Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 07-Απρ-2015 09:33

    Αργεί ακόμα η ανάσταση της ακτοπλοΐας

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ηλία Γ. Μπέλλου

    Με αθροιστικό κύκλο εργασιών 640 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις 1,05 δισ. ευρώ οι 4 μεγάλες εισηγμένες ακτοπλοϊκές που δραστηριοποιούνται στις ελληνικές θάλασσες δύσκολα συγκροτούν ένα κλάδο σε ανάκαμψη. Αντιθέτως, υπογραμμίζουν το πόσο εύθραυστη παραμένει η κατάσταση που εμφανίζεται βελτιωμένη κυρίως λόγω της ανόδου του τουρισμού και της μείωσης των τιμών του πετρελαίου. Ακόμα και έτσι όμως αθροιστικά οι τέσσερεις εισηγμένες ακτοπλοϊκές εμφανίζουν ζημίες 39 εκατ. ευρώ. Μόνον η Attica Group, λειτουργός των Blue Star Ferries και Super Fast ferries επέστρεψε σε καθαρή κερδοφορία ανακοινώνοντας για τη χρήση του 2014 κέρδη μετά από φόρους 4,27 ευρώ, έναντι ζημιών 10,13 εκατ. το 2013. Η ιταλικών συμφερόντων Minoan εμφάνισε οριακά θετική κερδοφορία 79 χιλιάδων ευρώ, ενώ ΑΝΕΚ και ΝΕΛ παρέμειναν ζημιογόνες κατά 19 και 24 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα.

    Η εικόνα θα ολοκληρωθεί με την ανακοίνωση αργότερα φέτος και των αποτελεσμάτων της Hellenic Seaways η οποία ως μη εισηγμένη δεν έχει ακόμα δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματα της χρήσης. Με βάση πάντως τον ισολογισμό του 2013 δεν αναμένεται να μεταβληθεί δραστικά το συμπερασμέ που εξάγεται αβίαστα: χρειάζεται ισχυρή κεφαλαιακή ενίσχυση και αναδιάρθρωση υποχρεώσεων σε συνδυασμό με πωλήσεις πλοίων και δραστικό περιορισμό του λειτουργικού κόστους για να ορθοποδήσει ο κλάδος. Η Attica και η Minoan πέρασαν από αυτή τη ρότα, ενώ η NEΛ ακόμα και μετά το δια της δικαστικής οδού κούρεμα των υποχρεώσεων της ακόμα πελαγοδρομεί. Και βέβαια ούριο άνεμο. Διότι οιαδήποτε αύξηση των τιμών των καυσίμων ή άλλων λειτουργικών δαπανών και ενδεχόμενη κάμψη της επιβατικής κίνησης εξαιτίας απρόβλεπτων ή απευκταίων γεγονότων μπορεί να πάει πίσω πολλά χρόνια και πάλι τον κλάδο. Επόμενη μεγάλη πρόκληση αποτελεί η περαιτέρω εξυγίανση του ισολογισμού της ΑΝΕΚ η οποία με πωλήσεις 169,4 εκατ. ευρώ και σύνολο υποχρεώσεων 371,1 εκατ. κατάφερε να περιορίσει μεν να περιορίσει τις ζημίες της αλλά αυτές εξακολουθούν να είναι διόλου αμελητέες.

    Στα θετικά του κλάδου συγκαταλέγεται πάντως η ύπαρξη σημαντικών περιουσιακών στοιχείων που ακόμα και μετά τις πωλήσεις πλοίων κατά τα τελευταία έτη ανέρχεται για τις 4 εισηγμένες (ANEK, NEL, Attica και Minoan) στα 1,324 δισ. ευρώ ενώ αν προστεθούν και τα πλοία της HSW ξεπερνά το 1,5 δισ. Όπως και η ενεργή πλέον διαχείριση των συμμετοχών και δανείων της τραπέζης Πειραιώς η οποία έχει αποφασίσει να λύσει το ταχύτερο δυνατό το πρόβλημα.

    Η μεγάλη αύξηση των μεριδίων της Minoan στην Αδριατική τα τελευταία χρόνια που αποδίδεται στην ανταγωνιστικότητα του θεσμικού πλαισίου των υπό ιταλική σημαία πλοίων της έχει πάντως καταδείξει ένα από τα προβλήματα του ελληνικού στόλου. Το άλλο, η μεγάλη έλλειψη ρευστότητας, όχι μόνον παραμένει αλλά επιτείνεται όσο το ζήτημα του ευρωπαϊκού προσανατολισμού της χώρας αμφισβητείται με τις γνωστές συνέπειες στο ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η Minoan χρειάστηκε δυο γενναίες αυξήσεις κεφαλαίου που κάλυψε ο βασικός μέτοχος της όμιλος Grimaldi, με περί τα 95 εκατ. ευρώ για να ισορροπήσει ούτε τυχαία είναι η είσοδος της Fortress group μέσω μετατρέψιμου ομολογιακού δάνειου στο χρηματοδοτικό σχήμα της Attica.

    Ότι κεφάλαια κατευθύνθηκαν στην στήριξη της ελληνικής ακτοπλοΐας προήλθαν δηλαδή από το εξωτερικό.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ