Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 15-Μαϊ-2025 07:22

    Μήνυμα του Προέδρου του ΣτΕ προς τις κυβερνήσεις: "Μη νομοθετείτε κατά παράβαση της νομολογίας του ΣτΕ"

    Μήνυμα του Προέδρου του ΣτΕ προς τις κυβερνήσεις: "Μη νομοθετείτε κατά παράβαση της νομολογίας του ΣτΕ"
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Παναγιώτη Στάθη

    Με ξεκάθαρο τρόπο, ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Επικρατείας, Μιχ. Πικραμένος, στέλνει μήνυμα προς τις κυβερνήσεις πως ακόμα και η έλλειψη συνταγματικού δικαστηρίου στη χώρα, δεν αποτελεί πρόβλημα για τη νομοθέτηση, αφού το ισχύον Σύνταγμα παρέχει τη λύση προ­κει­μένου να μην προ­κα­λείται πρόβλημα στην ανάπτυξη από την κήρυξη μιας ρύθμι­σης ως αντι­συ­νταγ­μα­τι­κής. "Μπορούν να ζητούν έλεγχο νομιμότητας μέσω προεδρικών διαταγμάτων", εξηγεί ο ανώτατος δικαστής, θυμίζοντας πως είναι λάθος η επιλογή να εκδίδονται νόμοι, που καταφανώς αντίκεινται στην νομολογία του Συμβουλίου Επικρατείας, με αποτέλεσμα όταν οι υπουργικές αποφάσεις φτάνουν προς έλεγχο νομιμότητας ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου να καταπίπτουν ως καταφανώς αντισυνταγματικές.

    Παραδείγματα

    Με πρόσφατο παράδειγμα την περίπτωση του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού, ο πρόεδρος του  Ανωτάτου Δικαστηρίου (και καθη­γη­τής της Νομι­κής Σχο­λής του ΑΠΘ) αναφέρει σε άρθρο του στην "Καθημερινή": "Ο νομο­θέτης επι­λέγει τη ρύθμιση θεμάτων περι­βάλ­λο­ντος και οικο­νο­μίας με δια­τάξεις νόμων οι οποίες σε αρκε­τές περι­πτώ­σεις τίθε­νται κατά παρα­γνώ­ριση παγι­ω­μένης νομο­λο­γίας του ΣΤΕ, όπως πρόσφατα συνέβη με τον νέο οικο­δο­μικό κανο­νι­σμό ο οποίος κρίθηκε αντι­συ­νταγ­μα­τι­κός. Η επι­λογή αυτή οφείλε­ται στο ότι η Πολι­τεία δεν προ­κρίνει, όπως έχει φανεί τα τελευ­ταία πενήντα χρόνια, τον προ­λη­πτικό έλεγχο συνταγ­μα­τι­κότη­τας εκ μέρους του ΣΤΕ, διότι γνω­ρίζει ότι προ­τει­νόμε­νες δια­τάξεις που απο­βλέπουν πρω­τίστως στην ικα­νο­ποίηση αιτη­μάτων κοι­νω­νι­κών και επαγ­γελ­μα­τι­κών ομάδων ή τοπι­κών συμ­φε­ρόντων θα κρι­θούν, με βάση τη νομο­λο­γία του, αντι­συ­νταγ­μα­τι­κές. Όμως, στην πραγ­μα­τι­κότητα με την επι­λογή αυτή η Πολι­τεία προ­κα­λεί την έκδοση ατο­μι­κών πράξεων και τη δημιουρ­γία πραγ­μα­τι­κών κατα­στάσεων που είναι βέβαιο ότι το ΣΤΕ, με βάση την παγι­ω­μένη νομο­λο­γία του, θα τις κρίνει στο μέλ­λον αντι­συ­νταγ­μα­τι­κές. Σε αυτή την περίπτωση, δεν είναι το ΣΤΕ που έχει την ευθύνη για την έλλειψη ασφάλειας δικαίου στους πολίτες".

    Εν ολίγοις, μπροστά στην ικανοποίηση συντεχνιακών ή (ακόμα και ψηφοθηρικών) αιτημάτων, οι εκάστοτε κυβερνώντες αγνοούν την νομολογιακή πραγματικότητα για σοβαρά ζητήματα περι­βάλ­λο­ντος και οικο­νο­μίας, κοιτώντας το άμεσο μέλλον και δημιουργώντας πραγματικά δεδομένα για τους πολίτες, τα οποία -βέβαια- στη συνέχεια ανατρέπει το ΣτΕ. Και σε αυτή την περίπτωση βέβαια, η ευθύνη από την πολιτική εξουσία μετακυλίεται πολύ εύκολα στους δικαστές.  

    Λύση

    Για τους θιασώτες της ίδρυσης Συνταγματικού Δικαστηρίου (για το οποίο δεν εκφράζει αντιρρήσεις) ο πρόεδρος του ΣτΕ, απαντά πως η λύση βρίσκεται στις διατάξεις του ισχύοντος συντάγματος για τον έλεγχο νομιμότητας των νομοθετημάτων. Εν ολίγοις, πριν ψηφιστεί ένας νόμος, να γίνεται επεξεργασία από το ΣτΕ, ώστε να μη χάνεται χρόνος, χρήμα, και να αποτρέπονται καταστάσεις αιφνιδιασμού για τους πολίτες, όταν ανατρέπονται πραγματικές καταστάσεις με βάση ήδη ψηφισμένους νόμους.

    "…Ειδι­κότερα, το Σύνταγμα προ­βλέπει στο άρθρο 43 ότι η Βουλή παρέχει εξου­σιο­δότηση στη Διοίκηση για την έκδοση προ­ε­δρι­κών δια­ταγ­μάτων τα οποία πριν να στα­λούν στον Πρόε­δρο της Δημο­κρα­τίας δια­βι­βάζο­νται υπο­χρε­ω­τικά, ως σχέδια, προς έλεγχο νομι­μότη­τας στο ΣΤΕ, το οποίο σε πρα­κτικό επίπεδο δια­τυ­πώ­νει τις παρα­τη­ρήσεις του. Αν το ΣΤΕ κρίνει δια­τάξεις σχε­δίου δια­τάγ­μα­τος αντι­συ­νταγ­μα­τι­κές, η Διοίκηση δεν προ­χω­ρεί στην έκδοσή του και μπο­ρεί να επα­νέλθει με νέες ρυθμίσεις που θερα­πεύουν τη δια­πι­στω­θείσα αντι­συ­νταγ­μα­τι­κότητα. Στο τέλος της δια­δι­κα­σίας το Π.Δ. δημο­σιεύε­ται έχο­ντας τύχει ενδε­λε­χούς επε­ξερ­γα­σίας νομι­μότη­τας από το ΣΤΕ, γεγο­νός που ελα­χι­στο­ποιεί τον κίν­δυνο κήρυ­ξης των δια­τάξεών του ως αντι­συ­νταγ­μα­τι­κών σε περίπτωση αμφι­σβήτη­σής του στο μέλ­λον. Παράδειγμα η αξιο­ποίηση του Ελλη­νι­κού, που ρυθμίστηκε με Π.Δ. το οποίο έτυχε επε­ξερ­γα­σίας από το ΣΤΕ και στη συνέχεια η αίτηση ακυ­ρώ­σεως κατά του Π.Δ. απορ­ρίφθηκε με απόφαση της Ολο­μέλειας", αναφέρει ο κ.Πικραμένος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ