Του Χάρη Φλουδόπουλου
Μοιράζεται το χρόνο του µεταξύ Κηφισιάς, στα γραφεία της εταιρείας που διευθύνει, και του κέντρου της Αθήνας, όπου βρίσκονται τα γραφεία του Συνδέσµου Εταιρειών Εµπορίας Πετρελαιοειδών, όπου πρόσφατα ανέλαβε τη θέση του αντιπροέδρου. Ο διευθύνων σύµβουλος της Ελίν Γιάννης Αληγιζάκης µιλά στο «Κ» για το θέµα της αγοράς καυσίµων που δεν παύει να «ιντριγκάρει» το ενδιαφέρον της κοινής γνώµης και αναλύει τις στρατηγικές κινήσεις της εταιρείας του.
- Πώς σχολιάζετε την κατάσταση στην αγορά και την αποχώρηση των δύο πολυεθνικών; Τι αλλάζει για τον κλάδο και τους καταναλωτές; Βλέπετε λουκέτα σε πρατήρια ή εταιρείες λόγω κρίσης;
Αναµφίβολα σηµατοδοτεί πολλές εξελίξεις στον κλάδο, οι οποίες θα επηρεάσουν σηµαντικά τις εταιρείες και τη στρατηγική που θα ακολουθήσουν. Η αποχώρηση της ΒΡ και της Shell, δύο πολύ ποιοτικών εταιρειών, αποτελεί πρόκληση για τις ελληνικές εταιρείες να καλύψουν εκείνες το κενό αυτό, προσφέροντας αναβαθµισµένες υπηρεσίες στον καταναλωτή. Η Ελίν αισθάνεται πιο έτοιµη από ποτέ να εκµεταλλευτεί τις ευκαιρίες και να αποτελέσει στα µάτια του καταναλωτή σηµείο αναφοράς για την ποιότητα και την αξιοπιστία της.
Η αγορά των καυσίµων έχει σηµαντικά προβλήµατα, που έχουν να κάνουν όχι µόνο µε την πτώση της ζήτησης, κυρίως σε εξειδικευµένους τοµείς, αλλά και µε τα υπερβολικά οικονοµικά βάρη που έχουν δηµιουργηθεί και τη δυσκολία χρηµατοδότησης λειτουργίας, είτε µιλάµε για εταιρείες ή για πρατήρια.
Ο συνδυασµός όλων αυτών των παραγόντων οδηγεί στο συµπέρασµα ότι δυστυχώς θα υπάρξουν και πρατήρια που θα διακόψουν τη λειτουργία τους, αλλά και εταιρείες που δεν θα µπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και θα επιδιώξουν λύσεις όπως η συγχώνευση, η πώληση ή, στην έσχατη περίπτωση, θα διακόψουν τη λειτουργία τους. Φοβάµαι ότι µέσα στο 2010 θα δούµε κινήσεις αποχώρησης και σε πρατήρια και σε εταιρείες.
- Θεωρείτε ότι υπάρχει αισχροκέρδεια ή καρτέλ στα καύσιµα;
Στην αγορά των καυσίµων σήµερα ουσιαστικά λειτουργούν 15 εταιρείες. Εταιρείες που ανήκουν σε διυλιστήρια, εταιρείες ανεξάρτητες, µεσαίας και µεγάλης οικονοµικής επιφάνειας και µικρότερες εταιρείες. Η δραστηριοποίηση τόσων πολλών εταιρειών, εντελώς διαφορετικών σε µέγεθος και φιλοσοφία, σε µια µικρή αγορά επιβεβαιώνει τη λειτουργία υγιούς ανταγωνισµού.
Βεβαίως και στην αγορά αυτή, όπως σε κάθε άλλη αγορά, υπάρχουν στρεβλώσεις που δηµιουργούν συνθήκες αθέµιτου ανταγωνισµού, υπάρχουν οι κακοί επαγγελµατίες που αισχροκερδούν.
Το βέβαιο είναι ότι η αγορά και ο καταναλωτής οφείλουν να τους αποµονώνουν και να τους τιµωρήσουν, που αν µελετήσουµε προσεκτικά την αγορά βλέπουµε ότι ευτυχώς συµβαίνει.
- Μπορείτε να µας µιλήσετε για τη στρατηγική ανάπτυξης; Επίσης, ποιες είναι οι εκτιµήσεις για τα µεγέθη του 2009 και τις προβλέψεις για το 2010;
Μόνο µέσα στα δύο τελευταία χρόνια έχουν προστεθεί στο δίκτυό µας πάνω από 110 πρατήρια Ελίν, αποτέλεσµα της αναπτυξιακής πολιτικής που ακολουθούµε µέσα σε ένα συγκεκριµένο στρατηγικό σχεδιασµό, όπου προβλέπεται η ενδυνάµωσή της σε συγκεκριµένες περιοχές.
Οι πωλήσεις της Ελίν το 2009 εµφάνισαν σε όγκους µια αύξηση 3%, ποσοστό σηµαντικό αν λάβουµε υπόψη τις συνθήκες που διαµορφώθηκαν στην αγορά το 2009, ιδιαίτερα σε τοµείς που παραδοσιακά δραστηριοποιούµαστε, όπως στην τροφοδοσία µε καύσιµα και λιπαντικά της βιοµηχανίας και του θαλάσσιου τουρισµού. Το συνολικό µερίδιό µας διαµορφώθηκε στο 7%.
- Τα χρήµατα της αύξησης κεφαλαίων έχουν αξιοποιηθεί ή είναι διαθέσιµα για κινήσεις;
Τα κεφάλαια είχαν ως στόχο την ανάπτυξη δικτύου πρατηρίων και περίπου το 50% του αντληθέντος ποσού έχει ήδη επενδυθεί γι’ αυτό το σκοπό. Πιστεύουµε ότι στο άµεσα προσεχές µέλλον, λόγω και της παρούσας οικονοµικής κατάστασης της αγοράς, θα προκύψουν ελκυστικές περιπτώσεις για να επενδύσουµε και το υπόλοιπο ποσό εντός του ανακοινωθέντος διετούς χρονοδιαγράµµατος.
- Τι κάνετε για να αντιµετωπίσετε τη νοθεία; Εάν κάποιος πρατηριούχος µε το σήµα σας «συλληφθεί» να έχει προχωρήσει σε νοθεία, εσείς πώς το αντιµετωπίζετε;
Εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, σε συνεργασία µε το Πολυτεχνείο, ελέγχουµε την ποιότητα των καυσίµων µας σε όλο το δίκτυό µας, ενώ παράλληλα έχουµε εφαρµόσει ένα πρωτοποριακό πρόγραµµα ελέγχου ποσότητας.
Γι’ αυτό είµαστε απόλυτοι σε θέµατα παραβίασης, είτε ποιότητας είτε ποσότητας, και σε περίπτωση που ανακαλύψουµε πρατήριο που νοθεύει ή κλέβει, σταµατάµε αµέσως τη συνεργασία, όπως και έχουµε πράξει σε περίπου δέκα περιπτώσεις τα τελευταία 10 χρόνια.
Γιατί πουλήσαµε τα Βιοκαύσιµα, ποιος ο στόχος της επένδυσης στη Frontera
- Γιατί η εταιρεία επέλεξε να πουλήσει µέρος της συµµετοχής της στην Ελίν Βιοκαύσιµα;
Η αγορά των βιοκαυσίµων είναι σηµαντική και, παρά τις ελλείψεις στο θεσµικό πλαίσιο και τις σηµαντικές καθυστερήσεις που υπάρχουν και σήµερα στη δηµόσια διοίκηση, έχει όλες τις προϋποθέσεις να εξελιχθεί σε µια πολύ ενδιαφέρουσα αγορά.
Παράλληλα, η αγορά αυτή σε σχέση µε την αγορά των καυσίµων, που είναι η βασική δραστηριότητά µας, εµφανίζει ουσιαστικές ιδιαιτερότητες.
Οι πελάτες των βιοκαυσίµων είναι ανταγωνιστές στα καύσιµα, οι προµηθευτές στα καύσιµα είναι πελάτες στα βιοκαύσιµα και αυτό από µόνο του δηµιουργεί σηµαντικές δυσκολίες στη διαχείρισή τους.
Η απόφαση της εταιρείας να πουλήσει µέρος µιας δραστηριότητας η οποία ήταν υπό ανάπτυξη, µε κέρδος µάλιστα 10%, διατηρώντας η ίδια ένα πολύ µεγάλο ποσοστό που φθάνει στο 37%, αφενός έδωσε τη δυνατότητα στην Ελίν βιοκαύσιµα να κινηθεί ανεξάρτητα, χωρίς δεσµεύσεις και ευέλικτα και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που µετέπειτα παρουσιάστηκαν.
Αφετέρου αποτέλεσε για την εταιρεία έναν παράγοντα κερδοφορίας και παράλληλα διατηρώντας ισχυρότατη µετοχική σύνδεσή µε τα βιοκαύσιµα, της δίνει σηµαντικές προοπτικές και δυνατότητες στον αναπτυσσόµενο τοµέα των εναλλακτικών καυσίµων.
- Σε τι αποσκοπεί η επένδυση που ανακοινώθηκε πρόσφατα στη Frontera; Πρόκειται για στρατηγική κίνηση;
Αξιολογούµε επενδυτικές ευκαιρίες και τρόπους για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων στο εξωτερικό. Η συµµετοχή µας στη Frontera έγινε µε την ευκαιρία της αύξησης κεφαλαίου της εταιρείας. Η απόφασή µας να συµµετέχουµε οφείλεται στο ότι η Frontera δραστηριοποιείται στο χώρο της εξόρυξης σε διάφορες χώρες και πιστεύουµε ότι µπορεί να δηµιουργήσει στο µέλλον ευνοϊκές συνέργειες που θα διευκολύνουν τα σχέδιά µας για ανάπτυξη δικτύου.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 6ης Φεβρουαρίου