Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 29-Ιαν-2020 00:33

    Η πλάστιγγα στο δίπολο Airbus - Boeing γέρνει επικίνδυνα

    Η πλάστιγγα στο δίπολο Airbus - Boeing γέρνει επικίνδυνα
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Chris Bryant

    Airbus - Boeing, η πλάστιγγα γέρνει επικίνδυνα: Όποτε φαινόταν ότι η Airbus θα μπορούσε να πάρει "κεφάλι" από την Boeing, ένα μαγικό χέρι ερχόταν και διόρθωνε την κατάσταση υπέρ της δεύτερης. Πριν από μια δεκαετία, η Airbus παρέδιδε σταθερά περισσότερα αεροσκάφη σε σχέση με την βασική ανταγωνίστριά της, ωστόσο η ανταγωνιστικότητά της εξουδετερώθηκε από το ισχυρό ευρώ και τον εφιάλτη της κατασκευής του κακότυχου superjumbo A380.

    Μέχρι τις δύο πρόσφατες θανατηφόρες συντριβές των Boeing 737 Max, η ιστορία συνέχιζε ως είχε. Ενώ και οι δύο εταιρείες είχαν γεμάτα βιβλία παραγγελιών, οι ταμειακές ροές της Boeing βρίσκονταν στον "θεό", ενώ η Airbus πλημμυριζόταν από δυσκολίες στην παραγωγή νέων εμπορικών αεροσκαφών και τεχνικά προβλήματα που αφορούσαν το στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος A400m. Μια μακροχρόνια διαμάχη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου με την Boeing έκλινε τελικώς προς την πλευρά των Αμερικανών. Το χειρότερο από όλα, η Airbus βρέθηκε να ερευνάται από τις βρετανικές, τις γαλλικές και τις αμερικανικές αρχές για ισχυρισμούς ότι δωροδοκούσε προκειμένου να κερδίσει παραγγελίες αεροσκαφών, καθώς και για παραβίαση νομοθεσίας περί εξαγωγών όπλων.

    Η επιτυχής έξοδος της Airbus από το σκάνδαλο δωροδοκιών

    Τα χθεσινά νέα ότι η Airbus έχει καταλήξει σε προκαταρκτικές συμφωνίες για τη διευθέτηση των συγκεκριμένων υποθέσεων δίνει τέλος σε μια μεγάλη διοχέτευση ενέργειας από πλευράς της διοίκησης και σε ένα μαύρο σύννεφο που είχε συσσωρευτεί πάνω από τις προοπτικές της εταιρείας από επενδυτική άποψη. Οι φερόμενες ως έκνομες πληρωμές σε μεσάζοντες αποτελούν κηλίδα στην ιστορία της Airbus. Τα καλά νέα είναι ότι, μετά από μια "εκκαθάριση" σε στελεχικό επίπεδο, η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών είναι σε θέση να προχωρήσει αφήνοντας πίσω της αυτή τη σκοτεινή περίοδο.

    Η μάχη των αιθέρων - Η Airbus, μετά την υπόθεση 737 Max, έχει πάρει ξεκάθαρα "κεφάλι"

    Δεν υπάρχει ακόμη σαφής εικόνα σχετικά με τα πρόστιμα που πρόκειται να καταβάλει η Airbus. Οι επενδυτές έχουν από καιρό υποθέσει ότι θα ανέρχονται σε δισεκατομμύρια. Ωστόσο, με σχεδόν 18 δισ. ευρώ (19,8 δισ. δολάρια) ακαθάριστων μετρητών στα τέλη Οκτωβρίου και μια μεγάλη εισροή να αναμένεται για το δ’ τρίμηνο της χρήσης 2019, η Airbus δεν θα έχει καμία δυσκολία να πληρώσει τον "λογαριασμό".

    Το A400m συνεχίζει να επιβαρύνει τις ταμειακές ροές και η Airbus εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην παραγωγή, αυτή τη φορά με το επιβατικό A321. Ακόμη κι έτσι, ωστόσο, με το 737 Max ακόμη στο έδαφος σε όλο τον κόσμο και την Boeing να αντιμετωπίζει ένα κύμα αρνητικών αντιδράσεων από ρυθμιστικές αρχές και πελάτες, το δυοπώλιο στον χώρο της κατασκευής αεροσκαφών που συγκρουτούν οι Airbus και Boeing αρχίζει να φαντάζει εξαιρετικά μη ισορροπημένο.

    Η Airbus συνέθλιψε τον περασμένο χρόνο την Boeing σε παραγγελίες και παραδόσεις, ενώ ούτε το 2020 φαίνεται ιδιαίτερα ευοίωνο για την αμερικανική εταιρεία. Αναφορές ότι ο νέος ισχυρός άνδρας της Boeing, Dave Calhoun, θέλει να επανεξετάσει τα σχέδια της εταιρείας για ένα νέο, μέσου κόστους αεροσκάφος σημαίνουν μόνον ότι έτσι θα επιτραπεί στην Airbus να "κλειδώσει" περισσότερες παραγγελίες για το A321XLR.

    Θα μπορέσει η Boeing να κάνει το comeback;

    Βεβαίως, ένας πληγωμένος αντίπαλος είναι επικίνδυνος. Η Boeing θα μπορούσε ίσως να αποφασίσει ότι ο καλύτερος τρόπος για να αφήσει πίσω της την αγανάκτηση της αγοράς για το 737 Max θα ήταν να κατασκευάσει ένα εντελώς νέο αεροσκάφος μονού διαδρόμου, κάτι που θα υποχρέωνε την Airbus να ακολουθήσει το παράδειγμά της. Ωστόσο, η σχεδόν κατά 50% αύξηση της τιμής της μετοχής της Airbus από τις αρχές του 2019 αντανακλά τις ελπίδες ότι θα μπορέσει τελικά να κεφαλαιοποιήσει το πλεονέκτημά της και να αυξήσει τις επιστροφές μετρητών στους μετόχους της. Η μετοχή της ενισχυόταν κατά 3% το μεσημέρι της Τρίτης, με την εταιρεία να αγγίζει τα 107 δισ. ευρώ (118 δισ. δολ) σε κεφαλαιοποίηση.

    Opinion
    Στις ταμειακές ροές, το προβάδισμα της Boeing παραμένει, ωστόσο η ψαλίδα κλείνει...

    Πριν από μια δεκαετία, η Airbus άξιζε μόλις 11 δισεκατομμύρια ευρώ. Παρόλο που ήταν από καιρό στο ίδιο επίπεδο με την Boeing σε επίπεδο τεχνολογικής καινοτομίας, σε κερδοφορία και σε ταμειακές ροές, ο ευρωπαϊκός κολοσσός κατασκευής αεροσκαφών φαινόταν σαν την χελώνα στην ιστορία με τον λαγό, ο οποίος ήταν η Boeing. Μετά τις καταστροφικές περιπέτειες του 737 Max, μπορούμε πλέον να δούμε με πιο καθαρή ματιά ορισμένες από τις μεθόδους που χρησιμοποιούσε η Boeing προκειμένου να φτάσει σε αυτό το στάτους επιτυχίας, από τη συνθλιπτική πίεση στους προμηθευτές μέχρι τον εκφοβισμό των ρυθμιστικών αρχών. Η Airbus έχει τη δυνατότητα να ανταμείψει τους μετόχους της χωρίς να χρειαστεί να γίνει τόσο "επιθετική".

    Η καταβολή δωροδοκιών για να κερδίσει κανείς μια δουλειά είναι ελεεινή πρακτική. Η πώληση όμως ενός κατά βάση μη ασφαλούς αεροσκάφους είναι τρισχειρότερη. Και οι δύο εταιρείες έχουν να λάβουν αρκετά μαθήματα, ωστόσο οι πληγές της Airbus βρίσκονται πιο κοντά στο στάδιο της επούλωσης.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων