Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 26-Μαϊ-2020 00:04

    Το επιχειρείν στα χρόνια του κορονοϊού Part II - Ενοίκια, επίδομα 800 ευρώ, σχολεία

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νάσου Νικολάου 

    Πριν περάσουμε στο σημερινό μας άρθρο, η στήλη θα ήθελε να ευχαριστήσει τόσο την αρχισυνταξία όσο και την κοινότητα του Capital για τη ζεστή υποδοχή, αλλά και την κριτική ματιά στο προ μηνός πρώτο μας άρθρο.

    Ας περάσουμε όμως στο σημερινό μας θέμα, συνέχεια του προηγούμενου: Το επιχειρείν στα χρόνια του κορoνοϊού Part II. Λένε ότι τα sequel σπάνια φτάνουν την ποιότητα του πρώτου μέρους (με την εξαίρεση σίγουρα του Νονού II), ωστόσο, η καραντίνα και η επίδρασή της στη λειτουργικότητα της αγοράς έχει πλέον κάνει τη ζωή και την οικονομία σχεδόν μονοθεματική.

    Πρώτα από όλα, να ξεκινήσουμε λέγοντας ότι οι αριθμοί δεν λένε πάντα την αλήθεια. Κάποιες φορές λένε και την παράνοια. Από την αρχή της κρίσης έχουν εκδοθεί:

    •    3 Νόμοι
    •    7 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου 
    •    330 περίπου Εγκύκλιοι και Αποφάσεις 

    Πέρα από τη συχνότητα έκδοσής τους, εμείς οι επαγγελματίες λογιστές και φοροτεχνικοί γνωρίζουμε καλά και την εμμονή δημοσίευσης πολλών αποφάσεων (και μάλιστα των πιο καίριων) αργά το βράδυ, σε ημέρες αργιών ή ξημερώματα Σαββάτου και Κυριακής. Όμως, το άρθρο δεν αφορά τη δική μας ταλαιπωρία (άλλωστε, συνηθισμένα τα βουνά) αλλά των αναγνωστών. 

    Ενοίκια

    Το θέμα της έκπτωσης ενοικίων είναι μία κατηγορία από μόνο του και μας απασχολεί από την αρχή της κρίσης, καθώς ήταν από τα πρώτα εξαγγελθέντα μέτρα. Πήρε χρόνο να γίνει κατανοητό ότι δεν πρόκειται για κάποια επιδότηση, αλλά για κρατική παρέμβαση σε ιδιωτική σχέση.

    Ξεκίνησε τον Μάρτιο και αφορούσε τα επαγγελματικά μισθώματα των επιχειρήσεων που έκλεισαν με κρατική εντολή, καθώς και την πρώτη κατοικία εργαζομένων που βγήκαν σε αναστολή. Τον Απρίλιο, στις κλειστές επιχειρήσεις προστέθηκαν και οι πληττόμενες, αλλά και τα φοιτητικά ενοίκια εξαρτώμενου μέλους (σε τόπο εκτός μόνιμης κατοικίας, εφόσον ένας τουλάχιστον γονέας είναι σε αναστολή).

    Κατανοητά μέχρι εδώ; Νομίζουμε ναι. 

    Συνεχίζουμε όμως. Όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις που προέβλεψαν τα παραπάνω κατέληγαν στο εξής "με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος”.

    Με άλλα λόγια, έχει προβλεφθεί, από τον Μάρτιο ήδη, ότι θα εκδοθεί εγκύκλιος, η οποία όμως είναι κάτι σαν το εμβόλιο για τον COVID –απλά αγνοείται. Δεν εκδόθηκε ποτέ, δεν δόθηκαν οδηγίες ποτέ, σε κανέναν εμπλεκόμενο. 

    Βεβαίως, όπως είναι γνωστό, η φύση απεχθάνεται το κενό και η αγορά "αυτορυθμίστηκε” κατά κάποιο τρόπο, γύρω από μία αίτηση του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, που ήταν και το μοναδικό σημείο, όπου μπορεί (υπό εξαιρετικές συνθήκες) να αναγραφεί ο ΑΦΜ του ιδιοκτήτη.

    Το έντυπο αυτό χρησιμοποιείτο τόσο από τις επιχειρήσεις για την αναγραφή εργαζομένων που έμπαιναν σε καθεστώς αναστολής όσο και από τους εργαζομένους για την αίτηση της αποζημίωσης των 800 ευρώ. Ποτέ δεν ορίστηκε ξεκάθαρα ότι το έντυπο πρέπει αναγκαστικά να αναφέρει τον ΑΦΜ του ιδιοκτήτη όταν υπάρχει δικαίωμα μείωσης ενοικίου βάσει νόμου. 

    Μάλιστα, γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά, ότι το συγκεκριμένο έντυπο είναι και κάπως "δύστροπο”, αφού το δικαίωμα πρόσβασης για διορθώσεις δίνεται με το σταγονόμετρο και με προθεσμίες που δεν υπολογίζουν αργίες και Σαββατοκύριακα. 

    Όλοι μας υποθέσαμε βέβαια ότι κάπου θα πρέπει να αναγραφεί και ο ΑΦΜ του ιδιοκτήτη, αφού θα έπρεπε το κράτος να ορίσει και για αυτόν δικαίωμα αναστολής πληρωμών, ανάλογα με το αν του έγινε νόμιμη μείωση του ενοικίου που εισπράττει (μάλιστα, ως φορολογούμενοι με δικαίωμα αναστολής πληρωμών, έχουν και έκπτωση 25% εάν δεν ασκήσουν το δικαίωμα).

    Όμως, το έντυπο του ΕΡΓΑΝΗ δεν δημιουργήθηκε για αυτό τον σκοπό. Για παράδειγμα, για να το συμπληρώσουν επιχειρήσεις που δεν απασχολούν προσωπικό, έπρεπε να αναφέρουν σε ποιον ΟΑΕΔ και ΣΕΠΕ ανήκουν, ενώ σε περίπτωση που ήταν πληττόμενες θα έπρεπε να αναφέρουν και την ημερομηνία έναρξης αναστολής εργασίας (του προσωπικού που δεν απασχολούν)!

    Επιπλέον, όσον αφορά τους μισθωτούς, το έντυπο είχε τη δυνατότητα να αποδεχτεί έναν μόνο ΑΦΜ, αποκλείοντας κάποιον συνιδιοκτήτη από τα μέτρα. 

    Πολλοί ιδιοκτήτες (και εν μέρει με το δίκιο τους) απαιτούν τη συγκεκριμένη αίτηση από το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ για να δεχτούν τη μείωση. Κάτι τέτοιο όμως δεν προκύπτει από κάποια εγκύκλιο, αλλά από μια ορθή σκέψη αυτορρύθμισης. Όλα αυτά φαίνεται ότι θα συνεχιστούν και για τον μήνα Μάιο, καθώς περιμένουμε η τελευταία σχετική συνέντευξη τύπου για το θέμα να μεταφραστεί και σε εγκύκλιο. 

    Τι πρέπει να γίνει

    Η στήλη θεωρεί ότι μία καταγραφή των προβλημάτων είναι σημαντική, όμως ακόμα πιο σημαντική είναι η πρόταση λύσεων. Γνωρίζουμε ότι η φωνή του Capital.gr μπορεί να φτάσει μακριά, όσο κλειστές και αν είναι οι πόρτες και όσο παχιές οι μοκέτες. Οι προτάσεις μας:

    - Θα πρέπει να εκδοθεί άμεσα εγκύκλιος που να οριοθετεί ζητήματα και ερωτήματα, ώστε να τακτοποιηθεί όσο το δυνατόν καλύτερα η ιδιωτική σχέση ιδιοκτήτη και ενοικιαστή.
    - Στην εγκύκλιο αυτή πρέπει να αναφέρεται ξεκάθαρα που θα πρέπει να δηλωθούν οι ΑΦΜ των ιδιοκτητών, ώστε να έχουν και αυτοί τα όποια ευεργετήματα ήδη υπάρχουν και άλλα που πιθανόν να προκύψουν (πχ μειώσεις ΕΝΦΙΑ ή αφορολόγητο).
    - Σε κάθε περίπτωση, η "αυτορρύθμιση” μέσω του ΕΡΓΑΝΗ, δεν εξυπηρετεί.

    Επίδομα των 800 ευρώ

    Το συγκεκριμένο θέμα είναι απλούστερο. Οι εγκύκλιοι έχουν ορίσει τους δικαιούχους του επιδόματος και οι αιτήσεις έγιναν στην ειδική εφαρμογή της ΑΑΔΕ μέχρι τις 28 Απριλίου. Όμως, υπάρχουν περιπτώσεις, που, ενώ επιχειρήσεις είναι δικαιούχοι, δεν έχει γίνει αίτηση. 

    Είναι δυνατόν να ξεχάστηκε; Είναι πιθανόν, άνθρωποι είμαστε. Ακόμη, μπορεί και κάποιοι απλά να μην πρόλαβαν, αφού ειδικά για τις επιχειρήσεις με 6 έως 20 άτομα προσωπικό, δόθηκαν λιγότερες από 24 ώρες διορία. 

    Σε οποιαδήποτε περίπτωση, θεωρούμε δίκαιο να ανοίξει ξανά η εφαρμογή, έστω και για λίγες ημέρες, ώστε να αιτηθούν το επίδομα αυτοί που το δικαιούνται και δεν έκαναν την αίτηση.

    Όσον αφορά τις πληρωμές, έχουν μεν ολοκληρωθεί, αλλά και εδώ τα προβλήματα και ζητήματα είναι αρκετά. Πολλοί διαπίστωσαν ότι δεν έλαβαν τα χρήματα και μελετώντας την αίτηση διαπίστωσαν ότι έχουν βάλει λάθος λογαριασμό ή έκαναν κάποιον αναριθμητισμό. Η αίτηση προχωρούσε κανονικά, αφού δεν ελεγχόταν εάν ο αιτούμενος είναι ή όχι δικαιούχος του λογαριασμού. 

    Οι συγκεκριμένες αιτήσεις υποβάλλονταν μέχρι την Παρασκευή 8 Μαΐου, όμως το σύστημα δεν δίνει τη δυνατότητα διόρθωσης εάν φαίνεται ότι έχει δοθεί δικαίωμα πληρωμής.

    Τα νομικά πρόσωπα

    Εκτός αυτού, υπάρχει ζήτημα με τα νομικά πρόσωπα. Αρχικά, τα νομικά πρόσωπα που έχουν τους ΚΑΔ του επιστημονικού κλάδου (λογιστικές εταιρείες, δικηγορικές εταιρείες κ.α.) εξαιρέθηκαν, κακώς, από το επίδομα των 800 ευρώ. Η επιλογή που είχαν οι εταίροι αυτών των εταιρειών ήταν να πάνε μέσω ΚΕΚ στην επιλογή Β των σχετικών αιτήσεων και να λάβουν το επίδομα των 600 ευρώ, ο καθένας για τα προσωπικά τους ΑΦΜ.

    Μετά την ακύρωση του περιβόητου όμως προγράμματος voucher, η επιλογή Β έκλεισε. Η επιλογή Α που είναι ανοιχτή έως σήμερα, στην αίτηση ζητά ΚΑΔ. Όμως, δεν μπορεί να καταχωρηθεί αυτός του νομικού προσώπου, δεδομένου ότι αντλείται από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ. 

    Με λίγα λόγια, το μέλος εταιρείας χάνει και αυτό το επίδομα για τεχνικούς λόγους.

    Ερώτηση προς αρμοδίους

    Κλείνοντας, αντί επιλόγου, θέτουμε ένα ερώτημα στους αρμοδίους Υπουργούς. Ο κλάδος της εκπαίδευσης (φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών, ιδιωτικά σχολεία) είναι κλειστός με κρατική εντολή εδώ και καιρό. Στις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας αναφέρεται ότι τη Δευτέρα 11/5 αρχίζουν τα μαθήματα για την Γ΄Λυκείου  και στις 18/5 τα μαθήματα για τα Γυμνάσια και την Α΄ και Β΄ Λυκείου.

    Με αυτό το δεδομένο, οι επιχειρήσεις του κλάδου θα θεωρηθούν ανοιχτές αλλά πληττόμενες; Κλειστές; Κάτι ενδιάμεσο αυτών; Σε κάθε περίπτωση, ό,τι και να ισχύσει, πρέπει να αποφασιστεί άμεσα, γιατί από αυτό εξαρτάται πως θα χειριστούν οι επιχειρήσεις το προσωπικό τους.

    * Ο κ. Νάσος Νικολάου είναι  Λογιστής – Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης,  Χρηματοοικονομικός Ελεγκτικός Σύμβουλος Επιχειρήσεων, Αντιπρόεδρος της ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑE - ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ
    www.nikolaousa.gr

    ** Το παρόν άρθρο αποτελεί προϊόν ενημερωτικού χαρακτήρα από την ομάδα της ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΕ – ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ και σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά τις κατευθυντήριες γραμμές, τους νόμους και τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ