Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 10-Οκτ-2025 07:30

    Διώρυγα του Παναμά: Έσοδα 5,7 δισ. δολάρια το 2025 με αύξηση 19% στις διελεύσεις

    Διώρυγα του Παναμά: Έσοδα 5,7 δισ. δολάρια το 2025 με αύξηση 19% στις διελεύσεις
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

    Έσοδα-ρεκόρ ύψους 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων καταγράφει η Διώρυγα του Παναμά στο οικονομικό έτος 2025, σημειώνοντας αύξηση 14,4% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση. 

    Οι διελεύσεις πλοίων εκτινάχθηκαν κατά 19,3%, φτάνοντας τις 13.404 στο διάστημα που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου, επιβεβαιώνοντας τον κομβικό ρόλο του καναλιού στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές.

    Η εκτίναξη των αριθμών έρχεται σε μια περίοδο που η Διώρυγα είχε δοκιμαστεί από αλλεπάλληλες ξηρασίες τα προηγούμενα χρόνια. Το 2023 και το 2024, οι περιορισμοί στο βύθισμα και στον αριθμό διελεύσεων είχαν αναγκάσει πολλές ναυτιλιακές να στραφούν σε εναλλακτικές διαδρομές, αυξάνοντας το κόστος και τις καθυστερήσεις. 

    Το 2025, οι υδρολογικές συνθήκες ήταν ευνοϊκότερες, επιτρέποντας επιστροφή σε κανονική ροή και ανάκτηση εσόδων.

    Οι διελεύσεις containers και LPG carriers αποτέλεσαν τους βασικούς μοχλούς αύξησης. Η διακίνηση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αντίθετα, δεν κινήθηκε με την ίδια δυναμική λόγω χαμηλότερης ζήτησης στην αγορά και γεωπολιτικών παραγόντων. 

    Ωστόσο, η συνολική εικόνα παραμένει θετική, με την Αρχή της Διώρυγας να εμφανίζεται έτοιμη να επενδύσει εκ νέου για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της.

    Οι υπεύθυνοι της Αρχής επισημαίνουν ότι τα αποτελέσματα αυτά προσφέρουν το απαραίτητο οικονομικό υπόβαθρο για την έναρξη νέων έργων το 2026. 

    Στο επίκεντρο βρίσκονται η επέκταση της δυναμικότητας, η αναβάθμιση των υποδομών ύδρευσης που τροφοδοτούν τις δεξαμενές, καθώς και η ψηφιοποίηση των διαδικασιών διέλευσης. Πρόκειται για κινήσεις κρίσιμες, καθώς η Διώρυγα παραμένει ευάλωτη στην κλιματική αστάθεια καθώς κάθε περίοδος ξηρασίας μπορεί να μειώσει δραματικά τις διελεύσεις και να περιορίσει τα έσοδα.

    Σε γεωοικονομικό επίπεδο, τα νούμερα ενισχύουν τη θέση του Παναμά στον ανταγωνισμό με τη Διώρυγα του Σουέζ. Τα προβλήματα ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα και οι αυξημένες ασφαλιστικές χρεώσεις στη διαδρομή μέσω Σουέζ οδήγησαν μέρος της κίνησης προς τον Παναμά, προσφέροντας συγκριτικό πλεονέκτημα. 

    Η σταθερότητα που εκπέμπει το κανάλι καθιστά τη διέλευση από αυτό ασφαλέστερη επιλογή για τις ναυτιλιακές εταιρείες, ιδιαίτερα για φορτία μεταξύ Ασίας και αμερικανικών αγορών.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ