Τετάρτη, 05-Ιουν-2024 12:26
ΝAP ENGINEERING: Σχεδιάζοντας το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας

Δύο είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που διαχειρίζεται η ελληνική ακτοπλοΐα σήμερα: η ανανέωση του στόλου της και η πράσινη μετάβασή της. Η αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων έχει δώσει νέα ώθηση στον νευραλγικό τομέα της ναυπηγοεπισκευής, όπως και της ναυπήγησης πλοίων, γι’ αυτό και η συζήτηση με τον Γιώργο Πρατικάκη, CEO της ΝAP ENGINEERING, σε αυτή τη χρονική στιγμή, έρχεται να δώσει τη νέα κατεύθυνση που χαράζει η ελληνική ακτοπλοΐα.
- Στον νευραλγικό τομέα της ελληνικής ακτοπλοΐας η εταιρεία βρίσκεται πίσω από κάθε μεγάλο project. Έχετε, όμως, μεγάλη εμπειρία και σε ναυπηγικά projects σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου.
Η εταιρεία μας είναι από τις λίγες που ειδικεύονται στον τομέα των επιβατηγών και επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, χωρίς να αποκλείουμε βέβαια και άλλες δραστηριότητες που αφορούν είτε άλλους τύπους πλοίων, είτε την έρευνα & ανάπτυξη, είτε τη συνδρομή μας σε διερεύνηση ναυτικών ατυχημάτων και τη συμμετοχή μας σε διάφορους τομείς, όπως, π.χ., της ενέργειας.
Η Ελλάδα είναι συνυφασμένη με την επιβατηγό ναυτιλία. Γεωγραφικά είναι εξαρτημένη από αυτήν και οι καλές υπηρεσίες που καλείται να προσφέρει έχουν απήχηση σε ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας και της ευημερίας ιδιαιτέρως των νησιωτών συμπατριωτών μας. Ο κλάδος της ακτοπλοΐας είναι συγκεκριμένος, συνεπώς οι πελάτες μας είναι οι γνωστές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα, αλλά και άλλες εταιρείες στην Ευρώπη, κυρίως σε Ιταλία, Κύπρο, στη Μέση Ανατολή, στο Ισραήλ, στις αραβικές χώρες, στην Αίγυπτο κ.λπ. Εμείς δραστηριοποιούμαστε σε νέες κατασκευές αλλά και σε μετασκευές και τροποποιήσεις ή ανακαινίσεις, είτε αυτές αφορούν ολική ανακατασκευή είτε μικρότερα τμήματα του πλοίου.
Επίσης συμμετέχουμε με τη μορφή συμβουλευτικών υπηρεσιών ή και με εκπονήσεις σχεδίων σε ενεργειακά έργα, όταν αυτά έχουν εφαρμογή στη θάλασσα.
Τέλος, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ στη σημαντική εμπειρία που αποκτήθηκε μέσω των δύο Προγραμμάτων Poseidon Med στη σχεδίαση νέων πλοίων διπλού καυσίμου και στη μετατροπή υπαρχόντων για την πρόωσή τους.
- Πώς βλέπετε την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων;
Τα ναυπηγεία είναι ο σημαντικότερος κρίκος, χωρίς αυτά δεν υπάρχει εγχώρια ναυπηγική δραστηριότητα. Διότι, αν η δυνατότητα στη χώρα μας περιορίζεται μόνο σε μελέτες και σχέδια και αυτά δεν γίνονται πράξη, δεν υπάρχει αποτέλεσμα. Είναι ευχής έργο ότι έχουμε επιτέλους ενεργά ναυπηγεία να συζητάμε και να προχωρούν τα έργα. Είναι αισιόδοξο που τα ναυπηγεία έχουν μπει σε αυτή την καθοριστική φάση. Και αυτή η εξέλιξη δεν αφορά μόνο ένα-δύο, βλέπουμε μεγάλη ανάπτυξη και στα μικρότερα ναυπηγεία και χαίρομαι που και οι Έλληνες πλοιοκτήτες δίνουν προβάδισμα στα ναυπηγεία μας και ίσως έτσι μπορέσουμε να έχουμε και μεγαλύτερα πλοία υπό ναυπήγηση πέρα από παντόφλες, ρυμουλκά, κότερα κ.λ.π.
- Ποιες είναι οι μεγάλες προκλήσεις της ελληνικής ακτοπλοΐας;
Υπάρχουν δύο φάσεις οι οποίες αυτή τη στιγμή συνυπάρχουν στο προσκήνιο. Είναι η λεγομένη "πράσινη μετάβαση" (δηλαδή ένα πλοίο με περισσότερο φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα), αλλά ταυτόχρονα είναι και η ανανέωση του στόλου λόγω ηλικίας, δεδομένου ότι η ηλικία των πλοίων που υπάρχουν δεν επιτρέπει παρεμβάσεις. Διότι και πράσινη μετάβαση να μην υπήρχε, ο στόλος πρέπει να ανανεωθεί. Ξέρετε, ένα πλοίο για να ναυπηγηθεί θα περάσουν τουλάχιστον δύο χρόνια. Οπότε πρέπει να υπάρχει προγραμματισμός να προβλέπεις το μέλλον από το παρόν, βάζοντας τα θεμέλια από πιο νωρίς.
Συνεπώς, έχουμε δύο κρίσιμους παράγοντες: τα ναυπηγεία και τις πηγές χρηματοδότησης των νέων πλοίων. Δεν θα αναφερθώ σκοπίμως στα εναλλακτικά καύσιμα, διότι έχουν γραφτεί πολλά και έχουν δαπανηθεί εξίσου πολλά χρήματα σε έρευνες, αλλά στην περιοχή μας διαθέσιμο εξακολουθεί να είναι ακόμη μόνο το υγρό καύσιμο. Τεχνικές λύσεις, πάντως, υπάρχουν για αυτά και είναι ώριμες.
Η μεγάλη αγωνία αφορά τη χρηματοδότηση. Πώς θα χρηματοδοτηθεί μια ακτοπλοϊκή εταιρεία ή πώς θα βρεθούν κονδύλια ώστε να μπορέσει να προχωρήσει η ανανέωση του στόλου. Οι ίδιες οι εταιρείες με ίδια κεφάλαια δεν θα μπορέσουν να καλύψουν επαρκώς την ανάγκη, δεδομένου ότι και τα κόστη ναυπήγησης έχουν αυξηθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια. Υπολογίζεται 50% αύξηση σε σχέση με το 2018 στο κόστος των υλικών και εξοπλισμού, άρα στο κόστος κτήσης ενός πλοίου.