Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 10-Δεκ-2020 00:01

    Αργείοι προσοχή!

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Στούπα

    1) Αργείοι προσοχή!

    Τα πολλά  ακίνητα μαζί με κάποιον τραπεζικό λογαριασμό στο εξωτερικό σε σκληρό νόμισμα αποτελούσαν (και αποτελούν) πάντα το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου των ελίτ των υπανάπτυκτων  οικονομιών (χωρών).

    Ας όψονται τα δύο "Κ" (Κωνσταντίνος Καραμανλής και Κώστας Σημίτης) που οι Έλληνες δεν χρειάζονται να φυγαδεύουν τους κόπους κρυφά στο εξωτερικό προκειμένου να αποταμιεύουν σε κάποιο σκληρό και ως εκ τούτου αξιοπρεπές νόμισμα. Πολύ περισσότερο ας όψονται που οι ελληνόπαιδες μπορούν να επιλέγουν ελεύθερα να ζουν και να εργάζονται σε μια πλειάδα ανεπτυγμένων χωρών και οικονομιών επί ίσοις όροις με τους ντόπιους...

    Τούτα ίσως είναι από τα δύο σημαντικότερα επιτεύγματα των 200 ετών της ύπαρξης του νεοελληνικού κράτους τα οποία θα εορτάσουμε τη χρονιά που ξεκινά σε λίγες μέρες.

    Απομένει, κάποια στιγμή η τραπεζική ένωση να επιφέρει και την ενιαία εγγύηση των τραπεζικών καταθέσεων σε όλη την Ε.Ε. προκειμένου οι Έλληνες να μην ανησυχούν για την τύχη των κόπων τους αν οι πολιτικοί με τις συναλλαγές ψήφων έναντι παροχών τινάξουν εκ νέου τα ταμεία του κράτους στον αέρα και τα θραύσματα πετύχουν και τις διαπλεκόμενες με την πολιτική εξουσία και ως εκ τούτου αναξιόπιστες τράπεζες...

    Η ριζοσπαστικότερη βέβαια πεποίθηση της στήλης συγκλίνει με αυτούς που υποστηρίζουν πως η αξιοπιστία ενός πιστωτικού ιδρύματος δεν πρέπει να εξαρτάται από κρατικές εγγυήσεις αλλά από την ορθή διαχείριση του ενεργητικού του και ο καταθέτης να φέρει την ευθύνη της επιλογής του. Οι εγγυήσεις από τα κράτη ή τα "δημόσια εκτυπωτήρια" (Κεντρικές Τράπεζες) αυξάνουν τη διάθεση των τραπεζιτών για ρίσκο και τους καθιστούν ευάλωτους σε πολιτικές πιέσεις να μοιράζουν δάνεια σε αναξιόπιστους επιχειρηματικά φίλους των  πολιτικών... Η ίδια πρακτική καθιστά τους αποταμιευτές ανεύθυνους, μαλθακούς και εξαρτημένους...

    Αλλά για τούτο, όπως υποστηρίζει κατ’ αναλογία και ο "σύντροφος" Κουτσούμπας δεν είναι ώριμες οι συνθήκες, οπότε ας βολευτούμε στον ρεαλισμό μιας ευρωπαϊκής συνετότερης διαχείρισης από αυτή της εγχώριας ανατολίτικης οικονομικής και πολιτικής ελίτ...

    Ας όψονται τα δυο "Κ" λοιπόν...

    Η "ροζ βίλα" του Σουνίου...

    Οι πολιτικοί δεν είναι άνθρωποι από "μάρμαρο", αλλά από σάρκα και οστά όπως ο καθένας μας.  Κατά συνέπεια το  σεξ (εξασφάλιση απογόνων),  οι καταθέσεις και τα ακίνητα αποτελούν και γι’ αυτούς το ορμητήριο των περισσότερων κινήτρων.

    Δεν πρέπει να μας εκπλήσσει λοιπόν που προσπαθούν να εξασφαλίσουν για τους ίδιους και τα παιδιά τους τα καλύτερα σχολεία και περιουσιακά στοιχεία όπως ακίνητα και καταθέσεις.

    Επειδή διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα όμως θα πρέπει να είναι προσεκτικοί και να μην προκαλούν ούτε με την επίδειξη πλούτου ούτε με την ύπαρξη τεράστιων αντιφάσεων σε αυτά που λένε και τον τρόπο που ζούνε.

    Κυρίως όμως δεν πρέπει να υπάρχει απόκλιση μεταξύ εσόδων και δαπανών για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων.

    Δεν έχουμε φτάσει ακόμη στο επίπεδο των ανεπτυγμένων δημοκρατιών όπου μια υπουργός παραιτείται γιατί διαπιστώθηκε πως χρησιμοποίησε το υπουργικό αυτοκίνητο για να πάει για ψώνια. Δεν είμαστε όμως και στο επίπεδο της γειτονικής χώρας που ο πρωθυπουργός φωτογραφίζεται από drone να κοιμάται δίπλα σε ένα κομοδίνο στο οποίο  πάνω υπάρχει ένα πιστόλι και μέσα στο συρτάρι δεσμίδες με χρήματα και πλάκες χρυσού...

    Ούτε μοιάζουμε με τη γειτονική χώρα που οι γαμπροί του προέδρου ελέγχουν τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας και είναι οι βασικοί προμηθευτές του Δημοσίου και των Ενόπλων Δυνάμεων.

    Το πρόβλημα λοιπόν  δεν έγκειται στο ότι ένα πολιτικό πρόσωπο που διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα μένει σε ένα φυσιολογικό για το εισόδημά του σπίτι αλλά ίσως το γεγονός πως προσπαθεί να δικαιολογήσει το φυσιολογικό με τρόπο  παράλογο. Τι άλλο σηματοδοτεί το γεγονός πως εμφανίζει ένα συμβόλαιο του οποίου η υπερβολή αφήνει υποψίες για ύπαρξη δόλου ή συναλλαγής;

    Αν αυτός και οι σύμβουλοί του δεν αντιλαμβάνονται τα αυτονόητα, πως θα διαπραγματευτούν το δημόσιο συμφέρον χωρίς να τους "τυλίξουν σε μια κόλλα χαρτί;".

    Από την κραταιά εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου εκτός από τον πολιτικό γάμο και την κατάργηση της μοιχείας (πολύ σημαντικά βήματα αμφότερα),  αυτά που θα μείνουν είναι η ευημερία με δανεικά και οι συνέπειές της αλλά και ο εξευτελισμός της ροζ βίλας με πλασματικά δάνεια για το πόθεν έσχες...

    Δια τούτο, Αργείοι προσοχή!

    2) Με "αέρα" δεν πλάθονται τσουρέκια...

    Ένα ενδιαφέρον σενάριο που κυκλοφορεί στη χρηματιστηριακή "πιάτσα" τις τελευταίες μέρες είναι να δοθεί στις τράπεζες (οι οποίες αποτελούν την Αχίλλειο πέρνα της αγοράς και της οικονομίας) το δικαίωμα να πουλήσουν τον αναβαλλόμενο φόρο.

    Τουτέστιν, η Β τράπεζα που έχει ίδια κεφάλαια από αναβαλλόμενο φόρο 4 δισ. ευρώ να μπορεί να πουλήσει στη Χ ιδιωτική επιχείρηση 2 δισ. ευρώ φοροαπαλλαγές με κάποια έκπτωση προκειμένου να είναι ελκυστικό το πακέτο.

    Η Β επιχείρηση στο τέλος του χρόνου να μην καταβάλει τον αντίστοιχο φόρο.

    Υπενθυμίζω πως τα ίδια κεφάλαια από αναβαλλόμενους φόρους (δηλ. μελλοντικούς φόρους) των τραπεζών συνολικά είναι περί τα 16 δισ. σε ένα σύνολο 25 δισ. περίπου...

    Καθώς πλησιάζουν Χριστούγεννα, θα έλεγα πως με "ομίχλη" δεν πλάθονται τσουρέκια, κατά το με "Χορδές" δεν βάφονται αυγά που θα λέγαμε αν πλησίαζε Πάσχα…

    Δια τούτο προσοχή … ράλι μεν αλλά με τη ζώνη στη θέση της…

    3) Παπουτσάνης(ΠΑΠ:ΧΑ)

    Μια από τις αποκαλύψεις των τελευταίων χρόνων είναι  η Παπουτσάνης, η οποία μετά από μερικές δεκαετίες όπου φυτοζωούσε μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας επανήλθε δυναμικά, αφήνοντας ελπίδες για τις προοπτικές ανάπλασης του παραγωγικού ιστού της χώρας.

    pin

    Η εταιρεία η οποία  υπό τη νέα διοίκηση προσαρμόστηκε φέτος πολύ γρήγορα στις ανάγκες της ζήτησης ειδών που αφορούν την πανδημία διαθέτει τρεις τομείς:

    α) Επώνυμα Προϊόντα: Η κατηγορία των επώνυμων προϊόντων παρουσίασε αύξηση κατά 109% το εννιάμηνο του 2020.

    Κύριος μοχλός ανάπτυξης της κατηγορίας είναι η αυξημένη ζήτηση στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής αλλά και αντισηπτικών, ως συνέπεια της πανδημίας του COVID-19.

    β) Ξενοδοχειακά Προϊόντα: Η κατηγορία των ξενοδοχειακών προϊόντων εμφάνισε συρρίκνωση κατά 63% επηρεασμένη από τις ιδιαίτερες συνθήκες που επέβαλλε η πανδημία και οι οποίες δεν επέτρεψαν στα ξενοδοχεία να λειτουργήσουν όπως προγραμμάτιζαν.  Το 2021 όμως με την έστω σταδιακή επάνοδο της τουριστικής κίνησης, ο τομέας αυτός θα αρχίζει να επανακάμπτει...

    γ) Προϊόντα Τρίτων: (βιομηχανικές πωλήσεις, ιδιωτική ετικέτα) Η συγκεκριμένη κατηγορία αναπτύχθηκε κατά 99% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2019. Στην αύξηση του όγκου των πωλήσεων συνέβαλλε η περαιτέρω ανάπτυξη υφιστάμενης συνεργασίας με πολυεθνική εταιρεία του εξωτερικού όπως και η υλοποίηση νέας συνεργασίας για την παραγωγή σαπώνων, επίσης με Γερμανική πολυεθνική εταιρεία.

    Παράλληλα, οι πωλήσεις στέρεου σαπουνιού τόσο σε πελάτες εσωτερικού όσο και σε πελάτες εξωτερικού ήταν ενισχυμένες. Συγχρόνως, στην ανάπτυξη της κατηγορίας συνέβαλλε και η πώληση αντισηπτικών σε βιομηχανικούς πελάτες από την εγχώρια αγορά.

    Το πλέον ενδιαφέρον όμως που έμαθα από την αγορά είναι πως αμερικάνικη πολυεθνική που κατασκευάζει τα προϊόντα που πουλάει στην Ελλάδα (και αλλού) στην  Τουρκία διαπραγματεύεται να μεταφέρει την παραγωγή στην Ελλάδα και στην Παπουτσάνης. 

    Τούτο έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους τρόπους που μπορεί να αναγεννηθεί η ελληνική παραγωγική  οικονομία…

    kostas.stoupas@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ