Πέμπτη, 21-Νοε-2024 19:45
Τέσσερα νέα ψηφιακά "όπλα" κατά της φοροδιαφυγής το 2025

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 20.40
Τα νέα έξυπνα εργαλεία για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και την εξυπηρέτηση των πολιτών-φορολογούμενων παρουσίασε το οικονομικό επιτελείο και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, σε ειδική εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Τα νέα ψηφιακά εργαλεία θα τεθούν σε ισχύ το 2025 και αφορούν την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ψηφιακό πελατολόγιο, καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA.
Το 2025 θα τεθούν σε λειτουργία και νέα… app μέσω κινητών τηλεφώνων, όπου οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες θα μπορούν να εκδίδουν και να διαβιβάζουν παραστατικά όπως τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής απευθείας στην πλατφόρμα myDATA.
• Καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025. Παράλληλα τίθεται σε λειτουργία πριν από το τέλος του 2024 η νέα εφαρμογή myDATAapp που θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να εκδίδουν και να διαβιβάζουν παραστατικά όπως τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής απευθείας στην πλατφόρμα myDATA μέσω smartphone ή tablet.
• Έναρξη λειτουργίας του Ψηφιακού Πελατολογίου τον Ιανουάριο του 2025. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο αποτελεί ουσιαστικά ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών που θα τηρούν υποχρεωτικά συγκεκριμένοι κλάδοι ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών. Θα παρακολουθείται από την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο online, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα διασταυρώσεων και συγκρίσεων με ομοειδείς επιχειρήσεις. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο θα ξεκινήσει από κλάδους όπως συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια αυτοκινήτων και χώροι στάθμευσης και θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους εντός του 2025.
• Έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής στις αρχές του 2025. Με το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής, οι επιχειρήσεις υποχρεώνονται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Με αυτόν τον τρόπο οι φορολογικές αρχές θα έχουν μια πλήρη εικόνα του υπό διακίνηση προϊόντος, σε όλα τα στάδια διακίνησης.
• Καθολική επέκταση του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου. Το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο είναι ήδη στην καθημερινότητα χιλιάδων επιχειρήσεων και πρόκειται να επεκταθεί η υποχρεωτική του χρήση σε όλους τους κλάδους της Οικονομίας. Προηγουμένως, αναμένεται η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στόχος είναι η σημαντική αυτή δράση να ξεκινήσει εντός του 2ου εξαμήνου του επόμενου έτους.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε ότι: "Όσο περισσότερο ψηφιοποιούμε την φορολογική διοίκηση, τόσο βελτιώνουμε την εξυπηρέτηση του πολίτη και ενισχύουμε την φορολογική και κοινωνική δικαιοσύνη. Και όσο υιοθετούμε σύγχρονες φορολογικές πολιτικές τόσο μπορούμε να ενισχύουμε τελικά την κοινωνική πολιτική ή και να περιορίζουμε την φορολογία για όλους τους πολίτες που πληρώνουν κανονικά τους φόρους τους. Eιδικά στο κομμάτι της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, ποτέ ξανά στη σύγχρονη οικονομική ιστορία του τόπου δεν είχαμε τόσο συγκροτημένη πολιτική αλλά και τόσο χειροπιαστά αποτελέσματα". Από την πλευρά του ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας δήλωσε: "Πως η σημαντική αύξηση των εσόδων του Κράτους, προκύπτει αφενός από τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που πετυχαίνει η οικονομία μας, από την επενδυτική δραστηριότητα, αλλά και τις αποτελεσματικές παρεμβάσεις που έχουμε κάνει για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Αυτό μας δίνει το δημοσιονομικό περιθώριο να συνεχίσουμε τις μειώσεις φόρων και τη προώθηση πρωτοβουλιών που στόχο έχουν να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το εισόδημα των πολιτών, νοικοκυριών και επαγγελματιών και να βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο και την καθημερινότητα όλων μας".
Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής δήλωσε: "Η νέα γενιά της ΑΑΔΕ είναι εδώ. Με την ψηφιοποίηση των οικονομικών συναλλαγών, που εξοικονομεί χρόνο και χρήμα για όλους: Πολίτες, επιχειρήσεις, φορολογική διοίκηση. Με τη διευκόλυνση στην καθημερινότητα των πολιτών, που γλιτώνει όλους μας από αχρείαστες επισκέψεις στην Εφορία και περιορίζει τον γκισέ. Με την υποστήριξη των πολιτών και των επιχειρήσεων στα δύσκολα, μέσω ειδικών ψηφιακών πλατφορμών, με τις οποίες δίνονται οι σχετικές ενισχύσεις. Και συνεχίζουμε. Με την ίδια στοχοπροσήλωση για εξέλιξη και καινοτομία, υπηρετώντας το Δημόσιο Συμφέρον και το Κοινωνικό Σύνολο".
Στην εκδήλωση του ΥΠΕΘΟ και της ΑΑΔΕ παρουσιάστηκαν εξάλλου τα εξής επιτεύγματα του οικονομικού επιτελείου και της φορολογικής διοίκησης:
-Οι δεκάδες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και εφαρμογές που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια από την ΑΑΔΕ και οι οποίες έχουν περιορίσει κατά 90% τις επισκέψεις στις εφορίες. Εφαρμογές όπως το myDATA, myProperty, myAppodixi, myCAR, myAADEapp, αλλά και η νέα ιστοσελίδα της, έχουν αναβαθμίσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης διεκπεραιώνοντας καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρονικές συναλλαγές. Ενδεικτικά, έχουν εκδοθεί 11 δισεκατομμύρια τιμολόγια και αποδείξεις μέσω του myDATA από 1,5 εκατ. εγγεγραμμένες επιχειρήσεις, έχουν πραγματοποιηθεί μέσω του myCAR 3,7 εκατομμύρια συναλλαγές για βεβαιώσεις και ακινησίες οχημάτων που καταργούν αντίστοιχες επισκέψεις στις εφορίες, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 φορολογικές ενημερότητες ψηφιακά καταργώντας επίσης επισκέψεις στις εφορίες, ενώ σε επίπεδο υλοποίησης ηλεκτρονικών αιτημάτων σε εφορίες, ΚΕΦΟΔΕ, ΚΕΒΕΙΣ κλπ. έχουν διεκπεραιωθεί σχεδόν 7 εκατομμύρια αιτήματα (το 98%) και τα υπόλοιπα αναμένεται να έχουν αντιμετωπιστεί το επόμενο διάστημα. Τέλος, στο επίπεδο των ελέγχων, δημιουργείται κοινή επιχειρησιακή υποδομή για τις ειδικές φορολογικές και τελωνειακές δυνάμεις της ΑΑΔΕ, που χειρίζονται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου στο πεδίο. Τις Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών (ΔΕΟΣ).
-Οι μεταρρυθμίσεις στη φορολογική διοίκηση που απλοποιούν την καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων, όπως το νέο σύστημα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους, η πλατφόρμα για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών, οι αυτοματοποιημένοι έλεγχοι για τα ανασφάλιστα οχήματα κα.
-Οι 430.000 διασυνδέσεις συστημάτων POS - Ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων που ολοκληρώθηκαν σε λίγους μόλις μήνες. Ένα εμβληματικό και σύνθετο έργο που συνέβαλε καταλυτικά στο να αυξηθούν τα έσοδα από ΦΠΑ το πρώτο 9μηνο του 2024 κατά 11,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
-Η "επόμενη ημέρα" στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης. Το 2025 αναμένεται η έναρξη ή επέκταση λειτουργίας σημαντικών ψηφιακών εργαλείων όπως το ψηφιακό πελατολόγιο, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η ηλεκτρονική τιμολόγηση, η καθολική εφαρμογή του myDATA για επιχειρήσεις κ.ά..
-Τίθεται σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέματα, στο πρότυπο του 1555. Ένα σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο, που θα διαθέτει πολλαπλά επίπεδα εξυπηρέτησης, θα απασχολεί έως 220 άτομα και θα διεκπεραιώνει σε καθημερινή βάση χιλιάδες ερωτήσεις και αιτήματα πολιτών. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί το επιτυχημένο παράδειγμα λειτουργίας του 1555 και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της ΑΑΔΕ και των φορολογουμένων. Το νέο τηλεφωνικό κέντρο θα ξεκινήσει σταδιακά την λειτουργία του στο τέλος του 1ου τριμήνου του επόμενου έτους.
-Τα αποτελέσματα στο μέτωπο της φοροδιαφυγής τα οποία συνδέονται άμεσα με τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του φορολογικού μηχανισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2024 εκτιμάται ότι τα επιπλέον φορολογικά έσοδα λόγω του περιορισμού της φοροδιαφυγής θα ανέλθουν σε ένα ποσό της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική υπέρβαση φορολογικών εσόδων εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 3,7 δισ. ευρώ. Είναι χρήματα παραπάνω από τον στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2024 και δεν συνδέονται με τον νέο τρόπο φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών καθώς τα ποσά που τους αναλογούν είχαν ήδη ενσωματωθεί στις εκτιμήσεις του Προϋπολογισμού.
-Παράλληλα, σημαντική βελτίωση αποτυπώνεται και στο λεγόμενο "κενό ΦΠΑ", τον ΦΠΑ δηλαδή που χάνει το Δημόσιο κάθε χρόνο λόγω της φοροδιαφυγής. Εκεί το πρόβλημα έχει μειωθεί στο μισό σε σχέση με αυτό που υπήρχε το 2017. Και στόχος μας είναι να το περιορίσουμε στο 9% το 2027.
Διαβάστε ακόμη