Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 04-Απρ-2020 09:20

    Μιχάλης Τσαμάζ, ο CEO που μεταμόρφωσε τον ΟΤΕ

    Μιχάλης Τσαμάζ, ο CEO που μεταμόρφωσε τον ΟΤΕ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Χρυσικόπουλου

    Δεν έχει περάσει πολύς χρόνος από όταν η Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Harvard (Harvard Business School), η κορυφαία σχολή στο είδος της, πραγματοποίησε μια μελέτη περίπτωσης (case study) εστιάζοντας αρχικά στην κατάσταση και τα δεδομένα που αντιμετώπιζε ο Όμιλος OTE το 2010, όταν δηλαδή ξεκινούσε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα και, στη συνέχεια, στη στρατηγική της Διοίκησης και την υλοποίησή της για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρείας και της δυναμικής ανάπτυξής της. Η συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης ("OTE: Managing in Times of National Crisis") από τον καθηγητή Juan Alcacer είναι διαθέσιμη για φοιτητές και καθηγητές ώστε να διδάσκεται στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Harvard και σε άλλα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο, ως παράδειγμα διοίκησης σε δυσμενή οικονομικά περιβάλλοντα.

    Ο μετασχηματισμός του ΟΤΕ ώστε να φθάσει να θεωρείται case study ήταν μια μακρά διαδικασία. Μέρος της ήταν και η μόλις προ μηνών υπογραφή νέας ΣΣΕ στον Όμιλο, για να ακολουθήσει ένα ακόμη… κεφάλαιο της πορείας αυτής με την ανανέωση της θητείας του Μιχάλη Τσαμάζ στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου μέχρι τον Ιούνιο του 2023.

    Πίσω όμως στον Νοέμβριο του 2010 τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Ο Μιχάλης Τσαμάζ, έχοντας περάσει από σειρά θέσεων ευθύνης στον ΟΤΕ, επιβλέποντας την πορεία των θυγατρικών του Ομίλου εκτός Ελλάδος και συνεισφέροντας στην εξυγίανση των διεθνών δραστηριοτήτων, τίθεται τότε επικεφαλής του Ομίλου. Η κατάσταση, για όσους θυμούνται την περίοδο εκείνη, ήταν δύσκολη. Ως πρώην κρατικό μονοπώλιο, ο Όμιλος ΟΤΕ είχε κληρονομήσει βαριές δομές και διαδικασίες με συνέπεια να λειτουργεί με πολύ υψηλό κόστος και να μην είναι ανταγωνιστικός στο περιβάλλον της απελευθερωμένης αγοράς.

    Το κλείσιμο της χρονιάς βρίσκει τη συνδρομητική βάση του ΟΤΕ να "αιμορραγεί" και τον Όμιλο να απειλείται από έναν δυσθεώρητο δανεισμό, ύψους 4,3 δισ. ευρώ, Η χρονιά κλείνει με μείωση εσόδων 8%, απώλεια 500.000 πελατών και με ένα ετήσιο κόστος προσωπικού που μόνο στην Ελλάδα ανερχόταν σε 1 δισ. ευρώ!

    Για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά του, ο Όμιλος ΟΤΕ, υπό τη διοίκηση Τσαμάζ, υλοποίησε μια σειρά ενεργειών μείωσης και ανανέωσης των δανειακών του υποχρεώσεων, προκειμένου να διασφαλίσει την υγιή οικονομική του θέση και να επενδύσει στην ανάπτυξη. Περνώντας στην αντεπίθεση εν μέσω κρίσης, ξεκίνησε ένα επενδυτικό πρόγραμμα που έφθασε τελικά στα 5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, κυρίως για δίκτυα νέας γενιάς. Ο ίδιος ο Μ. Τσαμάζ θα πει πως  "υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης: είτε παίζεις άμυνα και ελπίζεις για το καλύτερο, είτε αντιμετωπίζεις την κρίση ως ευκαιρία, καταλήγεις σε μια συγκεκριμένη στρατηγική και βγαίνεις στην επίθεση".

    Ταυτόχρονα, η διοίκηση Τσαμάζ αναγνώρισε την ανάγκη ριζικών εσωτερικών αλλαγών. Υλοποίησε με επιτυχία το πρόγραμμα μετασχηματισμού του σε μια σύγχρονη, αποδοτική και ανταγωνιστική εταιρεία τεχνολογίας. Εκσυγχρόνισε τα συστήματα και τις διαδικασίες του, απλοποίησε τις εσωτερικές δομές, άλλαξε την κουλτούρα του, έβαλε τον πελάτη στο επίκεντρο. Μείωσε το εργασιακό κόστος με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο (τα σχήματα εθελουσίας εξόδου έφθασαν το 1 δισ. ευρώ για την περίοδο 2010-2019) και ανανέωσε το προσωπικό, προσφέροντας εργασία σε ταλαντούχους νέους.

    Τα επιτεύγματα σε αριθμούς

    Υπό τη διοίκηση του Μιχάλη Τσαμάζ, ο Όμιλος ΟΤΕ εξυγίανε τα οικονομικά του, δημιούργησε νέες πηγές εσόδων, και μετασχηματίστηκε σε μια σύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας. Οι επιδόσεις του Ομίλου στη δεκαετία είναι χαρακτηριστικές: ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου μειώθηκε κατά 85% και στο τέλος του 2019 διαμορφώθηκε στα 655 εκατ.ευρώ, όταν το 2010 ανερχόταν σε 4,3 δισ. ευρώ. Το κόστος προσωπικού στην Ελλάδα από τα 970 εκατ. ευρώ το 2010 μειώθηκε στο μισό, στα 470 εκατ. ευρώ. Οι ευρυζωνικοί πελάτες στην ελληνική αγορά έφτασαν στο τέλος του 2019 στα 2 εκατομμύρια, από 1,1 το 2010, αύξηση 80%, ενώ οι πελάτες της συνδρομητικής τηλεόρασης από μόλις 50 χιλιάδες το 2010, ανέρχονται σήμερα τις 555 χιλιάδες. Εξίσου σημαντικό, η κεφαλαιοποίηση του ΟΤΕ στο Χρηματιστήριο ανήλθε από τα 1,4 δισ. ευρώ το 2011, στα 6,8 δισ. στα τέλη του 2019, σχεδόν 5 φορές επάνω, με τη μετοχή να καταγράφει απόδοση 402% στο ίδιο διάστημα.

    Η θεαματική βελτίωση της χρηματοοικονομικής του θέση επέτρεψε στον Όμιλο ΟΤΕ να εφαρμόζει ένα εκτεταμένο, πολυετές σχέδιο επενδύσεων σε δίκτυα οπτικών ινών, κινητής νέας γενιάς, υπηρεσιών πληροφορικής και συνδρομητικής τηλεόρασης εκσυγχρονίζοντας τις υποδομές της χώρας. Θέτοντας τις ανάγκες του πελάτη ως προτεραιότητα, σχεδιάστηκαν και λανσαρίστηκαν καινοτόμα προϊόντα και υψηλές ταχύτητες internet (VDSL, 4G/4G+), ενώ ο ΟΤΕ δραστηριοποιήθηκε σε νέες αγορές (τηλεόραση, ICT, κ.λπ.). Παράλληλα, επιτεύχθηκε μείωση των τιμών των προϊόντων με αποτέλεσμα ο ΟΤΕ να γίνει πιο ανταγωνιστικός. Τα καταστήματα εκσυγχρονίστηκαν και βελτιώθηκε η εξυπηρέτηση σε όλα τα σημεία επαφής με τους πελάτες. Τέλος, προχώρησε η λειτουργική ενοποίηση της οργάνωσης Σταθερής και Κινητής και καθιερώθηκε το ενιαίο brand COSMOTE για όλες τις υπηρεσίες του Ομίλου.

    Ο μεγαλύτερος επενδυτής σε νέες τεχνολογίες και υποδομές

    Ως αποτέλεσμα, ο ΟΤΕ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε νέες τεχνολογίες και υποδομές στην Ελλάδα, αφού μόνο την περασμένη δεκαετία οι επενδύσεις έφτασαν τα 4,7 δισ. ευρώ. Επιπλέον, υλοποιεί επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ για την επόμενη τετραετία, για να προσφέρει ακόμα υψηλότερες ταχύτητες και μεγαλύτερη κάλυψη στο σταθερό και το κινητό.

    Χάρη στις επενδύσεις αυτές, διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο οπτικών ινών στη χώρα, το COSMOTE Fiber, που επιτρέπει σε πάνω από το 50% του πληθυσμού της χώρας να έχει πρόσβαση σε ταχύτητες 100 Mbps και άνω. Το 2019 έκλεισε με τον Όμιλο ΟΤΕ να έχει εγκαταστήσει πάνω από το 75% των συνολικών γραμμών Fiber To The Home της χώρας, πετυχαίνοντας έναν σημαντικό στόχο: να δώσει πρόσβαση σε περισσότερα από 150.000 νοικοκυριά κι επιχειρήσεις σε εγγυημένες ταχύτητες Internet με 100% οπτική ίνα. Στόχος του Ομίλου ΟΤΕ είναι μέχρι το 2022 η κάλυψη FTTH να φτάσει σταδιακά το 1 εκατομμύριο.

    Και στην κινητή τηλεφωνία, ο Όμιλος ΟΤΕ είναι πρωτοπόρος, εξελίσσοντας συνεχώς τα δίκτυά του. Είναι μακράν Νο1 σε πληθυσμιακή κάλυψη 4G στην Ελλάδα, φτάνοντας περίπου το 99%, αλλά και 4G+, τεχνολογίας LTE Advanced, με πληθυσμιακή κάλυψη 96%. Παράλληλα, ο Όμιλος προετοιμάζεται εντατικά για την επόμενη γενιά της ασύρματης επικοινωνίας, το 5G, έχοντας υλοποιήσει το πρώτο δοκιμαστικό δίκτυο 5G στην Ελλάδα, στον Δήμο Ζωγράφου, πετυχαίνοντας live ταχύτητες πάνω από 12 Gbps και λαμβάνοντας μέρος σε πολυάριθμα ευρωπαϊκά ερευνητικά έργα.

    Επόμενη μεγάλη πρόκληση για τον Όμιλο ΟΤΕ είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Ήδη από το 2016 ο Μιχάλης Τσαμάζ έθεσε ως όραμα για τον Όμιλο ΟΤΕ να γίνει παράδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη. Ο Όμιλος προχωρά ταχύτατα το δικό του digital transformation μέσα από ένα στρατηγικό πρόγραμμα 360°, που κινείται σε τρεις κατευθύνσεις: την εμπειρία του πελάτη, τα δίκτυα και την εσωτερική λειτουργία του.  

    *Διαβάστε ακόμη:

    -Σε ανάπτυξη δικτύου 5G προχωρά η COSMOTE σε συνεργασία με την Ericsson

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ