Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 03-Μαϊ-2024 08:33

    Με ανατιμήσεις κρατάνε τζίρους οι βασικοί παίκτες της αγοράς χυμών στην Ελλάδα

    Με ανατιμήσεις κρατάνε τζίρους οι βασικοί παίκτες της αγοράς χυμών στην Ελλάδα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    του Γιώργου Λαμπίρη

    Σημαντική είναι η επίδραση που εμφανίζεται στις πωλήσεις χυμών ψυγείων στην Ελλάδα, οι οποίες βαίνουν διαρκώς μειούμενες από το 2022 και ύστερα, κάτι που σε σημαντικό ποσοστό οφείλεται στις ανατιμήσεις που έχουν επιβληθεί στα προϊόντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2022 οι συνολικές πωλήσεις χυμών ψυγείου το 2022 ήταν 30,63 εκατομμύρια κιλά, το 2023 μειώθηκαν κατά 8,7% στα 27,96 εκατομμύρια κιλά. Η μείωση συνεχίστηκε και κατά το πρώτο τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2024 καθώς από τα 5,14 εκατομμύρια κιλά που ήταν στο πρώτο τρίμηνο του 2023, φέτος στην αντίστοιχη περίοδο περιορίστηκαν στα 4,56 εκατομμύρια κιλά (-11,2%). 

    Πηγές της αγοράς με γνώση του θέματος αναφέρουν ότι μόνο στη διάρκεια του 2024 η τιμή λίτρου στους στον χυμό πορτοκάλι ψυγείου αυξήθηκε κατά 30% ανά συσκευασία. Σε ό,τι αφορά τις τιμές του πορτοκαλιού ως πρώτη ύλη, στοιχεία της Κομισιόν για την αγροτική παραγωγή δείχνουν ότι η τιμή κατά την παραγωγική περίοδο 2022-2023 έφτασε τα 89 ευρώ τον περασμένο Σεπτέμβριο για τα 100 κιλά φρούτου, ενώ φέτος τον Μάρτιο η τιμή μειώθηκε στα 54 ευρώ, με σημαντική διόρθωση σε σύγκριση με τη χρονιά που προηγήθηκε. Παρόλ’ αυτά οι ανατιμήσεις στα συσκευασμένα προϊόντα στα ψυγεία συνεχίζονται αν και οι τιμές στην πρώτη ύλη εμφανίζονται μειωμένες.

    Περιοριστικός ο ρόλος των μέτρων Σκρέκα

    Εκτός από τις ανατιμήσεις στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, υπάρχει ένας ακόμα παράγοντας που είναι οι μηδενικές προωθήσεις από βιομηχανίες της συγκεκριμένης αγοράς λόγω της απαγόρευσης που έχει θέσει σε εφαρμογή το υπουργείο Ανάπτυξης, βάσει της οποίας όσες εταιρείες έχουν προβεί σε ανατιμήσεις, δεν μπορούν να προχωρήσουν σε προωθητικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες από την ημερομηνία που προέβησαν σε ανατίμηση. 

    Ενδεικτικό της πορείας που είχε η αγορά χυμών ψυγείου και των ανατιμήσεων που επιβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια, είναι η αύξηση του τζίρου λόγω ακριβώς αυτών των ανατιμήσεων και παρά το γεγονός ότι στον αντίποδα οι πωλούμενες ποσότητες μειώνονταν. Έτσι, το 2022 ο τζίρος της αγοράς ήταν 62,81 εκατομμύρια ευρώ, το 2023 αυξήθηκε στα 67,32 εκατομμύρια ευρώ (+7,2%), ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2024 αυξήθηκε περαιτέρω ο τζίρος της αγοράς αυτής στα 7,6 εκατομμύρια ευρώ από 7,32 εκατομμύρια ευρώ στο πρώτο τρίμηνο της περσινής χρονιάς. 

    Οι κυρίαρχοι της συγκεκριμένης αγοράς και οι αλλαγές ισορροπιών

    Ως προς το ποιοι κυριαρχούν στη συγκεκριμένη αγορά, πρώτος παίκτης είναι ο Όλυμπος από πλευράς μεριδίων αγοράς σε αξία, ακολουθεί η Δέλτα, η ιδιωτική ετικέτα, η Coca Cola 3E, ο Κάμπος Χίου και η Φάρμα Κουκάκη. Στη συνέχεια παρατίθενται διαδοχικά τα μερίδια των εταιρειών του κλάδου, όπου εάν παρατηρήσει κανείς τα ποσοστά έως και 31 Μαρτίου του 2024, σε σχέση με τα αντίστοιχα έως και 2 Απριλίου του 2024, θα δει μία σημαντική ανατροπή με μεγάλη μεριδιακή απώλεια για την Οικογένεια Χριστοδούλου από 11,7% το 2023 σε 6,6% φέτος, με αποτέλεσμα να την υποσκελίζει η Coca-Cola 3E που έως και πέρυσι ήταν στην πέμπτη θέση από πλευράς μεριδίων στους χυμούς ψυγείου στην ελληνική αγορά. Ανοδική είναι η πορεία για όλες τις άλλες εταιρείες στο πρώτο φετινό τρίμηνο από πλευράς μεριδίων και σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

    Τα μερίδια των εταιρειών σε αξία (στοιχεία έως και 31/3/2024)

    - Όλυμπος: 37% 

    - Δέλτα: 22,4%

    - Ιδιωτική ετικέτα: 16,1%

    - Coca-Cola 3E: 9,6%

    - Οικογένεια Χριστοδούλου:6,6%

    - Κάμπος Χίου: 6,3%

    - Φάρμα Κουκάκη: 1,7%

    Τα μερίδια των εταιρειών σε αξία (στοιχεία έως και 02/4/2024)

    - Όλυμπος: 35,8%

    - Δέλτα: 20%

    - Ιδιωτική ετικέτα: 16,2%

    - Χριστοδούλου: 11,7%

    - Coca-Cola 3E: 9,2%

    - Κάμπος Χίου: 5,7%

    - Φάρμα Κουκάκη: 1%

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ