Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 27-Ιαν-2010 09:15

    Μ. Εµφιετζόγλου: "Μειονέκτημά μας είναι ότι δεν διαπλεκόμαστε"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Παραφράζοντας τη γνωστή ρήση θα λέγαµε ότι πίσω από µια αξιόλογη εταιρεία κρύβεται πάντα µια επιτυχηµένη γυναίκα. Και παρότι αυτό ενδεχοµένως να µην επιβεβαιώνεται πάντοτε στον κόσμο των επιχειρήσεων, φαίνεται όµως ότι στην περίπτωση του κατασκευαστικού οµίλου Μηχανική τυγχάνει εφαρµογής. Τον τελευταίο καιρό ο όµιλος βρίσκεται στο επίκεντρο της επιχειρηµατικής επικαιρότητας εξαιτίας της σχεδιαζόµενης αύξησης µετοχικού κεφαλαίου, αλλά και της δυναµικής επιστροφής στα εγχώρια δηµόσια έργα. Η Μελίνα Εµφιετζόγλου, διευθύνουσα σύµβουλος της εισηγµένης, µιλάει στο «Κεφάλαιο» για τους λόγους που οδήγησαν στην ΑΜΚ, τις προοπτικές της εταιρείας εν µέσω κρίσης και τα µεγαλεπήβολα έργα στο εξωτερικό.



    - Βλέπετε µέλλον στα δηµόσια έργα της χώρας; Θέτετε την πράσινη ανάπτυξη ως επίκεντρο της στρατηγικής σας;

    Παρά την οικονοµική δυσπραγία δεν µπορούµε να παραβλέψουµε ότι υπάρχουν σηµαντικά κονδύλια από το Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Από το καλοκαίρι επίσης, αναµένεται να δηµοπρατηθούν µεγάλα δηµόσια έργα, στα οποία θα δώσουµε το «παρών».

    Η πράσινη ανάπτυξη βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής µας. Ήδη στον ποταµό Γκούρα, στην κοινότητα των Θεοδωριάνων, έχουµε κατασκευάσει ένα υδροηλεκτρικό έργο που βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία σήµερα. Μέσα στο 2010 θα ξεκινήσει και η κατασκευή των υδροηλεκτρικών έργων Αγίου Νικολάου (93 MW) και Καρπενησιώτη (6 MW), ενώ σύντοµα θα υποβληθούν άλλες πέντε επενδυτικές προτάσεις στη Ρυθµιστική Αρχή Ενέργειας για αδειοδότηση.

    Ας σηµειωθεί ότι για το υδροηλεκτρικό στον Άγιο Νικόλαο, επί εννέα χρόνια βρίσκεται στα χέρια µας η άδεια παραγωγής και µε καµία κυβέρνηση δεν καταφέραµε να κατασκευάσουµε το έργο (επένδυση 200 εκατ. ευρώ), εξαιτίας αλλεπάλληλων γραφειοκρατικών προσκοµµάτων. Νοµίζω πως επιβάλλεται σήµερα να ξεκινήσει η υλοποίησή του, για το οποίο πολλοί ξένοι οίκοι έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον.

    - Γιατί η Μηχανική έµεινε εκτός των µεγάλων έργων κατά την προηγούµενη διακυβέρνηση;

    Δεν έµεινε εκτός των µεγάλων έργων. Τουναντίον εκτελούσαµε και εκτελούµε 25 έργα σε όλη τη χώρα. Μάλιστα, έχουµε ευνοηθεί σήµερα από το γεγονός ότι δεν συµµετέχουµε σε παραχωρήσεις, οι οποίες έχουν σηµαντικά προβλήµατα εξαιτίας της κρίσης.

    Εµείς έχουµε επιλέξει να επενδύσουµε στο real estate, το οποίο θα ανακάµψει µετά το πέρας της κρίσης, στην «πολλά υποσχόµενη» ενέργεια και στα αµιγώς δηµόσια έργα.

    - Ποιες οι σχέσεις σας µε τη σηµερινή ηγεσία του Υποδοµών;

    Είναι θετικές, αλλά κατ’ ουσίαν δεν µπορούµε να µιλήσουµε για «σχέσεις». Άλλωστε δεν πιστεύω ότι η νέα ηγεσία έχει δώσει έµφαση στην καλλιέργεια «σχέσεων». Αντιθέτως, επιχειρεί να δώσει λύσεις στα ζητήµατα του κλάδου, αρχής γενοµένης από την αλλαγή του τρόπου ανάθεσης των δηµοσίων έργων. Στην προσπάθεια αυτή θα µας βρει συµπαραστάτες και αρωγούς.

    - Γιατί ένας επενδυτής να αγοράσει Μηχανική;

    Απλούστατα διότι στο 1,15 ευρώ είναι πολύ φτηνή, αλλά και για τις προοπτικές της. Η Μηχανική επί 35 χρόνια ζωής εµφανίζει αδιαλείπτως κερδοφορία, ενώ τα τελευταία 19 χρόνια είναι εισηγµένη στο Χ.Α. Η διοίκηση του οµίλου είναι ικανότατη και ανταγωνιστική διεθνώς, ενώ η κεφαλαιοποίησή του είναι της τάξης των 100 εκατ. ευρώ.
    Είναι ενδεικτικό ότι την τελευταία τετραετία το καθαρό περιθώριο κέρδους είναι 11,5%, ποσοστό που δεν συναντάται σε άλλες κατασκευαστικές.

    Η αξία του συνόλου των ακινήτων της εκτιµάται στα 340 εκατ. ευρώ και του εξοπλισµού της υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ. Οι απλήρωτοι λογαριασµοί είναι ύψους 45 εκατ. ευρώ, οι απαιτήσεις από Δηµόσιο και ιδιώτες αγγίζουν τα 180 εκατ. ευρώ και ο συνολικός δανεισµός µας ανέρχεται στα 190 εκατ. ευρώ.

    - Θεωρείτε ότι η τιµή της µετοχής θα ανακάµψει προσεχώς;

    Βεβαίως. Η εταιρεία αναπτύσσεται και εκτιµούµε ότι θα ξαναβρεθεί στα υψηλά. Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από την κρίση οι ξένοι οίκοι µάς έδιναν τιµή-στόχο 6-7 ευρώ. Όπως άλλωστε είχε πει και ο Ωνάσης, «αγόραζε όταν οι τιµές είναι χαµηλά και πούλα όταν ανέβουν». Στη χώρα µας συνήθως οι ξένοι αγοράζουν στα χαµηλά και πουλάνε στα ψηλά, ενώ οι Έλληνες κάνουν το αντίθετο. Δεν είναι καιρός να αλλάξει αυτό;

    - Ποια πιστεύετε ότι είναι η δίκαιη τιµή της µετοχής;


    Οι µέτοχοι µπορούν να κάνουν τους «υπολογισµούς» τους, λαµβάνοντας υπόψη τα δηµοσιοποιηµένα περιουσιακά στοιχεία του οµίλου και τις υπεραξίες του επενδυτικού προγράµµατος. Θεωρώ ότι η δίκαιη αξία της µετοχής υπερβαίνει τα τέσσερα ευρώ.
    - Πρόκειται οι προνοµιούχες να µετατραπούν σε κοινές µετοχές;

    Δεν υπάρχει τέτοια σκέψη. Όταν οι µέτοχοί µας έθεσαν το ζήτηµα στις γενικές συνελεύσεις, τους ζητήσαµε να µαζέψουν υπογραφές. Γιατί όµως να κάνουµε κάτι τέτοιο, όταν οι προνοµιούχες µετοχές έχουν και καλύτερη µερισµατική απόδοση;

    - Γιατί ο Πρόδροµος Εµφιετζόγλου πούλησε πρόσφατα τις µετοχές του;


    Κάθε µέτοχος έχει δικαίωµα επιλογής. Εκείνο που µπορώ να πω είναι ότι η Μηχανική είναι δηµιούργηµα ζωής του κ. Εµφιετζόγλου, ο οποίος αγωνίζεται 40 και πλέον χρόνια καθηµερινά γι’ αυτή.

    Αν δεν ενδιαφερόταν παρά για το προσωπικό του κέρδος, θα πουλούσε όλες τις µετοχές του στα 12 ευρώ που του πρόσφεραν επίµονα. Κάποιοι άλλοι επιχειρηµατίες ενήργησαν έτσι. Εκείνος όχι! Επιπλέον, αγοράζει και πουλάει στο όνοµά του και όχι από κρυφούς κωδικούς.

    - Υπάρχει κίνδυνος χρεοκοπίας;

    Απολύτως κανένας.

    - Η χρήση του 2009 θα είναι ζηµιογόνος; Αν όχι, θα διανείµετε µέρισµα;

    Προφανώς είναι πολύ νωρίς για να γνωρίζουµε τα τελικά αποτελέσµατα του 2009. Πάντως, ο όµιλος και η µητρική θα εµφανίσουν κέρδη.

    Ως προς το µέρισµα, είναι γνωστό ότι τόσο στις καλές όσο και στις δύσκολες περιόδους εδόθη ικανοποιητικό µέρισµα. Από το 2000 που η Μηχανική εισήχθη στο χρηµατιστήριο έχουν διανεµηθεί µερίσµατα συνολικού ποσού 89,6 εκατ. ευρώ (µ.ο. 88% επί των καθαρών κερδών). Εκτιµάται ότι και φέτος το µέρισµα θα είναι ικανοποιητικό.

    - Γιατί ύστερα από έξι χρόνια αναπροσαρµόζετε προς τα κάτω την ονοµαστική αξία της µετοχής;

    Η αναπροσαρµογή γίνεται για απολύτως λογιστικούς λόγους, προκειµένου να καταστεί δυνατή η αύξηση του µετοχικού κεφαλαίου σε συµφέρουσες τιµές για τους µετόχους.

    - Πώς θωρακίζεστε έναντι της κρίσης;

    Με µείωση εξόδων, επαναδιαπραγµάτευση συµβάσεων στο εξωτερικό και µείωση της εξάρτησής µας από τις τράπεζες.

    - Γιατί αυξάνονται τα λειτουργικά έξοδα και οι αµοιβές διοίκησης εν µέσω κρίσης;

    Κατά τις γενικές συνελεύσεις –αυτό τεκµηριώνεται και από τα πρακτικά– οι µέτοχοι και οι διεθνείς οργανισµοί, η Citigroup κ.ά. µας έλεγαν ότι οι αµοιβές στα µέλη του διοικητικού συµβουλίου ήταν οι χαµηλότερες στην ιστορία των επιχειρήσεων. Μας προειδοποιούσαν ότι θα χάσουµε προσωπικό και καθ’ υπόδειξή τους αυξήσαµε τις αµοιβές. Επίσης, τα λειτουργικά έξοδα έχουν ανέβει φαινοµενικά, επειδή έχει µειωθεί ο τζίρος λόγω κρίσης. Στη δε µητρική οι δαπάνες λειτουργίας είναι σταθερές, έχουν αυξηθεί απλώς από τις θυγατρικές του οµίλου στη Ρωσία, την Ουκρανία και την Αίγυπτο.

    - Όσον αφορά το πρόστιµο περί χειραγώγησης µε παράγωγα scdf;


    Υπάρχει σχετική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών βάσει της οποίας τίποτα επιλήψιµο δεν υπάρχει στις συναλλαγές αυτές. Εποµένως, δεν υφίσταται πρόστιµο.
    - Θεωρείτε αποδοτική ως επένδυση την απόκτηση της ΒΑΛΚΑΝ; 

    Η ανάπτυξη της ΒΑΛΚΑΝ ως βιοµηχανίας τεχνητής ξυλείας απέτυχε, παρά τις µεγάλες προσπάθειες που καταβάλαµε. Κατόπιν τούτου αποφασίσαµε να αξιοποιήσουµε το οικόπεδό της και τα διαθέσιµά της στις επενδύσεις µας στην Ανατολική Ευρώπη. Η σηµερινή κεφαλαιοποίηση µε τιµή µετοχής 0,90 ευρώ ανέρχεται στα 18 εκατ. ευρώ και η συµµετοχή της στη Μηχανική Ρωσίας - Αιγύπτου τουλάχιστον 28,4 εκατ. ευρώ. Κάθε επενδυτής κρίνει και αποφασίζει.

    - Υπάρχουν εξελίξεις για το προσύµφωνο για την πώληση του οικοπέδου στη Θεσσαλονίκη;


    Η συµφωνία για την πώληση του οικοπέδου στην CALTHA Ltd έναντι 37 εκατ. ευρώ δεν ολοκληρώθηκε λόγω αδυναµίας εξασφάλισης της χρηµατοδότησης από διεθνή τράπεζα. Ωστόσο, η αξία του οικοπέδου µετά την ένταξή του στο Γενικό Πολεοδοµικό Σχέδιο, εκτιµάται στα 45 εκατ. ευρώ.

    - Εάν θεωρείτε αναγκαία για τον όµιλο τη ΒΑΛΚΑΝ, γιατί δεν προχωρείτε σε δηµόσια πρόταση για να αποκτήσετε το 90% αυτής;

    Είχαµε κάνει στο παρελθόν δηµόσια πρόταση, η οποία δεν είχε γίνει δεκτή.

    - Ποια είναι τα µειονεκτήµατα της Μηχανικής; 

    Δεν είµαστε διαπλεκόµενοι και δεν συµµετέχουµε σε συµπαιγνίες!
     
    Η αύξηση κεφαλαίου θα µειώσει το δανεισµό

    - Γιατί προχωράτε σε ΑΜΚ;

    Για να µειωθεί ο δανεισµός, για τη χρηµατοδότηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ και των υπόλοιπων αναπτυξιακών προγραµµάτων µας.

    - Λύνεται έτσι το πρόβληµα της ρευστότητας;

    Δεν τίθεται πρόβληµα ρευστότητας. Αυτό που θα πρέπει να συνυπολογιστεί είναι ότι το Ελληνικό Δηµόσιο µας οφείλει 45 εκατ. ευρώ από πιστοποιηµένες εργασίες που έχουµε εκτελέσει. Μέχρι λοιπόν να εισπράξουµε τα χρήµατα αυτά, είναι αναγκαίο να έχουµε ρευστότητα τόσο για τις επενδύσεις µας στο εξωτερικό όσο και για τη µείωση του δανεισµού.

    - Η εταιρεία σας εµφανίζει εξαιρετικά υψηλό τραπεζικό δανεισµό. Μέρος των κεφαλαίων από την αύξηση θα αναχρηµατοδοτήσουν τις υποχρεώσεις σας;

    Δεν θεωρώ ότι εµφανίζουµε υψηλό δανεισµό, ενώ συγκριτικά µε άλλες κατασκευαστικές δεν έχουµε ούτε το 1/3 του δανεισµού, ο οποίος κατευθύνεται αποκλειστικά στην υλοποίηση του επενδυτικού µας προγράµµατος (αγορές οικοπέδων). Ο δανεισµός της Μηχανικής Ρωσίας ανέρχεται στα 31 εκατ. ευρώ, µε το µετοχικό της κεφάλαιο να είναι 80 εκατ. ευρώ.

    Παρά την κρίση και το πρόβληµα πληρωµών του Δηµοσίου περιορίσαµε τα δάνειά µας στα 119 εκατ. ευρώ από 131,5 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2009. Εκτιµάται ότι στα τέλη του 2010 θα έχουν υποχωρήσει στα 85 εκατ. ευρώ.

    Σημαντικές υπεραξίες στην ακίνητη περιουσία

    - Τι απαντάτε σε όσους επικαλούνται πρόσφατη έκθεση χρηµατιστηριακής για να σας κατακρίνουν για µεροληπτική αποτίµηση της αξίας των ακινήτων σας;

    Και να επιδιώκαµε σκόπιµα να κρύψουµε κάποια αποτίµηση, αυτό δεν είναι δυνατόν αφού είµαστε υποχρεωµένοι να αποτιµούµε την αξία των ακινήτων µας ανά τακτά χρονικά διαστήµατα και να τη δηµοσιεύουµε. Βέβαια, εύλογα η αξία τους έχει µειωθεί εξαιτίας της κρίσης, αλλά η ακίνητη περιουσία µας παρουσιάζει ακόµη σηµαντικές υπεραξίες.

    - Σας εγκαλούν, επίσης, για µη εταιρική ανάπτυξη επειδή τον Αύγουστο του 1990 η µετοχή είχε 4,14 ευρώ και σήµερα έχει 1,14 ευρώ...

    Δεν µπορεί να γίνει λόγος για µη ανάπτυξη της εταιρείας, όταν σήµερα διαθέτουµε 9 οικόπεδα στη Ρωσία, 2 οικόπεδα στην Αίγυπτο, 2 οικόπεδα στη Βουλγαρία και 2 οικόπεδα στην Ουκρανία, συνολικής έκτασης 1.368 εκατ. τ.µ., που δεν υπήρχαν τον Αύγουστο του 1990.
     
    Η επίδοση της µετοχής δεν εξαρτάται µόνο από την ανάπτυξη της εταιρείας, που είναι δεδοµένη, αλλά και από άλλους παράγοντες, πολλές φορές εξωγενείς, όπως τα διεθνή µακροοικονοµικά δεδοµένα που προέκυψαν από την κρίση κι επηρέασαν συνολικά την κεφαλαιαγορά, όχι µόνο τη Μηχανική.

    Πρέπει δε να σηµειώσω ότι πριν από την κρίση η µετοχή ήταν 9 ευρώ.

    - Κάτοικοι της Πάτρας σάς κατακρίνουν επειδή έχετε εγκαταλείψει τα έργα στην περιοχή.

    Τίποτα δεν έχει εγκαταλειφθεί στην Πάτρα. Τα έργα του Διακονιάρη καθυστέρησαν µε ευθύνη άλλων και όχι του οµίλου µας. Οι απαλλοτριώσεις έχουν καθυστερήσει µία τριετία, οι µελέτες τέσσερα χρόνια και οι µεταφορές δικτύων ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ µία πενταετία. Εν πάση περιπτώσει, τα προβλήµατα λύνονται και το έργο θα τελειώσει φέτος το καλοκαίρι.

    - Ποιο το ύψος της χρηµατοδότησης που απαιτείται για τα έργα στη Ρωσία; Σκοπεύετε να πουλήσετε ή να ενοικιάσετε τα ακίνητα στη χώρα αυτή;

    Τα κεφάλαια που απαιτούνται για να υλοποιηθούν τα έργα στη Ρωσία είναι δηµοσιοποιηµένα στην ιστοσελίδα του οµίλου µας. Η πτώση της αξίας της γης είναι συγκυριακή, η δε τάση γίνεται ανοδική. Ήδη θα ξεκινήσουµε τις προπωλήσεις στην «Ήρα» σε συµφέρουσες τιµές. Εκτιµάται ότι το 2011 ζήτηση και τιµές θα ανακάµψουν, ενώ αναµένουµε και κέρδη. Η αξία των ακινήτων µας στη Ρωσία, σύµφωνα µε την εκτίµηση της 31/12/2009 της Cushman, ανέρχεται στα 142 εκατ. ευρώ. Στη χώρα είµαστε οι έκτοι πιο σηµαντικοί ξένοι επενδυτές, βάσει κατάταξης έγκριτου περιοδικού.

    * Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 23ης Ιανουαρίου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ