Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 26-Σεπ-2023 00:05

    Aegean Airlines: Η αποπληρωμή των warrants, ο καφές και το μέρισμα

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημοσθένη Τρίγγα 

    Στις αρχές του καλοκαιριού, στην ετήσια σύνοδο κορυφής της IATA (Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών), με περίπου 300 αερομεταφορείς, o επικεφαλής, Willie Walsh, μεταξύ άλλων, δήλωσε ότι οι αεροπορικές εταιρείες βγάζουν κατά μέσο όρο 2,25 δολάρια ανά επιβάτη, "που είναι λιγότερο από την τιμή ενός καφέ ή ενός εισιτηρίου μετρό". Ωστόσο τα νούμερα για την Aegean Airlines είναι αρκετά καλύτερα, καθώς για το α’ εξάμηνο 2023 το μέσο κέρδος ανά επιβάτη ξεπέρασε τα 5,5 ευρώ, ήτοι τα 6 δολάρια, υπερδιπλάσια του μέσου όρου των αεροπορικών εταιρειών!

    Ανέφερα το παραπάνω παράδειγμα καθώς δείχνει ότι ναι μεν τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών μπορεί να έχουν επανέλθει στα προ COVID-19 επίπεδα (όχι για όλες), αλλά η κερδοφορία τους παραμένει πολύ χαμηλή, με το καθαρό περιθώριο κέρδους να προσεγγίζει μόλις το 1,2%. Μάλιστα, η πρόβλεψη πριν από ένα εξάμηνο ήταν 1% και αυξήθηκε στο 1,2% λόγω της μείωσης της τιμής του πετρελαίου που είδαμε το α’ εξάμηνο του 2023. 

    Για την Aegean Airlines το αντίστοιχο περιθώριο καθαρού κέρδους το α’ εξάμηνο του 2023 προσεγγίζει το 5,5%, τετραπλάσιο του μέσου όρου των αεροπορικών εταιρειών. Η αλήθεια είναι ότι από τα μέσα Ιουλίου η τιμή του πετρελαίου και των παραγώγων του (βλέπε κηροζίνη) αυξήθηκε σημαντικά, με την Aegean ωστόσο να έχει "κλειδώσει" τιμές για το 60% περίπου των αναγκών της σε καύσιμα για την τρέχουσα χρονιά.

    Σε ό,τι αφορά την αποτίμηση των αεροπορικών εταιρειών, η σύγκριση πρέπει να γίνεται με προσοχή. Ο δείκτης που χρησιμοποιείται για τις αεροπορικές εταιρείες είναι EV/EBITDAR, όπου R είναι τα κόστη ενοικίασης κυρίως αεροσκαφών. Ο λόγος που εξαιρούν τα κόστη για τα αεροσκάφη είναι ότι μερικές εταιρείες τα αγοράζουν με leasing, άλλες με τραπεζικά δάνεια άλλες όχι.

    Η Aegean Airlines, με βάση τον παραπάνω δείκτη, παραμένει σε μικρή έκπτωση όταν τη συγκρίνουμε με τις λεγόμενες εταιρείες χαμηλού κόστους. Ειδικότερα, η Aegean, σύμφωνα με τα στοιχεία της factset για το 2024, διαμορφώνει τον δείκτη EV/EBITDAR στο 3,8, έναντι 4,0 των εταιρειών χαμηλού κόστους.  

    Όταν όμως η σύγκριση γίνει με εταιρείες όπως Lufthansa ή Air France, τότε διαπραγματεύεται με μικρό premium. Πιο συγκεκριμένα, οι μη χαμηλού κόστους εταιρείες διαμορφώνουν τον αντίστοιχο δείκτη στο 3,7, δίνοντας έτσι μια χαμηλότερη αποτίμηση. Ναι, η πρόσφατη υποχώρηση της τιμής της μετοχής μπορεί να αποτελεί σημείο εισόδου, ωστόσο για να δούμε σημαντική άνοδο θα πρέπει να υπάρξουν νέοι καταλύτες για την εταιρεία.

    Ταυτόχρονα, ο δείκτης τιμή προς κέρδη ανά μετοχή (P/E) ποικίλλει σημαντικά, καθώς προέρχονται από την πανδημία. Τα καθαρά κέρδη των τελευταίων 12 μηνών της Aegean ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ (β’ εξάμηνο 2022 + α’ εξάμηνο 2023), διαμορφώνοντας τον δείκτη P/E στο 6,1, ενώ για Air France και Lufthansa ο δείκτης αγγίζει τις 4,7 και 4,5 φορές, αντίστοιχα, τα κέρδη των τελευταίων 12 μηνών.

    Στα θετικά πρέπει να προσμετρηθεί η νέα εταιρεία που δημιουργείται, υπό τη μορφή κοινοπραξίας (Joint Venture), από την Aegean και την καναδική CAE, κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως στον κλάδο της αεροπορικής εκπαίδευσης για πιλότους και πληρώματα καμπίνας. Το νέο εκπαιδευτικό κέντρο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του έως το τέλος του 2023, συνεισφέροντας έτσι στην κερδοφορία της εταιρείας. Να σημειώσουμε ότι τα καθαρό περιθώριο κέρδους για την CAE ξεπερνά το 5% για τη χρήση 2023, αντίστοιχο περιθώριο με την Aegean!

    Καταλήγοντας, η αποπληρωμή των warrants έχει διαμορφωθεί πλέον σε ποσά περί τα 80 εκατ. ευρώ (τριμηνιαία μεσοσταθμική τιμή χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό), ανάλογα πότε θα πάρει την απόφαση το Ελληνικό Δημόσιο. Μπορούν οι φυσικές καταστροφές να επιταχύνουν την ενεργοποίηση του δικαιώματος του Ελληνικού Δημοσίου για άσκηση των warrants και την πληρωμή τους από την Aegean ή τη συμμετοχή άλλου ισχυρού μετόχου στην εταιρεία; 

    Πάντως, η εταιρεία με την τρέχουσα κερδοφορία δεν θα δυσκολευτεί να τα αποπληρώσει, αλλά και αν θελήσει να διανείμει και μέρισμα. Να σημειώσουμε ότι τα δάνεια και οι μισθώσεις της εταιρείας αγγίζουν τα 1,11 δισ. ευρώ, μείον τα διαθέσιμα και ισοδύναμα 727 εκατ. ευρώ, οδηγούν τον καθαρό δανεισμό του ομίλου Aegean μόλις στα 385 εκατ. ευρώ! Και μην ξεχνάτε: Αγοράστε μετοχές για να μπορείτε να ονειρεύεστε, αγοράστε ομόλογα για να κοιμηθείτε!

    pin

     

    Autohellas: Αύξηση τζίρου με συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους

    Ο συνδυασμός της ανάπτυξης της τουριστικής αγοράς και της αγοράς αυτοκινήτου οδήγησε σε αύξηση όλων των δραστηριοτήτων του ομίλου Autohellas. Από την άλλη πλευρά, οι πληθωριστικές πιέσεις και οι αυξήσεις στο κόστος του αυτοκινήτου, στα επιτόκια και σε λοιπά λειτουργικά έξοδα έφεραν συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους του ομίλου. 

    Ειδικότερα, το μικτό περιθώριο συρρικνώθηκε κατά 162 μονάδες βάσης, ενώ ο καθαρός δανεισμός του ομίλου άγγιξε τα 605 εκατ. ευρώ, έναντι 487 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα, φυσικό επακόλουθο του αυξημένου τζίρου. Να σημειώσουμε ότι το μέσο σταθμικό επιτόκιο των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων δανείων του ομίλου το α’ εξάμηνο του 2023 κυμάνθηκε από 4,22% έως 5,25% αντίστοιχα, έναντι 2,0% - 2,3% έναν χρόνο νωρίτερα. Αυτό σημειώστε το όχι μόνο για την Autohellas!

    Για το β’ εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με τη διοίκηση, αναμένεται σχετική αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο τόσο σε τουριστικές αφίξεις όσο και σε ταξινομήσεις αυτοκινήτων, αλλά με χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με το α’ εξάμηνο του έτους.

    Υπενθυμίζεται ότι η Autohellas διατηρεί το 11,836% στην Αεροπορία Αιγαίου, με τη δεύτερη να προωθεί αποκλειστικά ενοικιάσεις αυτοκινήτων στους πελάτες της. Επιπλέον, η εταιρεία συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Trade Estates ΑΕΕΑΠ με ποσοστό 11,92%, η οποία αναμένεται να εισαχθεί στο Χ.Α. το δ’ τρίμηνο του 2023.

    Τέλος, σε ό,τι αφορά την αποτίμηση, ο δείκτης EV/EBIT, ο οποίος είναι πιο αντιπροσωπευτικός για τις εταιρείες μίσθωσης όπως η Autohellas, αγγίζει τις 9,5 φορές τα EBIT των τελευταίων 12 μηνών, ενώ ο δείκτης EV/EBITDA δεν ξεπερνά τις 5,1 φορές. Ταυτόχρονα, ο δείκτης τιμή προς κέρδη ανά μετοχή P/E διαμορφώνεται στις 8,5 φορές τα κέρδη των τελευταίων 12 μηνών.

    pin


    Είναι προσωρινή η υποχώρηση του ενδιαφέροντος για τον πληθωρισμό;

    Από τις 500 εταιρείες που απαρτίζουν τον S&P 500, οι 296 ανέφεραν τον όρο "πληθωρισμός" (ήτοι 59%) κατά τη διάρκεια των τηλεδιασκέψεων για τα κέρδη του β’ τριμήνου 2023, αριθμός ο οποίος είναι ο χαμηλότερος εδώ και οκτώ τρίμηνα (β’ τρίμηνο 2021). Ταυτόχρονα, αποτελεί το τέταρτο διαδοχικό τρίμηνο κατά το οποίο ο αριθμός των εταιρειών του S&P 500 που αναφέρουν τον όρο "πληθωρισμός" μειώθηκε σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.

    Από την άλλη πλευρά, είναι σαφές ότι ο αριθμός των εταιρειών του S&P 500 που αναφέρουν τον όρο "πληθωρισμός" στις τηλεδιασκέψεις για τα κέρδη του β’ τριμήνου εξακολουθεί να είναι σημαντικά υψηλότερος τόσο από τον μέσο όρο 5 ετών (217) όσο και τον μέσο όρο 10 ετών (168).

    Σε επίπεδο κλάδου, χρηματοοικονομικός (49) και βιομηχανικός (46) αποτελούν τον υψηλότερο αριθμό εταιρειών που ανέφεραν τον όρο "πληθωρισμός" στις τηλεδιασκέψεις. Παράλληλα, οι κλάδοι προϊόντων  πρώτης ανάγκης, προϊόντων ευρείας κατανάλωσης και πρώτων υλών ήταν αυτοί που είχαν το υψηλότερο ποσοστό εταιρειών όπου αναφέρθηκε η λέξη "πληθωρισμός", με 86% και76% για τις δύο τελευταίες αντίστοιχα.

    Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες που ανέφεραν περισσότερο τη λέξη "πληθωρισμός" είχαν χαμηλότερες αποδόσεις από την αρχή του χρόνου σε σχέση με αυτές που δεν την ανέφεραν!
     

    pin


    Ατζέντα (26/9/2023 - 1/10/2023)

    Τελευταίες ημέρες ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων α’ εξαμήνου

    Σήμερα, Τρίτη, η Epsilon Net ανακοινώνει οικονομικά αποτελέσματα α’ εξαμήνου, ενώ η Attica Συμμετοχών έχει ορίσει την εξ αναβολής τακτική γ.σ. Την Τετάρτη οι ΟΛΠ, Lamda Development, ΑΔΜΗΕ, Logismos, Μπλε Κέδρος ΑΕΕΑΠ και ΙΝΤΕΡΤΕΚ αναμένεται να δημοσιεύσουν τα οικονομικά αποτελέσματα α’ εξαμήνου 2023, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος δημοσιεύει την  τραπεζική χρηματοδότηση και τις καταθέσεις για τον Αύγουστο. Την ίδια ημέρα θα διεξαχθεί η δημοπρασία Εντόκων Γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου διάρκειας 26 εβδομάδων. Την Πέμπτη οι ΕΥΔΑΠ, Attica Bank, Alpha Αστικά Ακίνητα, Λανακάμ, Coral, CPLP Shipping Holdings, CNL Capital ΕΚΕΣ-ΔΟΕΕ αναμένεται να ανακοινώσουν οικονομικά αποτελέσματα α’ εξαμήνου 2023. Την Παρασκευή οι ΕΥΑΘ, Ελινόιλ, Space Hellas, Αφοί Κορδέλλου, Εριουργία Τρία Άλφα, Τεχνική Ολυμπιακή, Παΐρης, Φιερατέξ, Αττικές Εκδόσεις, Προοδευτική, ΒΙΣ, Medicon Hellas, SATO, Βαρβαρέσος, Δέλτα Τεχνική, Unibios, Trastor ΑΕΕΑΠ, Interlife, Μπήτρος, Τζιρακιάν, Alpha Trust ΑΕΔΑΚΟΕΕ, Μπλε Κέδρος και Βιοκαρπέτ δημοσιεύουν τα οικονομικά αποτελέσματα α’ εξαμήνου 2023. Τέλος, η εβδομάδα κλείνει με τις ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ με τον δείκτη κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο για τον Ιούλιο, αλλά και τον δείκτη τιμών παραγωγού τόσο στη βιομηχανία όσο και στις υπηρεσίες για Αύγουστο και β’ τρίμηνο αντίστοιχα.  

    Την Παρασκευή τα σημαντικά νέα για τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ

    Στο εξωτερικό σήμερα το απόγευμα ανακοινώνονται οι πωλήσεις νέων κατοικιών για τον Αύγουστο στις ΗΠΑ. Την Τετάρτη δημοσιεύονται οι παραγγελίες διαρκών αγαθών για τον Αύγουστο στις ΗΠΑ. Την Πέμπτη ανακοινώνεται στη Γερμανία ο πληθωρισμός για τον Σεπτέμβριο, τα αναθεωρημένα στοιχεία για τη μεταβολή του ΑΕΠ β’ τριμήνου των ΗΠΑ (προηγούμενη μέτρηση +2,1% σε μηναία βάση), ενώ λίγο αργότερα το φως της δημοσιότητας θα δουν οι εκκρεμείς πωλήσεις κατοικιών στις ΗΠΑ για τον Αύγουστο. Την ίδια ημέρα η Nike (μετά το κλείσιμο) ανακοινώνει οικονομικά αποτελέσματα χρήσης α’ τριμήνου 2024. Την Παρασκευή το πρωί ανακοινώνεται η ανεργία στη Γερμανία για τον Σεπτέμβριο, ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη για τον ίδιο μήνα, ο εναλλακτικός δείκτης πληθωρισμού (PCE) στις ΗΠΑ με βάση τα στοιχεία του Αυγούστου, ενώ η εβδομάδα κλείνει με τις πληθωριστικές και καταναλωτικές προσδοκίες τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Τέλος, την Παρασκευή η αγορά της Κίνας θα παραμείνει κλειστή λόγω επίσημης τραπεζικής αργίας.

    * Ο Δημοσθένης Τρίγγας είναι Πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς BETA Χρηματιστηριακή - dtrigas@beta.gr

    ** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Κεφάλαιο

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ