Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 24-Μαϊ-2022 00:03

    Πώς το branding σχετίζεται με τoν τζίρο και την κερδοφορία των επιχειρήσεων;

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κωνσταντίνου Ανδρούτσου 

    Οι περισσότεροι γνωρίζουν πως το branding είναι πολύ σημαντικό για τις επιχειρήσεις, ωστόσο όταν ερωτηθούν τι είναι branding, αρκετές απαντήσεις θα αφορούν σε μια σειρά από παραμέτρους όπως το όνομα της επιχείρησης, το λογότυπο, γραμματοσειρές, χρώματα κ.ά, καθώς και πως αυτά ταυτίζονται με μια επιχείρηση ή ένα προϊόν. Τα παραπάνω πράγματι αφορούν σε στοιχεία του brand σύμφωνα με το American Marketing Association

    Είναι κατάλληλη στιγμή να ξεχωρίσουμε τις έννοιες brand και branding. Αυτό που κάποτε ονομαζόταν brand (επωνυμία) σήμερα ονομάζεται brand name και αφορά σε μια επιχείρηση που εκπροσωπεί - εμπορεύεται ένα σύνολο προϊόντων ή υπηρεσιών. Από την άλλη branding σημαίνει το πώς οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται και νιώθουν σε σχέση με αυτό το brand και τα προϊόντα του.

    Σήμερα το branding έχει σαφώς μεγαλύτερη σημασία, μιας και βασίζεται στην καταναλωτική εμπειρία αναφορικά με την επιχείρηση - προϊόν και στοχεύει στο να δημιουργήσει κουλτούρα - συνείδηση, αλλά και να δημιουργήσει θετικά συναισθήματα.

    Έτσι λοιπόν αν μπορούσαμε να το ορίσουμε θα λέγαμε πως:

    Branding είναι οι αξίες για τις οποίες θέλουμε οι καταναλωτές να μας θυμούνται.

    Παρόλα αυτά ακόμα και σήμερα όταν μιλάμε για ένα brand η έννοια και τα στοιχεία του branding περικλείονται, με αποτέλεσμα πολλές φορές να αναφερόμαστε και στα δύο αποδίδοντας την ίδια έννοια.

    Ποια τα οφέλη του branding;

    1. Αύξηση των πιστών Πελατών

    Όταν μια επιχείρηση πραγματοποιήσει μια πώληση σε έναν καταναλωτή και η εμπειρία του είναι θετική οι πιθανότητες τού να επανέλθει και να ξανά αγοράσει είναι μεγάλη. Το 81% των καταναλωτών αναφέρουν σε έρευνα της Edelman, πως προτιμούν να αγοράζουν από brands που εμπιστεύονται. Έτσι λοιπόν κάθε φορά που η επιχείρηση προσφέρει μια εξαιρετική καταναλωτική εμπειρία αλλά και αξιόπιστα προϊόντα η αφοσίωση των πελατών ενισχύεται σημαντικά.

    2. Αυξημένα Κέρδη για την επιχείρηση ή μείωση των διαφημιστικών επενδύσεων - δαπανών

    Σύμφωνα με μελέτη της Bain&Company η αύξηση της διατήρησης πελατών μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση κερδών περίπου κατά 25%, ενώ σύμφωνα με άλλη μελέτη της Lucidpress η σχετική αύξηση μπορεί να φτάσει στο 33%. Έτσι, το να ενεργοποιηθεί ένας loyal customer είναι σαφώς οικονομικότερο ενώ παράλληλα θα είναι έτοιμος να ξοδέψει περισσότερα χρήματα. Πάντα λοιπόν οι επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν ξεχωριστή στρατηγική retention marketing αλλά και διαδικασίες που θα μετατρέπουν έναν απλό πελάτη σε πιστό.

    3. Word of Mouth & User Generated Content 

    Οι πιστοί πελάτες σε μεγάλο βαθμό είναι έτοιμοι να προτείνουν σε φίλους και γνωστούς μια επιχείρηση ή ένα προϊόν από το οποίο έχουν μείνει απόλυτα ευχαριστημένοι, προτρέποντάς τους να αποκομίσουν και εκείνοι την ίδια θετική εμπειρία. Είναι γεγονός πως μια σύσταση από ένα γνωστό μας που είχε μια σχετική εμπειρία, συνήθως είναι περισσότερο αποτελεσματική από άλλες μορφές διαφήμισης. Παράλληλα ένας loyal πελάτης είναι σε θέση να γράψει διθυραμβικά reviews και posts γύρω από την εμπειρία του (το 70% των καταναλωτών διαβάζει review πριν αγοράσει), συμβάλλοντας έτσι στο να διαμορφώσουν καταναλωτική άποψη ακόμα και άνθρωποι που δεν γνωρίζει αλλά εντόπισαν το περιεχόμενο του, προάγοντας έτσι την επωνυμία της επιχείρησης. 

    4. Εμπιστοσύνη 

    Είναι γεγονός πως οι πελάτες συνήθως διέποντας από ανασφάλεια ειδικότερα με επιχειρήσεις που δεν έχουν πρότερη εμπειρία, σκεπτόμενοι "είναι καλό, θα το παραλάβω γρήγορα, θα το παραλάβω στην κατάσταση που πρέπει, γιατί δεν σηκώνουν το τηλέφωνο, μήπως κάποια άλλη επιχείρηση θα ήταν καλύτερη, αν συμβεί κάτι θα με βοηθήσουν; κ.ά.". Η εμπιστοσύνη μεταξύ άλλων είναι και από τους λόγους που οι καταναλωτές προτιμούν να πληρώνουν με αντικαταβολή μειώνοντας έτσι το ρίσκο. Για να κερδίσει μια επιχείρηση την εμπιστοσύνη του καταναλωτή, το βασικότερο που έχει να κάνει είναι η συνέπια σε αυτά που υπόσχεται. Μάλιστα αυτό αποτελεί και ένα βασικό εργαλείο όπου μικρότερα brands μπορούν να ανταγωνιστούν μεγαλύτερα ή και leaders κερδίζοντας τη συμπάθεια των καταναλωτών. Σύμφωνα με το Accenture Strategy το 66% των καταναλωτών πιστεύουν πως η διαφάνεια είναι μια από τις σημαντικότερες αξίες για μια επιχείρηση. Συνέπεια αυτού είναι οι πελάτες να παραμένουν πιστοί ακόμα και σε ατυχή περιστατικά τα οποία αντιμετωπίζονται έγκαιρα, καλόπιστα και με διαφάνεια. 

    5. Αναγνωρισιμότητα

    Η αναγνωρισιμότητα  όταν συνδυάζεται με θετικά συναισθήματα σχετίζεται με την οικειότητα. Όταν οι καταναλωτές αναγνωρίζουν τα χρώματα, το λογότυπο, το σύνθημα ενός τέτοιου brand, το πιθανότερο είναι να επιλέξουν τα προϊόντα του σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα δοθείσης ευκαιρίας. Έρευνα της Reboot δείχνει πως η χρήση ενός συγκεκριμένου χρώματος μπορεί να αυξήσει την αναγνωρισιμότητα κατά 80%.

    6. Scaling

    Όταν ένα brand έχει ισχυρή βάση και τυγχάνει ευρείας αποδοχής είναι σαφώς ευκολότερο να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο, απλά και μόνο μεγαλώνοντας την προϊοντική του γκάμα, προσεγγίζοντας ακόμα περισσότερα κοινά ή διευρύνοντας τις ανάγκες του υπάρχοντος. Ας αναλογιστούμε το εξής απλό. Όταν μια επιχείρηση χαίρει εμπιστοσύνης είναι σαφώς ευκολότερο για αυτή όταν θα δημιουργήσει ένα νέο προϊόν και η πελατειακή της βάση να το δοκιμάσει, ελπίζοντας σε μία επίσης αξέχαστη καταναλωτική εμπειρία. Το εάν βέβαια αυτό θα ευδοκιμήσει, εξαρτάται από πολλά, όπως το ποια είναι τα καθιερωμένα brands που καλύπτουν μέχρι σήμερα αυτές τις ανάγκες καθώς και το πόσο επιτυχημένα είναι τα προϊόντα τους. Σίγουρα όμως η προσπάθεια καθίσταται ευκολότερη σε σύγκριση με μια επιχείρηση που δεν διαθέτει φανατικό κοινό και έχει περιορισμένη βάση.

    7. Γίνε Leader

    Μια συνήθης περιοριστική σκέψη των μικρότερων επιχειρήσεων είναι "Μα πώς θα ανταγωνιστούμε τον/την Τάδε…. Επιχείρηση, που είναι τόσο μεγάλη και την προτιμούν όλοι;" Η σκέψη αυτή γίνεται πεποίθηση και λειτουργεί ανασταλτικά στην εξέλιξη αυτής της επιχείρησης και πράγματι είναι περιοριστική γιατί όλες οι επιχειρήσεις αντλούν δύναμη από τους καταναλωτές τους, τους πιστούς καταναλωτές τους. Αν η σκέψη λοιπόν είναι πώς από π.χ δέκα πωλήσεις την ημέρα θα πάμε στις δέκα χιλιάδες την ημέρα τότε, ναι, μοιάζει πολύ δύσκολο και μακρινό. Αν όμως η σκέψη είναι πώς από τις 10 πωλήσεις την ημέρα, θα πάμε στις 50 διατηρώντας την πλειοψηφία των πελατών και εργαζόμενοι διαρκώς πάνω σε αυτό, τότε ο στόχος των 100 χιλιάδων δεν είναι τόσο μακριά όσο φαντάζεσαι.

    8. Αυξημένη απόδοση στελεχών και προσέλκυση νέων

    Τα 4Ps του marketing (Product, Price, Place, Promotion), ακολούθησαν τα 5Ps προσθέτοντας στο marketing mix ως πέμπτο βασικό πυλώνα τον άνθρωπο (People). Είναι πολύ αποδοτικό για μια επιχείρηση να διατηρεί τους ανθρώπους της και τα σημαντικά της στελέχη, καλύπτοντάς τις ανάγκες αλλά και τις φιλοδοξίες τους. Απαραίτητο συστατικό που όλοι οι άνθρωποι των εξαρτημένων σχέσεων εργασίας λαμβάνουν υπόψιν τους είναι η ασφάλεια που νιώθουν στον τομέα της επαγγελματικής τους ζωής γεγονός που απορρέει  από πληθώρα παραγόντων όπως, συνέπεια της επιχείρησης προς εργαζόμενους, μέγεθος, διαφάνεια κ.ά. Οι εργαζόμενοι και τα στελέχη αυτά, νιώθουν αγάπη και πίστη απέναντι στην επιχείρηση που εργάζονται, υπεραποδίδουν, συχνά είναι έτοιμα να την στηρίξουν όταν αυτό χρειαστεί δημιουργώντας έτσι ένα πλαίσιο προστασίας ακόμα και για την ίδια την επιχείρηση. Παράλληλα μια τέτοια εταιρεία είναι σε θέση να έλξει και νέα στελέχη με ακόμα περισσότερα προσόντα και εμπειρία ή και με νέες ιδέες, αφομοιώνοντας την τεχνογνωσία τους προς όφελος της. Με την πάροδο των ετών προστέθηκαν ακόμα δύο ‘Ps, τα Process και το Physical Evidence, αποτυπώνοντας έτσι τα 7 σημαντικά στοιχεία που πρέπει να έχει μια επιχείρηση για να είναι αποδοτική.  

    Τα οφέλη είναι σαφώς περισσότερα ωστόσο παρουσιάζω τα βασικότερα καθώς και το πώς οι ποιοτικοί δείκτες, εκφάνσεις, συμπεριφορές συνδέονται άμεσα με ποσοτικούς δείκτες όπως το κέρδος και ο τζίρος. Σε αυτή την περίπτωση η ποιότητα είναι που δημιουργεί την ποσότητα.

    * Ο κ. Κωνσταντίνος Ανδρούτσος είναι Data Driven Performance Digital Marketer,
    Chief Marketing Officer στην RoiX.eu & Academic Advisor στο Certificate in Digital Marketing της HAU. 

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ