Του Απόστολου Μάνθου
Ο κόσμος το 'χει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι με τον ελληνικό τουρισμό να έχει πατήσει τέρμα το γκάζι ξεπερνώντας ακόμα και το ιστορικό ρεκόρ του 2019. Αν και είμαστε ακόμα στο πρώτο μισό του Ιουλίου τα μηνύματα από τον φετινό τουρισμό είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετικά. Οι εκτιμήσεις των επιχειρηματιών του χώρου γίνονταν κάθε μέρα όλο και πιο αισιόδοξες για τα έσοδα που μπορεί να φέρει φέτος στο ταμείο ο τουρισμός. Το 2019, που ήταν η χρονιά-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό με έσοδα πάνω από 18 δισ. ευρώ, φαίνεται να έχει υποσκελιστεί συνειδητά από τις δηλώσεις των ιθυνόντων του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων όπου μιλούν για τουριστικά έσοδα άνω των 20 δισ. ευρώ ή +3 μονάδες στο ΑΕΠ της χώρας.
Εκεί όμως που έχει γίνει καταπληκτική δουλειά είναι στους Αμερικανούς τουρίστες όπου είναι και "high-spenders". Η ιστορική ομιλία του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κοινή Σύνοδο του Κογκρέσου, όπου επανατοποθέτησε στο υψηλότερο σκαλί της αμερικανικής πολιτικής σκηνής την Ελληνική Δημοκρατία, η υπέρμετρη –όνομα και πράγμα– παρουσία του "Greek Freak" Γιάννη, οι ασταμάτητες δηλώσεις θαυμασμού του "Magic Johnson", όπως επίσης και οι συνεχόμενες αναρτήσεις από "Influencers" με δεκάδες εκατομμύρια ακόλουθους έχουν κάνει την Ελλάδα το κορυφαίο τουριστικό "brand name" στις ΗΠΑ. Χαρακτηριστικό της όλης κατάστασης είναι τα στοιχεία από το υπουργείο Τουρισμού, όπου φέρει την επιβατική κίνηση από τις ΗΠΑ για τον μήνα Ιούνιο να είναι αυξημένη κατά 50% σε σύγκριση με το 2019.
Πέρα όμως από τους Αμερικανούς τουρίστες κάνουν αισθητή την παρουσία τους και οι παλιοί γνώριμοι πελάτες του ελληνικού τουρισμού, όπως οι Γερμανοί, οι Γάλλοι και οι Βρετανοί. Η επιβατική κίνηση μάλιστα πάει τόσο καλά που οδήγησε τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να αναφωνήσει την πιθανή εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Καλώς να έρθει. Από κάπου, άλλωστε, θα πρέπει να "απογειώνουμε" τις μετοχικές αξίες.
Η παρουσίαση δε του εθνικού σχεδίου για τον "Τουρισμό 2030" από τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, κ. Γιάννη Ρέτσο, στην Κέρκυρα έχει εμφανή τα στοιχεία ισχυρής οικονομικής ανάτασης του ελληνικού τουρισμού για τα επόμενα χρόνια.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον εκτόξευσης της τουριστικής ζήτησης σημαντικά κέρδη έχουν να εισπράξουν οι τέσσερις εισηγμένοι όμιλοι: του ΟΤΕ, της Αεροπορίας Αιγαίου, των Ελληνικών Πετρελαίων και της Autohellas.
Ο ΟΤΕ, όπου έχει να λαμβάνει σημαντικά έσοδα από τις υπηρεσίες περιαγωγής και όχι μόνο, εντοπίζεται στο διεβδομαδιαίο διάγραμμα τιμών να έχει πατήσει στην πολύ σημαντική περιοχή στήριξης των 15,80 με 15,68 ευρώ και να ετοιμάζεται να δημιουργήσει μια ανοδική κίνηση προς το επίπεδο που εκτείνεται ανάμεσα στα 17 με 17,10 ευρώ. Κίνηση η οποία φαίνεται να ξεκινάει μετά από 80 σχεδόν μέρες βραχυχρόνιας καθοδικής τάσης με απώλειες έως και -15% από τα πρόσφατα υψηλά του Απριλίου στα 18,50 ευρώ. Η μακροπρόθεσμη εικόνα της μετοχής δεν εμπνέει και ιδιαίτερη ανησυχία μιας που συνεχίζει να βρίσκεται σε ανοδικό momentum υπό τη διαγραμματική χορηγία της τοξοειδής στήριξης "W".
Η Αεροπορία Αιγαίου (ΑΡΑΙΓ), παρά την αύξηση της τιμής των καυσίμων κατά 120%, την άνοδο του δολαρίου έναντι του ευρώ και τον καλπάζοντα πληθωρισμό όχι μόνο το "παλεύει" αλλά οι δηλώσεις των διοικούντων μιλούν πλέον ανοιχτά για κέρδη (!) στο τέλος της φετινής οικονομικής χρήσης. Όντως η έντονη δυναμική που δείχνουν τα στοιχεία των προ-πωλήσεων εισιτηρίων και το χτύπημα των εισπράξεων σε σχέση με το 2019 αφήνουν σημαντικά ανοδικά περιθώρια στο να πετύχουν τελικά τα ποθούμενα. Διαγραμματικά, η μετοχή του ομίλου καθήμενη λίγο πάνω από τη σημαντική στήριξη των 4,65 με 4,35 ευρώ έχει προεξοφλήσει ένα πολύ μεγάλο μέρος από τις επιπτώσεις της διετούς πανδημίας και της υπάρχουσας ενεργειακής κρίσης. Αυτό όμως που δεν έχει προεξοφλήσει είναι τα θετικά μηνύματα του ελληνικού τουρισμού που μπορούν να αναστρέψουν την εικόνα και να την οδηγήσουν προς τα 5,365 με 5,60 ευρώ.
Προς νέο ρεκόρ πωλήσεων βαδίζει ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) ωφελούμενος τα μέγιστα από τη ζήτηση καυσίμων. Εδώ βλέπουμε διαγραμματικά τον όμιλο να έχει πλησιάσει την ισχυρή περιοχή στήριξης των 6 με 5,78 ευρώ από όπου διέρχονται τόσο οι σημαντικές οριζόντιες στηρίξεις του 2021 όσο και τα μακροπρόθεσμα Keltner Channel. Η αποτύπωση μιας μεγάλης κάτω σκιάς ανάσχεσης των πωλήσεων έχει την ικανότητα να ωθήσει τη τιμή της μετοχής προς τα 6,74 με 6,90 ευρώ.
Κλείνω με την Autohellas (ΟΤΟΕΛ), όπου ήδη έχει φροντίσει να μας προϊδεάσει για αυτό που έρχεται φέτος με το +79,3% που σημείωσε στην αύξηση κερδών το πρώτο τρίμηνο του 2022. Πού να προστεθεί δηλαδή και το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο όπου παραδοσιακά παράγεται το 70% της ετήσιας κερδοφορίας της. Και εδώ όπως και σε άλλες πολύ δυναμικές εισηγμένες εταιρείες παρατηρείται το διαγραμματικό φαινόμενο σχηματισμού μιας ισχυρής βάσης αγοραστών, εδώ είναι τα 8,12 με 8 ευρώ, όπου απορροφά ό,τι ρευστοποιείται λόγω του γενικού αρνητικού κλίματος. Κοινώς η ομάδα παίζει κατενάτσιο μέχρι να πετύχει το γκολ. Όταν μπει το γκολ η μετοχή θα περάσει άνετα πάνω από τα 9,22 ευρώ θέτοντας ως στόχο τα νέα ιστορικά υψηλά.
* Ο Απόστολος Μάνθος είναι υπεύθυνος τεχνικής ανάλυσης & επενδυτικής στρατηγικής
** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο"