Δευτέρα, 09-Ιουν-2025 12:15
Η στρατηγική της Τράπεζας Κύπρου στη retail τραπεζική

Του Νίκου Κωτσικόπουλου
Καθώς η ψηφιακή τεχνολογία βρίσκει όλο και περισσότερες εφαρμογές στην καθημερινότητα, οι τράπεζες εκσυγχρονίζονται παντού και οι ελληνικές τράπεζες περνούν σε υβριδικά μοντέλα, ώστε να εξυπηρετούν τον παραδοσιακό πελάτη προσφέροντας παράλληλα εναλλακτικές ψηφιακές λύσεις στον πιο εξοικειωμένο χρήστη.
Η Τράπεζα Κύπρου εφαρμόζει και αυτή στην Κύπρο όπου έχει το δίκτυό της, το δικό της υβριδικό μοντέλο, το οποίο φαίνεται να παίρνει αποστάσεις από αυτό που επιχειρούν οι ελληνικές τράπεζες. Για παράδειγμα σε μία περίοδο κατά την οποία ελληνικές τράπεζες πωλούν ATM’s, η Τράπεζα Κύπρου έχει αντίστοιχα πολύ μεγαλύτερο δίκτυο για το ένα δέκατο του πληθυσμού.
Εκείνο που εντυπωσιάζει είναι οι δυνατότητες που έχει ο πελάτης. Μπορεί να καταθέσει σε ATM επιταγές ή ακόμα και κέρματα. Και μπορεί επίσης να κάνει ανάληψη σε κέρματα.
Όταν τράπεζες μειώνουν τα ATM’s εκτός δικτύου καταστημάτων καθώς το κόστος, συντήρησης, αναπλήρωσης μετρητών και μεταφοράς χαρτονομισμάτων απαιτεί πολύ σοβαρή οργάνωση και έξοδα logistics σε μία περίοδο που τα περιθώρια μειώνονται και τα κέρδη μπορούν να προκύψουν από εξοικονόμηση, η κατάθεση και ανάληψη κερμάτων σε ATM’s είναι πολυτέλεια και προνόμιο.
Βεβαίως στην Τράπεζα Κύπρου, χρεώνουν την υπηρεσία, δεν είναι δωρεάν. Και χρεώνουν αρκετά, 5% για τη συναλλαγή είτε είναι κατάθεση είτε ανάληψη, γιατί το κόστος είναι μεγάλο και απαιτεί και ειδική συσκευή. Επίσης η κατάθεση επιταγών είναι σημαντική βοήθεια στην επιχειρηματική κοινότητα της Μεγαλονήσου.
Η Τράπεζα Κύπρου στο μεταξύ, έχει διαχωρίσει τα καταστήματά της, σε σχέση με τη στόχευση που θέλει να έχουν. Σε ένα δίκτυο με 60 καταστήματα, τα 40 καταστήματα απευθύνονται ιδιώτες πελάτες και κάνουν όλες τις εργασίες. Αλλά υπάρχουν 7 καταστήματα επιλεγμένα να είναι κοντά σε παραδοσιακούς πελάτες, τα 4 στη Λευκωσία και τα άλλα σε άλλες πόλεις. Αυτά έχουν περισσότερα γκισέ και στόχευση να εξυπηρετούν συναλλαγές πελατών, χωρίς να σημαίνει ότι δεν κάνουν άλλες τραπεζικές εργασίες.
Υπάρχουν επίσης άλλα 7 καταστήματα τα οποία έχουν στόχευση στην παροχή δανείων. Το μεγάλο μέρος του προσωπικού στα καταστήματα αυτά, έρχεται καθημερινά σε επαφή με υποψήφιους δανειολήπτες. Οι συναντήσεις τραπεζικού και δανειολήπτη γίνονται σε ιδιαίτερα δωμάτια με αδιαφανή κρύσταλλα, για να προστατευθεί η ιδιωτικότητα και το απόρρητο! Βεβαίως τα καταστήματα αυτά αφορούν τη λιανική τραπεζική, αφού οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις έχουν τον τραπεζικό που ασχολείται με τα θέματά τους. Τέλος υπάρχουν και 6 καταστήματα με έμφαση στον ψηφιακό χαρακτήρα.
Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι ο πελάτης δεν μπορεί να κάνει συναλλαγές ή να πάρει γρήγορα ένα δάνειο μέσω του e-banking. Εδώ η Τράπεζα Κύπρου έχει τη δική της εφαρμογή το Jinius. Μέσω του Jinius, οι πελάτες μπορούν να πραγματοποιούν πληρωμές, να αιτούνται δάνεια, να αγοράζουν ασφαλιστικά και τραπεζικά προϊόντα, αλλά και να ενεργοποιούν συναλλαγές B2B και B2C. Το 2024, μέσω της πλατφόρμας πραγματοποιήθηκαν πληρωμές ύψους 1,5 δισ. ευρώ.