσης εξαιτίας των αργιών αρκετοί καταναλωτές παρέτειναν τις διακοπές τους περισσότερες ημέρες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

    Η σωρευτική πτώση 10% τον Μάιο, αποδίδεται πάντως από προμηθευτές, λιανέμπορους και στελέχη από τις εταιρείες ερευνών, στα μέτρα, φορολογικά, συνταξιοδοτικά, δημοσιονομικά που ψηφίσθηκαν τον Μάιο τα οποία μπορεί να ξεκλείδωσαν την πρώτη αξιολόγηση και τη δόση, αλλά κλείδωσαν, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος, το πορτοφόλι του καταναλωτή.

    Όχι ότι τους προηγούμενους μήνες η αγορά κινούνταν με θετικούς ρυθμούς. Αντιθέτως στο τετράμηνο, όπως έχει γράψει ήδη το Capital.gr, η πτώση στην κατανάλωση άγγιξε το 5,7% ως αποτέλεσμα μεταξύ όλων των άλλων και της μείωσης της μέσης μηνιαίας δαπάνης, η οποία με βάση έρευνα της Exceed Consulting που παρουσιάσθηκε την περασμένη Τετάρτη έχει υποχωρήσει στα 269,7 ευρώ από 303 ευρώ που ήταν ένα χρόνο πριν.

    Ένα ακόμη ενδιαφέρον ποιοτικό στοιχείο της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 2.000 ατόμων σε Αττική και Θεσσαλονίκη, είναι το ποσοστό που δαπανούν οι καταναλωτές για αγορές από το σούπερ μάρκετ με βάση το εισόδημά τους. Οι καταναλωτές με μέσο μηνιαίο εισόδημα έως 700 ευρώ δαπανούν για αγορές μέσω σούπερ μάρκετ κατά μέσο όρο 190,5 ευρώ μηνιαίως ήτοι το 27,14% του εισοδήματός τους, όταν τα εισοδήματα των 700-1.200 ευρώ ξοδεύουν 263,6 ευρώ (ποσοστό 27,74% με βάση το εισόδημά τους), στα 325,2 ευρώ τα εισοδήματα από 1.200 - 2.000 ευρώ (μ.ο. 20,35%), 328,9 ευρώ όσοι έχουν εισόδημα από 2.000 - 4.000 ευρώ (μ.ο. 10,96%) και μόλις 377,8 ευρώ οι καταναλωτές με εισοδήματα πάνω από 4.000 ευρώ (μ.ο. 9,445% του εισοδήματός τους).

    Ενδιαφέρον έχει επίσης και ένα ακόμη στοιχείο της έρευνας. Πως αξιολογούν, τι ζητάνε και γιατί επιλέγουν οι καταναλωτές το σούπερ μάρκετ στο οποίο σήμερα κάνουν τις αγορές τους. Από τις απαντήσεις τους προκύπτει πως είναι πολύ σημαντικό το κατάστημα, και για τον λόγο αυτό άλλωστε το επιλέγουν, να μην έχει ελλείψεις (4,36 βαθμούς έναντι 4,21 που ήταν πέρυσι, με βάση την κλίμακα από 1 (απόλυτα δυσαρεστημένος) έως 5 (απόλυτα ικανοποιημένος). Ακολουθούν η μεγάλη ποικιλία προϊόντων (με βαθμολογία 4,3 από 4,2 πέρυσι), τα ποιοτικά/φρέσκα προϊόντα (4,15 από 4,13), τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (4,15 από 4,21) ενώ μόλις στην έκτη θέση βρίσκονται οι καλές τιμές με βαθμολογία 4,01 από 4,08 που ήταν πέρυσι.  

    alexandra.gitsi@capital.gr  

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων