Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 23-Μαϊ-2021 09:03

    Αντίστροφη μέτρηση για τα υδροπλάνα

    Αντίστροφη μέτρηση για τα υδροπλάνα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Με γερμανική "σφραγίδα" αναμένεται να ξεκινήσουν τον προσεχή Σεπτέμβριο τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια με υδροπλάνα στη χώρα μας, με στόχο την άνοιξη του 2022 να αναπτυχθεί ένα πλήρες πτητικό έργο. 

    Ειδικότερα, ένα ισχυρό γερμανικό επενδυτικό fund εισήλθε μέσω της εταιρείας "Axionair Limited" στο μετοχικό κεφάλαιο της "Ελληνικά Υδατοδρόμια" -αγορά μετοχών έναντι 1,5 εκατ. ευρώ- η οποία "τρέχει" -μαζί με άλλες εταιρείες- τις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων. Οι αρμόδιοι προχωρούν τις διαδικασίες έκδοσης άδειας αεροπορικής εταιρείας για την Grecian Air Seaplanes, η οποία θα αναλάβει τη διενέργεια των πτήσεων. Η εν λόγω εταιρεία έχει αρχικό κεφάλαιο 900.000 ευρώ, ενώ έχουν "κλειδώσει" ακόμη 2 εκατ. ευρώ ως εγγυημένο budget για τα πρώτα υδροπλάνα.

    Οι Γερμανοί είναι διατεθειμένοι να διοχετεύσουν κεφάλαια στην ελληνική αγορά και φαίνεται πως έχουν "βάλει στο μάτι" τις μαρίνες που προκηρύσσει το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και διάφορα φωτοβολταϊκά projects.

    Βάση η Κέρκυρα

    "Κόντρα στο ρεύμα της πανδημίας, στα υδροπλάνα παρατηρείται έντονη κινητικότητα και προχωρούν καλές επενδύσεις" επισημαίνει στο "Κ" ο Πρόεδρος της "Ελληνικά Υδατοδρόμια", κ. Αναστάσιος Γκόβας.

    Ειδικότερα, όπως λέει, το πιλοτικό πρόγραμμα των δρομολογίων θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο στο Ιόνιο με βάση την Κέρκυρα και θα επεκταθεί στα άλλα δύο αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, τους Παξούς και την Πάτρα. 

    Την ίδια ώρα έχουν κατατεθεί οι τεχνικοί φάκελοι για υδατοδρόμια στα Διαπόντια Νησιά (βόρεια-βορειοδυτικά της Κέρκυρας) και συγκεκριμένα στην Ερείκουσα, τους Οθωνούς και το Μαθράκι, ενώ ακολουθούν Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι (είναι έτοιμοι οι τεχνικοί φάκελοι) και Ζάκυνθος (ολοκληρώνεται άμεσα ο φάκελος), βάσει σύμβασης που έχει υπογράψει η "Ελληνικά Υδατοδρόμια" με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων.

    Όπως γίνεται αντιληπτό, δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο δίκτυο υδατοδρομίων, το οποίο έρχεται να καλύψει ένα κενό στις μεταφορικές δυνατότητες της χώρας.

    Συνέργειες με κρουαζιέρα

    Η Grecian Air Seaplanes θα ξεκινήσει με 2-3 αμφίβια υδροπλάνα 19 θέσεων. Ο τελικός αριθμός θα εξαρτηθεί από την πορεία της κρουαζιέρας στην Κέρκυρα, η οποία θα λειτουργήσει φέτος και ως home port για εταιρείες. Αυτό διότι το υδατοδρόμιο είναι χωροθετημένο μέσα στο λιμάνι, πλησίον της περιοχής που δένουν τα κρουαζιερόπλοια. 

    Όπως εξηγεί ο κ. Γκόβας, η συνεργασία υδροπλάνων - κρουαζιέρας θεωρείται απαραίτητη για την ευρύτερη προώθηση του συγκεκριμένου μέσου μεταφοράς. "Ένας τουρίστας που αποβιβάζεται στην Κέρκυρα, έχει περίπου οκτώ ώρες στη διάθεσή του για να περιηγηθεί στην περιοχή. Έτσι, θα μπορεί στο μεσοδιάστημα να ανεβαίνει σε ένα υδροπλάνο και να ταξιδεύει στους Παξούς (περίπου 15’ από την Κέρκυρα) ή στα Διαπόντια Νησιά" επισημαίνει και προσθέτει ότι με βάση μετριοπαθείς εκτιμήσεις, τουλάχιστον ένα 10% των επιβατών κρουαζιέρας μπορεί να αξιοποιήσει και τα υδροπλάνα.

    "Τρέχουν" οι αδειοδοτήσεις

    Παράλληλα, το τελευταίο διάστημα υπεγράφησαν δύο ακόμη αδειοδοτήσεις για υδατοδρόμια σε Ρέθυμνο και Βόλο. Σημειώνεται ότι στην Κρήτη έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι τεχνικοί φάκελοι για Ιεράπετρα, Χανιά (Κίσσαμος), Φαιστό και Μαλεβίζι και εκκρεμούν οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για να κατατεθούν στα αρμόδια όργανα.

    Επίσης, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές για το πρώτο αδειοδοτημένο υδατοδρόμιο στις Κυκλάδες και συγκεκριμένα στην Ίο. "Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη, καθώς εκεί χτυπά και η καρδιά των τουριστικών αφίξεων" σημειώνει ο κ. Γκόβας.

    Ο πρόεδρος της "Ελληνικά Υδατοδρόμια" στέκεται και στις προσπάθειες δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων στα νησιά του Αργοσαρωνικού, τα οποία υπάγονται στην Περιφέρεια Αττικής. Πρόκειται για νησιά (Ύδρα, Σπέτσες, Αίγινα, Πόρος), τα οποία δεν διαθέτουν αεροδρόμια και ως εκ τούτου χρειάζονται ένα μέσο μεταφοράς, όπως τα υδροπλάνα, ως συμπληρωματικό τρόπο μετακίνησης.

    Μάλιστα, προς αυτήν την κατεύθυνση, διενεργήθηκε το προηγούμενο διάστημα σύσκεψη στα γραφεία της Περιφέρειας Αττικής, με την παρουσία εκπροσώπων δήμων, λιμενικών ταμείων και υδροπλάνων, κατά την οποία έγινε μία παρουσίαση για τη χρησιμότητα του μέσου. Όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Γκόβας, οι φορείς ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στο project.

    Οι λίμνες

    Φυσικά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι και οι λίμνες, καθώς βρίσκονται σε στρατηγικά σημεία στην ηπειρωτική χώρα, ενώ παρουσιάζουν και το πλεονέκτημα των ομαλότερων συνθηκών (δεν έχουν τα πολλά μποφόρ, το αλάτι της θάλασσας) και δεν επιβαρύνουν τα υδροπλάνα. 

    Σε αυτό το πλαίσιο, η "Ελληνικά Υδατοδρόμια" έχει υπογράψει σύμβαση με τον Δήμο Ιωαννιτών για υδατοδρόμιο στη λίμνη της περιοχής. Μάλιστα, το δρομολόγιο Κέρκυρα - Ιωάννινα θεωρείται ιδιαίτερα κερδοφόρο, καθώς, εκτός των άλλων, μπορεί να εξυπηρετεί και τη μετάβαση των κατοίκων του νησιού στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο των Ιωαννίνων.

    Με ιδιαίτερη θέρμη αντιμετωπίζουν το project των υδροπλάνων και στη Δυτική Μακεδονία, όπως επισημαίνει ο κ. Γκόβας, και στόχος είναι να χρηματοδοτηθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων στις λίμνες. Συγκεκριμένα, το πλάνο περιλαμβάνει τις Πρέσπες, τη λίμνη Πολυφύτου, τη Βεγορίτιδα και αυτήν στην Καστοριά.

    Το ιστορικό

    Σημειώνεται, τέλος, ότι τα υδροπλάνα δεν θα εξυπηρετούν μόνο την τουριστική βιομηχανία, αλλά θα αξιοποιούνται για cargo και νοσοκομειακές πτήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Γκόβα, σε τέτοιες περιστάσεις, υπάρχει η δυνατότητα να "μαζευτούν" τα καθίσματα του υδροπλάνου και να μεταφερθούν τρόφιμα, φάρμακα και γενικότερα απαραίτητα προϊόντα για ένα απομακρυσμένο νησί.

    Η πρώτη δοκιμαστική πτήση με υδροπλάνο στη χώρα πραγματοποιήθηκε το 2005 από τη μαρίνα Φλοίσβου στη Σέριφο. Ωστόσο, η απουσία επαρκούς νομοθετικού πλαισίου απομάκρυνε επενδυτές και το πτητικό πρόγραμμα "πάγωσε".

    Καταλύτης για την προώθηση του project ήταν το νομοσχέδιο που έφερε στη Βουλή η τωρινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μέσω του οποίου απλοποιήθηκαν οι διαδικασίες αδειοδότησης των υδατοδρομίων. Πιο συγκεκριμένα, μειώθηκαν τα δικαιολογητικά τόσο για το στάδιο ίδρυσης όσο και το στάδιο λειτουργίας, ενώ δόθηκε και η δυνατότητα χορήγησης "άδειας ίδρυσης" υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό.






     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ