Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 15-Ιουλ-2024 09:30

    Η ανοδική πορεία του quick commerce και η θέση του στην ελληνική αγορά

    Η ανοδική πορεία του quick commerce και η θέση του στην ελληνική αγορά
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Τι θέλουμε όταν κάνουμε μια ηλεκτρονική αγορά; Σίγουρα μια καλή τιμή, διαθεσιμότητα του προϊόντος, ευέλικτους τρόπους πληρωμής και παράδοσης και το κυριότερο ταχύτητα. 

    Η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε τα δεδομένα των ηλεκτρονικών αγορών όπως είναι γνωστό. Λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις, των απαιτήσεων για υγειονομική ασφάλεια, αλλά και την αναστολή λειτουργίας πολλών κλάδων της εστίασης και του λιανεμπορίου, οι ηλεκτρονικές αγορές εκτοξεύτηκαν, κάτι που με τη σειρά του οδήγησε σε πλήρη αναπροσαρμογή όλης της αλυσίδας του ηλεκτρονικού εμπορίου, τη βελτιστοποίηση των διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων, την επιτάχυνση των αποστολών, την ενίσχυση του στόλου των ταχυμεταφορών. Σύμφωνα με έρευνες, ο τομέας του quick commerce πρόκειται να φτάσει μέχρι το 2025 τα 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, με ρυθμό ανάπτυξης άνω του 10% ετησίως.

    Και σταδιακά- αλλά με ταχύ ρυθμό- το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο άλλαξε και από το e- commerce περάσαμε στο quick commerce. Tο quick commerce έχει εμφανιστεί το τελευταίο διάστημα ως βασικό πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών παγκοσμίως, οι οποίες διεκδικούν αυξημένο μερίδιο από τη διεθνή αγορά, αλλάζοντας παράλληλα τον τρόπο με τον οποίο γνωρίζαμε το ηλεκτρονικό εμπόριο μέχρι σήμερα. 

    Το quick commerce (q-commerce) είναι ένα υποσύνολο του ηλεκτρονικού εμπορίου που επικεντρώνεται στην ταχύτατη παράδοση προϊόντων στους καταναλωτές. Σε αντίθεση με το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου η παράδοση μπορεί να διαρκέσει από μερικές ημέρες έως και εβδομάδες, το quick commerce στοχεύει στην παράδοση μέσα σε λίγες ώρες ή ακόμα και λεπτά από την τοποθέτηση της παραγγελίας.

    Σε διεθνές επίπεδο, αναπτύσσεται ολοένα και ταχύτατα. Εταιρείες όπως η Gorillas, η Getir, η Zapp και η Jokr έχουν μεταλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται την αγορά και εν τέλει προχωρούν σε νέες παραγγελίες.

    Τα χαρακτηριστικά του quick commerce

    -Ταχύτητα παράδοσης: Οι παραγγελίες παραδίδονται συνήθως μέσα σε 10 έως 60 λεπτά
    - Εύρος προϊόντων: Τα προϊόντα που προσφέρονται είναι συνήθως είδη καθημερινής ανάγκης, όπως τρόφιμα, ποτά, είδη προσωπικής φροντίδας και άλλα βασικά προϊόντα
    - Τοπικές αποθήκες: Οι εταιρείες q-commerce χρησιμοποιούν μικρές, τοπικές αποθήκες (ή dark stores) που βρίσκονται κοντά στους πελάτες για να εξασφαλίσουν γρήγορη παράδοση
    - Ευέλικτο ωράριο: Συχνά προσφέρουν υπηρεσίες 24/7 για να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας ή νύχτας
    - Τεχνολογία: Χρησιμοποιούν προηγμένη τεχνολογία και εφαρμογές κινητών για να διαχειρίζονται τις παραγγελίες και τις παραδόσεις με αποτελεσματικό τρόπο

    Τα πλεονεκτήματα είναι επίσης εμφανή:  

    - Άνεση και ευκολία: Οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν και να παραλάβουν τα προϊόντα που χρειάζονται άμεσα, χωρίς να βγαίνουν από το σπίτι τους
    - Ευελιξία: Ιδανικό για έκτακτες ανάγκες ή περιπτώσεις όπου απαιτείται άμεση προμήθεια.
    - Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: Οι επιχειρήσεις που προσφέρουν q-commerce μπορούν να ξεχωρίσουν σε μια ανταγωνιστική αγορά παρέχοντας εξαιρετικά γρήγορη εξυπηρέτηση

    To quick commerce στην Ελλάδα

    Όπως ήταν αναμενόμενο, το quick commerce και στην Ελλάδα έχει γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, ιδίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, όταν η ζήτηση για ταχεία παράδοση προϊόντων αυξήθηκε δραματικά. Οι πρώτες προσπάθειες στο q-commerce έγιναν από τις μεγάλες αλυσίδες super market που πρόσθεσαν υπηρεσίες ταχείας παράδοσης στις ήδη υπάρχουσες υπηρεσίες ηλεκτρονικών αγορών τους.

    Η προοπτική μάλιστα για την ανάπτυξη του quick commerce στην Ελλάδα φαίνεται θετική, καθώς οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο εξοικειωμένοι με τις γρήγορες παραδόσεις και την ευκολία που αυτές προσφέρουν. Η συνεχής τεχνολογική εξέλιξη και η επένδυση σε υποδομές και υπηρεσίες αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω την ανάπτυξη του τομέα.

    Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, οι ηλεκτρονικές αγορές αυξήθηκαν κατά 30% την περίοδο μετά τον Covid, γεγονός που συνεχίστηκε και το επόμενο διάστημα. Επίσης, σύμφωνα με έρευνες της Euromonitor International, η επιλογή υπηρεσιών ταχείας παράδοσης αναμένεται να επεκταθεί με ρυθμό ανάπτυξης άνω του 15% ετησίως. 

    Οι προκλήσεις παράλληλα είναι σημαντικές, καθώς υπάρχει ανάγκη για επαρκείς υποδομές και dark stores κοντά στις περιοχές παράδοσης, ενώ και η διαχείριση του κόστους της ταχείας παράδοσης, που μπορεί να είναι υψηλό λόγω των απαιτήσεων για προσωπικό και οχήματα.

    Από την άλλη πλευρά, η αύξηση του ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών, που οδηγεί σε συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών και προσφορών για τους πελάτες.

    Ωστόσο, κομβικό σημείο αποτέλεσαν οι εταιρείες delivery, οι οποίες διευρύνοντας τις υπηρεσίες τους, έκαναν διαθέσιμο στον καταναλωτή ένα μεγάλο εύρος καταστημάτων και προϊόντων όπως παντοπωλεία, φαρμακευτικά προϊόντα και είδη καθημερινής χρήσης.

    Παράλληλα, οι last-mile υπηρεσίες, υπηρεσίες με στόχο να συνδράμουν βελτιώνοντας τους χρόνους παράδοσης επιχειρήσεων, έδωσαν μια ανάσα στην αναπτυσσόμενη ελληνική αγορά του quick commerce.

    Το παράδειγμα του efood 

    Το efood, η μεγαλύτερη πλατφόρμα διανομής φαγητού στην Ελλάδα, έχει αδράξει την ευκαιρία του quick commerce, διαβλέποντας την ολοένα και αυξανόμενη τάση στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και έχει επεκτείνει τις υπηρεσίες της στον τομέα του με την υπηρεσία efood Market, επενδύοντας στο χώρο προσφέροντας άμεση παράδοση ειδών παντοπωλείου και άλλων βασικών προϊόντων. H διείσδυση του quick commerce στους καταναλωτές καταγράφεται ως συνεχώς αυξανόμενη τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικό στοιχείο αποτελεί ότι το 31% των ενεργών χρηστών του efood έχει δοκιμάσει τουλάχιστον μια φορά το efood market.

    Μέσα σε μόλις δύο χρόνια έχει καταφέρει να λάβει τα ηνία στην ελληνική αγορά του quick commerce, να πρωτοστατήσεις στην ανάπτυξη και να κερδίσει τη θέση του αδιαμφισβήτητου leader του κλάδου.

    Έχει ενσωματώσει τις μεγάλες αλυσίδες super market, από τον Σκλαβενίτη έως την πιο πρόσφατη προσθήκη των καταστημάτων του ΑΒ Βασιλόπουλου, με την αξιοποίηση του δικτύου Convenience Stores και dark stores που απέκτησε μετά την εξαγορά των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη. 

    Σημειώνεται πως το efood στήριξε την επένδυσή του σε δύο κατευθύνσεις: στη δημιουργία ενός μεγάλου δικτύου διανομέων, οι οποίοι σήμερα ξεπερνούν τους 5000 όπως και στην ενσωμάτωση τεχνολογίας στα logistics, που του επιτρέπουν να κάνει εφικτή -αλλά και επιχειρηματικά βιώσιμη- την παράδοση προϊόντων, εντός λίγων λεπτών.

    Παράλληλα, το efood προχώρησε στη δημιουργία υπηρεσίας last mile, μια υπηρεσία παράδοσης που μπορεί να επιλέξει οποιαδήποτε εμπορική επιχείρηση -ακόμη και αυτές που δεν συνεργάζονται με την πλατφόρμα του efood- για να αποστείλει τα προϊόντα της στους καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις αξιοποιούν τον στόλο διανομέων του efood, ανάλογα με τις προγραμματισμένες ή έκτακτες ανάγκες τους, αποστέλλοντας τα προϊόντα τους είτε μέσα στην επόμενη ώρα από την παραγγελία είτε εντός δύο ημερών.

    efood

    Οι προοπτικές στην ελληνική αγορά διαφαίνονται ακόμη πιο καλές, καθώς τα επόμενα χρόνια ο κλάδος αναμένεται να γνωρίσει την πραγματική του άνθιση, με το efood να σχεδιάζει και να υλοποιεί μια συνεκτική στρατηγική που θα το φέρει, για ακόμη μια φορά, στην πρωτοπορία της αλλαγής του κλάδου συνολικά.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ