Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 24-Σεπ-2021 07:37

    Γιατί η efood έκανε μεταβολή

    Το efood τριπλασιάζει τον στόλο του και εισάγει νέο μοντέλο συνεργασίας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Εννέα ημέρες μετά το μήνυμα που έστειλε η efood σε 115 διανομείς της με το οποίο τους ενημέρωνε την πρόθεσή της να μην ανανεώσει την τρίμηνη σύμβασή τους και τους πρότεινε, αν επιθυμούσαν μπορούσαν να συνεχίσουν να εργάζονται για λογαριασμό της ως freelancers, η ηλεκτρονική πλατφόρμα έκανε χθες Πέμπτη μεταβολή 180 μοιρών. 

    Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το απόγευμα της Πέμπτης, έκανε γνωστό πως αποφάσισε να μεταφέρει όλες τις υπάρχουσες συμβάσεις ορισμένου χρόνου, προσλαμβάνοντας 2.016 εργαζόμενους στο efood με συμβάσεις αορίστου χρόνου, αναγνωρίζοντας παράλληλα την προϋπηρεσία τους. 

    Της χθεσινής απόφασης μεσολάβησαν 9 ημέρες έντονων αντιδράσεων και κινητοποιήσεων από τους διανομείς της πλατφόρμας, και κύμα αρνητικών σχολίων από καταναλωτές και συνεργαζόμενα καταστήματα που οδήγησαν την αξιολόγηση της στο Google Play Store στο 1, την ελάχιστη δυνατή, από 4,8 που ήταν πριν την κρίση. 

    Εκτός από τους διανομείς της και τους καταναλωτές η efood βρέθηκε στο επίκεντρο και της έντονης πολιτικής κόντρας που ξέσπασε μεταξύ της αντιπολίτευσης και της Κυβέρνησης, με τον υπουργό Εργασίας κ. Κωστή Χατζηδάκη να χαρακτηρίζει, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, αθέμιτη την πρακτική της πλατφόρμας. 

    Εν μέσω όλης αυτής της κατάστασης, η efood που ανήκει στη Γερμανική Delivery Hero, αναγκάστηκε να κάνει μεταβολή σε μια προσπάθεια να διαχειριστεί την κρίση, τη μεγαλύτερη που έχει αντιμετωπίσει η εταιρεία αλλά και ο κλάδος της gig οικονομίας, στον οποίο δραστηριοποιείται, επί ελληνικού εδάφους. 

    Χθες Πέμπτη λοιπόν η εταιρεία γνωστοποίησε πως: 

    μεταφέρει "όλες τις υπάρχουσες συμβάσεις ορισμένου χρόνου, προσλαμβάνοντας 2.016 εργαζόμενους στο efood με συμβάσεις αορίστου χρόνου, αναγνωρίζοντας παράλληλα την προϋπηρεσία τους”.

    Για λογαριασμό της efood, απασχολούνται σήμερα 3.700 εργαζόμενοι. Από αυτούς οι 3.000 είναι διανομείς -οι περισσότεροι είναι διανομείς παρεχόμενοι από την Manpower- και οι υπόλοιποι 700 διοικητικοί υπάλληλοι και εργαζόμενοι στο call center της.

    Από αυτούς τους 3.000, τους 2.016 θα τους προσλάβει η efood με συμβάσεις αορίστου χρόνου, όπως έκανε γνωστό εχθές. Ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί αν αυτή η αλλαγή θα γίνει ταυτόχρονα και για τους 2.016 διανομείς της ή θα γίνεται όταν εκπνέει η τρίμηνη σύμβασή τους.

    Επίσης αδιευκρίνιστο παραμένει αν κάποιοι που σήμερα εργάζονται ως freelancers για λογαριασμό της εταιρείας και επιθυμούν να υπογράψουν σύμβαση αορίστου χρόνου θα τους δοθεί αυτή η δυνατότητα.

    Όπως και τι θα ισχύσει από εδώ και πέρα, δηλαδή για τους 4.000+7.000 νέους διανομείς με τους οποίους προτίθεται να ενισχύσει τον στόλο των διανομέων της εφέτος και το 2022.

    Πηγές από την εταιρεία υποστηρίζουν πως ήδη υπάρχουν 5.000 αιτήσεις ενδιαφερόμενων που επιθυμούν να εργαστούν για λογαριασμό της εταιρείας με το σύστημα του freelancer. 

    Διατηρεί "τα διευρυμένα δικαιώματα και τις πρόσθετες παροχές που απολάμβαναν, όπως για παράδειγμα την ιδιωτική ασφάλιση”. Η εταιρεία δεν δίνει περισσότερες πληροφορίες για το ποιες είναι αυτές οι πρόσθετες παροχές και αν είναι πέραν αυτών που ορίζει ο νόμος, όπως και τι περιλαμβάνει η ιδιωτική ασφάλιση.

    Αναδιαμορφώνει "τα κριτήρια αξιολόγησης τα οποία θα καθοριστούν και σε συνεργασία με τους διανομείς μας”. Τα κριτήρια αξιολόγησης, τα οποία παραμένουν άγνωστα ακόμη και για τους διανομείς, είναι ακόμη ένα σημαντικό θέμα το οποίο αποτέλεσε πεδίο έντονης αντιπαράθεσης. 

    Επίσης αδιευκρίνιστο παραμένει πόσο θα είναι το κόστος για την εταιρεία από αυτή την αλλαγή στο εργασιακό της μοντέλο και αν μέρος αυτού του κόστους θα μετακυληθεί στις προμήθειες που λαμβάνει από τα συνεργαζόμενα καταστήματα.

    Τι συμβαίνει στο εξωτερικό

    Η περίπτωση της efood και το μοντέλο με το οποίο λειτουργεί δεν αποτελεί δική της ανακάλυψη. Κάτι που η πλατφόρμα φροντίζει, με τη χθεσινή της ανακοίνωση, να το επισημάνει χωρίς να κατονομάσει τον βασικό της ανταγωνιστή την Wolt που λειτουργεί μόνο με freelancers από την πρώτη ημέρα που ήρθε στην Ελλάδα. Όπως λέει η efood "παρέχει σειρά από ανταγωνιστικά κίνητρα, ξεπερνώντας κατά πολύ …την πρακτική ομοειδών εταιρειών…”. 

    Η αλλαγή στάσης όμως της efood έρχεται σε μια στιγμή όπου έχει φουντώσει, τουλάχιστον στον Δυτικό κόσμο, η συζήτηση για την gig οικονομία και πως θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που δημιουργεί.

    Θέση για το θέμα της gig οικονομίας πήρε πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που ενέκρινε με συντριπτική πλειοψηφία ψήφισμα την κοινωνική προστασία των εργαζομένων σε πλατφόρμες. 

    Η έκθεση, που εγκρίθηκε στις 16 Σεπτεμβρίου, αφορά την "επισφάλεια και τις κακές συνθήκες εργασίας" των εργαζομένων που απασχολούνται στην gig οικονομία, οι οποίοι σύμφωνα με την ΕΕ θα πρέπει να έχουν τα ίδια δικαιώματα και κοινωνική προστασία με τους παραδοσιακούς εργαζόμενους.

    Το ψήφισμα του Κοινοβουλίου αναφέρει πως οι εργαζόμενοι στις πλατφόρμες πρέπει να λαμβάνουν ελάχιστη κοινωνική προστασία, συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης για εργατικά ατυχήματα, αναρρωτικές άδειες, ασφάλιση υγείας και αναπηρίας.

    Μόλις χθες τα ξημερώματα εξάλλου, οι νομοθέτες της Νέας Υόρκης ψήφισαν νομοσχέδιο για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και τον καθορισμό ελάχιστης αμοιβής για τους διανομείς που εργάζονται σε υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων όπως οι Grubhub, DoorDash και UberEats.

    Στην Ισπανία η Κυβέρνηση υποσχέθηκε νόμο που θα δίνει στους εργαζόμενους της gig οικονομίας περισσότερα δικαιώματα απασχόλησης και ότι οι διανομείς θα θεωρούνται εργαζόμενοι και όχι αυτοαπασχολούμενοι.

    Οι αλλαγές στην Ισπανία θα αναγκάσουν επίσης τις ψηφιακές πλατφόρμες να ενημερώνουν τους διανομείς για το πώς οι αλγόριθμοι και η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζουν τις συνθήκες εργασίας τους. Ισπανικό δικαστήριο έχει δικαιώσει οδηγούς της εταιρείας παράδοσης τροφίμων Glovo ενώ αντίστοιχες αποφάσεις έχουν λάβει και Βρετανικά και Ιταλικά δικαστήρια. 

    Η Deliveroo πάντως, μια από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές πλατφόρμες παράδοσης φαγητού στην Ευρώπη, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αποχωρήσει από την Ισπανία σημειώνοντας πως η παραμονή στην Ισπανία θα απαιτήσει ένα δυσανάλογο επίπεδο επενδύσεων με εξαιρετικά αβέβαιες μακροπρόθεσμες πιθανές αποδόσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την οικονομική βιωσιμότητα της. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ