Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 09-Ιαν-2020 07:41

    Γιατί η Τοξότης του Καλογρίτσα βρίσκεται αντιμέτωπη με την πτώχευση

    Γιατί η Τοξότης του Καλογρίτσα βρίσκεται αντιμέτωπη με την πτώχευση
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου 

    Σε λίγους προκάλεσε έκπληξη η αίτηση πτώχευσης που κατέθεσε η θυγατρική του ομίλου Τιτάν, Ιντερμπετόν κατά της Τοξότης του ομίλου Καλογρίτσα. Προάγγελος της αίτησης πτώχευσης υπήρξε το σερί πλειστηριασμών κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων της Τοξότης, ενώ ο πρώτος από αυτούς είχε προγραμματιστεί για το πρώτο τρίμηνο του 2019. Και μπορεί το νομικό επιτελείο της τεχνικής εταιρείας να πετυχαίνει, πάντοτε, την ανακοπή των εκποιήσεων, όμως, αυτές δεν σηματοδοτούν παρά την ύπαρξη σοβαρών προβλημάτων ρευστότητας. Την ίδια τακτική υιοθέτησε η Τοξότης και στην περίπτωση της αίτησης πτώχευσης της Ιντερμπετόν, η οποία αναμένεται να συζητηθεί στις 18 Μαρτίου, ενώ είχε, αρχικά, προγραμματιστεί να εκδικαστεί, χθες, Τετάρτη.

    Χωρίς έργα

    Η (προηγούμενη) κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε επιχειρήσει να επαναφέρει την Τοξότης στο εγχώριο επιχειρηματικό στερέωμα, σύμφωνα με όσα, τουλάχιστον, υποστηρίζουν οι επικριτές της. Στο πλαίσιο αυτό, είχε προχωρήσει στην κατάτμηση του οδικού άξονα Πάτρα- Πύργος σε οκτώ τμήματα, με την εταιρεία να μειοδοτεί, αρχικά, για τα τέσσερα πρώτα τμήματα. Η Τοξότης κοινοπρακτικά με την Ομάδα Κατασκευών κηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος για τα δύο από τα τέσσερα τμήματα (Δουναίικα-Πύργος και Κυλλήνη-Βάρδα), αλλά αδυνατώντας να προσκομίσει τις απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές κηρύχθηκε, τέλη του περασμένου καλοκαιριού, έκπτωτη από τα συγκεκριμένα έργα.

    Το πουλόβερ άρχισε να ξηλώνεται για την Τοξότης όταν το 2018 η εταιρεία κηρύχθηκε έκπτωτη από το σύνολο των εργολαβιών του ΔΕΔΔΗΕ, που είχαν αξία της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. Χάρη, εξάλλου, στα έργα της ΔΕΗ, η εταιρεία σημείωνε, στην οικονομική έκθεση του 2015, για την 33η χρήση ότι "με την ολοκλήρωση των παλαιών συμβάσεων στα μέσα του 2015 και την υπογραφή των νέων της επόμενης τριετίας κατέχει πλέον θέση leader στον κλάδο".

    Την ίδια στιγμή, η Τοξότης φέρεται να οφείλει περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ στην τράπεζα Αττικής που αποτελεί βασικό πιστωτή, ενώ ποσό της τάξης των 4 εκατ. έχουν λαμβάνειν οι εργαζόμενοι.

    Το καλοκαίρι του 2016 ο όμιλος Καλογρίτσα είχε βρεθεί στο στόχαστρο, καθώς η εταιρεία Τηλεόραση Πανελλαδικής Κάλυψης Μονοπρόσωπη Α.Ε., που ανήκε στον Ιωάννη-Βλαδίμηρο Καλογρίτσα, υιό του ιδρυτή της Τοξότης, Χρ. Καλογρίτσα, είχε συμμετάσχει στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες. Εν τέλει, η εταιρεία του Ι. Καλογρίτσα αποσύρθηκε από τη διαδικασία, ενώ στη συνέχεια σταμάτησε την ευρύτερη δραστηριοποίησή της στον χώρο των μέσων ενημέρωσης.

    Μακρύ παρελθόν

    Ο Χρ. Καλογρίτσας έχει μακρύ παρελθόν στην κατασκευαστική αγορά, επιχειρώντας τον Σεπτέμβριο του 2000 να προχωρήσει σε δημόσια εγγραφή της Χ.Ι. Καλογρίτσας, απόπειρα που στέφθηκε με αποτυχία. Η κατασκευαστική, δύο χρόνια πριν αποπειραθεί να περάσει το κατώφλι της Σοφοκλέους, εμφάνιζε κύκλο εργασιών της τάξης των 24 δισεκατομμυρίων δρχ., ενώ το έργο της κατασκευής του νέου Εφετείου Αθηνών και άλλων δικαστικών μεγάρων τροφοδοτούσαν το ανεκτέλεστο, που διαμορφωνόταν, τέλη 2000, σε περίπου 60 δισ. δρχ.

    Ωστόσο, ο Καλογρίτσας είχε διαρκώς στραμμένο το βλέμμα στο Χρηματιστήριο: το 2002 οι μέτοχοι της Χ.Ι. Καλογρίτσας ήρθαν σε καταρχήν συμφωνία για την απόκτηση του 55,8% της εταιρείας νέα Τεχνοδομή Αφοί Μιχ. Τραυλού, μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης της τελευταίας με οκτώ τεχνικές εταιρείες (Καλογρίτσας, Μέδουσα, Τοξότης, Τελάμων και των κατασκευαστικών κλάδων τεσσάρων ακόμα εταιρειών). Ούτε, όμως, το εγχείρημα αυτό πέτυχε, οι διαπραγματεύσεις ναυάγησαν και η νέα Τεχνοδομή Αφοί Μιχ. Τραυλού συγχωνεύθηκε, εντέλει, μόνο με τη Μέδουσα. Η τελευταία δεν είναι άλλη από την κατασκευαστική εταιρεία που διατηρούσε τότε ο Παύλος Τσίπρας, ο πατέρας του σημερινού πρωθυπουργού, και μέχρι τον Μάιο του 1997 ονομαζόταν ΑΤΕ Τσίπρας.

    Παρ' όλα αυτά, ο Χρ. Καλογρίτσας δεν κατάφερε να αποτελέσει υπολογίσιμη δύναμη στις κατασκευές, γεγονός που δεν εμπόδισε την εταιρεία του να αναλάβει την κατασκευή του σταθμού Μετρό "Άγ. Αντώνιος" στο Περιστέρι. Έργο, όμως, που δεν κατάφερε να αποπερατώσει έγκαιρα και, ως αποτέλεσμα, η τότε διοίκηση της Αττικό Μετρό αποφάσισε να εγκαταστήσει την Άκτωρ στο έργο, με τις δύο εταιρείες να έχουν συνεργαστεί και σε άλλες εργολαβίες.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων