Εταιρείες, όπως οι λιανοπωλητές, Inditex και H&M, καταφέρνουν να διατηρούν ισχυρή παρουσία στο εξωτερικό, χρησιμοποιώντας την καταξίωση τους στις εγχώριες αγορές.
Της
Carol Matlack
Δείτε το
Slide Show με τις 50 καλύτερες εταιρείες της Γηραιάς Ηπείρου
Δεν είναι εύκολο να πουλά κανείς ρούχα στην Ευρώπη. Κατά μήκος της ηπείρου, οι εθνικές κυβερνήσεις απαιτούν τα καταστήματα να παραμένουν κλειστά τις Κυριακές και συνήθως ορισμένα απογεύματα εντός της εβδομάδας. Στη Γαλλία, εκπτώσεις πραγματοποιούνται μόνο δύο φορές το χρόνο και σε προκαθορισμένες ημέρες του Ιανουαρίου και του Ιουλίου. Οι πιθανότητες επιτυχίας στον εν λόγω κλάδο του εμπορίου μειώνονται αν στο όλο σκηνικό προστεθούν η επιβράδυνση της οικονομίας, τα υψηλά εργατικά κόστη και ο μέσος φόρος ύψους 19,5% που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση επί των πωλήσεων.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα ευρωπαϊκά «ονόματα» στο χώρο της ένδυσης που καταφέρνουν όχι μόνο να επιτύχουν εντός των εθνικών συνόρων, αλλά και να καταστούν παγκόσμιες υπερδυνάμεις. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η σουηδική H&M Hennes & Mauritz (
HMB.ST) και η ισπανική Inditex Group (
ITX.F), ιδιοκτησίας της οποίας είναι τα Zara. Οι δύο αυτές εταιρείες μοιάζουν να δημιούργησαν νέα κατηγορία στο λιανικό εμπόριο –τη μόδα cheap & chic- και η παρουσία τους εκτείνεται από την Ιντιανάπολις έως τη Σαγκάη. Όμως, και άλλες εταιρείες του λιανικού εμπορίου επιχειρούν τη διεθνή επέκταση τους, όπως η βρετανική εταιρεία οικιακών συσκευών Next Group (
NXT.L), που σχεδιάζει να ανοίξει τουλάχιστον 20 καταστήματα στην Κίνα και την Ανατολική Ευρώπη έως το τέλος του 2009. Από την άλλη, η γερμανική εταιρεία αθλητικών ενδυμάτων Puma (
PUMG.DE), κατάφερε να δημιουργήσει διεθνές δίκτυο 100 καταστημάτων, ενώ ανοίγει περίπου δύο νέα καταστήματα ανά τον κόσμο κάθε μήνα.
Κορυφαίες αποδόσεις
Πράγματι, η εταιρική πλευρά της Ευρώπης εμφανίζεται απροσδόκητα ενισχυμένη, παρά την ενδυνάμωση του ευρώ και τη δύσκολη πρόσβαση των εταιρειών σε πίστωση, αλλά και το γνωστό «αφιλόξενο» επιχειρηματικό κλίμα που χαρακτηρίζει την ήπειρο. "Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αναγκάσθηκαν να πραγματοποιήσουν σειρά από ριζικές αναδιαρθρώσεις, ενώ η ανθεκτικότητα που εμφανίζουν προσφέρει στήριξη στην οικονομία» εξηγεί ο Marc Stocker, επικεφαλής οικονομολόγος του BusinessEurope, την ομοσπονδία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που εδρεύει στις Βρυξέλλες. Ο ίδιος συνεχίζει λέγοντας "βλέπουμε την πιθανότητα η ευρωπαϊκή οικονομική ανάπτυξη να ξεπεράσει την αντίστοιχη των ΗΠΑ στο μέλλον".
Κάθε μία εταιρεία στην λίστα αποτελεί κορυφαίο εκπρόσωπο του κλάδου της. Ωστόσο, η ισχύς που εμφανίζουν οι εταιρείες ενδυμάτων μαζικής παραγωγής της Ευρώπης είναι απλά εντυπωσιακή. Εν γένει ο κλάδος της ένδυσης είναι γνωστός για τους κάθε άλλο παρά «πιστούς» πελάτες, τον έντονο ανταγωνισμό και την υπερευαισθησία στις διακυμάνσεις της οικονομίας. Έπειται, αποτελεί συχνό φαινόμενο εταιρείες που στις χώρες τους θριαμβεύουν, να πέφτουν σε «τοίχο» όταν προσπαθούν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό, όπως ανακάλυψε «ιδιοίς όμασι» η αμερικανική Gap (
GPS), όταν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν φάνηκαν να ενθουσιάζονται με τα βαμβακερά T-shirts της εταιρείας. Για την αντιμετώπιση της έλλειψης ενθουσιασμού του ευρωπαϊκού κοινού, η Gap αναγκάστηκε να απευθυνθεί το 2006 σε οίκο μόδας της Γηραιάς Ηπείρου
που στελεχωνόταν από Ευρωπαίους σχεδιαστές (BusinessWeek.com, 8/6/06).
Αντιθέτως, η διεθνής επέκταση των Inditex και H&M έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα εύκολη και ομαλή. Ο ισπανικός όμιλος διαθέτει αυτή τη στιγμή 3.700 καταστήματα διεθνώς –συμπεριλαμβανομένου των Zara, Massimo Dutti, και άλλων έξι επώνυμων αλυσίδων— ενώ σχεδιάζει να ανοίξει τουλάχιστον 560 ακόμα εντός του 2008. Η H&M εγκαινίασε το 2007 193 νέα καταστήματα, μεταξύ των οποίων τα εφτά –τα πρώτα- στην Κίνα, με αποτέλεσμα το δίκτυο της να ανέρχεται πλέον στα 1.500.
Ευρωπαϊκή οπτική
Η ταχύτητα αποτελεί πλεονέκτημα για τις H&M και Zara. Χάρη στην άριστη οργάνωση των προμηθευτών, και οι δύο εταιρείες μπορούν μέσα σε δύο εβδομάδες να αλλάξουν τις σειρές των ρούχων. Οι ανταγωνιστές τους είθισται να απαιτούν τουλάχιστον δύο μήνες για την ίδια διαδικασία. Η συνεχής ανανέωση στα σχέδια έχει ως αποτέλεσμα να προσελκύουν συνεχώς τους πελάτες τους.
Αντί να υιοθετήσουν αμερικανικό στυλ, οι εταιρείες αυτές διατηρούν έντονο ευρωπαϊκό ύφος. Το κατάστημα-ναυαρχίδα των Zara στην 5
η Λεωφόρο θυμίζει μπουτίκ του Μιλάνου. Από την άλλη, η H&M για φέτος το καλοκαίρι θα λανσάρει σειρά σε έντονα χρώματα, που έχει σχεδιαστεί εξολοκλήρου από τη φιλανδική εταιρεία Marimekko (
MMO1V.HE). «Προσφέρει πολύ μοδάτο στυλ, τόσο ευρωπαϊκό και διαφορετικό» σχολιάζει η 17χρονη Αμερικανίδα μαθήτρια λυκείου, Adriana Riemersma, που ψώνιζε από το κατάστημα της H&M στην 5
η Λεωφόρου.
Ωστόσο, η διείσδυση στην αμερικανική αγορά δεν ήταν εύκολη. Τα Zara, διαθέτουν μόλις 31 υποκαταστήματα στις ΗΠΑ, έναντι των 145 των H&M, με την ισπανική εταιρεία να πρέπει να διεκδικήσει την αναγνώριση και πέραν των μεγάλων αμερικανικών πόλεων. Αξίζει δε να αναφερθεί πως τα πρώτα σημεία που διατίθενται τα ρούχα της H&M, συχνά εντός εμπορικών κέντρων των ΗΠΑ, δεν τα είχαν πάει καλά, με αποτέλεσμα να βάλουν «λουκέτο». Έκτοτε όμως, "η H&M απέκτησαν γερό πάτημα στις ΗΠΑ και το κοινό τη θεωρεί επιτυχημένη μάρκα» σχολιάζει η Dana Telsey, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων της Νέας Υόρκης
Telsey Advisory Group.
Οι λιανοπωλητές είναι ακόμα πιο ευπαθείς σε εξωγενείς παράγοντες. Οι πωλήσεις των καταστημάτων της H&M που λειτουργούν τους τελευταίους 12 μήνες υποχώρησαν 8% το Μάρτιο, όπως άλλωστε και των Gap και άλλων λιανοπωλητών στις ΗΠΑ. Η Inditex δεν δημοσιοποιεί τα στοιχεία για τις εν λόγω πωλήσεις της. Όμως, οι ευρωπαίοι λιανοπωλητές καταφέρνουν να ανθίστανται στην κρίση με την Inditex να ανακοινώνει αύξηση 25% στα κέρδη (στα 1,9 δισ. δολάρια) α΄ τρίμηνου και 17% στις πωλήσεις (στα 14,6 δισ. δολάρια). Αντίστοιχα τα κέρδη α’ τριμήνου της H&M ενισχύθηκαν 28% στα 485 εκατ. δολάρια, ενώ οι πωλήσεις κατά 18% στα 3,6 δισ. δολάρια.
Παράλληλα, οι δύσκολοι καιροί φέρνουν ευκαιρίες. Εάν οι ανταγωνιστές τους αναγκασθούν να κλείσουν υποκαταστήματα «θα είναι ευκολότερο να βρούμε καλά σημεία πώλησης και εκπαιδευμένο προσωπικό» εξηγεί ο
Nils Vinge, επικεφαλής επενδυτικών σχέσεων της H&M. Ο ίδιος προσθέτει πως "ο όμιλος μας είναι εύκολα προσαρμόσιμος και ανοικτός σε αλλαγές».
Με τους Jack Ewing από την Φρανκφούρτη, την Kerry Capell από το Λονδίνο, την Jennifer Fishbein από το Παρίσι και την Paula Lehman από την Νέα Υόρκη.
Η
Matlack είναι επικεφαλής του παραρτήματος του
BusinessWeek στο Παρίσι.
Οι προοπτικές του 2008
Το ερώτημα που εγείρεται σχεδόν για όλες τις εταιρείες που απαρτίζουν την κατάταξη BusinessWeek 50 για την Ευρώπη, είναι το πόσο καλά μπορούν οι εν λόγω εταιρείες να διαχειριστούν την επιβράδυνση της διεθνούς οικονομίας. Ήδη, ορισμένες από τις εταιρείες στη λίστα, όπως η Nobel Biocare (
NOBB.ST) και Vallourec (
VLPP.PA), έχουν ανακοινώσει απογοητευτικά αποτελέσματα για το α΄ τρίμηνο, ή έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις για το 2008. Το ίδιο ισχύει για την ολλανδική εταιρεία μικροτσιπ ASML Holding (
ASML.AS), εκπρόσωποι της οποίας τονίζουν πως νιώθει στο «πετσί» της τις επιδράσεις από την επιβράδυνση της οικονομίας των ΗΠΑ και τα προβλήματα στις πιστωτικές αγορές. "Ορισμένοι από τους πελάτες μας εμφανίζουν δυσκολία στο να βρουν κεφάλαια για επενδύσεις» σχολιάζει ο Antonio Mesquida Kuesters, υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου.