Συνεχης ενημερωση
Ύβρις, άτις, νέμεσις και τίσις…
Η ύβρις ήταν βασική αντίληψη της κοσμοθεωρίας των αρχαίων Ελλήνων. Όταν κάποιος, υπερεκτιμώντας τις ικανότητες και τη δύναμή του (σωματική [1], αλλά κυρίως πολιτική [2], στρατιωτική [3] και οικονομική[4]), συμπεριφερόταν με βίαιο, αλαζονικό και προσβλητικό τρόπο απέναντι στους άλλους, στους νόμους της πολιτείας και κυρίως απέναντι στον άγραφο θεϊκό νόμο -που επέβαλλαν όρια στην ανθρώπινη δράση-, θεωρούνταν ότι διέπραττε «ύβριν», δηλ. παρουσίαζε συμπεριφορά με την οποία επιχειρούσε να υπερβεί τη θνητή φύση του και να εξομοιωθεί με τους θεούς [5], με συνέπεια την προσβολή και τον εξοργισμό τους.
Η βίαια, αυθάδης και αλαζονική αυτή στάση/συμπεριφορά, που αποτελούσε για τον αρχαίο ελληνικό κόσμο παραβίαση της ηθικής τάξης και απόπειρα ανατροπής της κοινωνικής ισορροπίας και γενικότερα της τάξης του κόσμου, πιστευόταν ότι (επαναλαμβανόμενη, και μάλιστα μετά από προειδοποιήσεις των ίδιων των θεών [6]) οδηγούσε τελικά στην πτώση και καταστροφή του «υβριστού»[7] ύβρις > υβρίζω > υβριστής).
Αποδίδοντας την αντίληψη σχετικά με την ύβρι και τις συνέπειές της, όπως τουλάχιστον παρουσιάζεται στην αρχαιότερή της μορφή, με το σχήμα ύβρις→άτη→νέμεσις→τίσις [8] μπορούμε να πούμε ότι οι αρχαίοι πίστευαν πως μια «ύβρις»[9] συνήθως προκαλούσε την επέμβαση των θεών, και κυρίως του Δία, που έστελνε στον υβριστή την «άτην»[10], δηλαδή το θόλωμα, την τύφλωση του νου. Αυτή με τη σειρά της οδηγούσε τον υβριστή σε νέες ύβρεις, ώσπου να διαπράξει μια πολύ μεγάλη ανοησία, να υποπέσει σε ένα πολύ σοβαρό σφάλμα, το οποίο προκαλούσε την «νέμεσιν»[11], την οργή και εκδίκηση δηλαδή των θεών, που επέφερε την «τίσιν»[12], δηλ. την τιμωρία και τη συντριβή/καταστροφή του.
Από την κλασική εποχή και μετά, σε πολλές περιπτώσεις οι έννοιες Άτη, Δίκη και Νέμεσις φαίνεται να αποκτούν στη συνείδηση των ανθρώπων ισοδύναμη σημασία, αυτήν της θείας τιμωρίας.
Η λέξη ύβρις πέρα από τη λόγια νεοελληνική χρήση της με τις σημασίες «βρισιά» (κυρίως στον πληθυντικό αριθμό «ύβρεις») και συνακόλουθα «κάτι που θίγει την τιμή και την αξιοπρέπεια κάποιου» -οι οποίες είναι φυσιολογικές εξελίξεις της αρχαίας σημασίας-, αρκετές φορές χρησιμοποιείται και στην εποχή μας, σε πιο προσεγμένο επίπεδο λόγου, με την αρχαιοελληνική σημασία της για να χαρακτηρίσει ανάλογες αλαζονικές συμπεριφορές συνανθρώπων μας.
Η βίαια, αυθάδης και αλαζονική αυτή στάση/συμπεριφορά, που αποτελούσε για τον αρχαίο ελληνικό κόσμο παραβίαση της ηθικής τάξης και απόπειρα ανατροπής της κοινωνικής ισορροπίας και γενικότερα της τάξης του κόσμου, πιστευόταν ότι (επαναλαμβανόμενη, και μάλιστα μετά από προειδοποιήσεις των ίδιων των θεών [6]) οδηγούσε τελικά στην πτώση και καταστροφή του «υβριστού»[7] ύβρις > υβρίζω > υβριστής).
Αποδίδοντας την αντίληψη σχετικά με την ύβρι και τις συνέπειές της, όπως τουλάχιστον παρουσιάζεται στην αρχαιότερή της μορφή, με το σχήμα ύβρις→άτη→νέμεσις→τίσις [8] μπορούμε να πούμε ότι οι αρχαίοι πίστευαν πως μια «ύβρις»[9] συνήθως προκαλούσε την επέμβαση των θεών, και κυρίως του Δία, που έστελνε στον υβριστή την «άτην»[10], δηλαδή το θόλωμα, την τύφλωση του νου. Αυτή με τη σειρά της οδηγούσε τον υβριστή σε νέες ύβρεις, ώσπου να διαπράξει μια πολύ μεγάλη ανοησία, να υποπέσει σε ένα πολύ σοβαρό σφάλμα, το οποίο προκαλούσε την «νέμεσιν»[11], την οργή και εκδίκηση δηλαδή των θεών, που επέφερε την «τίσιν»[12], δηλ. την τιμωρία και τη συντριβή/καταστροφή του.
Από την κλασική εποχή και μετά, σε πολλές περιπτώσεις οι έννοιες Άτη, Δίκη και Νέμεσις φαίνεται να αποκτούν στη συνείδηση των ανθρώπων ισοδύναμη σημασία, αυτήν της θείας τιμωρίας.
Η λέξη ύβρις πέρα από τη λόγια νεοελληνική χρήση της με τις σημασίες «βρισιά» (κυρίως στον πληθυντικό αριθμό «ύβρεις») και συνακόλουθα «κάτι που θίγει την τιμή και την αξιοπρέπεια κάποιου» -οι οποίες είναι φυσιολογικές εξελίξεις της αρχαίας σημασίας-, αρκετές φορές χρησιμοποιείται και στην εποχή μας, σε πιο προσεγμένο επίπεδο λόγου, με την αρχαιοελληνική σημασία της για να χαρακτηρίσει ανάλογες αλαζονικές συμπεριφορές συνανθρώπων μας.
-
00:07 Τίτλοι που χτίζουν αξία με συνέπεια
-
00:06 Πέντε διδάγματα για την οικονομική ανάπτυξη από τον νομπελίστα Τζοέλ Μοκίρ
-
00:05 CEO Clubs Greece Forum: Συν-δημιουργώντας την Ηγεσία του Αύριο μέσα από τη Σοφία των Λέξεων
-
00:05 Το τέλος της εργασίας
-
00:04 Τα αινίγματα της Γάζας
-
00:03 Η Μεγάλη Συνομωσία του Καφέ, των Μακαρονιών και του Πάγκου των Τυριών!
-
00:02 Καμαριέρες από Τρίτες χώρες...
-
00:01 Μαθήματα από ένα ζοφερό παρελθόν
-
00:01 Το πολιτικό Halloween του Αλέξη 2.0
-
19/10 Υεμένη: Ο εκπρόσωπος της Unicef μεταξύ των 20 υπαλλήλων του ΟΗΕ που κρατούνται από τους Χούθι στη Σαναά
-
Washington Post: Ο Πούτιν ζήτησε από τον Τραμπ το Ντονέτσκ για να αποδεχτεί το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία
-
Επώνυμα ελληνικά απορρυπαντικά κόντρα στα πολυεθνικά μεγαθήρια
-
Μπαχτσελί για κατεχόμενα: Να κηρύξουν άκυρες τις εκλογές και να ενταχθούν στην Τουρκία
-
Έσπασε η εκεχειρία στη Γάζα: Ο ισραηλινός στρατός ανακοίνωσε ότι έπληξε "δεκάδες" στόχους της Χαμάς
-
Δωρεάν η υποχρεωτική απογραφή επιχειρήσεων στο OpenBusiness έως 31 Δεκεμβρίου
-
Οι μικροί των κατασκευών μεγαλώνουν
-
Ολες οι αλλαγές στην ψηφιακή κάρτα εργασίας – Ποιες επιχειρήσεις εξαιρούνται και ποιοι κλάδοι εντάσσονται
-
Πόσο θα τρέχει η ανάπτυξη μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης
-
Πιο κοντά το ψηφιακό ευρώ - Ποια οφέλη φέρνει
-
Η άνοδος του τουρισμού δεν "έφτασε" στα ξενοδοχεία
-
Έσπασε η εκεχειρία στη Γάζα: Ο ισραηλινός στρατός ανακοίνωσε ότι έπληξε "δεκάδες" στόχους της Χαμάς (24)
-
Αντεπίθεση Τραμπ κατά διαδηλωτών - Τους βομβαρδίζει με περιττώματα σε βίντεο ΑΙ (21)
-
Σε τεντωμένο σκοινί η εκεχειρία - Διαψεύδει η Χαμάς τις προειδοποιήσεις ΗΠΑ για επικείμενη επίθεσή της κατά Παλαιστινίων (13)
-
Επώνυμα ελληνικά απορρυπαντικά κόντρα στα πολυεθνικά μεγαθήρια (13)
-
Ανατροπή στα Κατεχόμενα: Έχασε τις εκλογές ο Τατάρ - Νικητής ο Ερχιουμάν που απορρίπτει τη λύση δύο κρατών (12)
-
Δωρεάν η υποχρεωτική απογραφή επιχειρήσεων στο OpenBusiness έως 31 Δεκεμβρίου (11)
-
Πόσο θα τρέχει η ανάπτυξη μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης (11)
-
Πιο κοντά το ψηφιακό ευρώ - Ποια οφέλη φέρνει (10)
-
FT: Ο Τραμπ κάλεσε τον Ζελένσκι να αποδεχθεί τους όρους της Ρωσίας ή να βρεθεί αντιμέτωπος με την καταστροφή (8)
-
Washington Post: Ο Πούτιν ζήτησε από τον Τραμπ το Ντονέτσκ για να αποδεχτεί το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία (8)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
