Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 09-Σεπ-2021 07:33

    Στον αέρα κατασκευαστικά έργα λόγω εκτόξευσης κόστους

    Η λίστα των έργων του Ταμείου Ανάπτυξης που θα γίνουν με ΣΔIΤ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    Έργα που έχουν σταματήσει και άλλα που κινδυνεύουν να μην ξεκινήσουν καν, είναι η κατάσταση που επικρατεί στον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας από την συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών των οικοδομικών υλικών. 

    "Το φαινόμενο της αύξησης των υλικών κατασκευής είναι πανευρωπαϊκό", τονίζει στο Capital.gr o Μιχάλης Δακτυλίδης Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Εργων και Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κατασκευαστικής Ομοσπονδίας (FIEC) "και απασχολεί εξίσου όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η μόνη χώρα που μέχρι στιγμής έχει λάβει μέτρα για την αντιμετώπιση της κατάστασης είναι η Ιταλία, όπου προ ημερών εγκρίθηκε ένα συνολικό κονδύλι για τις αυξήσεις που έχουν προκύψει στο κόστος των έργων. Μάλιστα για την νέα κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, τα μέλη της FIEC αναμένεται να συνδριάσουμε στις 27 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να εξετάσουμε το θέμα και να αναζητήσουμε λύσεις".

    Σύμφωνα με τον ίδιο, οι αυξήσεις που καταγράφονται από τις αρχές του έτους σε βασικά υλικά που σχετίζονται με την υλοποίηση κατασκευαστικών έργων, είτε δημόσια, είτε ιδιωτικά, είναι μεγάλες και έχουν προκαλέσει αύξηση του κόστους κατασκευής 20% με 30% ακόμη και 50%. 

    "Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, κάποια έργα έχουν ήδη σταματήσει ενώ άλλα κινδυνεύουν να βρεθούν στον αέρα, αφού οι εργολάβοι – αναδοχοι τους, βρίσκονται μπροστά στο δίλημμα "παρατάω το έργο και χάνω την εγγυητική συμμετοχής ή ξεκινάω ένα έργο που θα με βάλει μέσα;", αναφέρει χαρακτηριστικά. 

    Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία των εργοληπτικών οργανώσεων της χώρας τους τελευταίους μήνες εχει καταγραφεί μεγάλη αύξηση στις τιμές βασικών υλικών, όπως τα μέταλλα (σίδηρος, χαλκός αλουμίνιο), τα πλαστικά (PVC, πολυαιθυλένιο κλπ.), το πετρέλαιο και τα παράγωγά του (κυρίως καύσιμα και ασφαλτικά), που κυμαίνονται από 15% έως και 75%.

    Όπως αναφέρει ο κ. Δακτυλίδης, με τις αυξήσεις – φωτιά που έχουν πάρει οι πρώτες ύλες, έργα που "χτυπήθηκαν" με έκπτώσεις 30% το προηγούμενο διάστημα και είναι προς υπογραφή δεν μπορούν να γίνουν. "Δεν βγαίνουν", όπως λέει, "σε αντίθεση με έργα που η έκπτωση τους ήταν 3% ή 5% και είναι ουσιστικά καλυμμένα έναντι τηςς οπιαδήποτε αύξησης".  

    Το πρόβλημα αφορά τόσο τα δημόσια, όσο και τα ιδιωτικά έργα, ενώ εξαιρούνται εκείνα που υλοποιούνται μέσω Συπράξεων Δημοσίου με Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). 
    Όσον αφορά την λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του προβλήματος οι εργοληπτικές οργανώσεις της χώρας έχουν ζητήσει με επιστολή τους προς την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον ορισμό συντελεστών αναθεώρησης. 

    Σε εκείνη την επιστολή τους περιέγραφαν με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο τονίζοντας ότι "οι εργοληπτικές επιχειρήσεις καλούνται να ολοκληρώσουν συμβάσεις, που κοστολογήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν σε προγενέστερο χρόνο, χωρίς να έχουν την δυνατότητα να απορροφήσουν τις αυξήσεις αυτές και νομοτελειακά οδηγούνται σε οικονομική ασφυξία και αδυναμία ολοκλήρωσης των έργων. Όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είναι δυνατόν να ανταποκριθεί ο εργοληπτικός κόσμος στο νέο οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί κυρίως λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του Covid-19 στην παγκόσμια αγορά. Το φαινόμενο αυτό, που παρατηρείται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται, αλλά αντιθέτως εντείνεται. Οι κατασκευαστές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων αλλά και για τον κίνδυνο απώλειας εκατοντάδων θέσεων εργασίας".

    Μέχρι τώρα σε πολιτικό επίπεδο δεν έχει παρθεί κάποια απόφαση, ενώ έχει προταθεί από τον εργοληπτικό κόσμο μία "κεντροβαρική αύξηση" για κάποιες κατηγορίες έργων (οικοδομικά, λιμενικά, οδοποιϊας κλπ). 

    Δεν είναι μόνο όμως το κομμάτι των δημοσίων έργων, αλλά και η οικοδομή που πλήττεται από την αύξηση των οικοδομικών υλικών, οδηγώντας σε αύξηση του κόστους κατασκευής από 20% έως 30%. 

    Αυτό, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς μεταφράζεται σε 200 ευρώ με 300 ευρώ επιπλέον αύξησης στην τιμή του τετραγωνικού, δημιουργώντας σημαντικό πρόβλημα στην αγορά, καθώς καταγράφεται περιορισμός της ζήτησης στην αγορά ακινήτων, με αποτέλεσμα οι νέες επενδύσεις να παγώνουν και οι ανακαινίσεις κατοικιών γίνονται ακριβές.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ