07:30 02/09
Ε. Βρεττού (CrediaBank): Εντός Σεπτεμβρίου οι υπογραφές για την εξαγορά της HSBC Μάλτας
Η CEO της τράπεζας απαντά στις ενστάσεις που διατυπώθηκαν, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για μια καλή συναλλαγή για τους μετόχους.
Τη στρατηγική της Ελινόιλ μέσα στο περιβάλλον ρευστότητας και ανακατατάξεων της αγοράς καυσίμων, αναλύει στο Capital.gr ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, κ. Γιάννης Αληγιζάκης.
Όπως λέει, στόχος της Ελινόιλ είναι η προσεκτική ανάπτυξη του δικτύου της, με έμφαση στην ποιότητα. Παράλληλα τονίζει ότι ο σχεδιασμός των επενδύσεων για την ανάπτυξη ιδιόκτητου δικτύου παραμένει επί της ουσίας ανεπηρέαστος
Συνέντευξη στο Χάρη Φλουδόπουλο
Κύριε Αληγιζάκη, να ξεκινήσουμε πρώτα με ένα σχόλιό σας γύρω από τις πραγματικά εντυπωσιακές εξελίξεις στην εγχώρια αγορά καυσίμων. Βλέπουμε ανακατατάξεις μεριδίων, αποχωρήσεις πολυεθνικών, μεγάλα deals. Τελικά που οδηγείται η αγορά;
Η εκτίμηση μου εδώ και δύο χρόνια ήταν ότι ο τρόπος που λειτουργούσε ο κλάδος μας με τις υπερβολικές κινήσεις για την ανάπτυξη δικτύου, τα μεγάλα οικονομικά ανοίγματα και την ικανοποίηση από πλευράς εταιριών παράλογων απαιτήσεων μερίδας πελατών, οδηγούσε σε αδιέξοδο και κάποια στιγμή θα είχαμε εξελίξεις κυρίως για τις μικρότερες εταιρίες που είχαν ως αποκλειστική πηγή εσόδων τα πρατήρια. Τελικά, έχοντας και ως πρόσθετο επιβαρυντικό παράγοντα την παγκόσμια οικονομική κρίση, είδαμε στο τέλος του 2008 τις πρώτες αλλαγές που σηματοδοτούσαν ανακατατάξεις στον κλάδο. Οι πρόσφατες εξελίξεις με το ενδεχόμενο αποχώρησης μιας ή και των δύο πολυεθνικών είναι κάτι διαφορετικό το οποίο δεν μπορούσε να προβλέψει κανείς αλλά σίγουρα αλλάζει ακόμη περισσότερο τα δεδομένα. Θεωρώ ότι η αγορά σε ορίζοντα διετίας θα διέλθει μια περίοδο αστάθειας όπου οι εταιρίες θα κληθούν να διαμορφώσουν νέα, υψηλότερα στάνταρντς για τους καταναλωτές προσπαθώντας να καλύψουν το κενό που θα δημιουργηθεί.
Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον, ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και ποιοι είναι οι στόχοι που βάζετε ως διοίκηση;
Οι ανακατατάξεις και η ενδεχόμενη αποχώρηση κάποιων εταιριών μπορεί να δώσει την ευκαιρία για εύκολη και γρήγορη ανάπτυξη δικτύου και απόκτηση μεριδίων αλλά ταυτόχρονα να φορτώσει όποια εταιρία επιλέξει αυτή την τακτική, με υποχρεώσεις κι επισφάλειες που τελικά θα επηρεάζουν την κερδοφορία της. Συνεπώς ο δικός μας στόχος δεν είναι να προσθέσουμε πολλά πρατήρια σε μικρό χρονικό διάστημα, κερδίζοντας εφήμερα μερίδια αγοράς. Η στρατηγική μας ήταν και παραμένει η έμφαση στην ποιότητα και την άριστη εξυπηρέτηση των πελατών μας, κάτι που συνεπάγεται ότι η όποια προσθήκη νέων πρατηρίων από άλλα δίκτυα θα γίνει προσεκτικά έτσι ώστε να διασφαλιστεί η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής. Θεωρώ ότι εδώ και πολλά χρόνια ο ρόλος της ΕΛΙΝΟΙΛ είναι να αποτελεί σημείο αναφοράς για τους Έλληνες καταναλωτές. Με τις εξελίξεις που έρχονται έχουμε την ευκαιρία να ενδυναμώσουμε ακόμη περισσότερο αυτό τον ρόλο, καλύπτοντας ταυτόχρονα στη συνείδηση του καταναλωτή το κενό που θα αφήσουν οι πολυεθνικές σχετικά με θέματα εξυπηρέτησης και οργάνωσης, σε ενδεχόμενη αποχώρηση τους.
Το 2008 ήταν για την εταιρεία από πλευράς κερδοφορίας καλύτερο από το 2007. Που οφείλεται αυτό και γιατί η εταιρεία κινήθηκε σε αντίθετη κατεύθυνση από την αγορά όπου παρουσίασε συρρίκνωση κερδών;
Το 2007 ήταν η χρονιά όπου μόλις είχαν ολοκληρωθεί μια σειρά από πολύ σημαντικές επενδύσεις όπως η νέα εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων στο Βόλο και τα δύο νέα υπερσύγχρονα δεξαμενόπλοια και όπως ήταν αναμενόμενο δεν είχαν προλάβει να αποδώσουν στο βαθμό που θα επιθυμούσαμε. Πλέον, βλέπουμε τις επενδύσεις αυτές να αποδίδουν. Επίσης, δόθηκε έμφαση στην εξυπηρέτηση εξειδικευμένων αγορών όπως η βιομηχανία, τα λιπαντικά ναυτιλίας και οι μαρίνες, μια τακτική που εξασφάλισε πρόσθετες πωλήσεις. Τέλος, η ΕΛΙΝΟΙΛ εγκατέλειψε πρώτη απ΄ όλους την ξέφρενη κούρσα απόκτησης πρατηρίων με αντίτιμο υπερβολικά και παράλογα ποσά, που χαρακτήριζε την αγορά ως πέρσι το καλοκαίρι, μια τακτική που σταδιακά εφαρμόστηκε από όλες τις εταιρίες. Συνεπώς η απόδοση των επενδύσεων μας σε συνδυασμό με την προσεκτική και καλά μελετημένη ανάπτυξη του δικτύου ελίν και τις πωλήσεις εκτός πρατηρίων, μας οδήγησαν σε θετικά αποτελέσματα το 2008 και αυτά παραμένουν τα βασικά συστατικά και για το 2009.
Πως προδιαγράφεται το 2009 από πλευράς όγκων, μεριδίων και κερδοφορίας;
Να ξεκαθαρίσω καταρχήν ότι τα μερίδια αγοράς δεν είναι αυτοσκοπός. Εμείς επιδιώκουμε μια σταθερή ανάπτυξη πωλήσεων που θα βασίζεται στην εμπιστοσύνη και την προτίμηση του πελάτη για το σήμα ελίν. Σε αυτή τη λογική εντάσσονται και οι επενδύσεις των τελευταίων ετών όπου ενισχύσαμε τη δυνατότητα μας να εξυπηρετούμε σωστά, γρήγορα και με ασφάλεια τους πελάτες μας, με αυτό το σκεπτικό διατηρούμε εδώ κι 11 χρόνια το πρόγραμμα ελέγχου ποιότητας σε όλα τα πρατήρια ελίν σε συνεργασία με το εργαστήριο καυσίμων του ΕΜΠ. Οι ενδείξεις για το 2009 είναι θετικές και είμαι βέβαιος ότι και η ανάπτυξη του δικτύου και των πωλήσεων μας θα συνεχίσουν με παράλληλη βελτίωση της κερδοφορία. Γνωρίζετε όμως ότι λόγω της συμμετοχής μας στο Χρηματιστήριο δεν μπορώ να σας πω κάτι παραπάνω ούτε να αναφερθώ σε συγκεκριμένα ποσοτικά στοιχεία.
Με την ΑΜΚ είχαν τεθεί ορισμένοι επενδυτικοί στόχοι. Πως κινείται η εταιρεία σε αυτό το επίπεδο;
Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου έγινε με σκοπό να αντληθούν κεφάλαια τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη του ιδιόκτητου δικτύου ελίν. Το γεγονός ότι η αύξηση ολοκληρώθηκε εν μέσω οικονομικής κρίσης επηρέασε την δυνατότητα να αντλήσουμε τα κεφάλαια που είχαμε αρχικά σχεδιάσει αλλά ταυτόχρονα βλέπουμε ότι οι δυσχέρειες στην κτηματαγορά επηρεάζουν τις τιμές ακινήτων προς τα κάτω, συνεπώς ο σχεδιασμός μας επί της ουσίας δεν αλλάζει.
Πως βλέπετε να εξελίσσεται η αγορά των νησιών;
Η αγορά των νησιών είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη κι εξειδικευμένη αγορά, με πολλές ιδιαιτερότητες και η οποία απαιτεί μεγάλη τεχνογνωσία, επενδύσεις αλλά και ιδιαίτερη πρόνοια σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος. Η ΕΛΙΝΟΙΛ ήταν η πρώτη εταιρία που το 1984 ξεκίνησε να εξυπηρετεί τις ανάγκες των Ελληνικών νησιών σε καύσιμα χρησιμοποιώντας ειδικά διασκευασμένα πλοία, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην αγορά. Σήμερα, 25 χρόνια μετά, η εταιρία μας διαθέτει ένα στόλο τριών υπερσύγχρονων δεξαμενόπλοιων με τα οποία εξυπηρετεί ένα δίκτυο με πάνω από 130 πρατήρια ελίν, με ταχύτητα κι ασφάλεια. Οι υποδομές που έχουμε, η τεχνογνωσία αλλά και οι οικονομίες κλίμακος που δημιουργούνται από το εκτεταμένο δίκτυο πρατηρίων, μας δίνουν τη δυνατότητα να αναπτυχθούμε ακόμη περισσότερο. Δεν σας κρύβω δε ότι νιώθω περήφανος βλέποντας άλλες εταιρίες να ακολουθούν το παράδειγμα της ΕΛΙΝΟΙΛ, έστω και μετά από 25 χρόνια, εντάσσοντας στο στόλο τους σύγχρονα κι ασφαλή πλοία για την εξυπηρέτηση των νησιών.
Πως πήγε η προωθητική ενέργεια με τη Eurobank; Θα υπάρξουν και νέες προωθητικές κινήσεις σε επίπεδο λιανικής;
Η συνεργασία με την Eurobank για το πρόγραμμα Επιστροφή στο δίκτυο των πρατηρίων ελίν ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2007 σημειώνοντας σημαντική επιτυχία. Θεωρούμε ότι η συνεργασία μας με έναν από τους κορυφαίους τραπεζικούς ομίλους της χώρας αναδεικνύει το ρόλο της εταιρίας μας ως μιας εκ των πρωταγωνιστών της αγοράς καυσίμων. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε στον καταναλωτή συνεχώς νέα οφέλη, διατηρώντας πάντα τα πολύ υψηλά στάνταρντς ποιότητας που έχουμε θέσει ως εταιρία.
Να επικαλεστώ τέλος την ιδιότητά σας ως γραμματέα του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας και να ζητήσω την άποψή σας σε σχέση με τα βασικά προβλήματα της αγοράς;
Καταρχήν να σημειώσω ότι τα σενάρια ενδεχόμενης αποχώρησης μιας ή και των δύο πολυεθνικών εκπέμπουν αρνητικά μηνύματα για την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής αγοράς καυσίμων, είτε έλθουν στην θέση τους νέες εταιρίες από το εξωτερικό είτε τα δίκτυα τους εξαγοραστούν από κάποιες ελληνικές. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι μια ανταγωνιστική αγορά που λειτουργεί με υγιείς κανόνες μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την οικονομία της χώρα μας και να αποτελέσει όχημα ανάπτυξης. Παρόλα αυτά, όπως διαπιστώνεται και στην πρόσφατη έκθεση του ΙΟΒΕ, ο κλάδος μας συνεχίζει να έχει δυσλειτουργίες οι οποίες συχνά τροφοδοτούνται από συντεχνιακά συμφέροντα έναντι στα οποία διαχρονικά η εκάστοτε πολιτική ηγεσία διστάζει να λάβει θέση φοβούμενη το πολιτικό κόστος μιας σύγκρουσης. Αισθάνομαι ότι η ενδεχόμενη αποχώρηση δύο ακόμη πολυεθνικών εταιριών, μετά από μια σειρά άλλων αποχωρήσεων στο παρελθόν όπως της Mobil, της Fina και της Texaco αλλά και η εμφανιζόμενη απροθυμία ξένων εταιριών να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια θα πρέπει να μας προβληματίσει όλους και ιδιαίτερα τα αρμόδια υπουργεία. Μακάρι οι πρόσφατες εξελίξεις να δώσουν στην πολιτεία την αφορμή να θέσει ξανά μια σειρά από θέματα στο τραπέζι και να προβεί σε αλλαγές που θα εξυγιάνουν οριστικά το υπάρχον πλαίσιο που κινούμαστε.