Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 23-Ιουν-2021 07:50

    "Χρυσάφι" τα ναύλα των tankers στις διαδρομές - "φαντάσματα"

    "Χρυσάφι" τα ναύλα των tankers στις διαδρομές - "φαντάσματα"
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    "Ζεστό" παραμένει το "ghost trading" στη ναυτιλία, η δρομολόγηση, δηλαδή, δεξαμενόπλοιων σε ταξίδια μεταφοράς πετρελαίου από τη Βενεζουέλα και το Ιράν, αψηφώντας το αμερικανικό εμπάργκο και τις συνακόλουθες κυρώσεις.

    Ειδικότερα, ναυλομεσίτες λένε στο Capital.gr, ότι ναυλωτές ζητούν ολοένα και περισσότερα παλαιότερα πλοία, ηλικίας συνήθως 15-20 ετών, για παράνομα ταξίδια, με προορισμό κυρίως την Κίνα.

    Τα εν λόγω ταξίδια αποτελούν δέλεαρ για πλοιοκτήτες, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να πάρουν το ρίσκο, καθώς λαμβάνουν σημαντικό premium στα ναύλα έναντι των πλοίων που δρομολογούνται σε κανονικές διαδρομές. 

    Χωρίς να υπάρχουν επίσημα στοιχεία, δεδομένου του παράνομου χαρακτήρα των ταξιδιών, ναυλομεσιτικοί οίκοι έχουν καταγράψει περιπτώσεις υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCC), τα οποία κερδίζουν ναύλα ακόμη και πέντε φορές πάνω από αυτά που δίνονται κατά μέσο όρο σήμερα.

    Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η αξία των παλαιότερων tankers έχει "εκτοξευθεί" το τελευταίο διάστημα. Ενδεικτικά, η απόκτηση ενός VLCC 15ετίας κοστίζει σήμερα περίπου 35,5 εκατ. δολάρια, ποσό που είναι μεγαλύτερο κατά 7,6% από το μέσο όρο της πενταετίας.

    Σημειώνεται ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, τα πλοία που συμμετέχουν σε τέτοιες διαδρομές είτε "χάνονται" από τα ραντάρ απενεργοποιώντας το υποχρεωτικό σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS), είτε "κλέβουν" την ταυτότητα και τις πληροφορίες νηολόγησης άλλου πλοίου, πιθανότατα ενός που έχει βυθιστεί ή πωληθεί για scrap.

    Ο αντίκτυπος στη ναυλαγορά

    Αυτή, όμως, η επικερδής διαδικασία αφαιρεί από τους πλοιοκτήτες το κίνητρο των διαλύσεων, επηρεάζοντας άμεσα το ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης. 

    "Εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, τα παλαιότερα πλοία θ’ αργήσουν να βγουν από το εμπόριο. Σε συνδυασμό με την είσοδο νέων πλοίων στην αγορά από τα ναυπηγεία, αυξάνεται ο κίνδυνος η προσφερόμενη χωρητικότητα να υπερβεί τη ζήτηση, πιέζοντας σημαντικά τα ναύλα" εξηγεί ναυλομεσίτης.

    Αναμφίβολα, πρόκειται για μία συγκυριακή κατάσταση, αλλά όσο οι κυρώσεις παραμένουν, τόσο παρατείνεται η διάρκειά της. Συνεπώς, το μεγάλο ερωτηματικό είναι πότε θα αποφασίσουν οι ΗΠΑ να άρουν ή να "χαλαρώσουν" τα μέτρα. 

    Σημειώνεται ότι Ιράν και ΗΠΑ βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις για μία συμφωνία σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα.

    "Με δεδομένο ότι οι ΗΠΑ θέλουν να εξάγουν περισσότερο πετρέλαιο προς την Κίνα και η τελευταία να μην εισάγει φθηνά, θα επιχειρήσουν να βάλουν τους Ιρανούς στο εμπόριο, αίροντας τις κυρώσεις.

    Αυτό, διότι το ιρανικό πετρέλαιο προσφέρεται σήμερα σε σημαντικό discount έναντι του αμερικανικού, με αποτέλεσμα οι Κινέζοι να αγοράζουν σχεδόν αποκλειστικά από την Τεχεράνη.  

    Αν το παραπάνω σενάριο επιβεβαιωθεί, θα χαθεί το trading των παλιών πλοίων, τα οποία εξυπηρετούν παράνομες διαδρομές και θα εξισορροπηθούν οι τιμές ιρανικού και αμερικανικού πετρελαίου. 

    Έτσι, από τη μία θα βελτιωθεί το ισοζύγιο και από την άλλη θα ανοίξει ο δρόμος για ενίσχυση των κινεζικών εισαγωγών από ΗΠΑ και άλλες χώρες - όπως η Νιγηρία - κάτι που θα αυξήσει τα τονο-μίλια και κατ’ επέκταση τα ναύλα" αναφέρει ναυλομεσίτης στο Capital.gr.

    Άγνωστο είναι ποια στάση θα τηρηθεί στο μέτωπο με τη Βενεζουέλα, με το Στέιτ Ντιπάρτμεντ να απορρίπτει προς ώρας συζητήσεις με τον Νικολάς Μαδούρο.

    Διαβάστε επίσης:

    - Γιατί ανεβαίνουν οι τιμές των tankers

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ