Της Ξανθής Γούναρη
Με τον τζίρο στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων να καταγράφει ιστορικό υψηλό ξεπερνώντας τα 14,56 δισ. ευρώ στο 11μηνο, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου αναμένεται να έχει ξεκαθαρίσει τι μέλλει γενέσθαι σε ένα από τα δύο μεγάλα deals που βρίσκονται εν εξελίξει στον κλάδο.
Ο λόγος για τη δεσμευτική συμφωνία μεταξύ του ομίλου εταιρειών AVE, συμφερόντων των Νίκου και Αίαντα Βαρδινογιάννη (σ.σ. τα παιδιά του Θεόδωρου Βαρδινογιάννη) και της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Bazaar του Γιώργου Βερούκα. Για το αν δηλαδή η εξαγορά του 40% της Bazaar από τη Retail & More, θυγατρική του εισηγμένου ομίλου, η οποία έχει αναλάβει το master franchise της Carrefour στην Ελλάδα, θα προχωρήσει ή θα μείνει στα χαρτιά.
Αυτή τη στιγμή συνεχίζεται ο οικονομικός και νομικός έλεγχος (due diligence) από πλευρά του εισηγμένου ομίλου, με τη διαδικασία να έχει καθυστερήσει σε σχέση με το αρχικό πλάνο για τεχνικούς λόγους.
"Έχουμε βάλει ένα deadline μέχρι τέλος του μήνα να έχουμε λάβει όλο το report και να πάρουμε την τελική απόφαση" λέει στο Capital ο Θωμάς Ρούμπας, αντιπρόεδρος του ομίλου AVE. Σύμφωνα με τον ίδιο, "η δεσμευτική προσφορά θα κατατεθεί μέχρι τέλος του μήνα", προσθέτοντας πως "από κει και πέρα θα αποφασίσει ο πωλητής".
Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα Ιουνίου εφέτος ο όμιλος εταιρειών AVE με επίσημη ανακοίνωσή του, ανέφερε ότι μέσω της θυγατρικής εταιρείας Retail & More ΑΕ υπέγραψε μη δεσμευτικό μνημόνιο συνεργασίας, με τον μέτοχο της Bazaar AE, με αντικείμενο την απόκτηση του 40% του μετοχικού κεφαλαίου της δεύτερης από την πρώτη, με ένα εύρος τιμήματος μεταξύ 22 και 32 εκατ. ευρώ.
Τότε είχε επισημανθεί πως το τίμημα όπως και όλοι οι άλλοι όροι της συναλλαγής, τελούν υπό διαπραγμάτευση και θα οριστικοποιηθούν με την τελική δεσμευτική συμφωνία, "εντός των επόμενων μηνών, αφού ολοκληρωθεί ο νομικός, οικονομικός και φορολογικός έλεγχος της εταιρείας".
Οι στόχοι του deal
Στην περίπτωση που όλα πάνε όπως είχαν σχεδιαστεί, ο στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του brand Carrefour στην Ελλάδα, με πιθανή χρήση του ονόματος σε επιλεγμένα καταστήματα της Bazaar, ιδίως σε τουριστικές περιοχές.
Το deal επηρεάζει τζίρο άνω των 250 εκατ. ευρώ και δίνει ώθηση στο σχέδιο της AVE να ενισχύσει τη θέση της τόσο στο λιανεμπόριο όσο και στο χονδρεμπόριο, όπου η Bazaar διαθέτει ισχυρή παρουσία στην τροφοδοσία του καναλιού HORECA.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη ο όμιλος AVE δραστηριοποιείται και στο χονδρικό εμπόριο διαρκών καταναλωτικών προϊόντων μέσω της θυγατρικής του FBD Α.Ε., ενώ τον Ιούνιο προχώρησε στην εξαγορά του 49% της Yalco Trading, κάτι που θα επιτρέψει τη δραστηριοποίηση και στον εξοπλισμό του HORECA με σκεύη κ.λπ.
Το εν Ελλάδι εμπορικό και οικονομικό αποτύπωμα της Carrefour
Η επιστροφή του σήματος Carrefour στην εγχώρια αγορά στη μετα-Μαρινόπουλο εποχή, ξεκίνησε από το 2022 και παρότι για εφέτος προβλεπόταν η προσθήκη 25 νέων καταστημάτων, εταιρικών και franchise, ώστε το δίκτυο να ξεπερνούσε τα 70 σημεία πώλησης στο τέλος του χρόνου, αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον κύριο Ρούμπα, η Carrefour αριθμεί στην Ελλάδα 50 καταστήματα.
Εκτός πλάνου έχει βγει και η ανάπτυξη των brand Carrefour και Carrefour Express και στη Βουλγαρία. Στη γειτονική χώρα το σήμα του γαλλικού ομίλου επέστρεψε πέρσι μέσω της εταιρείας Retail & More Bulgaria, με έδρα τη Σόφια, θυγατρικής της AVE. Ωστόσο ο τοπικός sub franchisee (σ.σ. πρόκειται για την Parkmart Holding) δεν έχει αναπτύξει περαιτέρω το δίκτυο, όπως αναφέρει ο κύριος Ρούμπας.
Επιπλέον η Retail & More έχει υπογράψει side letter με τον όμιλο Carrefour για αποκλειστικότητα σε Σερβία, Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Κόσοβο, ωστόσο ακόμη δεν έχει γίνει κάποια κίνηση επέκτασης στις εν λόγω χώρες.
Σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων, ο κύκλος εργασιών της Retail & More ανήλθε πέρσι στα 10,94 εκατ. ευρώ από 4,11 εκατ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας άλμα 166%. Η εντυπωσιακή αυτή αύξηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απορρόφηση της θυγατρικής Retail & More Athens Stores ΕΠΕ τον Ιούλιο του 2024, αλλά και στην οργανική ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων.
Τα μικτά κέρδη σχεδόν τετραπλασιάστηκαν, φτάνοντας τα 2,10 εκατ. ευρώ έναντι 0,54 εκατ. ευρώ το 2023. Ωστόσο, τα αποτελέσματα προ φόρων παρέμειναν ζημιογόνα στα 2,78 εκατ. ευρώ (έναντι ζημιών 2,39 εκατ. ευρώ το 2023), καθώς "η εταιρεία βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της ανάπτυξης", όπως επισημαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις, επενδύοντας εντατικά σε υποδομές, ανακαινίσεις και επέκταση.
Συνεχείς "ενέσεις" κεφαλαίου
Κρίσιμη για τη χρηματοδότηση της επέκτασης υπήρξε η σειρά αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου που πραγματοποίησε η εταιρεία. Εντός του 2024, με αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης στις 8 Μαρτίου, 27 Ιουνίου και 22 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκαν τρεις ισόποσες αυξήσεις συνολικής αξίας 3 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας πλήρως τις ζημιές της χρήσης. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας στις 31 Δεκεμβρίου 2024 διαμορφώθηκε στα 6,5 εκατ. ευρώ.
Η στρατηγική αυτή συνεχίστηκε και το 2025. Με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της 17ης Ιουνίου 2025, εγκρίθηκε νέα αύξηση ύψους 2 εκατ. ευρώ. Στις 8 Οκτωβρίου 2025, το Διοικητικό Συμβούλιο πιστοποίησε μερική κάλυψη της αύξησης αυτής κατά 1,5 εκατ. ευρώ, φέρνοντας το συνολικό μετοχικό κεφάλαιο στα 8 εκατ. ευρώ. Οι κινήσεις αυτές αποδεικνύουν την αμείωτη εμπιστοσύνη των μετόχων στο επιχειρηματικό σχέδιο και τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της εταιρείας.
Bazaar: Αύξηση τζίρου αλλά υποχώρηση κερδοφορίας το 2024
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις της Bazaar, ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας πέρσι αυξήθηκε κατά 1,4% στα 248,38 εκατ. ευρώ, ωστόσο, η κερδοφορία υποχώρησε ελαφρά, καθώς τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 4,38 εκατ. ευρώ έναντι 4,42 εκατ. το 2023.
Με 162 ιδιόκτητα και franchise καταστήματα σε πυκνοκατοικημένες γειτονιές και τουριστικά σημεία, το μικτό κέρδος της εταιρείας ενισχύθηκε σημαντικά στα 61,91 εκατ. ευρώ από 58,68 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο μικτού κέρδους να παραμένει σταθερό στο 24%.
Η εταιρεία συνέχισε το επενδυτικό της πρόγραμμα με δαπάνες που ξεπέρασαν τα 1,9 εκατ. ευρώ, εστιάζοντας κυρίως σε μηχανολογικό εξοπλισμό, ενώ διατηρεί μηδενικό δανεισμό και ισχυρή ταμειακή ρευστότητα με διαθέσιμα 10,67 εκατ. ευρώ. Η Γενική Συνέλευση πρόκειται να αποφασίσει για τη διανομή μερίσματος ύψους 5,80 εκατ. ευρώ, έχοντας ήδη καταβάλει 3 εκατ. εντός της χρήσης.
Ρεκόρ τζίρου για τα σούπερ μάρκετ
Η νέα εποχή συγκέντρωσης που έχει ξεκινήσει στον κλάδο των σούπερ μάρκετ έρχεται την ώρα που ο τζίρος "χτυπάει" ιστορικό υψηλό, φθάνοντας στα 14,56 δισ. ευρώ έως τις 23 Νοεμβρίου 2025 (+7,3% σε σχέση με πέρυσι), σύμφωνα με τη NielsenIQ. Η αγορά οδεύει για πρώτη φορά προς τα 15 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, με την ανάπτυξη να στηρίζεται κυρίως στην αύξηση του όγκου και όχι στις τιμές.
Τα FMCGs αυξήθηκαν κατά 6%, με τον όγκο να συνεισφέρει 4,4 μονάδες, τάση που δείχνει επιστροφή στην κατανάλωση στο σπίτι. Οι κατηγορίες των φρέσκων και χύμα προϊόντων σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο (+10,5%), ενώ συσκευασμένα τρόφιμα και ποτά έφτασαν τα 7,96 δισ. ευρώ (+7%). Ξεχώρισε επίσης η κατηγορία του non food (+9,9%), ενισχύοντας το μοντέλο "one-stop-shop”. Αδύναμες παρέμειναν οικιακή φροντίδα και είδη ομορφιάς, με αυξήσεις μόλις 2–3%.
Πάντως σε επίπεδο τριμήνων παρατηρείται επιβράδυνση στον όγκο, από +5% στο πρώτο τρίμηνο υποχώρησε στο +3,1% στο τέταρτο, ενώ η συμβολή των τιμών αυξάνεται. Γεωγραφικά, τα νησιά του Αιγαίου και η Κρήτη ήταν οι πιο δυναμικές αγορές, με την Αττική να κινείται συγκρατημένα.
Οι online πωλήσεις έφτασαν τα 253,6 εκατ. ευρώ (+10,1%), ενώ ο νέος κώδικας δεοντολογίας περιόρισε δραστικά την προωθητική ένταση. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να ενισχύονται, αγγίζοντας μερίδιο 24,4%.
Η αγορά κλείνει τη χρονιά σε τροχιά ρεκόρ, αλλά η επιβράδυνση στους όγκους δημιουργεί ερωτήματα για τη δυναμική του 2026.