Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 22-Απρ-2020 00:03

    Η "διολίσθηση" του πετρελαίου δεν θα σταματήσει, ακόμη κι αν ο Τραμπ απαγορεύσει τις εισαγωγές αργού

    Η "διολίσθηση" του πετρελαίου δεν θα σταματήσει, ακόμη κι αν ο Τραμπ απαγορεύσει τις εισαγωγές αργού
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Julian Lee

    Η απαγόρευση των εισαγωγών αργού πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία είναι ακριβώς το είδος της κίνησης που θα μπορούσε να ασκήσει έλξη στον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει δεσμευτεί να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας στον κλάδο του σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.

    Μια τέτοια κίνηση, ωστόσο, δεν θα είχε ιδιαίτερη σημασία ως προς την αναχαίτιση της κατάρρευσης των τιμών, η οποία έφτασε να οδηγήσει το συμβόλαιο παράδοσης Μαΐου του αργού τύπου WTI σε αρνητικό έδαφος, δηλαδή υπό το μηδέν. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, μια μικρή αρμάδα δεξαμενόπλοιων γεμάτη με σαουδαραβικό αργό κατευθύνεται προς τις ΗΠΑ.

    Η σαουδαραβική "αρμάδα"

    Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του φορτίου είναι προγραμματισμένο να φτάσει εκεί τον επόμενο μήνα, όταν οι χώροι αποθήκευσης αναμένεται να είναι σχεδόν πλήρεις και τα διυλιστήρια θα είναι σχεδόν απίθανο να αυξήσουν τους ρυθμούς επεξεργασίας.

    Το Bloomberg έχει εντοπίσει 20 τεράστια πλοία μεταφοράς αργού, γνωστά στον κλάδο της ενέργειας ως VLCC, τα οποία φορτώθηκαν στις αρχές Μαρτίου, καθένα εκ των οποίων μεταφέρει περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού από το βασίλειο του Κόλπου προς αμερικανικά λιμάνια, τόσο στον Κόλπο του Μεξικού όσο και στις δυτικές ακτές των ΗΠΑ.

    Τα VLCC αναμένεται να φτάσουν εκεί στα τέλη Μαΐου. Αρκετά ακόμη τα οποία δεν έχουν δηλώσει προορισμό θα μπορούσαν δυνητικά να κατευθύνονται προς τον ίδιο προορισμό.

    40 εκατ. βαρέλια σαουδαραβικού αργού θα έχουν φθάσει στις ΗΠΑ μέχρι την 1η Ιουνίου

    Δεν είναι άμεσα σαφές ποιος κατέχει πλέον το μεγαλύτερο μέρος του σαουδαραβικού αργού που μεταφέρεται με τα συγκεκριμένα δεξαμενόπλοια.

    Παραδοσιακά, το βασίλειο πωλεί το πετρέλαιο του στους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής του, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε απαγόρευση εισαγωγών θα πλήξει τα αμερικανικά διυλιστήρια που έχουν αγοράσει τα φορτία και όχι τους Σαουδάραβες.

    Ωστόσο, τέσσερα από τα πλοία που φορτώθηκαν τον Μάρτιο ανήκουν στην Εθνική Ναυτιλιακή Εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας, γνωστή ως Bahri, ενώ οκτώ από τα 10 πλοία που έχουν αποπλεύσει μέχρι στιγμής εντός του Απριλίου έχουν ναυλωθεί από την ίδια εταιρεία.

    Αυτό υποδηλώνει ότι τουλάχιστον ένα μέρος αυτού του αργού πιθανόν να μην έχει πουληθεί πριν φύγει από τη Σαουδική Αραβία, καθιστώντας το έξοχο στόχο εισαγωγικών δασμών ή απόλυτης απαγόρευσης εισαγωγών.

    Στην πραγματικότητα, δεν θα υπάρξει μεγάλη διαφορά εάν το πετρέλαιο αυτό πωληθεί στις αμερικανικές ακτές, όταν τελικώς φτάσει εκεί ή εάν αναγκαστικά κατευθυνθεί αλλού, όπου θα ανταγωνιστεί με το αργό που εξάγουν οι ίδιες οι ΗΠΑ.

    Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η αναβλύζουσα υπερπροσφορά πετρελαίου και η δραματική εξάτμιση της ζήτησης σε έναν πλανήτη υπό lockdown είναι φαινόμενα τα οποία λαμβάνουν χώρα εδώ και τώρα. Και οι τιμές του πετρελαίου ανταποκρίνονται ακριβώς σε αυτό.

    Opinion
    Πόσο πιο χαμηλά μπορούν να οδηγηθούν οι τιμές των συμβολαίων του αμερικανικού αργού; Για πρώτη φορά στην ιστορία, το συμβόλαιο παράδοσης Μαΐου κατρακύλισε σε αρνητικό έδαφος

    Ο ρόλος των περικοπών στην παραγωγή του OPEC+

    Ναι, η Σαουδική Αραβία και άλλες χώρες του OPEC+ δέχονται πιέσεις να εφαρμόσουν μια ώρα αρχύτερα τις πρόσφατα αποφασισμένες - μετ’ επαίνων - περικοπές στην παραγωγή τους. Προς το παρόν, ωστόσο, δεν είναι προγραμματισμένο αυτές να τεθούν σε ισχύ πριν από τις αρχές Μαΐου, ενώ αρχίζουν να μοιάζουν ολοένα και λιγότερο εντυπωσιακές, κάθε μέρα που περνά.

    Η συγκεκριμένη συμφωνία επετεύχθη στις 12 Απριλίου, μετά από μια τετραήμερη εσωτερική σύγκρουση στο πλαίσιο του καρτέλ και προβλέπει μείωση παραγωγής κατά 9,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, λαμβάνοντας ως βάση εκκίνησης τα επίπεδα παραγωγής του Οκτωβρίου του 2018.

    Τα επίπεδα αναφοράς είναι κρίσιμα, καθώς πολλά έχουν αλλάξει τους 18 μήνες που έχουν παρέλθει από τότε - και ιδιαίτερα τον τελευταίο μήνα, μετά την κατάρρευση της προηγούμενης συμφωνίας περικοπών στην παραγωγή του OPEC+.

    Τότε, η Σαουδική Αραβία και οι πλησιέστεροι γείτονές της ξεκίνησαν μια δραστική αύξηση της παραγωγής τους. Το βασίλειο αύξησε την παραγωγή του κατά περισσότερο από 2,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τον Φεβρουάριο μέχρι σήμερα, στα 12,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την κρατική εταιρεία πετρελαίου του, Saudi Aramco.

    Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αντλούν 4,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ποσότητα αυξημένη περίπου κατά ένα τρίτο σε σχέση με τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας της χώρας, Suhail Al-Mazrouei. Το Κουβέιτ έχει αυξήσει την παραγωγή του κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

    Opinion
    Η εκτίναξη της παραγωγής των χωρών του Κόλπου τον Μάρτιο και τον Απρίλιο

    Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι το κύμα αυτής της αύξησης θα τελειώσει νωρίτερα από τον Μάιο. Μέχρι τότε, και οι τρεις χώρες φαίνεται να σχεδιάζουν να συνεχίσουν να αντλούν όσο περισσότερο αργό μπορούν.

    Αν ξεκινήσουν τις περικοπές εγγύτερα, ακόμη και για τις 10 ημέρες που απομένουν μέσα στον Απρίλιο, θα αφαιρέσουν περίπου 127 εκατομμύρια βαρέλια πιθανής υπερπροσφοράς από την αγορά. Αυτός είναι περισσότερο από 1,5 φορά ο αποθηκευτικός χώρος που απομένει στο Στρατηγικό Αποθεματικό Πετρελαίου των ΗΠΑ, το οποίο ο Τραμπ είναι εξαιρετικά πρόθυμος να γεμίσει σε μια τόσο καλή τιμή.

    Το πρόβλημα είναι κοινό και παγκόσμιο

    Ωστόσο, η προώθηση των περικοπών δημιουργεί τα δικά της προβλήματα. Οι παραγωγοί έχουν συμβατικές υποχρεώσεις παράδοσης των συγκεκριμένων ποσοτήτων αργού - ή τουλάχιστον του μέρους τους το οποίο δεν πρόκειται να τοποθετηθεί σε δεξαμενές αποθήκευσης.

    Δεδομένου δε ότι όλοι έχουν μειώσει τις τιμές τους για τα φορτία του Απριλίου προκειμένου να διασφαλίσουν τους αγοραστές, το πιθανότερο σενάριο είναι τα περισσότερα απεσταλμένα φορτία αυτού του μήνα να έχουν ήδη πωληθεί.

    Αν δει κανείς το ζήτημα σφαιρικά, θα διαπιστώσει ότι οι χώρες του OPEC+ αντιμετωπίζουν ακριβώς τις ίδιες πιέσεις στην αγορά με τους παραγωγούς πετρελαίου στο Τέξας.

    Η ζήτηση έχει καταρρεύσει παντού. Παρόλο που "πουλήθηκε" προς τα έξω ως εθελοντική περικοπή παραγωγής, η συμφωνία του OPEC+ ήταν στην πραγματικότητα μια φυσική αντίδραση στις δυνάμεις της αγοράς, όπως εκείνη που βλέπουμε τώρα στο Τέξας ή τη Βόρεια Ντακότα, αν και από πλευράς του καρτέλ έγινε προσπάθεια η μείωση να διεξαχθεί με έναν ελαφρώς πιο ομαλό τρόπο.

    Η κατάρρευση της τιμής του WTI σε αρνητικό έδαφος είναι ο τρόπος της αγοράς να επισημάνει σε όλους ανεξαιρέτως τους παραγωγούς ανά τον πλανήτη: Απλώς σταματήστε την άντληση αργού!

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Διαβάστε το ΚΕΦΑΛΑΙΟ
    και ηλεκτρονικά στο

    ReadPoint
    Κυκλοφορεί Εκτάκτως
    Παρασκευή 14 Αυγ. 2020