Από τη Ρόη Χάικου
Με αυτόνοµη πορεία και χωρίς να σχεδιάζει αύξηση µετοχικού κεφαλαίου για να χρηµατοδοτήσει τις επενδύσεις της συνεχίζει την «αµυντική» πλέον ανάπτυξή της η Sprider Stores.
Ο κ. Σάκης Χατζηιωάννου, πρόεδρος της εταιρείας και αντιπρόεδρος της επίσης εισηγµένης Hajioannou Holdings, παρουσιάζει τα σχέδια του οµίλου, εξηγεί γιατί αποχώρησε από τις αγορές της Πολωνίας και της ΠΓΔΜ και περιγράφει πώς η εταιρεία του αντιµετωπίζει την κρίση.
- Τα προηγούµενα χρόνια αναπτυχθήκατε εκτός Ελλάδας και ειδικά σε χώρες της πρώην Ανατολικής Ευρώπης
. Πρόσφατα ανακοινώσατε ότι αποχωρείτε από τις αγορές των Σκοπίων και της Πολωνίας. Οι αποχωρήσεις θα έχουν και συνέχεια;
Η δραστηριότητα του οµίλου Sprider Stores στο εξωτερικό είναι αναπόσπαστο κοµµάτι της αναπτυξιακής στρατηγικής που έχει τεθεί σε εφαρµογή από το 2006. Ο όµιλος σήµερα αριθµεί 108 καταστήµατα εκ των οποίων τα 87 στην Ελλάδα και 21 σε χώρες της Νότιοανατολικής Ευρώπης (Ρουµανία, Βουλγαρία, Κύπρος). Για την ώρα, άλλες κινήσεις εξόδου ή εισόδου σε αγορές δεν προβλέπονται.
Η απόφαση απεµπλοκής από την ΠΓΔΜ και την Πολωνία, οι οποίες δεν είναι µέλη της Ε.Ε., οφείλεται σε κατά περίπτωση ιδιαίτερους λόγους. Στην ΠΓΔΜ οι συνθήκες δεν ήταν ευνοϊκές για ανάπτυξη και έτσι η εταιρεία εξετάζει την παραµονή µέσω franchise στην περιοχή αυτή.
Όσο για την Πολωνία, στην παρούσα φάση, εν µέσω των δυσµενών συνθηκών και των συναλλαγµατικών διαφορών που προκύπτουν, κρίθηκε σκόπιµο να απεµπλακεί ο όµιλος από την τοπική αγορά. Δεδοµένου όµως ότι η χώρα αυτή είναι αρκετά ενδιαφέρουσα και υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης, πιθανώς να επανέλθουµε στο µέλλον.
- Η κρίση έχει επιβάλει την αναθεώρηση των επιχειρηµατικών σας σχεδίων;
Το µοντέλο Sprider Stores που βασίζεται στο πρότυπο της «οικονοµικής µόδας» έχει αποδειχτεί αρκετά επιτυχηµένο στην αρνητική οικονοµική συγκυρία που βιώνουµε ήδη από τα τέλη του 2008.
Παρ’ όλα αυτά η κρίση δεν έχει αφήσει ανέπαφη και τη δική µας επιχείρηση. Κατά συνέπεια, εφαρµόζεται ηπιότερη στρατηγική επέκτασης του δικτύου µε την προσθήκη µόνο 5 νέων καταστηµάτων, που είναι προγραµµατισµένα για το 2010, έναντι 10 το 2009.
Παράλληλα εφαρµόζονται συνεχώς ενέργειες περαιτέρω εξορθολογισµού του λειτουργικού κόστους. Επιπλέον, θα προχωρήσουµε σε relocation δύο καταστηµάτων στη Θεσσαλονίκη, γιατί οι ιδιοκτήτες αρνήθηκαν να επαναδιαπραγµατευτούν τα µισθώµατα.
- Ποια η στόχευσή σας πλέον και πού βλέπετε την «οροφή» της ανάπτυξης για το δίκτυο των Sprider Stores;
Κύριο µέληµα και στρατηγική απόφαση της εταιρείας είναι η διατήρηση των µεριδίων αγοράς µε τη µικρότερη εφικτή απώλεια κερδών. Η δική µας αγορά, αυτή του φθηνού προϊόντος, είναι κατακερµατισµένη και πραγµατοποιεί ετήσιες πωλήσεις της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ ετησίως. Το δικό µας µερίδιο είναι περίπου 6%-7%, αλλά ο στόχος µας είναι να διπλασιαστεί, στο 15%. Στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που δραστηριοποιούµαστε, η διατήρηση του µεριδίου αγοράς είναι δείγµα µακροβιότητας και συνεχούς ανάπτυξης. Είναι απαραίτητο όµως να προσαρµόζεται κάθε φορά η στρατηγική στα δεδοµένα και στις ιδιαίτερα ευµετάβλητες συνθήκες, καθώς και στην αβεβαιότητα που προκύπτει όσον αφορά τη διάρκεια της ύφεσης που διανύουµε.
Για το δίκτυο των καταστηµάτων µας, η ελληνική αγορά «βλέπουµε» ότι σηκώνει συνολικά περί τα 130 Sprider Stores και αυτός είναι ο στόχος µας.
- Υπάρχει σχέδιο συγχώνευσης της µητρικής Χατζηιωάννου µε τη Sprider;
Όχι, δεν υπήρξε ποτέ ανάλογο σχέδιο και κάτι τέτοιο δεν εµπίπτει στις άµεσες προοπτικές µας. Σε κάθε περίπτωση εξετάζουµε τις εναλλακτικές που υπάρχουν, γιατί έχουµε αποφασίσει ότι δεν θα δεχτούµε µια τόσο µεγάλη ήττα αναφορικά µε την εταιρεία στην οποία στηρίχθηκε εξαρχής ο όµιλος.
- Σχεδιάζετε να προχωρήσετε τη φετινή χρονιά σε κεφαλαιακή ενίσχυση της Sprider, δεδοµένης της πιστωτικής στενότητας;
Η εταιρεία διατηρούσε χαµηλό δανεισµό στα περισσότερα χρόνια της νέας πορείας της µετά το 2004, χρηµατοδοτώντας την ανάπτυξή της κυρίως από ίδια κεφάλαια και κεφάλαια κίνησης. Και αυτό το έχουµε κατορθώσει προχωρώντας µε προσεκτικές ενέργειες, επανεπενδύοντας στην ουσία τα κέρδη µας στην ανάπτυξη.
Οι διαµορφούµενες συνθήκες στην αγορά µε τη στενότητα ρευστότητας, απόρροια της πιστωτικής κρίσης, περιόρισε αναπόφευκτα τα αναπτυξιακά προγράµµατα των εταιρειών, συρρικνώνοντας σηµαντικά τα επενδυτικά τους προγράµµατα. Αν και η προσφυγή στους µετόχους για αναζήτηση κεφαλαίων είναι µια εναλλακτική κατεύθυνση, δεν αποτελεί άµεση προοπτική για τη Sprider.
Εφόσον κριθεί σκόπιµο να αντληθούν νέα κεφάλαια, αυτό θα γίνει µε γνώµονα τις επικρατούσες συνθήκες στην αγορά και διατηρώντας πάντα την ισορροπία µεταξύ ιδίων κεφαλαίων και δανεισµού. Η εταιρεία έχει πρόσβαση σε τραπεζικά κεφάλαια εφόσον χρειαστεί, ενώ υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης οµολογιακού δανείου έως 60 εκατ. ευρώ, όπως εγκρίθηκε από τη γενική συνέλευση των µετόχων.
- Πώς θα βλέπατε µια στρατηγική µετοχική συνεργασία µε έναν ξένο όµιλο;
Έχουµε διανύσει έξι χρόνια από την υλοποίηση της νέας στρατηγικής και προς το παρόν στόχος µας είναι να αναπτυχθούµε αυτόνοµα.
Σε επιχειρηµατικό επίπεδο δεν έχουµε κάνει κάποιες συζητήσεις για στρατηγική συνεργασία µε ξένη εταιρεία του χώρου έως σήµερα. Κατά καιρούς στη µετοχική σύνθεση της Sprider έχουν εισέλθει αρκετοί ξένοι θεσµικοί οίκοι διατηρώντας σηµαντικά ποσοστά.
Σε κάθε περίπτωση, εφόσον υπάρξει κάποια πρόταση από ξένο οίκο η οποία συµβαδίζει µε τους όρους και τις προϋποθέσεις συνεργασίας που θέτουµε, είµαστε υποχρεωµένοι να τη λάβουµε σοβαρά υπόψη, εφόσον βέβαια πληροί τις προδιαγραφές που έχουµε θέσει για την ανάπτυξη της αλυσίδας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
- Η µετοχή της µητρικής Χατζηιωάννου διαπραγματεύεται στην κατηγορία ειδικών χαρακτηριστικών. Τι σκοπεύετε να κάνετε επ’ αυτού και γιατί δεν προχωρήσατε σε reverse split µέχρι σήµερα;
Η πορεία της µετοχής της Χατζηιωάννου σαφώς και µας απασχολεί και ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό, αλλά δεν σκεφτόµαστε το reverse split. Η εταιρεία βρίσκεται σε φάση αναδιοργάνωσης, αναδιάρθρωσης και επαναπροσδιορισµού της δραστηριότητάς της. Προσδοκούµε ότι µε τη σταδιακή ανάδειξη των προσπαθειών αυτών θα βελτιωθεί αντίστοιχα και η εικόνα της µετοχής στο Χ.Α.
Το µοντέλο Sprider Stores που βασίζεται στο πρότυπο της «οικονοµικής µόδας» έχει αποδειχτεί αρκετά επιτυχηµένο στην αρνητική συγκυρία που βιώνουµε, σηµειώνει ο Σάκης Χατζηιωάννου.
* Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 20ης Φεβρουαρίου