Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 02-Ιαν-2025 00:05

    Πώς τo ChatGPT απειλεί το μονοπώλιο της Google

    ΑΜΠΕ - 26909292
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Σχεδιάζοντας ένα ταξίδι για κάμπινγκ, ο Matthew Berman θυμήθηκε ότι είχε ακούσει πως το να στήνεις τη σκηνή σου πάνω στο αυτοκίνητό σου αντί στο έδαφος ήταν καλή μέθοδος για να αποφύγεις "συναντήσεις” με… ζώα. Ήταν το είδος του ισχυρισμού που συνήθως ο Berman αξιολογούσε πληκτρολογώντας κάτι σχετικό στη μηχανή αναζήτησης της Google. Πλέον έχει στραφεί σε ένα chatbot που ονομάζεται Perplexity.

    Στον Berman αρέσει που το Perplexity, το οποίο διαφημίζεται ως "μηχανή απαντήσεων με χρήση τεχνητής νοημοσύνης", δίνει συνοπτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του αντί για μια λίστα links. "Πρόκειται πραγματικά για εξοικονόμηση χρόνου", τονίζει ο ιδρυτής της τεχνολογικής startup Sonar, που βοηθά επιχειρήσεις να διαχειρίζονται τα μηνύματα που λαμβάνουν και πλέον παράγει βίντεο και συντάσσει newsletter για την τεχνητή νοημοσύνη.

    Εκτιμά ότι τα εργαλεία αναζήτησης AI τον οδήγησαν να μειώσει την αναζήτηση στο Google περισσότερο από 90%. "Αφιερώνεις πολύ χρόνο σε μια αναζήτηση στο Google, κάνοντας κλικ στους συνδέσμους και είναι απογοητευτικό όταν δεν λαμβάνεις εκείνο που ζητάς γρήγορα", λέει. "Το ποσοστό των περιπτώσεων όπου παίρνετε ακριβώς εκείνο που ζητάτε αμέσως στο Perplexity ή το ChatGPT είναι πολύ, πολύ υψηλό". Όταν έφτασε στον προορισμό του, ο Berman αποφάσισε ότι η ιδέα μιας σκηνής επάνω στο αυτοκίνητο δεν άξιζε την ταλαιπωρία, μολονότι παρείχε πρόσθετη ασφάλεια.

    Ο αριθμός των ανθρώπων που στρέφονται σε chatbot τεχνητής νοημοσύνης αντί για παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης όταν αναζητούν συμβουλές ή πληροφορίες είναι ακόμη αρκετά μικρός. Η Perplexity ανέφερε τον Μάρτιο ότι είχε 15 εκατομμύρια χρήστες, ενώ η Google υπολογίζει τους δικούς της σε δισεκατομμύρια. Οι πρώτοι, ωστόσο, που υιοθετούν νέες συνήθειες συχνά αποτελούν προπομπούς του ποιες τεχνολογικές συνήθειες θα γίνουν κυρίαρχες στη συνέχεια και μπορούν να διαμορφώσουν αυτή τη συμπεριφορά, αποτελώντας παράδειγμα για άλλους καταναλωτές και βοηθώντας να καθοριστεί το πώς οι εταιρείες σχεδιάζουν τα προϊόντα τους. Αυτό εξηγεί γιατί οι δύο μεγαλύτεροι χειριστές μηχανών αναζήτησης, η Google της Alphabet και η Microsoft, κάνουν την τεχνητή νοημοσύνη όλο και πιο σημαντικό μέρος των προϊόντων τους.

    Κόστος

    Το διακύβευμα για το Διαδίκτυο είναι μεγάλο. Η αναζήτηση πληροφοριών στο Google είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα πράγματα που κάνουν οι άνθρωποι και πολλοί ιστότοποι και επιχειρήσεις έχουν δημιουργηθεί με γνώμονα αυτή τη συμπεριφορά. Ορισμένα chatbots έχουν διαφημίσεις και η OpenAI σκέφτεται να τις προσθέσει στο ChatGPT στο μέλλον. Ωστόσο δεν είναι σαφές τι ρόλο θα έπαιζε η διαφήμιση σε ένα Διαδίκτυο της εποχής AI. Μια πιθανότητα είναι ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων να αρχίσει να πληρώνει για αναζήτηση στον Ιστό. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι εγγράφονται για να χρησιμοποιούν το chatbot Perplexity Pro. Η δε OpenAI προσφέρει μια συνδρομή ChatGPT Plus, η οποία περιλαμβάνει λειτουργίες αναζήτησης. Και οι δύο εταιρείες χρεώνουν 20 δολάρια τον μήνα για την υπηρεσία τους.

    Σημαντικό ερώτημα είναι το πώς θα προσαρμοστεί η Google. Η εταιρεία ενσωματώνει τις δικές της απαντήσεις AI στην αναζήτηση με μια δυνατότητα που ονομάζεται AI Overviews. Αναφέρει ότι οι χρήστες έχουν μείνει περισσότερο ικανοποιημένοι με τα αποτελέσματα που περιλαμβάνουν τις Επισκοπήσεις. Ο CEO, Sundar Pichai, δήλωσε τον Οκτώβριο ότι το Overviews φτάνει το 1 δισεκατομμύριο χρήστες τον μήνα και βρίσκεται σε διαδικασία επέκτασης σε περισσότερες από 100 χώρες.

    Ωστόσο, η Google βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Ενώ νεοφυείς επιχειρήσεις ξεκινούν από το μηδέν, η εταιρεία πρέπει να εξετάσει πώς η προσθήκη χαρακτηριστικών τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να επηρεάσει τις εξαιρετικά επικερδείς λειτουργίες αναζήτησής της. Αντιμετωπίζει επίσης νέα απειλή για τις βασικές δραστηριότητές της, καθώς οι αρχές των ΗΠΑ ζητούν νέους περιορισμούς στον τρόπο με τον οποίο η Google προσεγγίζει την τεχνητή νοημοσύνη, μια απειλή που η εταιρεία λέει ότι θα μπορούσε να μειώσει την επένδυσή της στην τεχνολογία.

    Εμπειρία

    Για τα άτομα που εγκαταλείπουν τo googlάρισμα υπέρ των chatbots, η έλξη μπορεί μερικές φορές να αφορά περισσότερο την εμπειρία παρά τις πραγματικές απαντήσεις. Η Rebecca Shomair, επικεφαλής επικοινωνίας για τη "θερμοκοιτίδα” AI της Cisco, Outshift, αρέσκεται να χρησιμοποιεί τη λειτουργία φωνής του OpenAI, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να συνομιλούν με τον βοηθό τεχνητής νοημοσύνης. Όταν χρησιμοποίησε το εργαλείο για να ρωτήσει για τον πόνο στην πλάτη της αδερφής της, μια καθησυχαστική φωνή με βρετανική προφορά έδωσε μερικές πιθανές αιτίες προτού της προτείνει να λάβει ιατρική συμβουλή από επαγγελματία. "Υπήρχε ενσυναίσθηση, κάτι που σε μια μηχανή αναζήτησης δεν υφίσταται”.

    Όταν η Shomair προσπάθησε να ζητήσει από το ChatGPT προτάσεις πεζοπορίας για το Palo Alto της Καλιφόρνια, ωστόσο, η εφαρμογή δημιούργησε έναν χάρτη που ήταν πρόδηλα λανθασμένος, κάτι που θα μπορούσε να ήταν σοβαρό πρόβλημα αν δεν είχε εντοπίσει το πρόβλημα πριν ξεκινήσει. Οι μανιώδεις ερευνητές τεχνητής νοημοσύνης γνωρίζουν ότι τα chatbot τείνουν να παράγουν λανθασμένες απαντήσεις, γνωστές ως "παραισθήσεις" και λένε ότι διασταυρώνουν σημαντικά αποτελέσματα με την Google ή άλλες πηγές. 

    Οι άνθρωποι συναντούν φυσικά ανυπόστατες πληροφορίες και στο Google. Ωστόσο, πολλοί χρήστες του διαδικτύου είναι πιο συνηθισμένοι να αμφισβητούν την αξιοπιστία ενός ιστότοπου παρά ενός chatbot. Μολονότι η Perplexity και η OpenAI το αντιμετωπίζουν παρουσιάζοντας συνδέσμους προς τις πηγές τους, δεν πρόκειται για συχνή πρακτική μεταξύ των εφαρμογών AI. Και δεν είναι σαφές εάν υπάρχει λύση στο ευρύτερο ζήτημα των "παραισθήσεων" των chatbot. Οι πρώτοι χρήστες μπορεί να είναι αρκετά υπομονετικοί στο να χρησιμοποιούν μια υπηρεσία που περιστασιακά δίνει μια λάθος απάντηση, ακόμα κι αν πληρώνουν γι’ αυτήν. Αυτό όμως μπορεί να μην ισχύει για λιγότερο περιπετειώδεις χρήστες του Διαδικτύου. Η Google είναι δύσκολο να νικηθεί.

    Απόδοση - Επιμέλεια: Γιώργος Δ. Παυλόπουλος

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ