Παρασκευή, 05-Μαϊ-2023 11:34
Αβεβαιότητα για την συγχώνευση Attica - ANEK

Της Αναστασίας Βαμβακά
Σε περίπου 45 μέρες θα έχει δοθεί μία πρώτη ξεκάθαρη εικόνα της χθεσινής ανακοίνωσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία ανέφερε ότι έχει σοβαρές αμφιβολίες για την συγχώνευση του σχήματος Attica- ΑΝΕΚ, με την ακρόαση των εταιρειών στην Επιτροπή. Οι αμφιβολίες της Επιτροπής Ανταγωνισμού αφορούν κυρίως το πώς το νέο μεγαλύτερο σχήμα που θα δημιουργηθεί στις θαλάσσιες συγκοινωνίες - ο νέος όμιλος Attica θα ελέγχει τα εμπορικά σήματα της Blue Star, της Super Fast, της Hellenic Seaways και της ΑΝΕΚ - θα επηρεάσει τον ανταγωνισμό με τις άλλες εταιρείες, αλλά και τη διαχείριση των κρατικών χρημάτων δημιουργώντας "πιθανές στρεβλώσεις στην αγορά παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (διαγωνισμοί), καθώς και ενδεχόμενες επιπτώσεις κάθετων ή διαγώνιων σχέσεων".
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2022, ο όμιλος Attica διαχειρίζεται 32 πλοία, ακολουθεί η Sea Jet με 24, η ΑΝΕΚ με 9, ο όμιλος Grimaldi ( τα πλοία δηλαδή με το εμπορικό σήμα που είναι στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας) με 7 και οι Μινωικές με 4. Αν γίνει η συγχώνευση, το νέο σχήμα θα έχει το μεγαλύτερο στόλο με μεγάλη διαφορά και θα δραστηριοποιείται σε όλες τις θαλάσσιες γραμμές της χώρας ως ένας όμιλος καθώς ήδη σε Κρήτη και Ιταλία λειτουργούσαν ως κοινοπραξία εδώ και πολλά χρόνια.
Αν και οι πιο αισιόδοξοι έκαναν λόγω ότι στις αρχές του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η συγχώνευση, η παύση που δημιουργεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού - όπου ανοίγοντας το φάκελο της συγχώνευσης της Attica- ΑΝΕΚ- φαίνεται πως μελετά συνολικά τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής ακτοπλοΐας - δημιουργεί νέες καθυστερήσεις στο σχήμα, που όμως τα ΔΣ των εταιρειών φαίνεται πως είχαν προβλέψει.
Στο διάστημα αυτό, από την στιγμή που οι εταιρείες λάβουν στα χέρια τους το πρώτο πόρισμα της επιτροπής, μπορούν να καταθέσουν αναλυτικά τον τρόπο που θα συνδυάσουν τα δρομολόγια τους και θα διαχειριστούν, τόσο τις ελεύθερες, όσο και τις άγονες γραμμές, ενώ σε 45 μέρες θα κληθούν ενώπιον της Επιτροπής σε ακροαματική διαδικασία. Στη συνέχεια η Επιτροπή θα καταθέσει την τελική της απόφαση, για το αν δηλαδή θα δώσει το πράσινο φως για την δημιουργία του μεγαλύτερου ακτοπλοϊκού σχήματος, το οποίο όπως όλα δείχνουν είναι και ο μόνος τρόπος να διασωθεί η ΑΝΕΚ.
"Επί τη βάσει της προκαταρκτικής αξιολόγησης της συγκέντρωσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εκτιμά ότι η γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού σε επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά, κατά κύριο λόγο και με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, διότι, μετά την πραγματοποίηση της υπό κρίση πράξης, η νέα οντότητα θα αποκτήσει σημαντικά μερίδια αγοράς στις επηρεαζόμενες από τη συγκέντρωση αγορές της μεταφοράς επιβατών, μεταφοράς οχημάτων και μεταφοράς φορτηγών, από τα οποία ενδεχομένως προκύπτουν επιπτώσεις μη συντονισμένης και συντονισμένης συμπεριφοράς σε δρομολόγια στα οποία δραστηριοποιούνται και οι δύο εταιρείες, ATTICA και ΑΝΕΚ, πιθανές στρεβλώσεις στην αγορά παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (διαγωνισμοί), καθώς και ενδεχόμενες επιπτώσεις κάθετων ή διαγώνιων σχέσεων στις προαναφερόμενες αγορές. Κατά τη διαδικασία πλήρους διερεύνησης, η ΕΑ θα εξετάσει εάν επιβεβαιώνονται οι αμφιβολίες της ως προς το συμβατό της συγκέντρωσης με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επί μέρους αγορές στις οποίες αφορά" ανέφερε χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της επιτροπής.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, έμπειροι νομικοί αναφέρουν στο Capital.gr ότι το γεγονός ότι οι δύο εταιρείες λειτουργούν ως κοινοπραξία και συνεργάζονται ήδη 12 χρόνια στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, ενώ χωρίς το επενδυτικό σχέδιο της Attica, η ΑΝΕΚ θα βρεθεί σε δυσχερή θέση και κινδυνεύει ακόμα και με "λουκέτο" καθώς δεν έχει υπάρξει άλλο επιχειρηματικό ενδιαφέρον ούτε από την Ελλάδα ούτε από το Εξωτερικό για την διάσωση της, αποτελούν τα βασικά οπλοστάσια που οι δύο εταιρείες θα χρησιμοποιήσουν για να πείσουν την Επιτροπή ότι το πρόβλημα στην πολύπαθη ακτοπλοϊκή αγορά θα δημιουργηθεί αν δεν προχωρήσει η συγχώνευση και όχι αντίστροφα.