Του Απόστολου Μάνθου
Οταν ένας από τους πλέον διορατικούς επιχειρηματίες στρέφει το βλέμμα του στον τομέα των κατασκευών και των παραχωρήσεων, ρίχνοντας για αρχή το ποσό του 1 δισ. ευρώ, θα πρέπει να είσαι κάτι λιγότερο από μαθητής του δημοτικού για να μην μπορείς να καταλάβεις ακόμη προς τα πού θα κατευθυνθεί η ροή του χρήματος στα επόμενα χρόνια. Σε πρόσφατη δε ομιλία του αποκάλυψε ότι σε όλο το φάσμα των υποδομών αναδύονται σημαντικά projects άνω των 20 δισ. ευρώ, τα οποία δύναται να δημοπρατηθούν είτε ως δημόσια έργα είτε μέσω της σύμπραξης δημόσιου - ιδιωτικού τομέα και των μακροχρόνιων παραχωρήσεων. Μιλάμε για τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Mytilineos, κ. Ευάγγελο Μυτιληναίο, που πρόσφατα, αναγνωρίζοντας τη μεγάλη βαρύτητα που θα λάβει στο μέλλον ο ευρύτερος τομέας των κατασκευών, προχώρησε σε διπλό spin- off στον κλάδο των γενικών κατασκευών και στον κλάδο των Σ∆ΙΤ/Παραχωρήσεων.
Ο πακτωλός, λοιπόν, των δισεκατομμυρίων ευρώ, που φαίνεται να έχει πάρει ένα μικρό delay λόγω ενεργειακής κρίσης και αύξησης των τιμών στα οικοδομικά υλικά, δεν έχει άλλη "υπομονή. Θα σκάσει σαν ένα τεράστιο κύμα από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 και έπειτα, σπρώχνοντας στα ύψη το μερίδιο των επενδύσεων στις υποδομές σε σχέση με το ΑΕΠ. Τίποτα δεν θα μπορεί να σταματήσει το κατασκευαστικό τσουνάμι που έρχεται, μιας που, εκτός από τα εμβληματικά έργα εθνικής εμβέλειας, δημιουργείται η επιτακτική ανάγκη για νέες κατασκευές υψηλής ενεργειακής απόδοσης, την ίδια ώρα που οι περισσότερες από τις παλαιότερες κατασκευές χρήζουν πλήρους ανακαίνισης και ενεργειακής αναβάθμισης. Στην εκτόξευση του κλάδου θα συμβάλουν και οι επενδύσεις σε έργα ΑΠΕ, ενώ παράλληλα υπάρχει και ένα τεράστιο πεδίο δράσης σε περιβαλλοντικά έργα που στοχεύουν στη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Επίσης, είναι και το μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων, συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ, που προχωρά η ΕΡΓΟΣΕ. Εκεί λοιπόν υπάρχουν δύο έργα, τα τμήματα Θεσσαλονίκη - Νέα Καρβάλη - Τοξότες και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, που κοιτούν προς τη Μαύρη Θάλασσα. Αναφέρομαι στο γιγάντιο έργο "Sea2Sea", αξίας 6,5 δισ. ευρώ, που αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση των βόρειων λιμανιών της Ελλάδας με αυτά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, δημιουργώντας έτσι μια "χερσαία γέφυρα" που θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου. Είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας, που θα κόψει σημαντικά την επιρροή της Τουρκίας στις εμπορικές μετακινήσεις των προϊόντων από την Ασία. Με λίγα λόγια, στα επόμενα χρόνια η Ελλάδα θα γίνει ένα απέραντο εργοτάξιο που θα φθάνει έως τη... Μαύρη Θάλασσα.
Και να φανταστείτε ότι σε όλο αυτό το σκηνικό οι εισηγμένες κατασκευαστικές εταιρείες, όπως η ΓΕΚ Τέρνα, ο Mytilineos, ο Ελλάκτωρ και η Intrakat, έχουν ήδη "καβάτζα" ένα ανεκτέλεστο έργων άνω των 11,2 δισ. ευρώ (!).
Ξεκινάω με τη ΓΕΚ Τέρνα, που έχει το ανεκτέλεστο-μαμούθ των 4,8 δισ. ευρώ, με τη χρηματοδότησή τους να είναι πλήρως εξασφαλισμένη. Μάλιστα, σε περίπτωση που κλείσει το deal πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, ο όμιλος θα ενισχύσει τη ρευστότητά του κατά 1 δισ. ευρώ, κάνοντάς τον ακόμα πιο "επικίνδυνο" στη διεκδίκηση των νέων έργων. Στη διαγραμματική ανάλυση, η μετοχή εντοπίζεται όχι μόνο να έχει περάσει στο άνω εύρος διακύμανσης των 10 με 10,60 ευρώ της τελευταίας διετίας, αλλά να ετοιμάζει και την ανοδική του διάσπαση και διαφυγή προς τα 12 ευρώ.
O Mytilineos εμφανίζεται στο τέλος του 9μήνου του 2022 να έχει ανεκτέλεστο συμβασιοποιημένων έργων στα 1,4 δισ. ευρώ, ενώ, συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης, το σύνολο φτάνει στα 2,5 δισ. ευρώ. Ο νέος εταιρικός μετασχηματισμός αναβαθμίζει σημαντικά τον όμιλο στον χώρο των υποδομών, με τις δύο θυγατέρες, ΜΕΤΚΑ και Μ Παραχωρήσεις, να "προικίζονται" με 1 δισ. ευρώ. Προφανώς ο όμιλος κάποια στιγμή θα θελήσει να πάει ταμείο, εισάγοντας στο Χρηματιστήριο Αθηνών τον κατασκευαστικό βραχίονα των υποδομών. Η μετοχή του ομίλου, αφού πρώτα διέλυσε ανοδικά τα πρώην ιστορικά υψηλά των 18,20 ευρώ, έχει ακουμπήσει το όριο των 20 ευρώ. Στον επόμενο τόνο... τα 21,50 ευρώ.
Στα 2,7 δισ. ευρώ ανέρχεται το ανεκτέλεστο της Ελλάκτωρ. Εδώ ο ισχυρός μέτοχος που ακούει στο όνομα Reggeborgh έχει τον πρώτο λόγο, με τον όμιλο να βρίσκεται πλέον σε πλεονεκτική θέση μετά την ολοσχερή αποπληρωμή του συνόλου των ομολογιών αξίας 670 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 6,34%. Στο διάγραμμα, η μετοχή βρίσκεται για πάνω από 7 μήνες εγκλωβισμένη μέσα στο εύρος διακύμανσης των 1,75 με 1,54 ευρώ. Πάνω από το 1,75 υπάρχει το 1,93 και μετά... η απελευθέρωση.
Κλείνω με την Intrakat, που έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στα 1,2 δισ. ευρώ και δείχνει, μετά την εξαγορά της από τη Winex Investment Limited, συμφερόντων των εφοπλιστών Δ. Μπάκου, Γ. Καϋμενάκη και Αλ. Εξάρχου, να πατάει σε μια νέα αφετηρία. Η επιτυχής έκβαση της αύξησης κεφαλαίου των 100 εκατ. ευρώ, που προετοιμάζεται, θα αλλάξει άρδην τα δεδομένα της. Μέχρι τότε, όμως, η διαγραμματική εικόνα δεν έχει κάτι θετικό να μας πει, καθώς η ανακοίνωση της πολύ χαμηλής τιμής αύξησης στα 1,17 ευρώ γκρέμισε τη μετοχή κάτω από το επίπεδο στήριξης των 1,95 με 1,80 ευρώ.
* Ο Απόστολος Μάνθος είναι υπεύθυνος τεχνικής ανάλυσης & επενδυτικής στρατηγικής
** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο"