Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 11-Οκτ-2021 15:30

    Τι "βλέπει" ο Νικόλας Τσάκος για ναυλαγορά, πετρέλαιο και "πράσινες" επενδύσεις

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Αναπόφευκτη χαρακτήρισε την ανάκαμψη των ναύλων στα δεξαμενόπλοια ο ιδρυτής και επικεφαλής της Τsakos Energy Navigation, Νικόλας Τσάκος, μιλώντας σε podcast που διοργάνωσε η Capital Link, κατά το οποίο επεσήμανε πως δεν "βλέπει" -άμεσα- τέλος εποχής για το πετρέλαιο.

    Ο ίδιος μίλησε ακόμη για την "υποχρέωση" παράδοσης ενός "πράσινου" πλανήτη στη νέα γενιά, τη στρατηγική ανανέωσης του στόλου, τις επενδύσεις που υλοποιεί ο όμιλος σε ΑΠΕ, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο κρίσιμο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης και στην ιστορία της οικογένειας Τσάκου στα ναυτιλιακά δρώμενα.

    Ισχυρή ναυλαγορά ενόψει

    "Δεν είμαστε μακριά από μία ισχυρή αγορά στα δεξαμενόπλοια, τα σημάδια είναι εκεί" επεσήμανε ο κ. Τσάκος, όταν ρωτήθηκε για τις προοπτικές του κλάδου, ο οποίος βρίσκεται υπό πίεση από την αρχή του έτους. "Ελπίζουμε ότι θα ακολουθήσουμε την πορεία που καταγράφεται σε ξηρό φορτίο και containers. Είναι αναπόφευκτο ότι θα συμβεί" συμπλήρωσε.

    Όπως εξήγησε, αναμένονται ευνοϊκές συνθήκες στο ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης. Αρχικά, τα αποθέματα εξαντλούνται και εισαγωγικές χώρες, όπως η Κίνα, προσπαθούν να τα αναπληρώσουν όσο πιο σύντομα γίνεται και με κάθε κόστος. Την ίδια ώρα, ο "κόσμος ξυπνά" και οι μετακινήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο επανέρχονται σε κανονικούς ρυθμούς. Στο πεδίο της προσφοράς, ο "γερασμένος" στόλος και οι μειωμένες παραγγελίες λόγω αβεβαιότητας για την τεχνολογία του μέλλοντος, λειτουργούν ενισχυτικά.

    Απαντώντας, παράλληλα, σε ερώτηση για το μέλλον του πετρελαίου, ο κ. Τσάκος σημείωσε ότι θα εξακολουθεί να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, δίνοντας το παράδειγμα του άνθρακα. Ειδικότερα είπε ότι πριν από μία πενταετία, όλοι εκτιμούσαν πως διαγραφόταν το τέλος της πορείας του, αλλά σήμερα οι τιμές διαμορφώνονται σε υψηλά των τελευταίων ετών και καταγράφεται μεγάλη παραγωγή και κατανάλωση. Ωστόσο, παρότρυνε τις πετρελαϊκές εταιρείας να ξοδέψουν υψηλότερα ποσά σε έρευνα και ανάπτυξη για τον περιορισμό των "αρνητικών στοιχείων" που το χαρακτηρίζουν.

    Το LNG και οι επενδύσεις

    Μιλώντας, στη συνέχεια, για το "καυτό" θέμα της απανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, ο κ. Τσάκος υπογράμμισε αρχικά, ότι η ναυτιλία είναι μία από τις πιο "πράσινες" μεθόδους μεταφοράς τεράστιων όγκων προϊόντων. "Μπορεί να είμαστε υπεύθυνοι για το 3% των εκπομπών άνθρακα, αλλά μεταφέρουμε πάνω από το 70% του διεθνούς εμπορίου με περιβαλλοντικά φιλικό και αποδοτικό τρόπο" είπε χαρακτηριστικά. "Φανταστείτε τη μεταφορά 200.000 τόνων πετρελαίου οδικώς. Θα χρειάζονταν 200.000 φορτηγά και η μόλυνση θα ήταν τεράστια" σημείωσε χαρακτηριστικά.

    Ένα κρίσιμο στοιχείο, το οποίο, σύμφωνα με τον κ. Τσάκο, "λείπει" από τη συζήτηση γύρω από την απανθρακοποίηση, είναι το θέμα των υποδομών. Όπως τόνισε, για τα σημερινά καύσιμα υπάρχουν υποδομές μεγάλης κλίμακας, από διυλιστήρια, μέχρι αγωγούς, πράγμα που σημαίνει πως το κόστος δημιουργίας αντίστοιχων υποδομών για νέες μορφές ενέργειας θα ήταν τεράστιο τόσο οικονομικά όσο και περιβαλλοντικά. "Πρέπει να είμαστε πραγματιστές και να κοιτάζουμε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού και όχι μόνο τα τελικά αποτελέσματα" επεσήμανε. Μία εφικτή λύση, συνέχισε, η οποία απαιτεί επενδύσεις και μεγαλύτερη προσπάθεια από πετρελαϊκές και διυλιστήρια, είναι η απανθρακοποίηση των τωρινών καυσίμων.

    Παράλληλα, ο ίδιος εστίασε στο LNG, κάνοντας λόγο για "ένα πολύ καλό βήμα" με το βλέμμα στο άμεσο μέλλον. "Έχει τους περιορισμούς του, αλλά υλοποιούνται επενδύσεις για τη μείωση του αποτυπώματός του" είπε.

    Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Τσάκος υπογράμμισε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα κάνει τις απαραίτητες ενέργειες για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2030 και του 2050. Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται και η νέα επένδυση της εταιρείας του για τη ναυπήγηση 4+2 tankers, τύπου aframax, διπλού καυσίμου, με δυνατότητα καύσης LNG.

    "Δεν πρόκειται να χτίσουμε άλλα συμβατικά δεξαμενόπλοια, όπως τα ξέραμε στο παρελθόν" σημείωσε κατηγορηματικά, δίνοντας το στίγμα της στρατηγικής που θα ακολουθηθεί το επόμενο διάστημα.

    Κλείνοντας το κομμάτι των "πράσινων" επενδύσεων, ο κ. Τσάκος μίλησε για τη στροφή στις ΑΠΕ και τα projects που υλοποιεί ο όμιλος Τσάκου σε Νότια Αμερική και Ευρώπη, με έμφαση στα φωτοβολταϊκά. "Αυξάνουμε σημαντικά το μερίδιό μας σε αυτές τις επιχειρήσεις" είπε.

    Ο ρόλος του καπετάνιου

    "Θέλουμε να εκπαιδεύσουμε τους νέους ανθρώπους στην καθοδήγηση των πλοίων" τόνισε ο κ. Τσάκος, αναφερόμενος στις προσπάθειες που κάνει η οικογένεια γύρω από τη ναυτική εκπαίδευση. "Δεν περιμένουμε έναν αυτοματοποιημένο κόσμο, οι καπετάνιοι έχουν και θα έχουν ρόλους ζωτικής σημασίας" πρόσθεσε.

    Μάλιστα, εκτίμησε ότι η ναυτική εκπαίδευση θα ακολουθήσει το μοντέλο της αεροπορικής βιομηχανίας, κάτι που θα φέρει ανθρώπους υψηλής εκπαίδευσης στη διαχείριση των πλοίων. 

    Ωστόσο, εστίασε και στο γεγονός ότι οι περισσότεροι ναυτικοί σήμερα προέρχονται από άλλες χώρες, με λιγότερους από 20.000 Έλληνες επάνω στα πλοία, έναντι 150.000 κατά τη δεκαετία του ‘60.

    Τα πρώτα βήματα της οικογένειας Τσάκου

    "Προερχόμαστε από τη Χίο, όπου αν δεν είσαι καπετάνιος, μηχανικός ή ναυτικός θεωρείσαι αποτυχία" σημείωσε ο κ. Τσάκος, περιγράφοντας τα πρώτα βήματα μίας εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών οικογενειών της χώρας.

    "Εντοπίζουμε τα πρώτα πλοία της οικογένειας στα μέσα του 1800 (περίπου 1854), τα οποία μετέφεραν εσπεριδοειδή στη Μαύρη Θάλασσα. Η τρέχουσα εικόνα της εταιρείας παγιώθηκε από τον πατέρα μου, Παναγιώτη Τσάκο, στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, ο οποίος εστίασε στη μεταφορά πετρελαίου" είπε.

    "Ξεκίνησα να επισκέπτομαι τα πλοία από πολύ νεαρή ηλικία. Ο πατέρας μου είχε τον τρόπο να με ωθήσει στη βιομηχανία, χωρίς να με πιέσει. Η συμβουλή που μου έδωσε ήταν η εξής: Δε με νοιάζει με τι θα ασχοληθείς. Θέλω όμως να είσαι ο καλύτερος ή ένας από τους καλύτερους. Έτσι, δεν ένιωσα ποτέ την πίεση ότι έπρεπε να μπω στα παπούτσια του" τόνισε.

    Διαβάστε επίσης:

    - "Bullish" για τα tankers η εισηγμένη του Ομίλου Τσάκου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ