Με το φορτίο μεταφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά να έχει περιοριστεί προς όφελος των ανταγωνιστικών λιμανιών της Ιταλίας, της Τουρκίας και της Αιγύπτου, η διοίκηση του Οργανισμού, όπως αναφέρει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr o διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Νίκος Αναστασόπουλος, θα παρατείνει το πάγωμα των τιμολογίων και το 2010 εφόσον αποδώσει το μέτρο αυτό που ίσχυσε για τη φετινή χρονιά, ενώ προχωρά κανονικά και η επένδυση για την επέκταση στον προβλήτα Ι, ύψους 160 εκατ. ευρώ.
Για τα μέτρα που έλαβε ήδη ο ΟΛΠ για την ενίσχυση της εμπορευματικής κίνησης του λιμανιού, ο κ. Αναστασόπουλος εκτιμά ότι με βάση την θετική αντίδραση των εταιρειών, αυτά θα αρχίσουν να αποδίδουν σε περίπου 4 μήνες, καθώς απαιτούνται αναδιατάξεις δρομολογίων και ροών φορτίων που δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες σε μικρότερο χρονικό διάστημα.
Κατά τους πρώτους τρεις μήνες του 2009 πάντως -επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ- η κίνηση των φορτίων παρουσιάζει σημαντική υστέρηση, ιδιαίτερα στον τομέα των αυτοκινήτων που σημειώνει πτώση άνω του 40% σε σχέση με το 2008.
Για την σύμβαση πάντως με την Cosco, ο κ. Αναστασόπουλος υπογραμμίζει ότι πέραν του ετήσιου εγγυημένου ανταλλάγματος, ο Πειραιάς θα αποτελέσει την πύλη της ΝΑ. Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας για το προϊόντα της Κίνας, του μεγαλύτερου εμπορικού εταίρου της Ε.Ε.
Συνέντευξη στον Κώστα Νάνο
- Κύριε Αναστασόπουλε, το λιμάνι του Πειραιά ναι μεν επανήλθε ξανά στην προ του 2008 κατάσταση, ωστόσο η παγκόσμια οικονομική κρίση δημιουργεί συνθήκες ύφεσης. Ποια είναι η εκτίμηση σας για την πορεία των οικονομικών μεγεθών στη διάρκεια της τρέχουσας χρονιάς;
Υπό το πρίσμα των διεθνών εξελίξεων με αιχμή του δόρατος την οικονομική κρίση οι εκτιμήσεις για το 2009, παρά τα κάποια θετικά και ενθαρρυντικά στοιχεία, με βάση την αρχή της συντηρητικότητας είναι συγκρατημένες.
Παρά την αρνητική συγκυρία που πλήττει σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αποτελεί η υπογραφείσα σύμβαση παραχώρησης με την Cosco με την οποία ο ΟΛΠ έχει εξασφαλίσει σημαντικό ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα, πέραν της αρχικής καταβολής των 50 εκατ. που έχουν ήδη διατεθεί στον Οργανισμό.
Μέσω της παραχώρησης, στην ουσία συνάπτεται μια σημαντική στρατηγική εμπορική συμμαχία, που επιτρέπει στην Ελλάδα να καταστεί αδιαμφισβήτητος εταίρος των κυριότερων αναδυόμενων ασιατικών και ευρωπαϊκών χωρών. Ο Πειραιάς θα καταστεί ο κόμβος για το εμπόριο της ευρύτερης περιοχής. Πρακτικά, το σύνολο του εμπορίου της Κίνας, της μεγαλύτερης εξαγωγικής χώρας του κόσμου για την Αν. Μεσόγειο και τα Βαλκάνια θα διέρχονται από τον Πειραιά. Η χώρα μας επομένως θα καταστεί ο εμπορικός κόμβος για το σύνολο των γειτονικών χωρών. Ο Πειραιάς θα αποτελέσει την πύλη της Ν.Α. Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου και της Μ. Θάλασσας για το προϊόντα της Κίνας, του μεγαλύτερου εμπορικού εταίρου της Ε.Ε.
- Μπορείτε να μας δώσετε μια τάξη μεγέθους για την απώλεια διακίνησης φορτίων και πελατών που υπέστη ο ΟΛΠ υπολειτουργώντας εξαιτίας των κινητοποιήσεων;
Ήδη από τους πρώτους 3 μήνες του 2009 η κίνηση των φορτίων παρουσιάζει σημαντική υστέρηση, ιδιαίτερα στον τομέα των αυτοκινήτων που σημειώνει πτώση άνω του 40% σε σχέση με το 2008. Στα εμπορευματοκιβώτια διαπιστώνεται αύξηση σε σχέση με το 2008 (και μείωση κατά 15%-20% σε σχέση με το 2007) που όμως υπενθυμίζω ήταν χρονιά όπου ο ΟΛΠ αντιμετώπισε τις κινητοποιήσεις του προσωπικού.
- Ο Οργανισμός προχώρησε στο πάγωμα των τιμολογίων σε μια προσπάθεια ανάκτησης των μεριδίων της κίνησης που απώλεσε κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων των εργαζομένων. Πόσο έχει αποδώσει μέχρι στιγμής η ελαστικοποίηση αυτή της τιμολογιακής πολιτικής;
Ο ΟΛΠ πράγματι έλαβε απόφαση για πάγωμα των τιμολογίων του και για το β΄ εξάμηνο του 2009 σε συνέχεια ανάλογης απόφασης για το πρώτο εξάμηνο. Παράλληλα, ειδικά για τον τομέα των αυτοκινήτων που λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης πλήττεται σε διεθνές επίπεδο, έλαβε πρόσθετα μέτρα για την ενίσχυση της ζήτησης με εφαρμογή από την 1η Ιουνίου. Εκτιμούμε ότι τα μέτρα αυτά, με βάση την θετική αντίδραση των εταιρειών θα αρχίσουν να αποδίδουν σε περίπου 4 μήνες, καθώς απαιτούνται αναδιατάξεις δρομολογίων και ροών φορτίων που δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες σε μικρότερο χρονικό διάστημα. Με το πέρας της περιόδου εφαρμογής των μέτρων αυτών θα επανεξετασθεί η αποτελεσματικότητά τους και η πιθανότητα παράτασης των κινήτρων για επιπλέον 6 ως 12 μήνες εφόσον οι διεθνείς συνθήκες δεν βελτιωθούν.
- Ποιοι είναι σήμερα οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές του Πειραιά που ωφελήθηκαν μάλιστα από το καθεστώς υπολειτουργίας στο οποίο υποχρεώθηκε ο Οργανισμός εξαιτίας των απεργιών και τι επιπλέον «όπλα» κρατά στη φαρέτρα της τιμολογιακής του πολιτικής;
Εκτίμησή μας είναι ότι από τον Απρίλιο του 2009, οπότε και έπαψαν οι κινητοποιήσεις του προσωπικού το μεγαλύτερο μέρος του εγχωρίου φορτίου που είχε προορισμό τον Πειραιά έχει ήδη επανακάμψει στο λιμάνι τόσο από ελληνικά όσο και από αλλοδαπά λιμάνια. Όμως, το φορτίο μεταφόρτωσης, που ούτως ή άλλως είναι περιορισμένο λόγω της διεθνούς αρνητικής συγκυρίας, δεν έχει επανακάμψει και έχει ωφελήσει τους ανταγωνιστές μας στις γειτονικές χώρες όπως η Ιταλία, η Τουρκία και η Αίγυπτος. Εκτίμησή μας είναι ότι σταδιακά και παράλληλα με την ανάκαμψη της διεθνούς οικονομίας ο Πειραιάς θα αυξάνει σταδιακά την κίνησή του σε φορτίο μεταφόρτωσης.
- Εάν σας ρωτούσα ποιος είναι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος που καλείστε να αντιμετωπίσετε φέτος σε επίπεδο ανταγωνισμού στην αγορά, τι θα απαντούσατε;
Αναμφίβολα, η παγκόσμια κρίση είναι η σημαντικότερη δυσκολία στην παρούσα φάση και καθώς οι προβλέψεις για το χρονικό σημείο εξόδου από αυτή δεν είναι ασφαλείς δημιουργούν ανάλογη δυσκολία πρόβλεψης και επιλογής της καλύτερης επιχειρηματικής στρατηγικής.
Πέρα από αυτό, όμως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά έλαβε έγκαιρα στρατηγικές αποφάσεις για το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων. Η διοίκηση του ΟΛΠ διαβλέποντας τις νέες συνθήκες και τον εντεινόμενο λιμενικό ανταγωνισμό, συνέταξε και ενέκρινε επενδυτικό σχέδιο για το ΣΕΜΠΟ το οποίο αφορά:
* Την επέκταση του προβλήτα Ι και την εγκατάσταση προηγμένου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης και στοιβασίας που να δέχεται πλοία της τελευταίας γενιάς, δηλαδή άνω των 10.000 teu.
* Την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης του προβλήτα ΙΙ και στην κατασκευή και εξοπλισμό νέου προβλήτα ΙΙΙ
Η υλοποίηση του ανωτέρω επενδυτικού σχεδίου, που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, σε ένα χρηματοοικονομικό περιβάλλον ιδιαίτερα ευνοϊκό για τον ΟΛΠ, είναι σε απόλυτη ισορροπία με τα πρόσφατα λιμενικά δεδομένα αφού πραγματοποιούνται οι αναγκαίες επενδύσεις ώστε ο ΟΛΠ να τεθεί πρωτοπόρος στην ευρύτερη περιοχή, χωρίς την ανάληψη υπερβολικού επιχειρηματικού κινδύνου δεδομένου ότι ο ΟΛΠ αναλαμβάνει την κατασκευή και εξοπλισμό του Προβλήτα Ι, ενώ τα έργα του προβλήτα ΙΙ θα πραγματοποιηθούν μέσω παραχώρησης του δικαιώματος λειτουργίας και εκμετάλλευσης στη Cosco Pacific ltd η οποία αναδείχθηκε πλειοδότης στο σχετικό διεθνή διαγωνισμό.
Σε κάθε περίπτωση το μέγεθος του Π Ι που παραμένει στον ΟΛΠ δεν είναι αμελητέο. Δυναμικότητα κατ’ ελάχιστον 1,1εκ. teu που επαρκεί όχι μόνο για την εξυπηρέτηση του συνόλου του εγχωρίου φορτίου αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σύμβαση για φορτίο μεταφόρτωσης περίπου 400.000 teu.
- Ποιες επενδύσεις του ΟΛΠ αναβάλλονται στη σκιά της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας? Τι επιπτώσεις συνεπάγεται αυτό στην πορεία ανάπτυξης του Πειραιά;
Η στρατηγική επένδυση του ΟΛΠ στον προβλήτα Ι ύψους 160 εκατ. ευρώ συνεχίζεται χωρίς χρονικές ή άλλες τροποποιήσεις, καθώς στόχος είναι να διαθέτει ο ΟΛΠ το στρατηγικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων λιμανιών με την έξοδο από τη κρίση.
Συνολικά τα έργα που περιλαμβάνει το πρόγραμμα επενδύσεων 2009-2013 διακρίνονται ανάλογα με τον τρόπο χρηματοδότησης & τον φορέα υλοποίησης, σε δύο ενότητες:
α) τον προϋπολογισμό δαπανών επενδύσεων της ΟΛΠ ΑΕ συνολικού ποσού 221,6 εκατ. ευρώ.
β) τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα που θα εκτελεστούν με συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω παραχώρησης χρήσης & εκμετάλλευσης, εκτιμούμενου ύψους 537 εκ. ευρώ, στα περισσότερα των οποίων ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης υπερβαίνει την εν λόγω 5ετία και ενδεχομένως να μετατοπισθούν χρονικά μέχρι την πλήρη σταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Στην πρώτη ενότητα, περιλαμβάνεται όπως σημειώθηκε το υπό εξέλιξη έργο του προβλήτα Ι στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, συνολικού ύψους άνω των 160 εκ. που χρηματοδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, 25% είτε με χρηματοδοτική μίσθωση, είτε άλλο προσφορότερο τρόπο και 25 % από ίδια κεφάλαια.
Η ολοκλήρωση του έργου προγραμματίζεται στο τέλος του 1ου τετραμήνου 2010, την δε εκμετάλλευση και λειτουργία του θα έχει η ΟΛΠ ΑΕ. Κατά το υπόλοιπο μέρος, το επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα εκβάθυνσης του επιβατικού λιμένα, αναβάθμισης πληροφοριακού συστήματος και υποδομών και ανανέωσης υφιστάμενου εξοπλισμού, η χρηματοδότηση των οποίων προβλέπεται με ίδια κεφάλαια.
Στα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα συμπεριλαμβάνονται:
Το έργο αναβάθμισης του προβλήτα ΙΙ και κατασκευής του προβλήτα ΙΙΙ στο ΣΕΜΠΟ, συνολικού ύψους επένδυσης 320 εκ. και χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης μέχρι το 2015. Η σχετική σύμβαση παραχώρησης με την ανάδοχο εταιρεία CPL υπεγράφη 25-11-08.
Το έργο κατασκευής σύγχρονου εκθεσιακού κέντρου στο Παλατάκι, ύψους επένδυσης 85 εκ. ευρώ. Η σχετική σύμβαση παραχώρησης με την ανάδοχο κοινοπραξία υπεγράφη τον Οκτώβριο του 2008 και η ολοκλήρωση θα πραγματοποιηθεί σταδιακά το 2010-2011.
- Ποιο το σχέδιο του Οργανισμού για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας;
Με στόχο την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας της ΟΛΠ ΑΕ, προγραμματίζονται σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, έργα συνολικού ύψους 130 εκατ. ευρώ, που αφορούν στην αξιοποίηση του κτιρίου της Παγόδας, της περιοχής εκτάσεως 23 στρεμμάτων στο Καστράκι, καθώς και των πολυώροφων αποθηκών στο κεντρικό λιμάνι.